Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Un nou ecumenism

În procesul de reformă al papei Francisc

De Brian Farrell

episcop secretar al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

Cuvintele recente ale papei Francisc despre ecumenism, rostite în discursul său de Crăciun adresat Curiei Romane la 21 decembrie 2017, oferă o ramă potrivită pentru a încadra aspectele pe care doresc să le evidențiez aici. Sfântul Părinte a început prin amintirea că această căutare a unității tuturor creștinilor "este o exigență esențială a credinței noastre, o exigență care provine din interiorul nostru de persoane care cred în Isus Cristos". Ea este una dintre "angajările ireversibile" ale Bisericii.

Papa introduce după aceea un criteriu conducător. Fără a recurge la cunoscuta terminologie a "dialogului adevărului" și a "dialogului vieții", face oricum o distincție clară între ele și, într-un anumit sens, adoptă o opțiune preferențială față de "dialogul vieții". El este convins că diferențele teologice și ecleziologice care încă îi despart pe creștini vor fi depășite numai de-a lungul unui "drum" împărtășit. Atunci când, între creștini, "ne întâlnim ca frați, ne rugăm împreună, colaborăm împreună în vestirea Evangheliei și în slujirea celor din urmă, suntem deja uniți". Apoi indică firul conducător al acestei călătorii împărtășite: "pentru a desface nodurile neînțelegerilor și ostilităților și pentru a contrasta prejudecățile și frica de celălalt care au împiedicat să se vadă bogăția diversității și în diversitate și profunzimea misterului lui Cristos și al Bisericii care rămâne mereu mai mare decât orice exprimare umană".

Drumul ecumenic propus de papa Francisc este o călătorie de făcut împreună, catolici, ortodocși și protestanți, pentru a depăși obstacolele și pentru a căuta unitatea în cadrul diversității legitime dintre tradițiile creștine. Fără a renunța la scopul ultim al ecumenismului, care constă în comuniunea vizibilă a tuturor celor botezați, ci dându-ne seama că acel obiectiv, care va fi până la urmă un dar al lui Dumnezeu, are nevoie de un climat receptiv și de un teren fertil, papa Francisc vrea să se concentreze asupra drumului însuși. Creștinii vor putea să se apropie unii de alții dacă vor da prioritate elementelor esențiale care deja îi unesc și dacă nu vor continua să se folosească de diferențele lor ca pretext pentru a continua să trăiască și să acționeze separat. Ca prim pas, deci, diferitele comunități creștine nu vor mai trebui să fie în competiție una cu alta, ci să se angajeze să lucreze împreună pentru a realiza obiectivul fundamental: predicarea Evangheliei la toată făptura. Acesta este ecumenismul în scopurile misiunii.

Un instrument deosebit în slujba acestei peregrinări ecumenice este Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor. Ar fi necesar biblioteci întregi pentru a relata istoria angajării ecumenice a Consiliului Pontifical începând de la instituirea sa în 1960. În afară de a favoriza și a organiza relații inter-ecleziale, vizite, celebrări, întâlniri ecumenice, Consiliul Pontifical duce înainte șaptesprezece dialoguri bilaterale formale și ia parte la diferite activități multilaterale. Deoarece cauzele și consecințele teologice ale dezbinării, precum și natura și metodologia dialogului, sunt diferite pentru Bisericile din Orient față de cele referitoare la Bisericile din Occident, munca acestui Consiliu Pontifical este structurat în două secțiuni: secțiunea orientală și secțiunea occidentală. În zilele trecute, "L'Osservatore Romano" a publicat o serie de articole despre starea actuală și despre provocările diferitelor dialoguri bilaterale. Aici în continuare voi expune câteva observații generale, având convingerea că schimbarea de perspectivă cu privire la ecumenism sugerată de papa Francisc reprezintă cea mai bună oportunitate pentru a realiza un progres substanțial în refacerea unității creștinilor.

Anul 2017 a avut Consiliul Pontifical implicat pe deplin în comemorarea celor cinci sute de ani ai Reformei. În 1521, papa Leon al X-lea l-a excomunicat public pe Luther ca eretic. Succesorul lui Leon, papa Francisc, după patru sute nouăzeci și cinci de ani după ce a mers la Lund, în Suedia, pentru a comemora solemn, împreună cu Federația Luterană Mondială, al cincilea centenar al Reformei, în locul în care s-a reunit pentru prima dată, în 1967, Comisia de Dialog Catolico-Luteran. Cum a fost posibil acest lucru? A avut loc după ani de pregătire care au condus la elaborarea a trei texte: documentul fundamental intitulat De la conflict la comuniune, Serviciul liturgic de rugăciune pregătit în manieră comună înadins pentru această ocazie (acum numită Liturgia de la Lund) și Declarația comună semnată de papa Francisc, în numele Bisericii catolice, și de episcopul Munib Younan, în numele Federației Luterane Mondiale. Toate cele trei documente subliniază cele trei sentimente care au animat comemorarea comună: recunoștința față de Dumnezeu pentru rezultatele pozitive ale Reformei, căința pentru dezbinarea Bisericii, speranța pentru o nouă eră de colaborare în slujire și în misiune.

Conciliul al II-lea din Vatican a recunoscut că, în istoria Bisericii, diviziunile sunt cauzate "nu fără vina unor oameni de ambele părți" și că aceia "care acum se nasc și sunt instruiți în credința lui Cristos în astfel de comunități nu pot fi acuzați de păcatul despărțirii" (Unitatis redintegratio, 3). Această admitere a deschis calea spre o profundă purificare a amintirii, mergând dincolo de unilateralitatea modului în care, timp de secole, catolicii și protestanții au prezentat Reforma, fiecare din propriul punct de vedere. Amintirea socială funcționează stereotipându-l pe adversar și selecționând acele aspecte ale istoriei care confirmă viziunea noastră despre noi înșine, ca "cei buni" și ca aceia care au fost tratați și răniți pe nedrept. A-l asculta cu atenție pe celălalt ajută la corectarea percepțiilor unilaterale și să se recunoască faptul că, în spatele ciocnirii, a rămas o unitate substanțială în diversitate. Dialogul ecumenic este un efort menit să vadă lucrurile așa cum le vede partea cealaltă și să adune binele prezent în fiecare tradiție, învățând unii de la alții. Nu este vorba de un simplu exercițiu de cordialitate, nici de naivitate. Purificarea amintirii poate fi obținută numai pornind de la înțelegere mai profundă a adevărului lucrurilor și depășind deformările adevărului transmise din generație în generație în apărarea identității și a autoafirmării fiecărei confesiuni.

Pe baza unor studii solide, catolicii au ajuns să recunoască dreptul just pe care l-a avut Luther să se supere în fața ideii că mântuirea veșnică a sufletelor, între care înainte de toate a sa, era subordonată unui "sistem" asemănător cu un schimb, inclusiv indulgențele, gestionat de ecleziastici care nu erau mereu exemple de bună conduită și de competență teologică. Nu surprinde că criticile sale, care se îndreptau spre inima acelui sistem, au provocat o reacție viguroasă. Luteranii au ajuns să recunoască faptul că excesele de temperament ale lui Luther și tulburările religioase, sociale și politice pornite de el au condus nu la reforma Bisericii, ci la dezbinarea ei. Declarația comună, semnat în timpul rugăciunii comune la Lund, afirmă: "În timp ce trecutul nu poate să fie schimbat, amintirea și modul de a comemora pot să fie transformate". Acesta, în dialogul ecumenic, este principiul de la baza procesului de "purificare a amintirii": căutarea unei înțelegeri și a unei judecăți mai adevărate a divergențelor profunde care au dat naștere la despărțire, în procesul dificil dar ireversibil menit să le depășească.

Totuși procesul trebuie să înfrunte provocări serioase. O importanță puternică o au, de exemplu, conceptele divergente de unitate în cadrul diferitelor dialoguri. Cu mai mult de cincizeci de ani în urmă, Unitatis redintegratio putea să afirme: "Însă, aproape toți, deși în mod diferit, aspiră la Biserica lui Dumnezeu una și vizibilă, care să fie cu adevărat universală și trimisă către lumea întreagă" (nr. 1). După treizeci de ani, sfântul Ioan Paul al II-lea, în marea sa enciclică despre ecumenism, a început cu afirmația optimistă: "Apelul la unitatea creștinilor, pe care Conciliul ecumenic al II-lea din Vatican l-a repropus cu angajare așa de pasionată, răsună cu vigoare tot mai mare în inima celor care cred" (Ut unum sint, 1). Acest optimism se baza pe supoziția că toți vor urmări același obiectiv definit clar al unității creștinilor. Nu mai este așa.

Consiliul Ecumenic al Bisericilor, instituit în 1948, avea un concept la fel de clar despre obiectivul mișcării ecumenice, adică unitatea deplină și vizibilă a tuturor creștinilor. Totuși, documentul mai recent al lui Credință și Constituție, Biserica: spre o viziune comună, prezintă o vastă gamă de opinii cu privire la obiectivul ecumenismului, demonstrând că creștinii de astăzi nu mai au o viziune comună despre ceea ce comportă unitatea. Dacă, pe de o parte, Biserica catolică recunoaște că unitatea nu înseamnă uniformitate și că diversitatea este o exprimare a darurilor Duhului (o diversitate reconciliată), pe de altă parte nu poate accepta o diversitate care să îmbrățișeze contradicția. Există o mare diferență de vederi cu privire la ceea ce este diversitate legitimă și despre ceea ce este motiv de dezbinare a Bisericii. Acest dezacord este un obstacol semnificativ de-a lungul drumului.

O altă provocare serioasă în dialogul ecumenic este reprezentată de problemele morale și etice reieșite în multe contexte. Unitatis redintegratio nu trata tematici morale, acestea nefiind problematice în acea epocă. După un consens aproape universal, a doua jumătate a secolului al XX-lea a văzut o revoluție în gândirea morală. Pozițiile schimbate și schimbătoare despre probleme care țin de viața și de sexualitatea umană pun la grea încercare comuniunile, la nivel intern, și au ridicat noi provocări pe drumul spre unitate. În timpuri nedepărtate, creștinii erau de acord cu privire la faptul că o căsătorie era o unire între un bărbat și o femeie. Astăzi, problema unirilor homosexuale este una dintre problematicile etice care dezbină societățile și Bisericile. Rezultatul este o serie de fracturi dureroase în cadrul comuniunilor cu care Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor este în dialog. Dată fiind importanța considerabilă a problemelor morale și etice pentru unitatea creștinilor, comisia Credință și Constituția din Consiliul Ecumenic al Bisericilor, al cărei membru cu drept deplin este Biserica catolică, studiază actualmente modul în care Bisericile ajung la decizii în domeniul etic. Și dialogul cu Comuniunea Anglicană este angajată într-un proiect asemănător, în tentativa de a clarifica procesele prin care Biserica catolică și Comuniunea Anglicană au ajuns la respectivele lor poziții. Aceste probleme vor continua desigur să apese asupra relațiilor ecumenice și în viitor.

Este ușor de văzut paiele din ochii celorlalți. Dar ce să spunem despre paiele ecumenice din ochii catolici? Cu alte cuvinte, în cadrul Bisericii catolice, ce anume este în măsură să ofere o speranță solidă mișcării menite pentru refacerea unității? În multe cazuri lipsește o viziune globală a îndatoririi ecumenice. Totul fiind superior părții, cum explică Evangelii gaudium (234-237), angajarea ecumenică cere capacitatea de a contempla și a admira întreaga importanță a mântuirii lui Dumnezeu în acțiune în orice loc și în orice timp. Îi cheamă pe catolici să vadă întreaga lume creștină ca habitatul lor natural și să învețe să împărtășească cu ceilalți creștini responsabilitate legată de misiunea - niciodată terminată - a evanghelizării și a slujirii aduse familiei umane. Mult timp, partea catolică s-a prezentat ca totul, cu consecințe apăsătoare asupra relațiilor cu ceilalți creștini și cu Bisericile lor. Și astăzi, o parte marginală a lumii catolice nu înțelege că această catolicitate a Bisericii catolice însăși este defectuoasă atât timp cât botezații rămân divizați. Și unele cercuri ortodoxe sunt reticente în a admite legăturile spirituale cu non-ortodocșii; și anumite grupuri protestante se prezintă ca unica adevărată Biserică "restaurată", înlocuind Bisericile istorice care, după părerea lor, s-au îndepărtat de Evanghelie. Ideea ca o parte să pretindă că este totul este încă una dintre principalele surse de conflict și de dezbinare în lumea creștină.

Mulți dintre prelații care au venit la Roma pentru Conciliul al II-lea din Vatican în 1962 aveau poziții decise hotărâte cu privire la exclusivismul catolic. Minunea a fost că, în perioada de trei ani, cvasi-totalitatea episcopilor s-a mișcat spre o clară recunoaștere nu numai a faptului că ceilalți creștini sunt frații noștri și surorile noastre în Cristos în virtutea botezului nostru comun și a altor elemente de har și de credință, dar și de faptul că Dumnezeu se folosește de comunitățile lor în vederea mântuirii (cf. Unitatis redintegratio, 3). În asta trebuie văzută o adevărată schimbare de perspectivă, care nu este altceva decât întoarcerea la o ecleziologie mai pronunțat biblică, patristică, sacramentală. Așadar, conciliul n-a inventat o nouă Biserică sau o nouă ecleziologie; pur și simplu a readus la lumină o idee despre viața și despre misiunea Bisericii înrădăcinată mai fidel în tradiție. Această viziune mai amplă a tradiției lungi a Bisericii a provocat puncte de vedere parțiale și unilaterale, chemând comunitatea catolică, la orice nivel, la reînnoire și la reformă. Cu această schimbare de perspectivă s-a deschis o ușă rămasă închis mult timp, permițând Bisericii catolice să coboare pe teren cu determinare în mișcarea ecumenică.

În lumina celor amintite, este clar că eforturile pe care le face papa Francisc pentru a introduce reforme în viața și în conducerea Bisericii nu generează o revoluție ecleziologică, ci vor să realizeze în manieră mai fidelă schimbarea de perspectivă realizată de Lumen gentium, Unitatis redintegratio și de celelalte documente conciliare care vorbesc despre ceea ce Biserica este și despre cum ar trebui să se organizeze pentru a-și îndeplini misiunea. Eforturile papei Francisc se mișcă în direcția unei împărtășiri mai ample a autorității și a responsabilității: cu alte cuvinte, spre o adevărată exercitare a naturii colegiale și sinodale a Bisericii, cum et sub Petro. El favorizează nu o revoluție, ci reaproprierea unor dinamici care sunt parte constitutivă a naturii Bisericii înțelese ca o comuniune și o comunitate: sinodalitate și colegialitate, respectare a structurilor intermediare și discernământ pastoral. La cincizeci de ani distanță de la conciliu, anumite aspecte fundamentale ale viziunii conciliare a Bisericii sunt prezentate din nou ca elemente ale unei reforme care nu poate să fie amânată. Faptul este că această schimbare de perspectivă este un proces în devenire, un muncă în desfășurare. Papa Francisc oferă oportunitatea de a accelera unele aspecte ale reformei necesare și, prin urmare, de a intensifica ritmul drumului ecumenic. Acest lucru are repercusiuni semnificative asupra mișcării ecumenice. Această reînnoire, oricât de dificilă ar fi, contribuie la instaurarea unui nou climat de relații ecumenice, ba chiar un nou ecumenism: nou în atenția îndreptată spre realitățile de pe teren, nou în curaj, nou în disponibilitatea de a porni la drum, nu singuri, ci împreună cu ceilalți creștini. Acest tip de reformă a Bisericii catolice este una dintre principalele surse de speranță pentru ecumenismul din secolul al XXI-lea.

(După L'Osservatore Romano, 27 ianuarie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat