Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Revoluția lui Chiara

La zece ani de la moartea fondatoarei Focolarinilor

De Maria Voce

Carisma unității ca motor de schimbare socială. Acesta este aspectul care la zece ani de la moartea lui Chiara Lubich (14 martie) îl scoate în evidență mișcarea Focolarinilor cu sute de inițiative programate în aceste zile în fiecare colț al lumii: de la Seoul, în Coreea de Sud, la Goma, în Republica Democratică din Congo, de la Chicago la Chiang Mai, în Thailanda, și la Chișinău, în Moldova.

"Marea atracție a timpului prezent" este titlul întâlnirii care se desfășoară sâmbătă după-amiază, 3 martie, la Centrul Mariapoli de la Castel Gandolfo. O panoramă asupra chipului social al carismei lui Lubich, cu mărturii din cele cinci continente, la care a fost invitat cardinalul secretar de stat, Pietro Parolin, împreună cu personalități din lumea culturii, a comunicației, a instituțiilor. În program intervențiile președintei Maria Voce, din care publicăm ample fragmente, și a co-președintelui, spaniolul Jesús Morán, care scoate în evidență tocmai aspectul "profeției sociale" al fondatoarei Focolarinilor. O profeție răspândită și întrupată astăzi în nenumărate contexte, căreia nu-i lipsesc momente mai dificile și dureroase. Așa cum demonstrează, de exemplu, mărturiile emoționante ale lui Vivian și Jean, pereche de soți siriană care, rezistând tentației de a fugi de război, a dat naștere la Alep unui centru de primire pentru copii cu dezabilități. Sau mărturia Mariei, de cincisprezece ani învățătoare printre tinerii dificili din periferia Parisului. Sau istoria de răscumpărare socială a filipinezului Glysheryl Magna. Și, iarăși, multele experiențe de "economie de comuniune", care demonstrează că și cu criza "persoana vine înainte de profit".

Deja din primii ani, Chiara înțelegea că lumina pe care Dumnezeu i-a dăruit-o cu carisma unității nu era numai "o cale de sfințenie care putea conduce la apogeul iubirii evanghelice, ci (era și) norma unei vieți noi". Evanghelia, citită împreună la lumina lumânării în refugiile antiaeriene, redescoperită și trăită cu intensitatea erupției acestei lumini, se revela izvorul celei mai profunde transformări sociale: providența Tatălui, promisiunile lui Isus, fericirile drept carte de identitate a creștinului, iubirea ca lege, umanitatea ca familie, fraternitatea universală, iubirea deosebită față de cei din urmă, săraci.

Chiara însăși povestește că în acele prime luni aveau o țintă: să rezolve problema socială din Trento. Ani intenși, în timpul cărora primele focolarine nu încetau să alerge dintr-o parte în alta a orașului Trento ca să ducă ajutorul lor oricui avea nevoie. Îi invitau pe săraci să ia prânzul în casa lor și, punând fața de masă cea mai frumoasă pe care o aveau, se așezau la masă cu ei: o focolarină, un sărac, o focolarină, un sărac; dădeau de mâncare dar ca frați, nu ca binefăcători.

Și astăzi membrii mișcării din toată lumea sunt angajați să creeze raporturi de fraternitate și solidaritate, nu numai dând de mâncare celor mai săraci, ci găsind sau creând și locuri de muncă. Este tot această viață exprimare a spiritualității unității, pe care Chiara ne-o transmite, centrată pe Isus, Dumnezeu și om, care se face prezent - așa cum a promis - printre oamenii care se iubesc, dar și pe străzile istoriei lor umane concrete, contingente. Este o cale colectivă care iradiază, contagiază, se deschide pentru cei care se apropie de ea și produce o acțiune care poate influența și transforma toate aspectele societății și istoriei. Chiar și situații tragice de război sau genocid pot să devină istorie de speranță, dacă ne lăsăm plăsmuiți de cuvintele Evangheliei: unul singur ar putea să schimbe lumea. Spunea Chiara: "Evanghelia nu este înțeleasă cu adevărat, pentru că, dacă ar fi înțeleasă, n-ar trebui altceva pentru revoluția socială".

La întrebarea "care sunt operele pe care le faceți concret", Chiara răspunde: "Mișcarea este chiar caracterizată de iubire. Iubirea ce anume aduce? Ne duce să ne facem una cu alții pentru a-i putea sluji pe toți deoarece creștinismul este iubire și iubire înseamnă slujire. Așadar, în toate națiunile, în care mergem, încercăm să găsim care trebuie să fie prima slujire care trebuie făcută acelei națiuni, acelui popor, acelor persoane. Astfel se schițează diferite forme de slujire și diferite opere care nu au scop în sine", ci răspund "la nevoile acelui popor și atunci acolo se nasc opere sociale".

Dar care este modelul acestei "norme a unei vieți noi"? În 2006, scria participanților la un seminar de studii despre "a locui orașul": "Mi-a fost cerut un cuvânt și m-am gândit: când Cuvântul lui Dumnezeu s-a făcut om și a venit pe pământ, a adus aici modul de a trăi din cer, modul de a trăi al Treimii: iubirea. Treimea este model al tuturor manifestărilor umane". Și în altă parte explică: "Sunt trei Persoanele Treimii, și totuși sunt Una pentru că iubirea nu este și este în același timp într-o veșnică dăruire. Acesta este dinamismul vieții intratrinitare, care se manifestă ca dăruire de sine reciprocă necondiționată, anulare reciprocă iubitoare, comuniune totală și veșnică. Viața Treimii este cea pe care putem s-o imităm, iubindu-ne între noi. Atunci acea viață nu va mai fi trăită numai în interioritatea fiecărei persoane, ci va deveni în mod liber viață a întregii familii umane".

Dumnezeu, deși fiind Unul, nu este singur, ci este o realitate de iubire care exprimă pluralitate. Așadar, modelul oricărei conviețuiri umane, al raporturilor noastre interpersonale și sociale, este iubirea trinitară. Ea se poate întrupa, de exemplu, în orașul pe care Chiara l-a privit mereu cu un interes deosebit. Fiecare oraș are o "vocație", un plan specific care poate deveni dar, o notă în simfonia ansamblului. Cu această privire ea, în multele sale călătorii ca și în primirea numeroaselor distincții și diplome de cetățean de onoare, a voit să descopere și să facă cunoscut sufletul fiecărui oraș. Probabil că și pentru asta a dorit mereu să vadă realizate mici citadele, laboratoare de conviețuire umană, schițe de lume unită, mărturie a modului în care ar putea fi societatea bazată pe iubirea reciprocă din Evanghelie, pe fraternitatea trăită.

Sunt douăzeci și cinci de citadele ale mișcării prezente în toate continentele, în cele mai variate contexte sociale și culturale, ca în Statele Unite, în Camerun, în Filipine, în Germania, Brazilia, Argentina. Chiara a fost inspiratoarea, le-a urmărit și iluminat dezvoltările. Prototipul lor, Mariapoli permanent de la Loppiano, în Toscana, va avea bucuria și onoarea de a primi la 10 mai vizita papei Francisc. Privind la ele, Chiara le arăta ca: "oraș/plan înclinat spre cel care suferă de îndoieli, incertitudini, lipsă de viitor și dă tuturor siguranță și speranță. Este o mână întinsă spre cel care caută fericirea astăzi în mod greșit, în droguri, în erotism, în bogăție. Spune tuturor și demonstrează că bucuria adevărată și perfectă se află în urmarea lui Isus. Iluminează pe cel care suferă diferitele dezbinări în familie sau în propriul ambient pentru că oferă exemplul și secretul unității. Îl dezarmează pe cel care este tentat de violență în toate domeniile pentru că demonstrează, de exemplu, cu internaționalitatea locuitorilor săi, că se poate cuceri lumea cu blândețea, rod al iubirii".

Cine vizitează aceste citadele găsește acolo o casă, o familie, o mamă: Maria. Ea este cea care formează și dă formă socialității întregii Opere generate de Chiara. În Magnificat, Chiara ne-a indicat din totdeauna un program de viață și de acțiune: "Magna charta a doctrinei sociale creștine începe acolo unde Maria cântă: «I-a dat jos de pe tron pe cei puternici și i-a înălțat pe cei smeriți; pe cei flămânzi i-a copleșit cu bunuri, iar pe cei bogați i-a lăsat cu mâinile goale»". Am experimentat asta încă de la începutul mișcării și continuă încă: sunt unii care pun în comun bijuteriile, unii terenuri, unii bunuri de orice tip, unii propriile nevoi. Alegând un stil de viață sobru, toți se ajută pentru a avea cele necesare. În Evanghelie se află revoluția cea mai înaltă și mai năvalnică. Și probabil că este în planurile lui Dumnezeu ca și în această perioadă, cufundată în soluționarea problemelor sociale, Sfânta Fecioară Maria să ne dea nouă tuturor o mână de ajutor pentru a edifica, a consolida, a înființa și a arăta lumii o societate nouă în care să răsune puternic Magnificat-ul.

(După L'Osservatore Romano, 4 martie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat