Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În proiectul lui Dumnezeu creatorul

Placuit Deo și mântuirea

De José Granados

Cât de mare este mântuirea pe care Evanghelia o vestește omului? Pentru a răspunde la această întrebare, scrisoarea Placuit Deo a Congregației pentru Doctrina Credinței începe vorbind despre planul Tatălui, fundamentând astfel imediat problema mântuirii, pornind nu de la mizeria umană, ci de la supraabundența lui Dumnezeu. Cuvântul latin salus nu indică numai, în folosirea sa creștină, repararea unui rău care se îndură, ci înainte de toate bogăția de viață pe care Dumnezeu vrea să ne-o dăruiască. Omul a fost creat, spunea sfântul Irineu din Lyon, pentru ca Dumnezeu să aibă "pe cineva în care să-și pună binefacerile sale". Această frază ne amintește că mântuirea lui Dumnezeu nu este mare numai datorită darurilor pe care el ni le-a oferit, ci și datorită operei pe care El o împlinește în om, cel care primește aceste daruri. De fapt, proiectul divin îmbrățișează umanitatea integrală, luând în considerație timpii lenți ai maturizării umane. Cristos este Mântuitor pentru că a recapitulat în timpul concret al vieții sale întrupate întregul proiect patern și poate să fie numit, conform expresiei fratelui Luis de León, rodul întregii creații, deoarece în El se arată pe deplin rodnic ceea ce Tatăl a semănat de la constituirea cosmosului.

Situația culturală de astăzi nu face ușoară înțelegerea acestui proiect al Tatălui. De fapt, prevalează o refuzare a tot ceea ce în viață nu este voit în mod direct de către om, care tinde să se considere astfel unicul autor al propriei istorii. Raporturile sociale urmează modelul a ceea ce Anthony Giddens a numit "relațiile pure", deoarece se măsoară simplu pornind de la voința indivizilor, fără a face referință la o ordine prestabilită (ca aceea care există între tată și fiu, sau între soț și soție) nici la structuri temporale care să meargă dincolo de clipa deciziei (cum este tradiția sau fidelitatea față de o promisiune). Mântuirea ar trebui să fie, în această lumină, mântuire de aceste limite prealabile care împiedică autorealizarea subiectului. Și experiența religioasă tinde astăzi să fie trăită dincolo de ordinea raporturilor concrete dintre oameni, considerate accidentale față de raportul cu Dumnezeul transcendent. Analiza lui Charles Taylor despre secularizare a arătat prevalența fie a unei credințe private care nu reușește să dea formă raporturilor sociale unde se lucrează pentru binele comun, fie a unei credințe pur interioare și emotive, care se arată numai ca o opțiune între atâtea, și nu ca fundament pe care să se edifice viața.

Cele două erezii evocate în Placuit Deo - gnosticismul și pelagianismul - sunt caracterizate tocmai de refuzarea planului Creatorului. Acest lucru este adevărat îndeosebi pentru mișcarea gnostică, ce nega bunătatea cosmosului material și destinul său mântuitor în Cuvântul Întrupat. Conform gnosticilor, mântuirea omului se realizează dincolo de trup, într-o unire intimă cu un Dumnezeu străin de ordinea creaturală. Respingând această ordine cognoscibilă de rațiunea umană și marcată de legea morală, gnosticii mărturiseau că mântuirea provine dintr-o iubire superioară oricărui adevăr, care nu are nevoie să respecte poruncile. Într-un mod diferit și pelagianismul se distingea printr-o concepție eronată despre planul divin, considerând ordinea creației ca autonomă față de acțiunea lui Dumnezeu, deci incapabilă să fie transformată în interior după măsura unui dar mai înalt. Astfel se pierdea din vedere că creația este animată de un dinamism, mișcat de Duhul lui Dumnezeu, dinamism la care omul este chemat să colaboreze, și care duce spre plinătatea în Cristos.

Situația noastră culturală face și mai necesară astăzi vestirea Bisericii, care proclamă că Dumnezeu în planul său a voit să-l mântuiască pe om tocmai prin condiția sa întrupată și relațională. Deoarece trupul este locul prezenței noastre în lume și al întâlnirii noastre cu alții - locul unde se unesc părinți și copii, soț și soție, și unde ne deschidem la toți oamenii ca frați și surori - mântuirea trupului este și mântuirea în relațiile în care trăim. Salus carnis ne oferă astfel o cheie de lectură a lui Placuit Deo, răspunzând fie gnosticismului redus la sentimentele subiective, fie individualismului pelagian care se izolează de raporturi. Proiectul Tatălui constă tocmai în modelarea trupului, prin care primim ordinea originară de prezență în lume și între alții, în așa fel încât prin intermediul lui devenim tot mai capabili de comuniune cu Dumnezeu și cu frații.

Isus a venit, ca nou Noe, să salveze acest proiect al Creatorului, amenințat de refuzul omului. Fiul lui Dumnezeu a asumat ordinea creaturală a raporturilor, pentru că, născându-se din femeie, a devenit fratele nostru și membru al familiei umane. În acest mod a putut să restabilească dinăuntrul umanității noastre proiectul Tatălui, ducându-l la plinătate. El a transformat ordinea de raporturi proprie creației în așa fel încât ea să poată media prezența plină de iubirea lui Dumnezeu. Cristos, asumând și ducând la plinătate ordinea creaturală originară, care ne permite să acceptăm darurile lui Dumnezeu și să colaborăm cu El, a întemeiat ordinea sacramentală, care are centrul în trupul său euharistic, capabil să medieze caritatea sa până la extrem.

Deci mântuirea cere primirea noastră filială a unei ordini de raporturi instituită de Dumnezeu, prezent în crearea lumii și în recrearea sa sacramentală. Această ordine nu este o limită care ne asfixiază ci, dimpotrivă, amintirea filială a unui dar originar care ne precede și care oferă orizont pașilor noștri. Pe de altă parte, această ordine de raporturi nu constă într-o copie pe care putem doar s-o urmăm, ci este o carte pe care Dumnezeu continuă s-o scrie și vrea ca s-o scriem cu El, până când se formează pe deplin cuvântul lui Cristos. Dacă îl acceptăm pe Dumnezeu ca autor al proiectului care călăuzește viața noastră, atunci putem să fim, în Cristos, protagoniști și co-naratori ai ei.

Conform sfântului Irineu din Lyon, Fiul lui Dumnezeu "este numit și este cu adevărat Mântuire, Mântuitor, și Virtute mântuitoare". În acest text se găsește intuiția centrală din Placuit Deo. Cristos este Mântuitor pentru că, fiind Fiul lui Dumnezeu întrupat, ne răscumpără și aduce viață îmbelșugată. Însă El este și Mântuirea, pentru că în El se găsește noua ordine concretă de raporturi în care ne putem introduce pentru a fi mântuiți, așa cum unul se naște într-o familie pentru a-i împărtăși viața. Și în sfârșit Cristos este Virtutea mântuitoare, deoarece posedă plinătatea Duhului Sfânt, care locuiește în trupul său și ni se comunică nouă când suntem încorporați în ordinea sacramentală a raporturilor instituită în viața sa. Pentru aceasta sfântul Irineu poate adăuga că Cristos este "mântuitor pentru că este Duh [...] mântuire pentru că este trup". Cel care mântuiește este Duhul, iubirea lui Dumnezeu vărsată în inimile noastre, care suflă unde vrea. Și Duhul a voit să sufle pe deplin numai în a cel loc relațional pe care Isus l-a deschis cu viața sa în trup și care ni se comunică nouă în sacramente. Numai în spațiul trupului lui Cristos pot da rod îmbelșugat darurile pe care Dumnezeu a voit să le acorde omului. Dacă este adevărat, după ceea ce spunea sfântul Ilariu din Poitiers, că "Fiul îi dă Tatălui plinătatea" (Patrem consummat Filius), putem spune și că Fiul întrupat duce la plinătate proiectul Tatălui, făcându-l rodnic. În această rodnicie, la care noi participăm dacă suntem încorporați în Cristos, vedem cât de mare este mântuirea lui Dumnezeu: cel mai mare dar al său constă în a-i transforma pe fiii săi în izvoare ale propriilor sale bunuri.

(După L'Osservatore Romano, 14 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat