Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferință de presă de prezentare a constituției apostolice Veritatis gaudium a papei Francisc, cu privire la normativa despre institutele de studii ecleziastice (29 ianuarie 2018)

Luni, 29 ianuarie 2018, în Sala de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă de prezentare a constituției apostolice Veritatis gaudium a papei Francisc, cu privire la normativa despre institutele de studii ecleziastice. Au intervenit: cardinalul Giuseppe Versaldi, prefect al Congregației pentru Educația Catolică (a Institutelor de Studii); ES Mons. Angelo Vincenzo Zani, secretar al aceleiași congregații; prof. mons. Piero Coda, președinte al Institutului Universitar Sophia, membru al Comisiei Teologice Internaționale. Prezentăm în continuare intervențiile:

Intervenția cardinalului Giuseppe Versaldi

Epoca noastră prezintă constant noi provocări tuturor actorilor angajați în lumea educației superioare. În pofida dificultăților inevitabile, aceste provocări sunt un stimulent pentru instituțiile academice să facă mari progrese. Totuși, ele sunt uneori așa de angajante încât aceste instituții pot să fie tentate de "o pseudo-cultură care-l reduce pe om la rebut, cercetarea la interes și știința la tehnică". Împotriva acestei paradigme papa Francisc se adresează tuturor academicienilor cu o invitație urgentă: "să ne dedicăm cu pasiune educației, adică să «scoatem afară» ceea ce este mai bun din fiecare pentru binele tuturor" (Întâlnirea cu studenții și lumea academică, Bologna, 1 octombrie 2017).

Universitățile și facultățile ecleziastice, reglementate de constituția apostolică Sapientia christiana (1979), aparțin pe deplin acestei lumi academice. Cunosc nu numai provocările ei, ci și potențialitățile ei. Nu pot - prin însăși natura lor - să alung întrebările intrinsece care îi sunt adresate ei. În lumina experienței sale zilnice - care analizează numeroasele păreri adunate în lumea întreagă - Congregația pentru Educația Catolică a propus Sanctității Sale papa Francisc un nou cadru normativ, cerut din mai multe părți, pentru ca cel precedent "să fie încontinuu adaptat la noile exigențe ale facultăților ecleziastice" (Sap. chr., art. 93).

De la publicarea lor, textele constituției apostolice Sapientia christiana (15 aprilie 1979) și al Ordinationes (29 aprilie 1979) au fost deja amendate de trei ori: la 2 septembrie, prin Decretul cu care este reînnoită ordinea studiilor în facultățile de drept canonic, care, după aprobarea in forma specifica a Sfântului Părinte, reformulează art. 76 din constituție precum și articolele 56 și 57 din Ordinationes; la 28 ianuarie 2011, cu Decretul de reformă a studiilor ecleziastice de filozofie care, după aprobarea in forma specifica a Sfântului Părinte, reformulează articolele 72, 81 și 83 din constituție precum și articolele 51. 1° a), 52, 59, 60, 61 și 62 din Ordinationes (în afară de asta au fost adăugate articolele 52 bis și 62 bis la Ordinationes); la 22 septembrie 2015, cu Decretul Congregației pentru Educația Catolică referitor la noua formulare a articolelor 8, 6° (raport de acum cincinal) și 14, 6° din Ordinationes (actualizare anuală a băncii de date).

Din 1985, Congregația pentru Educația Catolică a publicat alte texte normative cu privire la instituțiile academice ecleziastice în domeniul teologiei, filozofiei și științelor religioase: Notio affiliationis theologicae (1985), Conventio ad affiliandum (1985), Normae servandae ad affiliationem theologicam exsequendam (1985) și Normae de instituti theologici aggregatione (1993); Notio affiliationis philosophicae (2014), Conventio ad affiliandum (2014) și Normae servandae ad affiliationem philosophicam exsequendam (2014); Instrucțiunea despre Institutele Superioare de Științe Religioase (2008).

În afară de asta trebuie menționate documentele promulgate de Suveranul Pontif sfântul Ioan Paul al II-lea: Codex Iuris Canonicis (1983) și Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium (1990) care dedică niște canoane, respectiv temei De universitatibus et facultatibus ecclesiasticis (cf. can. 815-821 CIC) și De ecclesiasticis studiorum universitatibus et facultatibus (cf. can. 646-650 CCEO), precum și constituția apostolică Ex corde Ecclesiae (1990) care, deși este dedicată universităților catolice, face referință și la instituțiile academice ecleziastice (cf. Norme generale, art. 1, § 2 și art. 7, § 1).

În afară de normele canonice în vigoare, Sfântul Scaun a aderat, în domeniul educației superioare, la patru convenții regionale ale UNESCO: Regional Convention on the Recognition of Studies, Diplomas and Degrees in Higher Education in Latin America and the Caribbean (adeziune la 30/11/1977), Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European Region (adeziune la 11/04/1997), Asia-Pacific Regional Convention on the Recognition of Qualifications in Higher Education (adeziune la 26/11/2011), Revised Convention on the Recognition of Studies, Certificates, Diplomas, Degrees and Other Academic Qualifications in Higher Education in African States (adeziune la 12/12/2014). Acest proces l-a indus pe Suveranul Pontif Benedict al XVI-lea să înființeze, cu Documentul din 19 septembrie 2007, Agenția Sfântului Scaun pentru Evaluarea și Promovarea Calității Universităților și Facultăților Ecleziastice (AVEPRO), care este o instituție conectată cu Sfântul Scaun, conform art. 186 și 190-191 din constituția apostolică Pastor Bonus.

În această perspectivă, Congregația pentru Educația Catolică, prin 7 scrisori circulare adresate tuturor facultăților ecleziastice, a dat informații necesare pentru o corectă adaptare a instituțiilor academice ecleziastice la exigențele Procesului din Bologna și a introdus noi dispoziții regulamentare care încă n-au fost inserate în normativa canonică despre studiile superioare ecleziastice.

Papa Francisc a încurajat această revizuire despre care a vorbit în discursul său adresat participanților la Adunarea Plenară a Congregației pentru Educația Catolică, la 13 februarie 2014: "A 50-a aniversare a declarației conciliare, a 25-a a constituției apostolice Ex corde Ecclesiae și actualizarea constituției apostolice Sapientia christiana ne induc să reflectăm serios asupra numeroaselor instituții formative răspândite în toată lumea și asupra responsabilității lor de a exprima o prezență vie a Evangheliei în domeniul educației, științei și culturii". În timpul Adunării Plenare din zilele 7-9 februarie 2017, această revizuire a fost discutată, îmbunătățită și aprobată de părinți în așa fel încât "bună parte a [...] lucrării a fost dedicată instituțiilor universitare ecleziastice și catolice pentru actualizarea constituției apostolice Sapientia christiana" (Papa Francisc, Discurs adresat participanților la Adunarea Plenară a Congregației pentru Educația Catolică, 9 februarie 2017).

Această revizuire a fost asumată de papa Francisc care a decis să dea o nouă constituție apostolică. Ea portă data de 8 decembrie 2017, a 52-a aniversare a încheierii Conciliului al II-lea din Vatican și este intitulată Veritatis gaudium. Noua constituție despre studiile academice ecleziastice indică sensul și, mai specific, criteriile de fond pentru o reînnoire și o relansare a contribuției studiilor ecleziastice într-o Biserică misionară "în ieșire", așa cum este ilustrat în lungul Proemium, inspirat din Evangelii gaudium.

Textele menționate se pot găsi și pe situl web al Sfântului Scaun și pe cel al Congregației pentru Educația Catolică (www.educatio.va).

***

Intervenția E.S. Mons. Angelo Vincenzo Zani

1. Principalele noutăți prezente în constituția apostolică Veritatis gaudium și în respectivele Ordinationes

Noua constituție apostolică Veritatis gaudium, în afară de a confirma precedentele dispoziții normative, conținute în Sapientia christiana, prevede numeroase noutăți de natură diferită; unele se referă la cursurile de studiu și respectivele titluri, altele la figurile profesorilor și ale celui care ocupă roluri de responsabilitate, altele la aspectele instituționale.

În prezentarea de astăzi amintim numai câteva dintre noutățile cele mai importante față de constituția apostolică din 1979.

Prima se referă la caracteristicile și îndatoririle unei noi instituții despre care vorbește documentul papei Francisc: este vorba despre AVEPRO, Agenția pentru Evaluarea și Promovarea Calității, creată în septembrie 2007 de papa Benedict al XVI-lea, și care acum este inserată în normele constituționale. Art. 1. § 2. afirmă astfel: "Universitățile și facultățile ecleziastice, precum și celelalte instituții de educație superioară sunt de regulă supuse evaluării Agenției Sfântului Scaun pentru Evaluarea și Promovarea Calității... (AVEPRO)". Această noutate este datorată faptului că Sfântul Scaun aderă la convenții și acorduri internaționale prin care sistemul studiilor ecleziastice pot să intre în dialog cu cultura academică în general; în afară de asta poate garanta înainte de toate în interiorul, dar mai ales în exteriorul propriului sistem de studii calitatea ofertei formative, cum de altfel se face astăzi în toate țările din lume. După aceea, în multe cazuri verificarea calității, efectuată în mod necesar prin Agenție, care trebuie să fie mereu o instituție autonomă față de minister (în cazul Sfântului Scaun Congregația pentru Educația Catolică), este conditio sine qua non pentru recunoașterea titlurilor de studiu și pentru folosirea lor profesională.

O altă noutate pe care o găsim tot în art. 1., și care este strâns legat cu art. 8. se referă, întocmai, la convenții. Textul spune: "Facultățile ecleziastice înființate sau aprobate de Sfântul Scaun în universități non-ecleziastice, care conferă grade academice atât canonice cât și civile, trebuie să respecte prescrierile din această constituție, respectând convențiile bilaterale și multilaterale stipulate de Sfântul Scaun cu diferitele națiuni sau cu universitățile înseși". Acest articol specifică mai bine ceea ce era deja spus în Sapientia christiana, adăugând adjectivele bilaterale și multilaterale.

Un alt punct de noutate se referă la învățământul la distanță, solicitat din mai multe părți. Revoluția informatică și telematică a pătruns pe larg în sistemele de studii academice deschizând scenarii negândite înainte cu oportunități noi de cunoștințe, studii și cercetare. Pentru aceasta, în art. 31. § 2 se citește: "O parte a cursurilor poate să fie desfășurată în forma de învățământ la distanță, dacă planul de studii, aprobat de Congregația pentru Educația Catolică, prevede asta și îi determină condițiile...". Dicasterul, pornind de la acest articol, va începe imediat să pregătească o instrucțiune care să conțină criteriile aplicative pentru învățământul la distanță, pentru ca asta să aibă loc într-un spirit de colaborare între instituții și nu de concurență.

După aceea, a fost introdus un articol (art. 32) care se referă la misiunea Institutelor de studii superioare cu privire la fenomenul tot mai răspândit al refugiaților și migranților. Textul spune că facultatea trebuie să se ocupe "să determine în statute și proceduri pentru a evalua modalitățile de tratament al cazurilor de refugiați, migranți și persoane aflate în situații asemănătoare care nu dețin documentația regulamentară cerută".

În afară de asta, aș vrea să semnalez alte două articole noi. Primul se referă la Diploma Supplement. În țările cu care Sfântul Scaun a stipulat convenții internaționale, pentru a facilita mobilitatea studenților și recunoașterea titlurilor obținute, studentul, în afară de atestatul autentic al gradelor academice, va putea să ceară facultăților un document ulterior cu informații mai detaliate referitoarela conținuturile și la disciplinele de studiu (numit în unele țări Diploma Supplement). Celălalt articol se referă la posibilitatea de a conferi alte titluri în afară de gradele academice, în funcție de diversitatea facultăților și de planul de studii în fiecare facultate. Pentru a face asta este nevoie desigur de nihil obstat-ul Congregației, adică: planul de studii să stabilească natura titlului non-academic; în Diplomă să fie evidențiat că titlul este conferit prin autoritatea Sfântului Scaun.

2. Date statistice ale universităților și facultăților ecleziastice

Poate fi util să cunoaștem câteva date referitoare la instituțiile ecleziastice care compun sistemul de studii superioare ale Sfântului Scaun. Instituțiile create pe baza constituției Sapientia christiana, acum confirmate de Veritatis gaudium și aprobate de Congregația pentru Educația Catolică, sunt denumite îndeosebi ca facultăți; când sunt împreună mai multe facultăți, atunci avem ateneele (cu cel puțin trei facultăți) sau universități (cu cel puțin patru facultăți); apoi există instituțiile conectate care se împart în institute afiliate (adică au numai primul ciclu de studii și eliberează bacalaureatul), institute agregate (cu primul și al doilea ciclu de studii care eliberează bacalaureatul și licența) și institutele încorporate (este vorba despre centre academice din al doilea și al treilea ciclu care eliberează titlurile de licență și de doctorat); în sfârșit avem institutele superioare de științe religioase, create mai ales pentru formarea profesorilor de religie sau altor figuri calificate pentru pastorație (servicii sociale, bunuri culturale, etc.). Rezumând toate aceste tipologii de institute, cadrul general este următorul.

Facultățile ecleziastice sunt 289 și instituțiile conectate (adică afiliate, agregate și încorporate) sunt 503, un total de 792 de institute. Avem 28 de atenee și universități, în care există mai multe facultăți. Printre facultăți 160 sunt de teologie; 49 de filozofie; 32 de drept canonic; 40 de alte discipline.

Toate aceste instituții sunt astfel distribuite în lume:

în Africa: 15 facultăți și 76 de instituții conectate;

în Asia: 25 de facultăți și 56 de instituții conectate;

în America de Nord: 19 facultăți și 25 de instituții conectate;

în America de Sud: 22 de facultăți și 56 de instituții conectate;

în Oceania: 1 facultate și 3 instituții conectate;

în Europa: 207 facultăți și 287 instituții conectate (aceste date sunt așa de mari din cauza unei puternice concentrări de facultăți la Roma și a unei puternice distribuiri de institute superioare de științe religioase mai ales în Italia, Spania și alte țări).

Totalul studenților este de 64.500.

Totalul profesorilor este de 12.000.

În afară de aceste instituții există multe universități catolice - mai exact sunt 1.365 cu facultăți de toate tipurile de discipline - care sunt create în diferitele țări din lume pe baza legislațiilor locale. Sunt recunoscute de episcopi și de Congregație drept "catolice" deoarece fac referință la constituția apostolică Ex corde Ecclesiae (din 1990), voită de Ioan Paul al II-lea tocmai pentru universitățile catolice.

* * *

3. Perspective de lucru după noua constituție apostolică Veritatis gaudium

În scurt timp va fi publicată o Scrisoare circulară a Congregației pentru Educația Catolică în care se vor indica orientările specifice de urmat pentru aplicarea noilor normative din Veritatis gaudium și din respectivele Ordinationes.

Putem anticipa încă de acum unele elemente: înainte de toate vor fi date doi ani de timp (adică până la 8 decembrie 2019) pentru ca facultățile și celelalte instituții ecleziastice să poată actualiza statutele și programele de studiu care să recepteze noile dispoziții.

În acești doi ani se vor face câteva întâlniri continentale de prezentare a constituției apostolice pentru ca, valorizând Bisericile particulare, să fie studiate planuri regionale de reordonare și de relansare a facultăților ecleziastice, în raport cu exigențele diferite ale Bisericilor înseși și în sinergie cu celelalte instituții catolice de studii superioare din teritoriu. Până acum am stabilit trei: 3-4 mai la Roma pentru Europa, America de Nord și Orientul Mijlociu; în noiembrie la Bogotá cu CELAM pentru America Latină; în martie 2019 la Nairobi pentru Africa. Va fi fixată una pentru Asia.

O temă importantă va fi aceea de a reconsidera distribuirea specializărilor studiilor ecleziastice (mai ales ciclurile al doilea și al treilea) în funcție de exigențele noii evanghelizări și criteriile din noua constituție.

O angajare la fel de importantă și delicată este aceea de a duce înainte munca de reordonare a instituțiilor academice ecleziastice la Roma, pentru o optimizare a studiilor romane și a evidenția valoarea adăugată pe care ele o oferă Bisericii universale față de alte instituții.

* * *

Intervenția prof. mons. Piero Coda

Conținuturile din Veritatis gaudium

Un document de înalt profil programatic, Veritatis gaudium, destinat se poate presupune să desfășoare o eficacitate de lungă traiectorie asupra studiilor ecleziastice și mai în general asupra angajării culturale de inspirație creștină.

Cu luciditate de perspectivă papa Francisc discerne apelul care provine din "schimbarea de epocă" pe care o trăim și schițează coordonatele unei proiectări academice în același timp de vastă respirație și de concretețe punctuală. Urgența crucială de astăzi - nu încetează să repete Edgar Morin - este "regândirea gândirii": natura sa, formele sale, obiectivele sale, transmiterea sa, forța sa plăsmuitoare a ethosului și a gestionării provocărilor sociale și ambientale, așa încât să se imagineze parcursuri științifice și academice la înălțimea provocării care ne interpelează.

Mereu, în istoria sa bimilenară, Biserica a educat, a făcut școală, a produs idei și stiluri de viață, într-o relație de reciprocitate care n-a fost mereu pașnică și sigură, dar în orice caz provocatoare și stimulatoare, cu cel mai vast mediu social și cultural în care a trăit și cu care a interacționat (cf. GS 44). Așa că sistemul studiilor ecleziastice care s-a forjat de-a lungul secolelor constituie astăzi o resursă de semnificație și de valoare singulară în panorama academică mondială: prin răspândire și organicitate, desigur, dar mai întâi prin vocația intrinsecă ce îl caracterizează de a pune în slujba nu numai a misiunii Bisericii, ci a promovării unui umanism deschis, bogat, plenar și plural patrimoniul de înțelepciune și de știință oferită de credința în dialog cu exprimările culturale pozitive ale umanului.

Așadar este vorba de a relansa cu fidelitate creativă această bogată istorie de angajare, dând nou impuls procesului care, pornind de la Conciliul al II-lea din Vatican, în reflecția teoretică și în munca pe teren, a luat act de accelerarea învolburată și de proporția vastă a schimbării în desfășurare, cu scopul de a face operantă în ganglionii săi vitali drojdia, sarea, lumina Evangheliei. E suficient de amintit invitația lui Benedict al XVI-lea, argumentată pe larg în Caritas in veritate, de "a lărgi spațiile raționalității, a o redeschide la marile probleme ale adevărului și binelui, a conjuga între ele teologia, filozofia și științele, respectând pe deplin metodele lor proprii și autonomia lor reciprocă, dar având și conștiința unității intrinsece care le ține împreună. Aceasta este o misiune care se află în fața noastră, o aventură fascinantă în care merită să ne dedicăm, pentru a da nou elan culturii din timpul nostru și pentru a-i reda în ea credinței creștine cetățenie deplină" (Papa Benedict al XVI-lea, Discurs adresat participanților la a IV-a Întâlnire Națională a Bisericii Italiene, Verona, 19 octombrie 2006). Acestei exigențe papa Francisc îi dă glas, cu autoritate și viziune, oferind câteva criterii precise de orientare.

Este vorba, înainte de toate, de a predispune locuri și parcursuri de formare, de studiu și de cercetare în care scufundarea existențială și intelectuală în însăși inima experienței creștine să predispună la a țese rețele de relații semnificative și constructive la toate nivelurile, în Biserică și în societate, pornind de la convingerea că Dumnezeu în Cristos nu vrea numai binele fiecărei persoane în parte, ci și al relațiilor sociale în împărțirea lor diferențiată, începând de la cel care este sărac și rebutat.

De aici necesitatea unui dialog fără limitări, luminat de adeziunea recunoscătoare și senină la lumina credinței, între diferitele discipline și diferitele culturi în convergența și în respectarea aporturilor specifice, stimulând nu numai inter-disciplinaritatea ci, mai mult, trans-disciplinaritatea: adică "situarea și fermentarea tuturor științelor în spațiul de lumină și de viață oferit de Înțelepciunea care provine din revelația lui Dumnezeu" (nr. 4c).

Propunerea este ambițioasă, dar clarvăzătoare și bine întemeiată în tradiția Bisericii mereu deschisă, în ascultarea Duhului și în discernământul semnelor timpurilor, la noi scenarii și la noi propuneri. Ea, de altfel, este creditată cu un moment semnificativ într-o perioadă de regândire totală a naturii și misiunii universității. Angajarea care rezultă din asta, în revizuirea studiilor ecleziastice, implică conștiința și decizia de a se angaja într-un proces lung și riguros: este necesar de a face rețea între diferitele instituții, fie în a trata identitatea lor și în regândirea arhitecturii și dinamicii metodice ale curricula, fie și mai mult în impulsionarea cercetării științifice, înzestrându-se cu centre specializate de aprofundare a celor mai relevante probleme din ordinea de zi în raport cu diferitele medii științifice. Aceasta este, printre celelalte lucruri, o instanță care reiese cu relevanță specifică din Veritatis gaudium.

Invitația, pe de o parte, este de a da formă la narațiuni noi și vorbitoare despre Evanghelia din totdeauna, care să fie capabile să intercepteze cele mai profunde exigențe și instanțe de astăzi; și, pe de altă parte, în linia trasată de Laudato si', de a găsi și a practica drumurile pentru a gândi responsabil împreună, cu competență, realism și eficacitate de propuneri și soluții, "la o lume cu un proiect comun".

"Teologia și cultura de inspirație creștină - așa spune papa Francisc - au fost la înălțimea misiunii lor atunci când au știut să trăiască riscant și cu fidelitate pe graniță" (nr. 5). Veritatis gaudium este o invitație circumstanțiată și constructivă de a continua pe acest drum.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat