Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 4-a de peste an - Anul B - 2018

Astăzi când auziți glasul Domnului, nu vă împietriți inimile voastre (cf. Ps 95,8).

În evanghelie vedem mulțimile uimite de faptul că Isus Cristos le propune o învățătură nouă, vorbind ca un om care are autoritate. Evanghelia ne arată că Isus din Nazaret este marele profet anunțat de către Moise (cf. Dt 18,18). În el ne vorbește Dumnezeu în persoană. Isus este mai mult decât un mare profet, el este Cuvântul întrupat al lui Dumnezeu, este chiar Fiul lui Dumnezeu (cf. In 1,1).

Refuzat la Nazaret (cf. Lc 4,29), Domnul Isus își continuă misiunea mergând la Cafarnaum. El dă învățături și vindecă cu o autoritate care n-ar trebui să-i uimească pe oameni, dacă ar recunoaște în el pe Fiul lui Dumnezeu. La Cafarnaum, Isus vindecă un om stăpânit de un duh necurat care se afla chiar în sinagogă, ca o imagine de adânc faliment în care era căzut atunci poporul lui Israel. Încă de la începutul misiunii Domnului, puterea lui Isus se confruntă cu abuzul lui satan, care prigonește suflete.

Cuvântul satana, de origine ebraică, înseamnă "cel care tulbură", iar cuvântul "diavol", din limba greacă, înseamnă "cel care rupe și aruncă în părți". Satan e un mare cameleon și își poate lua orice înfățișare spre a induce lumea în eroare: când violent, când pașnic, când prietenos, când negru ca smoala, când îmbrăcat în haină de lumină. S-a dovedit științific că două animale au fost asociate diavolului, lupul și șarpele, căci au putere de hipnoză asupra victimelor lor. Oaia, dacă întâlnește privirea lupului, iese din turmă, fără să o mâne nimeni, și merge de-a dreptul în tufișul unde este ascuns lupul. Iepurașul cel iute de picior, dacă întâlnește privirea șarpelui, nu numai că se oprește din alergatul lui sprinten, ci merge de-a dreptul la șarpe și își bagă singur capul în gura lui. Diavolul, lupul sau șarpele infernal au aceeași putere de fascinație și de hipnoză asupra oițelor lui Cristos. Odată ce oița lui Cristos întâlnește privirea diavolului, dintr-o carte rea, dintr-un film rău, dintr-un om rău, dintr-o imagine imorală, dintr-o ocazie de păcat, omul aleargă cu nebunie acolo. Iar diavolul îi sfâșie fără milă.

Prima venire a lui Cristos a generat, după câte se vede din evanghelii, o izbucnire neobișnuit de mare de activitate demonică pe pământ. Puterea lui Cristos asupra acestor duhuri rele a prefigurat biruința sa finală asupra satanei și a robilor săi, care toți vor fi aruncați veșnic în iazul de foc (cf. Ap 20,10-14).

Oriunde va săvârși Dumnezeu o lucrare se va manifesta opoziția satanei. Băiatul demonizat de la piciorul muntelui schimbării la față este un exemplu (cf. Mc 9,18). Diavolul, maimuța lui Dumnezeu, care îl imită pe Dumnezeu în toate, urmărește exact același lucru ca Dumnezeu: omul, dar nu ca să-l mântuiască, ci ca să-l piardă. De aceea sfântul Paul ne spune: "Fiți gata, având mijlocul încins cu adevărul, îmbrăcați cu platoșa dreptății. Luați scutul credinței cu care veți putea stinge toate săgețile de foc ale celui rău. Luați și coiful mântuirii și sabia Duhului care este cuvântul lui Dumnezeu. Faceți tot timpul prin Duhul Sfânt tot felul de rugăciuni și cereri. Vegheați cu toată stăruința în rugăciune" (Ef 6, 13-18). Toți cei care pornesc la drum, hotărâți să-l slujească pe Domnul, trebuie să se aștepte să întâmpine împotriviri la tot pasul (cf. 2Tim 3,12). "Căci noi nu luptăm împotriva cărnii și a sângelui, ci împotriva căpeteniilor, împotriva domniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva oștilor spirituale ale răutății, care sunt în locurile cerești" (Ef 6,12).

Dintotdeauna diavolul a căutat să aibă stăpânire neîngrădită asupra trupurilor și sufletelor oamenilor, pentru ca să-l îndurereze pe Dumnezeu și să-l piardă pe om. Așa că atunci când Domnul s-a arătat umblând ca om printre oameni, trupurile ființelor omenești, făcute pentru a fi locuite de Dumnezeu" (cf. Prov 8,31), deveniseră locuință a demonilor (cf. Mc 1,23). Simțurile, nervii, pasiunile, organele oamenilor erau manevrate de duhurile rele în dedarea la poftele josnice. Însuși sigiliul demonilor, tristețea și spaima, erau imprimate pe fața oamenilor.

Nicio persoană care alege slujirea lui Dumnezeu nu va fi lăsată pe seama puterii lui satana. Tot ce nu este în armonie cu voia lui Dumnezeu: orice tentație de a păgubi pe alții, orice manifestare de egoism, orice încercare de a cultiva principii greșite, este într-un anumit sens dovada unui grad de stăpânire demonică. Viața regelui Saul este un exemplu de om care s-a supus stăpânirii demonilor (cf. 1Sam 13,8-14; 15,10-35; 16,14-23; 28,1-25). Același duh rău care poseda pe demonizatul din Cafarnaum stăpânea și pe iudeii necredincioși (cf. In 8,44). Iuda era "posedat" într-un chip asemănător (cf. Lc 22,3; In 6,70.71; 13,27; Mt 16,23).

Sfântul Francisc de Assisi (1181-1226) a avut mult de furcă cu diavolul. Tommaso de Celano (1200-1270), primul său biograf, notează că sărăcuțul din Assisi recomanda fraților săi bucuria spirituală ca antidot împotriva influenței diavolului: "Dacă un slujitor al lui Dumnezeu se va strădui să aibă și să păstreze permanent bucuria interioară și exterioară, bucurie care izvorăște dintr-o inimă curată, diavolii nu vor putea să-i facă nici un rău".

Evangheliile relatează șapte cazuri de posedare demonică: omul din sinagoga din Cafarnaum (cf. Mc 1,21-28); un posedat neidentificat care era și mut (cf. Mt 9,32-34); cei doi demonizați de la Gadara (cf. Mc 5,1-20); fiica unei femei siro-feniciene (cf. Mt 15,21-28); fiul unui om neidentificat (cf. Mc 9,14-29); Maria Magdalena (cf. Mc 16,9). În afară de aceste cazuri specifice, evangheliile menționează adesea că Isus și ucenicii au vindecat pe cei chinuiți de duhuri rele (cf. Lc 6,18; Fap 5,16).

În evanghelia de astăzi, diavolul l-a recunoscut pe Isus ca Fiul Tatălui și l-a numit "Nazarineanul" și "Sfântul lui Dumnezeu". Isus nu a voit să accepte mărturia unui demon, deși era adevărată. Prin urmare, i-a spus duhului rău să tacă, poruncindu-i apoi să iasă din om. "Nu este cuvântul meu ca un foc, zice Domnul, și ca un ciocan care sfărâmă stânca" (Ier 23,29)?

Isus l-a "certat" pe duhul rău. Mustrarea pare să-i fi fost adresată din cauză că duhul rău i-a dezvăluit identitatea de Mesia. Isus știa prea bine că o susținere fățișă a mesianității la data aceea nu ar fi făcut decât să ridice prejudecăți contra lui în mintea multora. În plus, situația politică tulbure din Palestina producea mulți cristoși falși și prea mulți mesia mincinoși, care își propuneau să-i conducă pe concetățenii lor la revoltă împotriva Romei (cf. Fap 5,36-37) și Isus căuta să evite să fie considerat un mesia politic. Aceasta ar fi întunecat mintea oamenilor față de adevărata natură a misiunii lui și ar fi oferit autorităților un pretext de a reduce la tăcere ostenelile lui.

Un alt motiv pentru care Isus evita să pretindă că este Mesia era că el dorea ca oamenii să-l recunoască astfel prin experiență personală, observându-i viața desăvârșită, ascultând de cuvintele lui pline de adevăr, având ocazia de a fi martori la marile lui lucrări și recunoscând în toate acestea împlinirea profețiilor Vechiului Testament. Așa le-a răspuns și ucenicilor lui Ioan (cf. Mt 11,2-6). Puterea, aceasta este caracteristica care punea învățătura lui Cristos în puternic contrast cu aceea a cărturarilor (cf. Mt 7,29; Mc 1,27). Ei predicau ceea ce scriseseră oamenii din veacurile trecute, Isus însă se exprima ca având autoritate în sine, autoritate primită direct de la Tatăl ceresc. Isus zicea: "Dar eu vă spun" (Mt 5,21-22). Isus poruncea diavolilor, bolilor, morții, stihiilor naturii și ascultau.

Sfântul Marcu ne spune că Isus, ajungând sâmbăta în Cafarnaum, s-a dus direct la sinagogă și acolo a început să învețe și să facă minuni. Aceasta ne face să ne gândim la primatul cuvântului lui Dumnezeu, cuvânt care trebuie să fie ascultat, cuvânt care trebuie să fie primit, și cuvânt care trebuie să fie vestit. Ajungând la Cafarnaum, Isus nu amână vestirea evangheliei. Preocuparea sa este de a comunica urgent puterea cuvântului lui Dumnezeu și de a-i proba în fața lor autoritatea..

Autoritate înseamnă că în cuvintele umane ale lui Isus, se simțea toată forța cuvântului creator al lui Dumnezeu, se simțea autoritatea lui Dumnezeu care realizează ceea ce spune: a spus să fie lumină și a fost lumină; a spus ca diavolul să iasă afară și a ieșit.

Și astăzi evanghelia, cuvântul creator al lui Dumnezeu, realizează ceea ce spune: schimbă viața, eliberează de orice duh rău, eliberează de mândrie, eliberează de senzualitate, eliberează de alipire de bani, eliberează de cârtire, eliberează de pierzare. De aceea, este de datoria noastră este de a trăi din Cuvântul divin și să devenim misionari ai cuvântului atotputernic al lui Dumnezeu. Iov a spus că a prețuit cuvintele buzelor lui Dumnezeu mai mult decât mâncarea zilnică necesară (cf. Iov 23,12). Ascultând Iov de Dumnezeu zilnic, și-a creat o imensă rezervă de putere spirituală. Aceasta explică curajul lui în fața groaznicelor atacuri ale lui satan. În ciuda tuturor necazurilor pe care le-a avut de înfruntat, el nu și-a pierdut credința în Dumnezeu. Nevasta lui, care nu a avut considerație pentru cuvântul lui Dumnezeu ca și soțul ei, a fost gata să blesteme pe Dumnezeu de îndată ce i-a lovit nenorocirea (cf. Iov 2,9).

Capitolul 18 din Deuteronom, de unde am luat prima lectură de astăzi, ne pune înainte persoane cu poziții religioase importante, cum sunt profeții. Profeții sunt oameni cu răspunderea de a vorbi în numele Domnului. Iar noi toți am devenit profeți, preoți și regi prin Botez (cf. 1Pt 2,9). Ce grozavă înșelătorie ar fi când profeții nu ar fi credincioși! Atunci ar fi pericolul ca o minciună să fie considerată cuvânt de la Dumnezeu (cf. 1Rg 22,22). Cărturarii explicau adesea Scripturile în așa fel încât să arunce o umbră de îndoială asupra înțelesului Scripturilor, în loc să le facă înțelese. Ei se ocupau mai mult cu tradițiile părinților pe care le considerau egale sau superioare față de Scripturi, desființând Legea lui Dumnezeu (cf. Mc 7,9.13). În felul acesta ei puneau asupra oamenilor "sarcini grele de purtat", dar nici măcar nu "atingeau" una din acele poveri cu propriile lor degete (cf. Lc 11,46; Mt 2,4).

Și noi, care suntem profeții Noului Testament, trebuie să avem grijă să nu cădem din cinste.

Versetele 9-12 din Deuteronom 18 ne pun apoi în gardă împotriva înșelătoriei astrologilor, a înțelepților, a vizionarilor, a spiritiștilor, a ghicitorilor, a tuturor formelor de ocultism, prin care își manifestă diavolul puterea. Astăzi mai mult decât oricând, mulțimile fără Dumnezeu aleargă după astfel de lucruri dezgustătoare, cu toate că Biblia spune: "Afară sunt câinii, vrăjitorii, curvarii, ucigașii, închinătorii la idoli și oricine iubește minciuna și trăiește în minciună" (Ap 22,15).

Israel în istoria sa a cunoscut succesiv perioada judecătorilor, apoi a regilor și a profeților. Și unii și alții au fost de multe ori necredincioși. De aceea Dumnezeu, pentru a-și hrăni și mântui poporul, l-a trimis pe Isus, cel care printre multe alte titluri de glorie, le are și pe acestea de: Judecătorul cel drept, Împăratul împăraților, Profetul profeților pe care îl aștepta Israel (cf. Dt 18,15). Petru, predicând iudeilor evanghelia, se baza pe acest verset (cf. Dt 18,15). pentru a li-l vesti oamenilor pe Isus. El le spunea că Isus nu este numai profetul, ci este însuși cuvântul (cf. Fap 3,22 și 7,37).

Sfântul Paul vestește cuvântul lui Dumnezeu, continuând să îndrepte gândul creștinilor spre ceva ce întrece viața obișnuită de pe pământ, proclamând valoarea celibatului, care permite omului să se consacre fără rezerve slujirii cuvântului întrupat (cf. 1Cor 7,32-35) și să devină încă de pe pământ ceea ce va fi în cer (cf. Lc 20,36).

Am citit undeva despre un tablou, care îl reprezintă pe satana, care îi târăște pe oameni la iad, folosindu-se de un lanț ale cărui zale sunt viciile oamenilor. Diavolul ține de un capăt al lanțului, iar de celălalt capăt țin cu amândouă mâinile foarte mulți oameni. Diavolul, ținând acest lanț în mâni, aleargă cu iuțeală mare spre iad. Iar oamenii, care țin de lanțul diavolului și care sunt târâți în iad, strigă din toate puterile după ajutor. Un grup de privitori care asistă la această scenă, le răspund: "Dacă vreți să scăpați de diavol și iad, lăsați lanțul din mâni, lăsați viciile". Astăzi când auziți glasul Domnului, nu vă împietriți inimile voastre (cf. Ps 95,8). Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 4-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 32.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat