Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Maimuțele clonate și frica de experimentele pe om

De Andrea Tornielli

Zhong Zhong și Hua Hua sunt primele două maimuțe clonate cu aceeași tehnică a oii Dolly. Nașterea lor, care a avut loc în urmă cu opt și respectiv șase săptămâni, a fost anunțată în revista "Cell" de cercetătorii de la Institutul de Neuroștiințe din Academia Chineză de Științe din Shanghai, și deschide la posibilitatea de a reduce numărul de primate folosite în experimentarea animală. Așadar, a fost făcut un pas ulterior și nu putem să nu ne întrebăm care vor fi următorii.

Cardinalul Elio Sgreccia, președinte emerit al Academiei Pontificale pentru Viață, a comentat știrea definind-o "o amenințare pentru viitorul omului". "Contrar ipotezei de clonare umane, în privința căreia Biserica nu poate să exprime decât condamnarea sa cea mai puternică și totală - a explicat cardinalul bioetician -, cu privire la clonarea animală magisteriul ecleziastic încă n-a exprimat o condamnare explicită, oficială, lăsând tema pentru evaluarea responsabilă a oamenilor de știință". Însă, adaugă el, "nu este îndoială că trecerea de la prima oaie Dolly la alte animale și acum chiar la maimuță, adică la un primat așa de apropiat de om, reprezintă un autentic atentat la adresa viitorului întregii omeniri. Există riscul foarte puternic să fie considerată clonarea maimuței ca penultimul pas, înainte de a ajunge la clonarea omului, eveniment pe care Biserica nu-l va putea aproba niciodată".

Bruno Dallapiccola, genetist și director științific al spitalului pediatric "Bambino Ges?" din Roma, a spus la microfoanele de la Tg2000: "Se reaprinde dramatic problema etică. Suntem în ajunul unei posibilități teoretice de a clona și omul". "Viața umană n-a fost programată pentru a fi activată cu sisteme de tip artificial, ci din întâlnirea a doi gameți, unul al bărbatului și celălalt al femeii".

Dallapiccola a explicat: "Știrea este credibilă, pentru că o spune autoritatea uneia dintre cele mai prestigioase reviste din lume. Suntem siguri că nu este o alarmă falsă. Clonarea unei maimuțe înseamnă că s-a clonat un animal care este cel mai apropiat de om. Toate acestea deschis spre un drum complet nou".

"Faptul că a fost reluat acest tip de cercetare - a afirmat studiosul - este o știre importantă și pentru repercusiunile practice, a avea două animale identice cu același profil genetic poate folosi la experimentarea farmacologică. Este clar că toate acestea reaprind dramatic problema dezbaterii etice pentru că suntem în ajunul unei posibilități teoretice de a clona și omul, cu toate repercusiunile care rezultă. Dezbaterea care a fost activată la sfârșitul anilor '90 rămâne aprinsă pentru că este greu de înțeles până la ce punct este capabil cercetătorul să pună o limită propriei cercetări. Să ne amintim că oaia Dolly a murit de boală, deci subiectul clonat ar putea avea ceva ce astăzi încă nu știm să definim bine".

Cu privire la manipularea genetică, în enciclica Laudato si' papa Francisc a repropus poziția sfântului Ioan Paul al II-lea, care scotea în evidență binefacerile progreselor științifice și tehnologice, care "manifestă cât de nobilă este vocația omului de a participa responsabil la acțiunea creatoare a lui Dumnezeu", dar care în același timp amintea "cum orice intervenție într-o zonă a ecosistemului nu poate face abstracție de la luarea în considerație a consecințelor sale în alte zone".

Papa Wojtyła afirma că Biserica apreciază aportul "studiului și aplicațiilor biologiei moleculare, completată de celelalte discipline ca genetica și aplicației sale tehnologice în agricultură și în industrie". Deși spunea și că asta nu trebuie să dea loc unei "manipulări genetice nediscriminate" care să ignore efectele negative ale acestor intervenții. Nu este posibil să se frâneze creativitatea umană. Dacă nu se poate interzice unui artist să exprime propria capacitate creativă, nu pot fi împiedicați nici aceia care posedă daruri speciale pentru dezvoltarea științifică și tehnologică, ale căror capacități au fost dăruite de Dumnezeu pentru slujirea celorlalți. În același timp, nu se poate să nu se reconsidere obiectivele, efectele, contextul și limitele etice ale acestei activități umane care este o formă de putere cu mari riscuri".

(După Vatican Insider, 25 ianuarie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat