Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Arhiep. Fernandez: "Fără privirea de credință, papa este redus la un personaj"

De Andrea Tornielli

"Marii sfinți și reformatori, cei care au provocat schimbări reale în Biserică și în istorie, nu au iubit sloganurile, ci gesturile și dăruirea de sine. Însă de mult timp trăim în Biserică din sloganuri". La cinci ani de la alegerea papei Francisc, Vatican Insider l-a intervievat pe arhiepiscopul Victor Manuel Fernandez, rector al Universității Catolice Argentiniene, teolog foarte apropiat de pontif.

După părerea dumneavoastră, care este bilanțul acestor primi cinci ani de pontificat? Ce anume l-a caracterizat mai mult?

N-aș vrea să mă opresc nici asupra rezultatelor obținute în politica internațională, nici asupra rezultatelor pe care le-a putut obține în reforma Curiei sau a finanțelor vaticane. Pentru că asta ar implica o viziune un pic lumească. Să lăsăm ca mass-media să se dedice acestor analize. Noi, fiind catolici, credem în misterul Duhului care desface nodurile și transformă realitatea în modul său și cu timpii săi. Dacă m-ați întreba ce a făcut Gandhi, aș putea să vă spun că nu-mi mai amintesc exact acțiunile și rezultatele obținute. Dar știu fără nicio îndoială că a lăsat un semn foarte important în istorie și că a provocat schimbări care n-au lăsat neschimbată omenirea.

Care mesaj a trecut mai mult în Biserică și în afara Bisericii?

În cazul lui Francisc, cred că nu va fi uitată invitația sa constantă, prin cuvinte și gesturi, la întoarcerea la prospețimea originală a Evangheliei și la inima sa făcută din milostivire și din dreptate față de cei mai slabi. În același timp nu va înceta să răsune referința la o Biserică mai despuiată, bucuroasă și capabilă să se deschidă la dialog și la slujire. Chiar dacă în viitor cineva va pretinde să se întoarcă înapoi în această privință, cred că marea reformă ireversibilă a lui Francisc, deja obținută, constă în faptul că acest lucru va fi acceptat cu greu. Cine poate gândi că după Francisc poate să prospere o papalitate de condamnări, care să arate putere și bogăție, care să nu fie dispusă la dialogul cu toți, care să-i ignore pe cei slabi din această lume?

Care este reforma cea mai importantă pe care papa Francisc o dorește pentru Biserică?

Aprofundarea a ceea ce tocmai am menționat. Există încă mulți membri ai Bisericii care vorbesc puțin despre Isus Cristos, care nu demonstrează afect și admirație când îl numesc, care preferă să judece defectele altuia și să prezinte normele etice ca stânci pentru a nu accepta amețeala care se simte vestind iubirea necondiționată a lui Dumnezeu față de fiecare persoană, de a transmite iubirea apropiată și mântuitoare a lui Isus Cristos. În același timp, există încă multe rezistențe de a lăsa comoditățile asupra structurilor care ne dau siguranță, dar care de fiecare dată mai mult atrag o cantitate mai mică de credincioși.

Nu credeți că există riscul de a reduce mesajele papei la sloganuri, care ca toate sloganurile ajung să devină goale, adică să fie folosite în funcție de conveniențe, dar fără o schimbare reală?

Marii sfinți și reformatori, cei care au provocat schimbări reale în Biserică și în istorie, nu au iubit sloganurile ci gesturile și dăruirea de sine. Însă de mult timp trăim în Biserică din sloganuri. De exemplu, sunt cei care spun că sunt "în favoarea vieții", dar preferă să nu vorbească despre imigranți, despre angajarea față de cei mai săraci, despre lupta pentru dreptate pentru ca să moară mai puțini oameni din cauza malnutriției sau a bolilor care ar putea să fie îngrijite. Acela este un slogan. În același mod, alții repetă fraze ale lui Francisc ca sloganuri, și chiar vorbesc despre "primăvara Bisericii", probabil pentru a nu părea opozanți sau pentru a-și asigura vreun loc în Biserică, dar dacă se observă obiceiurile lor, acțiunile lor, insistențele și alegerile lor, par să nu corespundă cu spiritul acestui papă. Este o manieră de a se închide în fața vântului transformator al Duhului fiind "corect din punct de vedere politic".

Mass-media (dar nu numai mass-media) au vorbit cu emfază despre caracteristicile umane și simpatice ale papei Francisc, care l-au făcut un personaj popular și iubit. Nu vedeți riscul ca să devină prea "personaj" și ca să fie concentrată deci prea multă atenție asupra lui și asupra persoanei sale?

Este adevărat. Fără îndoială, el n-a fost niciodată iubitor al cultului personalității. Când el apreciază mult pe cineva, îi spune: "Umilește-te". Este foarte apropiat de popor pentru că asta are de-a face cu valorizarea religiozității populare și el vrea ca pontificatul său să fie un semn întrupat al apropierii duioase și milostive a lui Isus. Însă cine nu vede toate acestea din punctul de vedere al celei mai autentice credințe catolice, ajunge să uite finalitatea tuturor, care este Isus, și rămâne ferm la personaj. Este ca și cum "a rămâne fermi la degetul care indică luna" conform vechiului proverb budist. Asta comportă un pericol grav, pentru că produce efectul contrar: dacă văd o eroare sau un punct slab, sau dacă într-o zi papa nu zâmbește pentru că este slab sau bolnav, personajul i se strică. În orice caz, eu văd că în cadrul domeniului catolic, stilul lui Francisc produce o demitizare ireversibilă a papalității. Până acum unii catolici puteau să-i critice pe papi, dar acum există o enormă libertate în a face asta fără ca nimeni să nu fie sancționat pentru asta. Asta ia de la figura papei acea aură excesiv de sacră, de ființă superioară și de neatins.

Sunt unii care vorbesc mult - uneori mărindu-le excesiv importanța - despre așa-numitele "rezistențe" interne, fenomene pe care de altfel le-au cunoscut și predecesorii: cât contează și cât au incidență în viața zilnică a Bisericii?

Au incidență mult mai mult decât înainte din cauza importanței enorme a mass-media și a rețelelor sociale. Înainte, puține persoane citeau un ziar. În schimb astăzi sunt mulți cei care urmăresc știrile pe Internet, iar mass-media în general scot în evidență ceea ce face mult zgomot, negativul, criticile. Cu ani în urmă, un domn foarte conservator și negativ vorbea numai cu soția sa, pentru că nici măcar vecinii nu suportau să-l audă. Acum acea persoană poate să deschidă un blog și să apere chiar minciuni și calomnii, sau suspiciuni neîntemeiate, și întotdeauna va avea cititori. Poate să se dedice toată ziua și să comenteze în forumuri de pe Internet și glasul său este amplificat. Persoanele mai moderate și senine, care sunt majoritatea, par să acționeze mai puțin în acest sens. În Argentina, unde în ultimii ani a fost o puternică și persistentă campanie de discreditare în mass-media și în rețele, papa a menținut fără îndoială un procent de 80% de aprobare conform investigațiilor cele mai serioase. Însă acel procent de 80% face puțin zgomot.

După experiența dumneavoastră, este adevărat că astăzi în Biserică este "dezorientare" după publicarea exortației Amoris laetitia?

Amoris laetitia implică o schimbare paradigmatică în modul de a trata situații complexe, chiar dacă asta nu comportă deschiderea tuturor porților. Cu siguranță merge mult mai încolo de posibilitatea de a putea primi împărtășania pentru unii divorțați recăsătoriți. Această schimbare, care ne împiedică să fim duri și matematici în judecățile noastre, este foarte deranjantă pentru unii. Însă papa a poruncit să fie publicată o notă în Acta Apostolicae Sedis ca "magisteriu autentic". Numai papa poate lua o decizie de acest tip și Francisc a făcut asta. Deci, nu există nicio dezorientare. Știm deja ce anume cere papa. Altceva este că îți place sau nu, că ți se pare bun sau nu. Dar nu trebuie să se spună: "este dezorientat". Trebuie să se spună: "nu-mi place". Sau mai bine: "Eu prefer o Biserică cu norme mai stricte".

Diferitele reforme ale organismelor din Curia Romană sunt încă un șantier deschis. Cât de importante sunt reformele structurale?

Acestor reforme li se dă multă importanță, dar sunt cele mai "reversibile". Va putea să vină un alt papă și să creeze o Curie enormă. În afară de asta, persoanele care vor fi în aceste structuri vor fi determinante. Dar cred că Francisc a fost în măsură și să "demitizeze" pentru totdeauna Curia vaticană, care va putea fi văzută numai ca un organism în slujba papei, care nu-l înlocuiește pe papa și nici pe episcopi.

Ne puteți spune cum trăiește papa evenimentele legate de scandalurile abuzurilor asupra minorilor comise din partea clerului? Normele pentru a combate fenomenul există, se va reuși să se schimbe și mentalitatea?

Știu că suferă mult din cauza acestei teme, pentru că în acest caz se distruge sensul profund al slujirii sacerdotale, chemate "să se îngrijească". În spaniolă acest sens este remarcat, pentru că preotul se numește "cura" (= îngrijitor). "Îngrijirea" este o caracteristică a preoției care este mult la inima lui Francisc. Cred că mentalitatea se schimbă în această linie, chiar dacă, uneori, procesele au nevoie de timpii lor pentru a evita nedreptăți.

(După Vatican Insider, 12 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat