Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A treia predică de Postul Mare 2018 a părintelui Raniero Cantalamessa

Nu râvniți la funcții înalte, ci lăsați-vă atrași de cele modeste

Îndemnul ca caritate pe care l-am cules de pe buzele apostolului, în meditația precedentă, este cuprinsă între două scurte îndemnuri la umilință care se amintesc cu claritate între ele, în așa fel încât formează o soi de cadru pentru discursul despre caritate. Citite unul după altul, omițând ceea ce este în mijloc, cele două îndemnuri sună așa: „Să nu vă considerați mai mult decât trebuie să vă considerați, ci fiecare să aibă despre sine o apreciere corectă. […] Nu râvniți la funcții înalte, ci lăsați-vă atrași de cele modeste. Nu vă considerați pe voi înșivă înțelepți” (Rom 12,3.16).

Nu este vorba de recomandări mărunte la moderație și la modestie; prin aceste puține cuvinte pareneza apostolică ne deschide în fața noastră tot orizontul vast al umilinței. Alături de caritate, sfântul Paul găsește în umilință a doua valoare fundamentală, a doua direcție în care trebuie să se lucreze pentru a reînnoi, în Duhul, propria viață și a edifica comunitatea.

Niciodată ca în acest domeniu virtuțile creștine nu ne apar ca o însușire „a sentimentelor care au fost în Cristos Isus”. El, amintește în altă parte apostolul, deși era de natură divină, „s-a umilit pe sine făcându-se ascultător până la moarte” (Fil 2,5-8), iar discipolilor le-a spus El însuși: „Învățați de la mine căci sunt blând și smerit cu inima” (Mt 11,29). Despre umilință se poate vorbi din diferite puncte de vedere, așa cum vom vedea că va face apostolul, dar în semnificația sa cea mai profundă umilința este numai aceea a lui Cristos. Umil cu adevărat este cele care se străduiește să aibă inima lui Cristos.

  1. Umilința ca sobrietate

În pareneza din Scrisoarea către Romani, sfântul Paul aplică la viața comunității creștine învățătura biblică tradițională despre umilință care se exprimă constant prin metafora spațială a „înălțării” și a „înjosirii”, a tinderii în sus și a tinderii în jos. Se poate „râvni la funcții înalte” ori cu propria inteligență, ori cu o cercetare demodată care nu ține cont de propria limită în fața misterului, sau cu voința, râvnind poziții și funcții de prestigiu. Apostolul are în vedere ambele posibilități și, în orice caz, cuvintele sale lovesc și unul și celălalt lucru împreună: atât prezumția minții cât și ambiția voinței.

Însă în transmiterea învățăturii biblice tradiționale despre umilință, sfântul Paul dă o motivație în parte nouă și originală a acestei virtuți. În Vechiul Testament, motivul sau motivația care justifică umilința este că Dumnezeu „îi respinge pe cei mândri și dăruiește harul său celor umili” (cf. Pr 3,34; Iob 22,29), că El „privește spre cel umil, dar spre cel mândru își îndreaptă privirea de departe” (Ps 137,6). Însă nu se spunea – cel puțin în mod explicit – pentru ce face asta Dumnezeu, adică pentru ce „înalță pe cei smeriți și îi înjosește pe cei mândri”. Acestui fapt i se pot da diferite explicații: de exemplu, gelozia sau „invidia lui Dumnezeu” (sphonos Theou), cum gândeau anumiți scriitori greci, sau pur și simplu voința divină de a pedepsi aroganța umană, hybris.

Conceptul decisiv pe care îl introduce sfântul Paul în discursul cu privire la umilință este conceptul de adevăr. Dumnezeul îl iubește pe cel smerit pentru că cel smerit este în adevăr; este un om adevărat, autentic. El pedepsește mândria, pentru că mândria, mai înainte de aroganță, este minciună. De fapt, tot ceea ce în om nu este umilință, este minciună.

Asta explică de ce filozofii greci, care deși au cunoscut și au exaltat aproape toate celelalte virtuți, n-au cunoscut umilința. Cuvântul umilință (tapeinosis) a păstrat mereu, la ei, o semnificație prevalent negativă de înjosire, de micime, de meschinărie și naivitate. Filozofii greci ignorau cei doi stâlpi care permit să se asocieze între ele umilința și adevărul: ideea de creație și ideea biblică de păcat. Ideea de creație întemeiază certitudinea că tot ceea ce există bun și frumos în om vine de la Dumnezeu, nimic exclus; ideea biblică de păcat întemeiază certitudinea că tot ceea ce este rău, în sens moral, în om, vine de la libertatea sa, de la el însuși. Omul biblic este împins la umilință atât de binele cât și de răul pe care-l descoperă în el.

Dar să venim la gândirea apostolului. Cuvântul folosit de el în textul nostru pentru a indica umilința-adevărul este cuvântul sobrietate sau înțelepciune. El îi îndeamnă pe creștini să nu-și facă o idee greșită și exagerată despre ei înșiși, ci mai degrabă să aibă, despre ei, o evaluare justă, sobră, am putea spune aproape obiectivă. În reluarea îndemnului, la versetul 16, „a-și face o idee sobră de sine”, găsește echivalentul său în expresia „a tinde la lucrurile umile”. Cu asta el ajunge să spună că omul este înțelept atunci când este umil și că este umil atunci când este înțelept.

Înjosindu-se, omul se apropie de adevăr. „Dumnezeu este lumină”, spune sfântul Ioan (1In 1,5), și adevăr, și nu poate să-l întâlnească pe om decât în adevăr. El dă harul său celui umil, pentru că numai cel umil este capabil să recunoască adevărul; nu spune: „Brațul meu, sau mintea mea, a făcut asta!” (cf. Dt 8,17; Is 10,13). Sfânta Tereza de Avila a scris: „Mă întrebam într-o zi pentru ce motiv Domnul iubește atât de mult umilința și mi-a venit în minte dintr-o dată, fără nicio reflecție de-a mea, că asta trebuie să fie pentru că El este Adevărul suprem și umilința este adevăr”[1].

  1. Ce ai ce nu ai primit?

Apostolul nu ne lasă acum în vag sau la suprafață, cu privire la acest adevăr despre noi înșine. Unele fraze lapidare ale sale, conținute în alte scrisori dar aparținând tot acestei ordini de idei, au puterea de a ne scoate din orice „încurcătură” și să ne facă să mergem cu adevărat în adâncime în descoperirea adevărului.

Una din aceste fraze spune: „Ce ai ce nu ai primit? Dar dacă ai primit, de ce te mândrești ca și cum nu ai fi primit?” (1Cor 4,7). Există un singur lucru pe care nu l-am primit, care este în întregime și numai al meu, și este păcatul. Asta știu și simt că vine de la mine, că își află izvorul în mine, sau, oricum, în om și în lume, nu în Dumnezeu, în timp ce tot restul – inclusiv faptul de a recunoaște că păcatul vine de la mine – este de la Dumnezeu. O altă frază spune: „Dacă cineva se consideră a fi ceva, fără să fie, se înșeală pe sine însuși” (Gal 6,3).

„Justa evaluare” de noi înșine este, așadar, aceasta: a recunoaște nimicul nostru! Acesta este terenul solid, la care tinde umilința! Perla prețioasă este tocmai convingerea pașnică și sinceră că, prin noi înșine, noi nu suntem nimic, nu putem gândi nimic, nu putem face nimic. Fără mine nu puteți „face” nimic, spune Isus (In 15,5) și apostolul adaugă: „Nu că am fi noi în stare de la noi înșine să gândim ceva…” (2 Cor 3,5). Noi putem, când e cazul, să folosim unul sau altul din aceste cuvinte pentru a elimina o ispită, un gând, o complăcere, ca o adevărată „sabie a Duhului”: „Ce ai ce nu ai primit?”. Eficacitatea cuvântului lui Dumnezeu se experimentează mai ales în acest caz: când este folosit asupra noastră, mai mult decât atunci când este folosit asupra altora.

În acest mod suntem îndreptați să descoperim adevărata natură a nimicului nostru, care nu este un nimic pur și simplu, un „nimic nevinovat”. Întrevedem ținta ultimă la care cuvântul lui Dumnezeu vrea să ne conducă, și anume să recunoaștem ceea ce suntem cu adevărat: un nimic mândru! Eu sunt acel cineva care „crede că este ceva”, în timp ce sunt nimic; eu sunt acela care nu are nimic care să nu fi primit, dar care mereu se laudă – sau este ispitit să se laude – cu ceva, ca și cum n-ar fi primit!

Aceasta nu este o situație a unora, ci o mizerie a tuturor. Este definiția însăși a omului vechi: un nimic care crede că este ceva, un nimic mândru. Apostolul însuși mărturisește ce descoperea, când cobora și el în adâncul inimii sale: „Descopăr în mine – spunea el – o altă lege…, descopăr că păcatul locuiește în mine… Sunt un nenorocit! Cine mă va elibera?” (cf. Rom 7,14-25). Acea „altă lege”, „păcatul care locuiește în noi” este, pentru sfântul Paul, așa cum se știe, înainte de toate auto-glorificarea, orgoliul, lauda de sine.

La sfârșitul drumului nostru de coborâre, nu descoperim, așadar, în noi umilința, ci mândria. Dar tocmai această descoperire că suntem radical mândri și că suntem așa din vina noastră, nu a lui Dumnezeu, pentru că am devenit așa folosind rău libertatea noastră, tocmai aceasta este umilința, pentru că acesta este adevărul. A fi descoperit această țintă, sau chiar și numai a fi întrevăzut-o ca de departe, prin cuvântul lui Dumnezeu, este un har mare. Dă o pace nouă. Ca acela care, în timp de război, a descoperit că posedă chiar sub casa sa, fără măcar să trebuiască să iasă afară, un refugiu sigur împotriva bombardamentelor, absolut sigur.

O mare maestră a spiritului – sfânta Angela de Foligno –, fiind aproape de moarte, a exclamat: „O, nimic necunoscut, o, nimic necunoscut! Sufletul nu poate să aibă viziune mai bună în această lume decât să contemple propriul nimic și să locuiască în el ca în celula dintr-o închisoare”[2]. Aceeași sfântă îi îndemna pe fiii săi spirituali să facă tot posibilul pentru a reintre imediat în acea celulă, imediat ce au ieșit, pentru orice motiv. Trebuie făcut ca anumite fiare mic foarte speriate care nu se îndepărtează niciodată de la intrarea culcușului lor așa încât să poată reintra imediat, la primul semn de pericol.

Există un mare secret ascuns în acest sfat, un adevăr misterios care se experimentează încercând. Se descoperă atunci că există cu adevărat această celulă și că se poate intra cu adevărat acolo ori de câte ori se vrea. Ea constă în sentimentul calm și liniștit de a fi un nimic, și un nimic mândru. Când suntem în celula acestei închisori, nu se mai văd defectele aproapelui, sau se văd în altă lumină. Se înțelege că este posibil, cu harul și cu exercițiul, să se realizeze ceea ce spune apostolul și ceea ce pare, la prima vedere, excesiv, adică „să-i considerăm pe toți ceilalți superiori nouă” (cf. Fil 2,3), sau cel puțin se înțelege cu acest lucru a putut să fie posibil pentru sfinți.

Așadar, a ne închide în acea închisoare este cu totul altceva decât a ne închide în noi înșine; este, în schimb, o deschidere spre alții, spre ființă, spre obiectivitatea lucrurilor. Contrariul a ceea ce au gândit mereu dușmanii umilinței creștine. Înseamnă a ne închide egoismului, nu în egoism. Este victoria asupra unuia dintre relele pe care și psihologia modernă îl consideră fatal pentru persoana umană: narcisismul.

În afară de asta, în celula aceea nu pătrunde dușmanul. Într-o zi, Antonie cel Mare a avut o viziune; a văzut, într-o clipă, toate lațurile infinite ale dușmanului întinse pe pământ și a spus gemând: „Așadar cine va putea evita toate aceste lațuri?” și a perceput o un glas care-i răspundea: „Umilința!”[3].

Evanghelia ne prezintă un model de nedepășit al acestei umilințe-adevăr, și este Maria. Dumnezeu – cântă Maria în Magnificat – „a privit la smerenia slujitoarei sale” (Lc 1,48). Dar ce înțelege aici Fecioara prin „smerenie”? Nu virtutea umilinței, ci condiția sa umilă sau, maxim, apartenența sa la categoria celor umili și a săracilor despre care se vorbește în continuarea cântării. Confirmă asta trimiterea explicită la cântarea Anei, mama lui Samuel, unde același cuvânt folosit de Maria (tapeinosis) înseamnă clar mizerie, sterilitate, condiție umilă, nu sentiment de umilință.

Dar lucrul este clar de la sine. Cum se poate crede ca Maria să exalte umilința sa, fără ca tocmai prin asta să distrugă umilința Mariei? Cum se poate crede că Maria atribuie umilinței sale alegerea lui Dumnezeu, fără ca prin asta să distrugă gratuitatea acestei alegeri și să facă incomprehensibilă toată viața Mariei pornind de la neprihănita sa zămislire? Pentru a sublinia importanța umilinței, cineva a scris din neatenție că Maria „nu se laudă cu nicio altă virtute decât cu umilința sa”, ca și cum, în acest mod, s-ar face o mare onoare, și nu în schimb o mare greșeală, acestei virtuți. Virtutea umilinței are un statut cu totul special: o are cel care nu crede că o are, nu o are cel care crede că o are. Numai Isus se poate declara „smerit cu inima” și să fie așa cu adevărat; aceasta este caracteristica unică și irepetabilă a umilinței omului-Dumnezeu.

Așadar, Maria nu avea virtutea umilinței? Desigur că o avea și în grad foarte mare, însă asta o știa numai Dumnezeu, ea nu. De fapt, tocmai asta constituie calitatea inegalabilă a adevăratei umilințe: că parfumul său este perceput numai de Dumnezeu, nu de cel care-l emană. Sufletul Mariei, liber de orice concupiscență adevărată și păcătoasă, în fața noii situații create de maternitatea sa divină, s-a dus, cu toată rapiditatea și naturalețea, la punctul său de adevăr – la nimicul său – și de acolo nimic și nimeni n-a mai putut s-o miște.

În aceasta umilința Născătoarei de Dumnezeu apare o minune unică a harului. Ea i-a smuls lui Luther acest elogiu: „Deși Maria a primit în sine acea mare lucrare a lui Dumnezeu, a avut și a menținut un astfel de sentiment despre sine încât să nu se înalțe deasupra celui mai mic om de pe pământ […]. Aici trebuie celebrat spiritul Mariei minunat de curat, încât în timp ce îi este făcută o onoare așa de mare, nu se lasă indusă în ispită, ci ca și cum n-ar vedea, rămâne pe calea justă”[4].

Sobrietatea Mariei este mai presus de orice comparație chiar și printre sfinți. Ea a rezistat la tensiunea teribilă a acestui gând: „Tu ești mama lui Mesia, mama lui Dumnezeu! Tu ești ceea ce fiecare femeie din poporul tău ar fi dorit să fie!”. „De unde mie să vină la mine mama Domnului meu?, a exclamat Elisabeta, și ea a răspuns: „A privit la micimea slujitoarei sale!”. El s-a cufundat în nimicul său și l-a „ridicat” numai pe Dumnezeu, spunând: „Sufletul meu îl preamărește pe Domnul”. Domnul, nu slujitoarea. Maria este cu adevărat capodopera harului divin.

  1. Umilință și umiliri

Nu trebuie să ne înșelăm că am ajuns la umilință numai pentru că cuvântul lui Dumnezeu și exemplul Mariei ne-a condus să descoperim nimicul nostru. La ce punct am ajuns în ce privește umilința se vede atunci când inițiativa trece de la noi la alții, adică atunci când nu mai suntem noi cei care recunoaștem defectele și greșelile noastre, ci sunt alții care fac asta; atunci când nu suntem numai capabili să ne spunem adevărul, ci să lăsăm să ni se spună, de bunăvoie, de către alții. Se vede, cu alte cuvinte, în reproșuri, în corectări, în critici și în umiliri. „Adesea folosește mult să ne păstrăm în umilință – spune autorul Imitațiunii lui Cristos – decât alții să cunoască și se certe defectele noastre”[5].

A pretinde să ucidem propriul orgoliu lovindu-l singuri, fără ca nimeni să intervină de afară este ca și cum am folosi propriul braț pentru a ne pedepsi pe noi înșine: nu ne vom face rău niciodată cu adevărat. Este ca și cum am vrea să extirpăm singuri o tumoare. Există persoane (și eu sunt cu siguranță dintre acestea) care sunt capabile să spună despre sine – și chiar sincer – tot răul posibil și imaginabil; persoane care, în timpul liturgiei penitențiale, fac autoacuze de o sinceritate și de un curaj admirabile, dar imediat ce vreunul din jurul lor dă impresia că ia în serios mărturisirile lor, sau se hazardează să spună despre ele o mică parte din ceea ce și-au spus singure, sunt scântei. Evident mai este mult drum de parcurs pentru a ajunge la adevărata umilință și la adevărul umil.

Când eu caut să primesc glorie de la un om pentru ceva ce spun sau ce fac, este aproape sigur că același om caută să primească glorie de la mine pentru ceea ce spune sau face ca răspuns. Și așa se întâmplă că fiecare caută propria glorie și niciunul nu o obține și dacă, întâmplător, o obține nu este decât „laudă deșartă”, adică glorie goală, destinată să se risipească în fum cu moartea. Însă efectul este la fel de teribil; Isus atribuia căutării propriei glorii chiar imposibilitatea de a crede. Le spunea fariseilor: „Cum puteți crede voi care vă luați glorie unii de la alții și nu căutați gloria care vine numai de la Dumnezeu” (In 5,44).

Când suntem încâlciți și gânduri și aspirații de glorie umană, să aruncăm în amestecul acestor gânduri, ca pe o torță aprinsă, cuvântul pe care însuși Isus l-a folosit și pe care ni l-a lăsat nouă: „Eu nu caut gloria mea!” (In 8,50). Ea are puterea aproape sacramentală de a realiza ceea ce semnifică, de a risipi aceste gânduri.

Lupta umilinței este o luptă care durează toată viața și se extinde la fiecare aspect al vieții. Orgoliul este capabil să se hrănească atât din rău cât și din bine și să supraviețuiască deci în orice situație și în orice „climă”. Ba mai mult, spre deosebire de ceea ce se întâmplă pentru orice alt viciu, binele, nu răul, este ternul de cultură preferat de acest „virus” teribil.

„Vanitatea are rădăcini așa de adânci în inima omului încât un soldat, un servitor de oști, un bucătar, un hamal se laudă și pretinde să aibă admiratorii săi și înșiși filozofii vor asta. Și cei care scriu împotriva laudei deșarte aspiră la lauda că au scris bine, și cei care îi citesc la lauda că i-au citit; eu care scriu asta nutresc probabil aceeași dorință și probabil și cei care mă vor citi”[6].

Lauda deșartă este capabilă să transforme în act de orgoliu însăși tendința noastră spre umilință. Însă cu harul noi putem ieși învingător și din această teribilă bătălie. De fapt, dacă omul tău vechi reușește să transforme în acte de orgoliu, tu, cu harul, transformă în acte de umilință și actele tale de orgoliu, recunoscându-le. Recunoscând cu umilință, că ești un nimic mândru. Astfel Dumnezeu este glorificat și de însuși orgoliul tău.

În această bătălie Dumnezeu obișnuiește să vină în ajutorul ucenicilor săi cu un remediu deosebit de eficace și singular. Scrie sfântul Paul: „Și, ca să nu fiu umplut de îngâmfare din cauza măreției revelațiilor, mi-a fost dat un ghimpe în trup, un înger al Satanei ca să mă pălmuiască, așa încât să nu mă umplu de îngâmfare” (2Cor 12,7).

Pentru ca omul „să nu fie umplut de îngâmfare”, Dumnezeu îl fixează de pământ cu un soi de ancoră; îi pune „greutăți la picioare” (cf. Ps 66,11). Noi nu știm ce ar fi exact acest „ghimpe în trup” și acest „înger al Satanei” pentru Paul, dar știm bine ce este pentru noi! Fiecare care vrea să-l urmeze pe Domnul și să slujească Biserica îl are. Sunt situații umilitoare de care suntem chemați constant, uneori noapte și zi, la realitatea dură a ceea ce suntem. Poate să fie un defect, o boală, o slăbiciune, o neputință, pe care Domnul ne-o lasă, în pofida tuturor implorărilor. O ispită persistentă și umilitoare, probabil chiar o ispită de mândrie! O persoană cu care suntem constrânși să trăi și care, în pofida corectitudinii ambelor părți, are puterea de a prezenta clar fragilitatea noastră, de a demola prezumția noastră.

Uneori este vorba despre ceva și mai greu: sunt situații în care slujitorul lui Dumnezeu este constrâns să asiste neputincios la eșecul tuturor eforturilor sale și la lucruri mai mari decât el, care îl fac să atingă cu mâna neputința sa în fața puterii răului și a întunericului. Mai ales aici el învață ce înseamnă „a se umili sub mâna puternică a lui Dumnezeu” (cf. 1Pt 5,6).

Umilința nu este numai importantă pentru progresul personal pe calea sfințeniei; este esențial și pentru buna funcționare a vieții de comunitate, pentru edificarea Bisericii. Eu spun că umilința este izolantul în viața Bisericii. Izolantul este foarte important și vital pentru progresul în domeniul electricității. De fapt, cu cât este mai înaltă tensiunea și puternic curentul electric care trece printr-un fir, cu atât trebuie să fie mai rezistent izolantul care împiedică să se descarce curentul la pământ sau să provoace scurtcircuite. Progresului în domeniul electricității trebuie să-i corespundă un progres analog în tehnica izolantului. În viața spirituală, umilința este marele izolant care permite curentului divin al harului să treacă printr-o persoană fără să se risipească, sau, mai rău, să provoace flăcări de orgoliu și de rivalitate.

Terminăm cu cuvintele dintr-un psalm care ne permite să transformăm în rugăciune îndemnul pe care apostolul ni l-a adresat cu învățătura sa despre umilință:

Doamne, eu nu am o inimă îngâmfată,
nici nu privesc cu trufie;
nu mă îndeletnicesc cu lucruri prea mari
și prea înalte pentru mine.
Sufletul îmi este împăcat și liniștit,
ca un copil înțărcat la sânul mamei sale.
Da, sufletul meu este în mine, ca un copil în brațele mamei sale.
(Ps 130).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Sf. Tereza de Avila, Castelul Interior, VI dim., cap. 10.

[2]Il libro della Beata Angela da Foligno, ed. critica a cura di L. Thier e A. Calufetti, Quaracchi 1985, pag. 734.

[3]Apophtegmata Patrum, 7 (PG 65, 77).

[4] M. Luter, Comentariu la Magnificat, ed. Weimar 7, pag. 555 șu.

[5]Imitațiunea lui Cristos, II,2.

[6] B. Pascal, Pensieri, nr. 150 Br.


 

lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat