Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu luat cardinalului Coccopalmerio: "Codul de Drept Canonic trebuie să conțină Evanghelia"

Cardinalul Francesco Coccopalmerio, președinte al Consiliului Pontifical pentru Textele Legislative, vorbește despre modificările aduse la Codul de Drept Canonic, ca urmare a ultimelor intervenții făcute de papa Francisc cu motu proprio De concordia inter codices și motu proprio Imparare a congedarsi. În afară de asta ilustrează starea reformei cărții a VI-a a Codului, evidențiind punctele importante conținute în schema de lucru. Apoi sunt trecute în revistă câteva dintre activitățile semnificative pe care le desfășoară Consiliul Pontifical, într-o optică de deschidere și de slujire față de canoniștii prezenți în diferitele contexte teritoriale. Lărgind privirea, cardinalul propune, în sfârșit, câteva considerații mai generale cu privire la rolul actual al dreptului canonic în Biserică.

Dreptul canonic evoluează. Motu proprio a papei Francisc De concordia inter codices a dus la câteva modificări în Codul de Drept Canonic: puteți să ne spuneți pe scurt despre ce este vorba?

Așa cum se știe, Biserica Catolică are două Coduri de Drept Canonic, unul pentru Biserica latină, promulgat în 1983, și unul pentru Bisericile orientale, promulgat în 1990: cele două Coduri au, pe de o parte, norme comune și, pe de altă parte, elemente proprii, care le fac autonome reciproc. Totuși ne-am dat seama că în Codul latin erau prezente unele norme care nu erau mereu congruente cu Codul pentru Bisericile orientale. Atunci s-a pus exigența unei concordanțe mai mari a respectivelor normative, în special în cazurile în care trebuie să fie reglementate raporturi între subiecți care aparțin Bisericii latine și unei Biserici orientale, cazuri de altfel tot mai frecvente, luând în considerare și creșterea mobilității populației care a determinat prezența unui însemnat număr de credincioși orientali în teritorii latine. De fapt, trebuie amintit că credincioșii orientali au obligația de a respecta propriul rit oriunde s-ar afla ei, deci este responsabilitatea autorității ecleziastice competente aceea de a le oferi mijloacele adecvate pentru ca să-și poată îndeplini această obligație.

Să dăm un exemplu. Pentru ritul latin este prevăzut că un diacon poată să prezideze în mod valid celebrarea căsătoriei, în timp ce pentru Bisericile orientale este cerută pentru sacrament prezența preotului care-i consacră pe soți. S-a stabilit atunci ca atunci când în Biserica latină se celebrează o căsătorie în care unul sau ambii miri sunt de rit de oriental să nu poată fi un diacon care să prezideze celebrarea. Alte norme se referă la posibilitatea de a trece de la o Biserică orientală la o altă Biserică sau la Biserica latină, dar sunt aspecte mai tehnice.

Putem spune că noua disciplină juridică furnizează un ajutor pentru a favoriza posibilitatea de a găsi un echilibru just între tutelarea dreptului propriu al credincioșilor orientali, care în Occident sunt adesea o minoritate, și respectarea tradiției canonice latine: asta cu scopul de a promova colaborarea rodnică între toate comunitățile catolice prezente într-un anumit teritoriu.

La reformă s-a ajuns după ce la Consiliul Pontifical pentru Textele Legislative a fost instituită o Comisie de experți în drept canonic oriental și latin care a studiat problema și a elaborat o schiță, care a fost trimisă după aceea la circa treizeci de consultanți și experți din toată lumea, precum și autorităților din Ordinariatele latine pentru orientali. După analiza amănunțită a observațiilor care au venit, Sesiunea Plenară a Consiliului Pontifical a aprobat un nou text, pe care papa a voit să-l recepteze cu motu proprio De concordia inter Codices.

O altă recentă modificare la Cod a fost adusă de papa Francisc cu motu proprio Imparare a congedarsi.

Motu proprio reglementează renunțarea, din motive de vârstă, a responsabililor unor oficii din Curia Romană sau de numire pontificală, ca în cazul episcopilor diecezani.

La împlinirea vârstei de șaptezeci și cinci de ani, episcopii diecezani, și cei auxiliari, sunt invitați să prezinte papei renunțarea la funcția lor pastorală. Și conducătorii dicasterelor din Curia Romană care nu sunt cardinali și sunt prelați superiori, episcopii care desfășoară alte funcții pe lângă Sfântul Scaun și reprezentanții pontificali trebuie să prezinte renunțarea. Noutatea se află în faptul că nu încetează ipso facto din funcția lor cu ajungerea la limita de vârstă, ci trebuie în schimb să prezinte renunțarea lor papei și papa va fi cel care, evaluând circumstanțele concrete, va decide dacă va accepta sau nu fără obligația celor trei luni prevăzute de can. 189 § 3.

De fapt, papa subliniază cum adesea există situații deosebite, ca de exemplu importanța de a completa în mod adecvat un proiect determinat sau conveniența de a asigura continuitatea unor opere inițiate, precum și anumite dificultăți legate de compunerea unui Oficiu într-o perioadă de tranziție, în care poate să fie cerut să se continue slujirea pentru o perioadă mai lungă din motive mereu legate de binele comun eclezial.

Cu privire la reforme în desfășurare, la Consiliul Pontifical pentru Textele Legislative lucrează și o Comisie care se ocupă de dreptul penal canonic. Care sunt aspectele luate în considerare și la ce punct sunt aceste activități?

Cartea a VI-a a Codului, în care este disciplinat dreptul penal canonic, este obiect al unei lucrări de reforme care durează de acum de câțiva ani: această lungă gestație se datorează îndeosebi complexității intervenției, studiului și consultării ample care a fost demarată cu privire la schema de revizuire.

De fapt, într-un prim moment, Comisia a predispus o schiță de reformă, indicată ca "Schema I", care a fost transmisă Conferințelor Episcopale din toată lumea, facultăților de drept canonic, dicasterelor din Curia Romană, consultanților din dicasterul nostru și organismelor centrale din Institutele de Viață Consacrată, demarând întocmai un amplu proces de consultare. Au venit foarte multe răspunsuri, în ordinea miilor de sugestii.

Într-un al doilea moment am supus revizuirii textul inițial conform indicațiilor consultării și am predispus o "Schema II", care reprezintă deja un rezultat bun: au fost interesate de reformă diferite aspecte chiar importante, au fost prevăzute noi situații penale, au fost ordonate mai bine canoanele din punct de vedere sistematic. Însă ne-am oprit și am preferat să nu supunem imediat legislatorului această "Schema II", considerând că s-ar putea ajunge la ceva mai mult, la o elaborare mai matură, cu câteva modificări destul de profunde și nu întotdeauna în linie cu tradiția precedentă. Pe baza unei ulterioare reflecții a fost elaborată deci ceea ce ar putea să fie de acum "Schema III".

Dau câteva exemple de unele puncte relevante luate în considerare de proiectul de reformă. Posibilitatea de a aplica pedeapsa suspendării, prevăzută până acum numai pentru clerici, este extinsă și la laici, dat fiind faptul că de acum și ei pot ocupa funcții sau sarcini ecleziastice.

Dispare diviziunea rigidă între pedepse medicinale și pedepse expiatoare și va fi prevăzut că fiecare pedeapsă va putea să comporte și unul și celălalt aspect, în funcție de ceea ce este stabilit în concret de decizia judecătorului: asta ca urmare a faptului că multe pedepse, considerate astăzi ca expiatoare în can. 1336, pot să fie aplicate concret ca medicinale, adică pedepse în vigoare până la convertirea vinovatului.

A fost menținută distincția dintre pedepsele latae sententiae și ferendae sententiae, de asemenea s-a ales să se mențină posibilitatea de a aplica o pedeapsă în caz de acțiuni care nu sunt contemplate strict de Cod, dar sunt în mod grav contrare vieții Bisericii, așa cum rezultă chiar din învățătura Bisericii, deci considerate ilegitime în mod grav în termeni mai ampli față de singura prevedere din Cod, refuzând astfel o logică rigidă de pozitivism juridic canonic (cf. can. 1399).

Sper ca aceste conținuturi să poată deveni în scurt timp o propunere de supus legislatorului.

Care sunt activitățile Consiliului Pontifical pentru Textele Legislative le desfășoară în domeniul dreptului canonic?

Prima este cea referită la legislație. Consiliul Pontifical nu este legislatorul, ci are misiunea delicată de a sugera legislatorului cum să intervină asupra sistemului juridic. Trebuie să studiem și să cunoaștem cele două Coduri și celelalte norme ale Bisericii universale, să verificăm dacă există lacune de umplut sau norme depășite de înlăturat sau de înlocuit, evidențiind aceste situații și în același timp furnizând legislatorului posibilitatea de a interveni, acolo unde se consideră oportun.

A doua zonă este cea a controlului, menită să evalueze dacă normele în vigoare sunt puse sau nu în practică și aplicate în mod corect și dacă se determină eventual practici contrare pentru care este necesar să se intervină.

A treia zonă de activitate este cea a interpretării normelor: într-adevăr, în acest moment nu consideră că există exigențe puternice de acest timp, și pentru că normele sunt în mod substanțial clare. Însă există multe persoane care nu au personal claritate cu privire la normă și apoi nu cer explicații de la dicaster, care răspunde la întrebările prezentate.

A patra activitate se referă la tot ceea ce folosește pentru o mai bună cunoaștere și aplicare a dreptului canonic: face parte din acest domeniu de exemplu gestionarea sitului web al dicasterului. Noi suntem în centru și suntem chemați să desfășurăm o slujire pentru periferii, înțelegând prin periferii Conferințele Episcopale, asociațiile canoniste, facultățile și institutele de drept canonic din lume. Așadar eu spun: schimbul de informații disponibile, publicitatea inițiativelor care interesează dreptul canonic, publicarea răspunsurilor pe care dicasterul le dă ca urmare a cererilor de interpretare normativă, toate sunt conținuturi pe care le facem disponibile pe web, încercând să facem un serviciu de iradiere a cunoașterii dreptului canonic în toată lumea.

După aceea, s-a dezvoltat mult în ultimele timpuri raportul direct cu episcopii care vin la Roma în vizită ad limina și se confruntă la dicasterul nostru despre probleme canoniste specifice care se referă la teritoriul lor, cum ar fi de exemplu sinoadele diecezane, prezența canoniștilor în dieceze care să sprijine curiile pentru o corectă predispunere a actelor administrative, desfășurarea de întâlniri și seminarii despre tematici juridice.

Toate acestea pentru o mai mare cunoaștere și difuzare a dreptului canonic în Biserică, lucru care este tocmai una dintre îndatoririle mele cele mai importante.

Anul trecut s-a celebrat centenarul Codului de Drept Canonic din 1917. Din punctul dumneavoastră de vedere, care este astăzi rolul dreptului canonic al Bisericii?

Voi indica un singur aspect, probabil un pic provocator. Mie îmi place să spun că Codul de Drept Canonic ar trebui să fie un text care ilustrează sub atâtea aspecte cine este credinciosul creștin. De exemplu, Cartea a VI-a, despre care am vorbit, ar trebui să ne facă să înțelegem care sunt acțiunile negative în mod grav contrare statutului vieții creștine.

Desigur, în textul Codului găsim în același timp canoane cu conținuturi foarte inovatoare și altele în mod categoric mai slabe. De exemplu, să luăm în considerare can. 222 § 2 (nici măcar tot canonul, ci numai paragraful al doilea!): citim că credincioșii au obligația de a promova dreptatea socială și, amintindu-și de porunca Domnului, au obligația de a-i ajuta pe săraci cu veniturile proprii. Însă pentru a înțelege ce este porunca Domnului trebuie să citesc Evanghelia, Faptele Apostolilor, scrisorile sfântului Paul. Dacă mă opresc la acest text din Cod, nu pot ajunge să înțeleg care este această poruncă. Atunci mă întreb, de ce să nu enunț în termeni pozitivi, deja în Cod, de exemplu obligația de a face faptele de milostenie stabilite de Biserică?

Punctul important asupra căruia trebuie focalizată atenția cred că este conceptul însuși de Cod de Drept Canonic, cu particularitățile sale. Dacă se vrea să fie asemănat cât mai mult posibil cu un cod civil, ar rămâne ceva incomplet și nesatisfăcător. Codul nostru trebuie să vie unul care conține Evanghelia.

(După www.iuscanonicum.it, 6 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat