Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Bassetti: "Cine spune că Biserica este dezbinată a înțeles puțin despre Francisc și nimic despre Benedict"

De Salvatore Cernuzio

"Cine spune că Biserica este dezbinată a înțeles puțin despre papa Francisc și nimic despre Benedict al XVI-lea". Cu delicatețe dar cu sinceritate cardinalul Gualtiero Bassetti, arhiepiscopul de Perugia ales anul trecut de Francisc ca președinte al Conferinței Episcopale Italiene, comentează scrisoarea papei emerit în care definește o "prejudecată nesăbuită" după care Bergoglio ar fi "lipsit de formare teologică sau filozofică deosebită". "Pentru mine, Benedict a făcut foarte bine să discrediteze preconcepții, prejudecăți care n-au nicio motivație de a exista", afirmă cardinalul din Umbria jurnaliștilor după prezentarea, la Roma, a proiectului "Spitale Deschise" în Siria. Scrisoarea este "fotografia unui dialog foarte intens" a unui papă care "a vorbit mereu cu entuziasm despre succesorul său".

Așadar există o continuitate?

Da, și papa emerit a voit să reafirme asta. A făcut un lucru foarte frumos, după părerea mea. Este ca și cum ar fi spus: "Dar pentru ce ne tot dezbinați mereu? Eu aș fi teologul dar nu păstorul, el ar fi păstorul și nu un teolog. El (Francisc, n.r.) este un mare teolog și a demonstrat asta, și este un mare păstor; eu (Benedict, n.r.) care am avut meseria de teolog, fiind papă m-am «convertit» în păstor. Care este diferența?". Probabil că diferența ar fi în stil... Însă în substanță, se întreabă Benedict al XVI-lea, unde se află diferența între mine și papa actual? Desigur, spun eu, sunt caractere diferite: unul este german, celălalt este latinoamerican, dar există o continuitate minunată între ei. Continuitate care este aceeași ce merge de la Pius al XII-lea la actualul pontif și care trece prin Conciliu. Bergoglio, față de ceilalți pontifi care au fost implicați - Ratzinger ca tânăr expert - este primul papă din aceia moderni care n-au avut de-a face direct cu Conciliul al II-lea din Vatican. El a devenit preot după aceea (de altfel după mine, cu toate că eu am 3-4 ani mai mulți decât el). Totuși, l-a trăit, l-a aplicat ca păstor din America Latină și îl duce înainte ca îndatorire primară. Misiunea sa pastorală este o convertire la Conciliu. Ioan al XXIII-lea a vorbit despre "aducere la zi" a Bisericii, însă drumul care a fost parcurs este mai amplu până la "convertire", întocmai, înțeleasă ca schimbare radicală de mentalitate.

Astăzi se împlinesc cinci ani de la acea zi de 13 martie 2013 în care arhiepiscopul de Buenos Aires a fost ales la scaunul lui Petru. Care este urarea dumneavoastră pentru papa?

Francisc duce Biserica la o convertire profundă cu o abordare diferită a realității, înclinându-se cu mare milostivire asupra oamenilor. Papa nu este un politician, nu este un sociolog, nu este un moralist, ci un om care merge conform Evangheliei. Eu îl reprezint mult cu sfântul Francisc de Assisi, o Evanghelie sine glossa... Toate aceste nu sunt receptate mereu, însă papa este convins de această metodă evanghelică. Așadar lui Francisc îi spun: felicitări, nu-ți fie frică! Mergi înainte!

Într-un anumit sens, papa argentinian a schimbat raportul cu Biserica și politica italiană de care pare să se distanțeze...

El față de noi episcopii folosește expresia: "Faceți voi". Adică păstorii acestei națiuni sunteți voi, raporturile trebuie să le țineți voi, nu revin Sfântului Scaun. Există concordatele și așa mai departe, dar ceea ce este discursul imediat despre politică revine păstorilor.

Și păstorii ce spun astăzi, la nici zece de la alegeri, protagoniștilor din politica italiană?

Am rostit două conferințe în care am spus că Italia trebuie recusută, că este o națiune fragilă ca teritoriul său. Avem oameni geniali în Italia, dar și noi suntem fragili. Fiecare frumusețe este fragilă. Italia este frumoasă în munții săi și în lacurile sale, deci este vorba de a păstra ceva foarte delicat. Și în politică este nevoie de această delicatețe.

În Conferința Episcopală sunteți angajați în proiecte umanitare în țări aflate în război. În afară de cel prezentat astăzi, "Spitale deschise" în Siria, ce există în șantier?

Avem o mie de proiecte pentru Lumea a Treia și o cifră însemnată din 8x1000 merge la aceste inițiative care, trebuie să spun, sunt cele pe care le semnez cu mai mare plăcere. Desigur Siria este o prioritate, dat fiind că se află într-o situație de urgență, deci ni s-a părut corect să investim pentru țară ceea ce pentru noi este o cifră însemnată de pornire, aceea pe care de obicei o folosim pentru crizele mari, un milion. Nu este puțin... Desigur este clar că nu ne oprim aici, proiectele le însoțim treptat ce se dezvoltă și încercăm să dăm după posibilitățile noastre - și după cât ne ajută oamenii - contribuțiile care sunt necesare.

Actualmente colaborați și cu "Sfântul Egidiu" și cu Bisericile protestante pentru realizarea de coridoare umanitare...

Da, coridoarele umanitare au devenit o necesitate pentru că ne-am dat seama că lumea devine tot mai mult un loc de "recoltare" - nu vreau să folosesc un termen mai dur - a tuturor greutăților posibili și comprehensibile. Începând de la măcelul de copii: atâția au murit, atâția sunt orfani. De aceea este urgent să se găsească prin intermediul statelor, al Sfântului Scaun și al Conferințelor Episcopale căi pentru aceste persoane ca să poată fi primite. Fără a sta să se privească la criterii speciale. De exemplu, o mamă de 16 ani cu un copil nu se merge să se vadă starea sa, este acolo... Însăși necesitatea este cartea de identitate cea mai mare pentru care iubirea creștină îl primește pe frate.

Pe acest filon se inserează și întâlnirea anunțată chiar de dumneavoastră a tuturor episcopilor din Mediterana. La ce punct este pregătirea acestui eveniment?

Încă suntem în fază de realizare. N-am ales o dată nici locul și încă evaluăm multe lucruri: din ținuturile din Sicilia, loc de tranzit de mai multe secole, la Bari cu tot discursul ecumenic, sau chiar Firenze, orașul lui Giorgio La Pira dat fiind că întâlnirea se inspiră din intuiția sa de acum 60 de ani. Cred că este un lucru foarte frumos; dacă se privește la cele circa 36 de națiuni care au deschidere la Mediterana se va vedea că există probleme foarte mari în fiecare dintre ele, începând de la Italia noastră și continuând cu țările arabe etc. Așadar, care este firul conducător pentru a porni de la un discurs de pace? Faptul că țările de la Mediterana, pentru un motiv sau altul, sunt locuite de popoare care cred în transcendența lui Dumnezeu, că Dumnezeu este creatorul, că nu există ceva imanent în lume, în realitate, ci este transcendent, este Tatăl, este providență, este milostivire. Acestea sunt caracteristicile religiilor născute din Abraham. Deci a regăsi în acest sens semințe de pace așa cum a făcut în urmă cu decenii La Pira mi se pare că face parte din evanghelizarea Bisericii. Mediterana poate să fie încă un bazin unde se regăsește împreună pacea. Și cum spunea Ioan al XXIII-lea în Pacem in terris, dorința de pace este dorința cea mai profundă a oricărui om".

(După Vatican Insider, 13 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat