Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferința de presă de prezentare a scrisorii Placuit Deo a Congregației pentru Doctrina Credinței adresate episcopilor din Biserica Catolică despre unele aspecte ale mântuirii creștine (1 martie 2018)

Joi, 1 martie 2018, în Sala de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă de prezentare a scrisorii Placuit Deo a Congregației pentru Doctrina Credinței adresate episcopilor din Biserica catolică despre unele aspecte ale mântuirii creștine. Au intervenit la conferință E.S. Mons. Luis Francisco Ladaria Ferrer, S.I., prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, și E.S. Mons. Giacomo Morandi, secretar al aceleiași Congregații. Prezentăm în continuare intervențiile:

Intervenția E.S. Mons. Luis F. Ladaria Ferrer, S.I.

Ca urmare a publicării lui Dominus Iesus (2000), diferiți teologi au cerut Congregației pentru Doctrina Credinței să aprofundeze unele aspecte enunțate deja în acea declarație, sugerând un nou document cu privire la mântuirea creștină. În această privință, după ce s-a aprofundat cu atenție această tematică importantă, în colaborare cu consultanții Congregației, este prezentată astăzi scrisoarea Placuit Deo despre unele aspecte ale mântuirii creștine.

Publicarea acestei scrisori, adresate episcopilor din Biserica catolică și, mai în general, tuturor credincioșilor, a fost decisă de Sesiunea Plenară a Congregației, desfășurate în zilele de 23-26 ianuarie 2018, și aprobată la 16 februarie 2018 de Sfântul Părinte care a cerut să fie publicată cât mai curând. Documentul vrea "să scoată în evidență, urmând marea tradiție a credinței și cu referință deosebită la învățătura papei Francisc, unele aspecte ale mântuirii creștine care pot să fie astăzi greu de înțeles din cauza recentelor transformări culturale" (Capitolul I, nr. 1).

Care sunt aceste transformări culturale care întunecă mărturisirea de credință creștină, care-l proclamă pe Isus unic și universal Mântuitor? Sfântul Părinte Francisc, în magisteriul său ordinar, face referință adesea la două tendințe care se aseamănă, în unele aspecte, cu două erezii antice, pelagianismul și gnosticismul, chiar dacă este mare diferența dintre conținutul istoric actual secularizat și cel din primele secole creștine.

În mod deosebit, "în timpurile noastre proliferează un neo-pelagianism prin care individul, în mod radical autonom, pretinde să se mântuiască pe sine însuși, fără a recunoaște că el depinde, în adâncul ființei sale, de Dumnezeu și de alții. Mântuirea se încredințează atunci forțelor individului, sau structurilor pur umane, incapabile să primească noutatea Duhului lui Dumnezeu" (nr. 2). Pe de altă parte, "un anumit neo-gnosticism prezintă o mântuire pur interioară, închisă în subiectivism. Astfel se pretinde să se elibereze persoana de trup și de cosmosul material, în care nu se mai descoperă urmele mâinii providențiale a Creatorului, ci se vede numai o realitate lipsită de sens, manipulabilă conform intereselor omului" (nr. 2).

Această scrisoare vrea să trateze despre aceste tendințe reducționiste care amenință creștinismul actual și să reafirme că mântuirea, conform planului de alianță al Tatălui, constă în unirea noastră cu Cristos (cf. Capitolul II, nr. 2-4).

Acum, aș vrea să mă opresc, pe scurt, asupra părții antropologice și cristologice a scrisorii (cf. Capitolele III-IV), lăsând secretarului misiunea de a ilustra partea ecleziologică (cf. Capitolele V-VI).

Astăzi mântuirea îl mai interesează pe om? Da, de fapt experiența noastră ne învață că fiecare om este în căutarea propriei realizări și fericiri. Foarte des această aspirație coincide cu căutarea sănătății fizice, a bunăstării economice, a păcii interioare, a unei conviețuiri senine. Acestei dorințe pozitive a binelui i se alătură lupta împotriva oricărui tip de rău: ignoranța, fragilitatea, boala, moartea (cf. nr. 5).

Cu privire la aceste aspirații, credința în Cristos ne învață că, refuzând orice pretenție de autorealizare neo-pelagiană prin posesie, putere, știință sau tehnică, nimic din creație nu poate să-l satisfacă total pe om, pentru că Dumnezeu ne-a destinat la comuniunea cu El și inima noastră va fi neliniștită până când se va odihni în El, așa cum scrie sfântul Augustin (cf. nr. 6). Sfântul Părinte numește aceste tendințe "neo-pelagiene" pentru că au în comun cu pelagianismul uitarea lucrării lui Dumnezeu în noi.

În afară de asta, este necesar de amintit că originea răului nu se află, așa cum învățau învățăturile gnostice antice și astăzi într-un anumit mod se repropune, în lumea materială și corporală. "Credința proclamă că tot cosmosul este bun... și că răul care dăunează mai mult omului este acela care provine din inima sa" (nr. 7). Separarea de Dumnezeu, din cauza păcatului, duce la pierderea armoniei dintre oameni și a oamenilor cu lumea, introducând dominația dezagregării și a morții. "Prin urmare, mântuirea pe care credința ne-o vestește nu se referă numai la interioritatea noastră, ci la ființa noastră integrală. De fapt, toată persoana, în trup și suflet, a fost creată de iubirea lui Dumnezeu după chipul și asemănarea sa și este chemată să trăiască în comuniune cu El" (nr. 7). Conform credinței creștine, nu numai sufletul, ci și trupul dorește mântuirea.

Pentru a înțelege mai profund marea noutate a lui Cristos Mântuitorul, ignorată de aceste tendințe amintite pe scurt, trebuie amintit modul în care Isus este Mântuitor: "El nu s-a limitat să ne arate calea pentru a-l întâlni pe Dumnezeu, o cale pe care am putea s-o parcurgem după aceea pe contul nostru, ascultând de cuvintele sale și imitând exemplul său. Mai degrabă, Cristos, pentru a ne deschide poarta eliberării, a devenit El însuși calea" (nr. 11).

Isus, Fiu întrupat al Tatălui, este unicul Mântuitor. El "mărturisește întâietatea absolută a acțiunii gratuite a lui Dumnezeu" (nr. 9), arătând netemeinicia perspectivei neo-pelagiene individualiste, pentru că harul precede întotdeauna, deși o cere, orice lucrare umană. În același timp, "prin acțiunea pe deplin umană a Fiului său, Tatăl a voit să regenereze acțiunea noastră, pentru ca, asimilați lui Cristos, să putem face «faptele bune pe care le-a pregătit Dumnezeu de mai înainte ca să umblăm în ele» (Ef 2,10)" (nr. 9).

Este la fel de clar că mântuirea pe care Isus a adus-o nu are loc numai în mod interior, în formă intimistă și sentimentală, așa cum ar vrea viziune neo-gnostică. De fapt, deoarece Fiul s-a făcut trup (cf. In 1,14), făcând parte din familia umană, "într-un fel, s-a unit cu fiecare om" (Constituția pastorală Gaudium et spes, nr. 22) și a stabilit o nouă ordine de raporturi cu Dumnezeu, Tatăl său, și cu toți oamenii. Tocmai în raportul cu Dumnezeu și cu frații omul își găsește împlinirea sa deplină.

Se speră ca această scrisoare să-i poată ajuta pe credincioși să conștientizeze mai mult demnitatea lor de "fii ai lui Dumnezeu" (Rom 8,16). Mântuirea nu se poate reduce pur și simplu la un mesaj, la o practică, la o gnoză sau la un sentiment interior. Așa cum a scris Benedict al XVI-lea: "La începutul existenței creștine nu este o decizie etică sau o mare idee, ci întâlnirea cu un eveniment, cu o Persoană, care dă vieții un nou orizont și, cu asta, direcția decisivă" (nr. 8; Scrisoarea enciclică Deus caritas est, nr. 1).

Intervenția E.S. Mons. Giacomo Morandi

Aș vrea să prezint pe scurt partea ecleziologică pe care o regăsim în capitolele V-VI din scrisoarea noastră și care constituie un corolar a ceea ce s-a expus anterior. De fapt, conform credinței creștine, mântuirea constă în a fi în comuniune cu Cristos grație darului Duhului său, pentru a ne putea uni cu Tatăl ca fii în Fiul și a deveni un singur trup în "primul născut între mulți frați" (Rom 8,29). De fapt, Domnul Isus "este, în același timp, Mântuitor și Mântuire" (nr. 11).

Cu alte cuvinte trebuie să ne întrebăm: unde și cum putem primi această mântuire? "Locul în care primim mântuirea adusă de Isus este Biserica, comunitatea celor care, fiind încorporați în noua ordine de relații inaugurată de Cristos, pot să primească plinătatea Duhului lui Cristos (cf. Rom 8,9). A înțelege această mediere mântuitoare a Bisericii este un ajutor esențial și indispensabil pentru a depăși orice tendință reducționistă" (nr. 12).

Așa cum ne amintește constituția dogmatică Lumen gentium a Conciliului al II-lea din Vatican, Biserica este "sacramentul universal al mântuirii" (nr. 48), este în Cristos "semn și instrument al unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc" (nr. 1). Biserica nu este numai și înainte de toate o instituție umană. Ea este unită inseparabil cu Cristos - ca trupul cu Capul și mireasa cu Mirele. Ea, ca nou popor pe care Dumnezeu îl convoacă la El, este locul în care toți oamenii din toate timpurile pot să-l găsească pe Mântuitorul și Mântuirea. "De fapt, mântuirea pe care Dumnezeu ne-o oferă nu se obține numai cu forțele individuale, cum ar vrea neo-pelagianismul, ci prin raporturile care se nasc din Fiul lui Dumnezeu întrupat și care formează comuniunea Bisericii" (nr. 12). În afară de asta, dat fiind că harul pe care Cristos ni-l dăruiește nu este, așa cum pretinde viziunea neo-gnostică, o mântuire pur interioară, ci care ne introduce în relațiile concret pe care El însuși le-a trăit; ne încorporează în Biserică ce este o comunitate în același timp vizibilă și invizibilă, în care în timp ce ne apropiem de frați, în special de cei care sunt mai mult în nevoie, atingem realmente carnea lui Isus. Mântuirea, mediată de Biserică, constă deci "în încorporarea într-o comuniune de persoane, care participă la comuniunea Treimii" (nr. 12).

Viziunea individualistă neo-pelagiană și cea pur interioară neo-gnostică în mod deschis contrazic și economia sacramentelor, prin intermediul cărora Dumnezeu a voit să mântuiască orice persoană umană. "Participarea, în Biserică, la noua ordine de raporturi inaugurate de Isus are loc prin intermediul sacramentelor, între care Botezul este poarta, iar Euharistia este izvorul și culmea. Se vede astfel, pe de o parte, inconsistența pretențiilor de auto-mântuire, care se bazează numai pe forțele umane. Dimpotrivă, credința mărturisește că suntem mântuiți prin Botez, care ne imprimă caracterul de neșters al apartenenței la Cristos și la Biserică, din care derivă transformarea modului nostru concret de a trăi raporturile cu Dumnezeu, cu oamenii și cu creația (cf. Mt 28,19). Astfel, purificați de păcatul strămoșesc și de orice păcat, suntem chemați la o nouă existență conformă cu Cristos (cf. Rom 6,4)" (nr. 13).

Economia sacramentelor se opune și tendințelor neo-gnostice care propun o mântuire pur și simplu interioară, înțeleasă ca eliberare de trup și de relațiile concrete în care trăiește persoana. Dimpotrivă, "adevărata mântuire, departe de a fi eliberare de trup, include și sfințirea sa (cf. Rom 12,1). Trupul uman a fost modelat de Dumnezeu, care a înscris în el un limbaj care invită persoana umană să recunoască darurile Creatorului și să trăiască în comuniune cu frații. Mântuitorul a restabilit și a reînnoit, cu Întruparea sa și cu misterul său pascal, acest limbaj originar și ni l-a comunicat în economia corporală a sacramentelor. Grație sacramentelor, creștinii pot să trăiască în fidelitate față de carnea lui Cristos și, prin urmare, în fidelitate față de ordinea concretă de raporturi pe care El ne-a dăruit-o" (nr. 14).

Cine l-a găsit pe Isus Mântuitorul este mereu misionar și trăiește dintr-o mare speranță. Pentru aceasta, scurta concluzie a scrisorii face referință la dimensiunea misionară și escatologică a vieții creștine.

Trimisă de Dumnezeu la toate popoarele, Biserica se străduiește să vestească Evanghelia, adevărata Veste Bună a Mântuirii, tuturor oamenilor. Leagă această vestire cu disponibilitatea de a stabili un dialog sincer și constructiv cu credincioșii din alte religii, având încredere că Dumnezeu poate conduce la mântuirea în Cristos "pe toți oamenii de bunăvoință, în a căror inimă lucrează în mod invizibil harul" (Gaudium et spes, 22).

În timp ce se dedică evanghelizării cu toate forțele sale, Biserica invocă venirea definitivă a Mântuitorului, pentru că "în speranță am fost mântuiți" (Rom 8,24). Contemplând acest orizont escatologic, noi știm că "mântuirea omului va fi împlinită numai atunci când, după ce am învins ultimul dușman, moartea (cf. 1Cor 15,26), vom participa pe deplin la gloria lui Isus înviat, care va duce la plinătate relația noastră cu Dumnezeu, cu frații și cu toată creația. Mântuirea integrală, a sufletului și a trupului, este destinul final la care Dumnezeu îi cheamă pe toți oamenii. Întemeiați în credință, susținuți de speranță, activi în iubire, după exemplul Mariei, Mama Mântuitorului și prima dintre cei mântuiți, suntem siguri că «patria noastră este în ceruri, de unde îl așteptăm ca Mântuitor pe Domnul Isus Cristos. El va schimba trupul umilinței noastre, făcându-l asemănător cu trupul gloriei sale prin puterea cu care este în stare să-și supună toate» (Fil 3,20-21)" (nr. 15).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat