Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cinci cuvinte pentru papa Francisc

Milostivire

De Jean-Marie Guénois

Cine își amintește de Misericordină? Acele cutii mici care păreau un medicament, dar care conțineau un rozariu și o iconiță, remediu spiritual pentru a îngriji și a vindeca în adâncime inima și spiritul? Au făcut furori la începutul pontificatului pentru că acea farmacie a inimii era un simbol perfect al tratamentului prescris Bisericii catolice de noul papă. Pe foița ilustrativă se citeau două cuvinte repetate de atâtea ori de Francisc: "revoluția duioșiei".

Indicau o terapie, dar mai ales și o diagnoză. Aceea a unei Biserici catolice care nu reușea să propună mesajul său cel mai esențial, compasiunea și milostivirea lui Cristos față de toate mizeriile vieții. Mântuitorul nu refuză niciuna din ele, mai ales pe cele mai ascunse, pe cele mai de nemărturisit, acel țesut celular invizibil unde prosperă adevăratul acid al conștiinței umane, acel virus letal care-l convinge pe om de două lucruri: că nu va putea ieși niciodată din drojdiile sale și că Dumnezeu nu-l va ierta niciodată. Un ingredient perfect al disperării profunde, pentru că este tăcut și secret.

Și totuși mesajul milostivirii venea de departe și de mult timp. Pentru a rămâne la secolul al XX-lea, sora Faustina Kowalska, sfânta poloneză a milostivirii divine, a avut o influență decisivă asupra lui Karol Wojtyła care a dedicat milostivirii a doua sa enciclică. Și tocmai sub semnul milostivirii, inimă a Evangheliei, a fost deschis și a fost încheiat conciliul.

Cu o privire retrospectivă se poate spune că acel mesaj prețios al milostivirii divine a fost foarte observat dar n-a reușit să cucerească favoarea opiniei publice, credincioase sau necredincioase, creștine și chiar catolice. Opinie publică ce continua să aibă despre Biserica catolică imaginea unui jandarm moral intransigent. De fapt era dificil, după secole de moralism scrupulos, să se șteargă acea imagine negativă explicând că de acum domnea "milostivirea inimaginabilă", cum spunea sora Faustina, și nu contabilitatea tristă a păcatelor.

Iată probabil una dintre marile răsturnări din acești primi cinci ani de pontificat al lui Francisc. Acest papă, insistând pe spovadă, celebrând un an sfânt extraordinar dedicat milostivirii, a reușit să cucerească marele public și să comunice acel mesaj spiritual al iubirii divine necondiționate, milostivirea. Ceea ce predecesorii săi au semănat apare acum cultiva pe scară vastă de Francisc. Și sub formă de hrană spirituală pentru toți.

* * *

Periferii

De Lucetta Scaraffia

Papa venit de la capătul lumii a adus imediat la Roma, în Vatican, periferia prin ochii săi. Punctul de vedere din care a privit la rolul pe care trebuia să-l asume, la modul de a trăi prevăzut pentru un papă, era așa de nou încât a cuprins imediat riscul de dezlipire de viața adevărată, de raporturile cu celelalte ființe umane, mai ales de acele raporturi neprevăzute din care - el știa bine asta - putea să vină inspirația și forța.

A privi lumea din punctul de vedere al periferiilor a inspirat fiecare gest și fiecare decizie a pontificatului său: încă de la prima călătorie la Lampedusa, insulă pierdută în Mediterana, al cărei interes în ochii săi era acela de a fi punct de sosire pentru mii de migranți, periferie care îi primea pe cei care fugeau din periferiile sinistrate ale lumii. Apoi au venit călătoriile la granița dintre Mexic și Statele Unite, alt loc unde se consumă tragedia migrațiilor, și în zonele cele mai devastate ale planetei - cum sunt bidonvilurile din orașele latinoamericane unde se pregătesc și se distribuie drogurile vândute apoi în țările bogate - mereu în căutarea cuvintelor juste pentru a zdruncina o lume bogată care nu vrea să audă vorbindu-se despre săraci.

Papa Francisc știe bine că din periferii vine răul, și apoi poate să vină binele, pentru lume. În această optică, revoluționând tradițiile curiale, a creat mulți cardinali care lucrează în locuri periferice și considerate de mică valoare, pentru a face să se înțeleagă încă o dată că a privi la periferii însemna a răsturna masa și a reînnoi în mod serios.

Două sunt actele cele mai puternice pe care le-a îndeplinit: enciclica Laudato si', care a răsturnat complet punctul de vedere din care se privește poluarea, aruncând în fața ochilor lumii - obișnuită cu plângerile datorită smogului din orașele mari - prețul enorm și nedrept pe care-l plătesc cei care trăiesc în țările sărace unei dezvoltări care nu ține cont de exigențele ființelor umane și ale naturii, ci numai de câștig.

Și apoi deschiderea jubileului milostivirii la Bangui: când Francisc a deschis poarta acelei catedrale sărace, în mijlocul unei populații chinuite de război, toată lumea a înțeles că era Bisericii triumfale care își arată frumusețea sa și opulența sa din "Sfântul Petru" era depășită. Biserica însăși cerea milostivire pentru periferiile adesea uitate.

Dar există o altă periferie care mai trebuie salvată, chiar în inima Bisericii: femeile, călugărițe și laice, care au atât de mult de spus, atât de mult de dat și nu sunt ascultate.

***

Săraci

De José Beltrán

Interiorul Capelei Sixtine. Ovație. Numărarea voturilor s-a terminat. Nu se mai poate întoarce înapoi. Prim plan. Fața senină a lui Bergoglio, meditativă. Alături de el Hummes. O îmbrățișare. Îi spune ceva la ureche. Foarte prim plan. "Nu uita de săraci". O șoaptă a brazilianului. Dumnezeu, cu voce scăzută. Briză a Duhului care devine ecou în capul argentinianului, "săracii, săracii". Imediat un alt cuvânt se naște din inimă. Se naște Francisc. Un alt "sărăcuț". Aceia care nu contează pentru societate, condamnații să trăiască fără nume, dau nume noului pontificat. Și sens. Minutul zero. "Visez o Biserică săracă și pentru săraci". Programul episcopului de Roma pentru toți catolicii. Vis, nu fantasmagorie.

Foaia de parcurs pe care el însuși o stabilește cu pasul său, cu sandale uzate de pescar care-l duc la Lampedusa ca primă destinație. Refugiații pe care marea îi înghite, împinși în abis de cei puternici. Săraci printre săraci. De atunci valiza papală călătorește printre suburbiile lumii. De la o fetiță victimă a traficului de persoane în Filipine la mamele deținute în Columbia. Pentru a spăla picioarele unui migrant musulman și pentru a întinde mâna chinuiților rohingya. "Luând un copil l-a pus în mijlocul lor și l-a îmbrățișat". De la periferie la centru. Francisc îmbrățișează sărăcia ca stil de viață. O provocare. Pentru că sărăcia are un miros urât, nu este fotogenică și comportă numai probleme. Știe bine asta păstorul care a parcurs în lung și în lat villas din Buenos Aires, care a voit să-și complice viața cu cartoneros, cu copiii dependenți de paco și cu mamele singure. Și ca papă a complicat viața mai multor persoane care preferau să privească de departe realitatea aceea. Sau maxim s-o atingă cu mănuși sterilizate.

Francisc a făcut ca Biserica să coboare din automobilul oficial al compasiunii false pentru a se murdări de noroi. Nu s-a pierdut în discursuri de salon, în fiecare zi rostește la "Sfânta Marta" omilia austerității, a umilinței și a simplității care se naște din grajdul de la Betleem.

Deoarece pentru el a îmbrățișa sărăcia nu este un postulat etic nici simplu asistențialism. Este Evanghelia, a descoperi fața lui Isus în privirea celui lipsit care pătrunde înăuntru. Este înduioșare până la măruntaie ca tatăl fiului risipitor, pentru a se răzvrăti împotriva situațiilor de nedreptate care au dus la crearea de ghetouri în toate popoarelor. Premisa bergogliană: eu sunt privilegiat să fiu dator celui sărac și nu contrariul. De aceea acesta este un pontificat incomod. Pentru primul papă latinoamerican a îmbrățișa sărăcia înseamnă a-i denunța cauzele și a le combate. Indignare în fața inegalității. A striga pentru a pune capăt unei economii care rebutează și ucide de foame, împotriva unui război pe episoade care creează noi zone de mizerie, împotriva unei opinii publice care-l face invizibil pe cel care doarme în fața unei bănci sau cere pomană la intrarea unui supermagazin. Săracii, în prim plan pentru Francisc. De la minutul zero. Până astăzi.

***

Ieșire

De Silvina Pérez

Ieșire. Un cuvânt care cuprinde una dintre noutățile pontificatului lui Francisc, cuvânt în jurul căruia s-a concentrat programul pastoral încredințat în exortația apostolică Evangelii gaudium. Fără îndoială, este o expresie cu care pontiful vrea să explice cum, în fața unei omeniri suferinde datorită rănilor de tot felul, trebuie să aibă loc evanghelizarea, adică ducând Evanghelia până la periferiile existențiale.

"Voi ieșiți pe străzi și mergeți la răscruci: toți cei pe care-i veți găsi, chemați-i, niciunul exclus" (cf. Mt 22,9). Mai ales însoțiți pe cei care au rămas la marginea străzii, "șchiopi, ologi, orbi, surzi" (Mt 15,30). "Oriunde ați fi, nu construiți niciodată ziduri nici granițe, ci piețe și spitale de campanie". Cu aceste cuvinte, adresate episcopilor italieni la 10 noiembrie 2015 în catedrala florentină "Santa Maria del Fiore", papa arată care trebuie să fie stilul Bisericii "în ieșire", capabilă să mângâie, să ajute, să îngrijească și mai ales să facă vizibilă milostivirea lui Dumnezeu.

A fi o Biserică în ieșire presupune a-l căuta pe cel care s-a pierdut și a-l primi pe cel care cere ajutor. Așadar Biserica este în "dinamism de «ieșire»", pentru că este însuflețită de "puterea eliberatoare și renovatoare" a cuvântului lui Dumnezeu. Însă pentru Francisc ieșirea prevede un pas antecedent: cel al convertirii, pentru că nu suntem pregătiți dacă mai întâi nu ieșim din noi înșine, spre Dumnezeu și spre ceilalți.

Disponibilitatea la ascultare este una dintre cheile de interpretare pentru a înțelege toată acțiunea lui Francisc, este modul în care papa vede în magisteriul său semnele naturii misionare a Bisericii. Bergoglio a avut intuiția eclezială și pastorală de a ieși, de a merge în periferii și de a răsturna privirea pornind din nou chiar de la acestea, acolo unde cu celebrarea Euharistiei în comuniune găsește imaginea de Biserică pe care o preferă: aceea exprimată de Conciliul al II-lea din Vatican în Lumen gentium, de "sfânt popor credincios al lui Dumnezeu".

Așadar, sentire cum Ecclesia înseamnă pentru papa Francisc a fi Biserică "în permanentă stare de misiune". O Biserică "în ieșire" și din autoreferențialitatea închisă într-o "capelă mică ce poate conține numai un mic grup de persoane selecționate". O Biserică misionară proiectată spre o lume în care prevalează "globalizarea indiferenței". Indiferență care provoacă acea "cultură a rebutului" bazată pe proeminența interesului individual căruia, conform lui Francisc, trebuie să i se contrapună Evanghelia milostivirii.

***

Diavol

De Enzo Bianchi

"Diavolul există și în secolul al XXI-lea și noi trebuie să învățăm din Evanghelie cum să luptăm împotriva lui". În această frază din omilia la "Sfânta Marta" din 11 aprilie 2014 este condensată gândirea papei Francisc nu atât despre existența diavolului, cât mai ales - mult mai în profunzime - despre modul în care creștinul trebuie să înfrunte această prezență care, deși privată de imagini și personificări stereotipate, nu încetează să aibă incidență asupra trăirii zilnice a fiecăruia.

Pe Francisc nu-l interesează atât să-l descrie pe diavol, "dezbinătorul" care încearcă neîncetat să ne despartă de Dumnezeu și să ne opună pe unii altora. La inima papei este mai ales ca fiecare creștin să știe să lupte zi după zi împotriva diavolilor, folosind ca armă Evanghelia, vestea bună a lui Dumnezeu care s-a făcut om pentru a-i îngriji pe bolnavi, a salva pe cel care era pierdut, a reconcilia cu sine orice creatură.

Și armele Evangheliei care este Isus Cristos se ascut cu discernământul - gândurilor, cuvintelor, acțiunilor și omisiunilor - care duce la recunoașterea a ceea ce vine de la Dumnezeu și ceea ce vine de la cel rău. Un discernământ care știe să perceapă cum ia trup în noi (ca individ și comunitate eclezială) ispita din partea diavolului, care "are trei caracteristici, crește, contagiază și se justifică", precizează papa. Da, ispititorul ca virus se strecoară cu viclenie, arătându-se mai întâi ca entitate ușoară, apoi transmițând în jurul său propria contagiere, ajungând să apară ca o condiție până la urmă justificabilă.

Așadar lupta trebuie să aibă loc cu sabia cuvântului lui Dumnezeu (cf. Evr 4,12) care pătrunde și realizează o "diviziune" contrapusă celei a diavolului, inspirând o luare de poziție care îl resituează pe creștin în urmarea Domnului, îi îndreaptă drumul, îl conduce la convertire. Asiduitatea cu cuvântul lui Dumnezeu împiedică ispita să crească și să-și înfigă rădăcinile, îi oprește contagierea și îi elimină justificările. În același timp Duhul luptă în noi și alături de noi, întărindu-ne, ridicându-ne din disperare, anunțându-ne vestea bună a Domnului care iartă păcatele noastre.

Această față milostivă a Domnului este antidotul pe care Francisc îl amintește constant pentru a-i întări pe creștini în lupta lor anti-idolatrică și pentru a-l mângâia pe cel care este tentat să cedeze în fața lingușirilor diavolului. Domnul Isus - relatat și predicat în Evanghelie, cel care a dărâmat zidul de despărțire, care a creat unitatea celor două popoare (cf. Ef 2,14) și care în fiecare zi recreează comuniunea dintre discipolii săi - este singurul care poate să-l învingă pe dezbinător și să unifice inima noastră. De altfel, papa a afirmat asta încă din ziua care a urmat după alegerea sa, citându-l pe Léon Bloy: "Când nu este mărturisit Isus Cristos, este mărturisită mondenitatea diavolului".

(După L'Osservatore Romano, 13 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat