Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Card. Piacenza: Nu preoților care chat-ează pe social în timpul spovezilor, "act foarte grav"

De Salvatore Cernuzio

Sunt înlăturate din orice confesional celularele, smartphone, iPad și orice alt aparat tehnologic care riscă să-l distragă pe preot în timpul a ceea ce este un moment fundamental pentru viața credincioșilor, în special cei tineri, și de a denatura întregul sacrament. Cardinalul Mauro Piacenza, penitențiar major, nu folosește prea multe perifraze în timpul lui lectio magistralis la deschiderea celui de-al 29-lea curs despre forul intern, început astăzi până la 9 martie la Palatul Cancelariei din Roma: "Sunt vești despre unii duhovnici, ocupați să «chat-eze pe social», în timp ce penitenții se acuză. Acesta este un act foarte grav, pe care nu-mi este teamă să-l definesc: «ateism practic», și care arată fragilitatea credinței duhovnicului în evenimentul supranatural de har care se trăiește!", spune cardinalul. Și adaugă: "Din păcate nu este rar să se primească plângeri ale credincioșilor scandalizați de distragerea duhovnicului, neatent la cuvintele lor sau, chiar, ocupându-se cu altceva, în timpul dialogului. Sub acest aspect, să-mi fie permisă o singură indicație, care este valabilă pentru toți: nu se intră în confesional cu celularul pornit, cu atât mai puțin nu se utilizează în timpul colocviilor sacramentale".

Spovada este înainte de toate "ascultare" - la 360 de grade - în afară de a fi "întâlnire" cu Cristos, autentic "spațiu de libertate", ocazie pentru a găsi propria "vocație". Așadar o ocazie pentru toți credincioșii, tinerii în mod deosebit, de a vedea satisfăcute "nevoile multiple și universale" ale oricărei persoane umane: "frumusețe, dreptate, libertate, adevăr, iubire".

Duhovnicul este chemat așadar să recunoască "«deschiderea inimii» celui care se apropie de sacramentul Reconcilierii, mai ales dacă este tânăr", luând în considerare și că "acela care se apropie face o alegere liberă și împotriva curentului". De fapt, până cu jumătate de secol în urmă, afirmă penitențiarul major, era aproape sigur "se apropiau de ceea ce mulți definesc «sacramentul dificil», prin simplă obișnuință sau condiționare a contextului". Astăzi, este "incontestabil" că, "nu mai există nimic care să invite cultural la reconcilierea sacramentală, dimpotrivă...".

Cu atât mai mult duhovnicul trebuie să fie "într-o atitudine de profundă «valorizare a penitentului», care înseamnă a valoriza desigur nu păcatul său, ci gestul de a se apropia de sacrament, pentru a cere iertare de la Dumnezeu".

Pentru a face asta trebuie ținut cont de o teză fundamentală: "Sacramentele sunt acțiune a lui Cristos și a Bisericii", remarcă Piacenza; de aceea, "nu este imaginabil să se reducă sacramentele la o simplă automanifestare a credinței personale, așa cum se întâmplă în anumite derive actuale ale speculației teologice". Îndeosebi cel al Reconcilierii care numai în aparențe are "ca protagoniști pe preot și pe credincios, dar care, în realitate, este o întâlnire a penitentului cu Cristos însuși". O astfel de conștiință "va plăsmui trăsătura umană a duhovnicului" spre o caritate mai mare.

Nu întotdeauna este ușor: adesea penitenții ajung în confesional cu "expresii nepotrivite, uneori chiar deformate sau pretențioase". Totuși, recomandă cardinalul, "înțelepciunea duhovnicului trebuie să știe să citească" și în acestea "ecoul îndepărtat al cererii de fericire și de împlinire, prezentă în inima fiecărui om". "Acuzarea păcatelor - explică Piacenza - este, obiectiv, un moment de criză, de punere în discuție a propriei judecăți, a propriilor expresii, a propriei lucrări (gânduri, cuvinte, fapte și omisiuni). Pentru acest motiv este indispensabil să se ceară de la Duhul Sfânt harul ca acea «crisis» să fie transformată realmente într-un moment de creștere, prin întâlnirea cu Cristos".

O întâlnire care "este capabilă să re-construiască ființa noastră, distrusă de păcat". Penitentul știe asta, sau și atunci când nu este conștient de asta, apropiindu-se de Reconciliere el "îi cere Domnului să fie re-creat, cere ca viața sa să fie transformată". De aceea, este clară "responsabilitatea enormă și sfântă a preotului, față de fiecare spovadă, față de fiecare penitent, pentru ca întâlnirea cu Domnul să nu fie împiedicată niciodată". Chiar dacă asta nu implică niciodată "renunțarea la misiunea de «judecător și medic»".

Penitențiarul major clarifică după aceea un alt punct: "Dinamica relațională, cuprinsă în celebrarea sacramentului, are în ea însăși o valență vocațională", acolo unde prin vocație se înțelege nu atât "alegerea pe care eu-l o face, cât mai degrabă alegerea liberă pe care o face Dumnezeu, stabilind forma raportului, pe care fiecare îl trăiește cu El". Desigur, pot să existe "situații existențiale în care convertirea să coincidă cu vocația, dar - avertizează cardinalul - este mereu oportun să se verifice ca aceste două realități să fie distincte și credinciosul, mai ales dacă este tânăr, să nu confunde entuziasmul pentru viața nouă în Cristos cu o chemare specifică".

În afară de asta, în lectio a sa Piacenza insistă asupra dimensiunii "dialogice" a structurii Reconcilierii. Dialog care, din partea penitentului, se traduce în "momentul foarte delicat al acuzării" propriilor păcate; din partea duhovnicului, în ascultarea "fratelui mai slab și sărac". Ascultare "atentă, prudentă, din inimă, capabilă să perceapă nuanțele", ascultare "profundă și paternă a penitentului": ea "este primul pas al acelui «miracol de schimbare» pe care spovada îl determină". Și "este rod de mare autodisciplină", spune cardinalul, de aceea "ar trebui să fie mereu inserată generos într-un orar normal de activități săptămânale, și precedat de câteva momente de reculegere profundă și de rugăciune, cerând să devenim realmente capabili de ascultare, având conștiința dramatică a importanței, uneori determinante, a medierii noastre umane". În acest mod se poate încuraja credinciosul "să mărturisească și ceea ce (greșind, sperăm invincibil) nu credea că poate să mărturisească".

Pentru tineri ascultarea este o necesitate fundamentală, insistă cardinalul, luând în considerare "absența" în timpul nostru "de figuri capabile de ascultare autentică". "Tinerii - spune el cu privirea îndreptată spre Sinodul din octombrie - cu speranțele și dezamăgirile lor, cu dorințele lor și contradicțiile lor și fricile lor, au necesitate urgentă de a fi ascultați, nu numai de cei de vârsta lor (admițând că sunt capabili de ascultare), ci mai ales de adulți adevărați, autoritari, primitori, prudenți, capabili de o viziune unitară despre lume, despre om și despre viață, capabili să fie pentru tineri puncte de referință trainice, afectiv semnificative și existențial determinante". Adulți "care să nu aleagă niciodată în locul tinerilor, ci care să știe să le indice, în mod stabil și rațional, ținta și drumul pentru a ajunge la ea, susținându-i pe drumul, uneori anevoios, pe care fiecare trebuie să-l parcurgă personal".

Pentru aceasta, penitentul, în special cel tânăr, "are dreptul de a asculta, de pe buzele duhovnicului, nu opiniile personale ale unui om, oricât de pregătit ar fi cultural și informat teologic, ci numai și doar Cuvântul lui Dumnezeu", "interpretat de magisteriul autentic", precizează Piacenza.

Nu putea lipsi în lectio a sa o referință la sfântul Ioan Maria Vianney, parohul de Ars, "duhovnic mare și exemplar". "Dumnezeu ne iartă, chiar dacă știe că vom mai păcătui", spunea preotul. Nu e vorba de "a justifica păcatul", explică Piacenza: această afirmație "simplă și profundă" se naște din "constatarea realistă a fragilității umane și a rănii «păcatului de la începuturi»", care are incidență și asupra facultăților superioare precum inteligența ("ca nu întotdeauna cunoaște adevărul"), libertatea ("care nu întotdeauna alege binele") și voința ("care nu întotdeauna realizează binele").

În lumina acestora, Spovada se poate defini "ca un «spațiu de libertate», ba chiar este probabil singurul spațiu adevărat de libertate autentică dăruit omului", afirmă penitențiarul. "De fapt, libertatea nu este «lipsă de legături» sau de condiționări", ci "este certitudinea de a fi iubiți necondiționat". "Nu există alt loc, pe pământ, ca Reconcilierea sacramentală, în care este posibil să se trăiască o experiență asemănătoare: nu numai a fi iubiți necondiționat, în pofida propriului păcat, ci și a vedea distrus propriul păcat și a fi iubiți în mod deplin, în mod infinit".

În acest orizont de libertate, "este posibil să se intuiască vocația și să se aleagă să nu fie urmată", așa cum s-a întâmplat în episodul evanghelic al "tânărului bogat". Isus "nu-l reține pe propriul interlocutor cu alte raționamente convingătoare; continuă să-l iubească, dar capitulează cu umilință în fața alegerilor sale". Duhovnicul este chemat să se întruchipeze în această atitudine respectând "alegerile penitentului". Nu înseamnă în niciun caz "a le împărtăși și «a le binecuvânta»", ci "pur și simplu a accepta că nu poate să înlocuiască libertatea sa". Aceasta este, subliniază cardinalul, "o altă mare eroare a culturii contemporane": a pretinde "nu numai ca aberațiile să fie respectate, ci să fie împărtășite și binecuvântate și ca nimeni să nu-și permită să spună contrariul, să afirme existența, măcar, a unei alternative reale și posibile. Numai creștinismul mai reușește să distingă în mod adecvat, din iubire, greșeala de greșitor".

(După Vatican Insider, 5 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat