Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 3-a de peste an - Anul B - 2018

Figura acestei lumi trece. Convertiți-vă și credeți în evanghelie! Ninivitenii au părăsit calea lor cea rea, iar Dumnezeu a renunțat la pedeapsa promisă lor.

Biblia ne spune că, după botezul lui Isus în Iordan, Duhul Sfânt l-a condus în pustiul lui Iuda. Aici a rămas patruzeci de zile și a fost ispitit de satana (cf. Mc 1,13; Lc 4,1). La sfârșitul acestui timp, satana, fiind învins în mod rușinos de Isus, s-a răzbunat pe înainte mergătorul său, Ioan Botezătorul, făcând ca acesta să fie arestat de incestuosul Irod (cf. Mc 6,17).

Tactica diavolului de a se răzbuna pe persoanele dragi celui care l-au învins este veche: fiind alungat din rai de Dumnezeu și de îngerii lui, satana s-a răzbunat pe omul abia apărut pe lume (cf. Gen 3,1-7; Ap 12,1ss); fiind învins de Isus l-a cruce, diavolul s-a răzbunat pe ucenicii lui Isus, risipindu-i (cf. Mt 26,56; Mc 14,50); fiind învins de Duhul Sfânt începând cu Rusaliile, care i-a luat locul ocupat abuziv în sufletele oamenilor, satana s-a răzbunat, iscând persecuții în Biserică de atunci și până astăzi (cf. Fap 8,1). Fiind biruit de dreptul Iov, a cerut permisiune să-l încerce prin suferințe (cf. Iov 1,9-12; 2,1-7).

Fiecăruia dintre noi, creștinii, Dumnezeu ne spune: "Nu te teme nicidecum de ce ai sa suferi. Iată că diavolul are să arunce în temniță pe unii din voi, ca să vă încerce. Și veți avea un necaz de zece zile. Fii credincios până la moarte, și-ți voi da cununa vieții" (Ap 2,10). Dar prin răzbunarea sa satana nu a făcut altceva decât să-și grăbească sfârșitul, căci răzbunările i-au adus: promisiunea Mântuitorului care îi va zdrobi capul (cf. Gen 3,15); trimiterea lui Mesia care să-l rănească de moarte la cruce (cf. Col 2,14-15); și trimiterea Duhului Sfânt care să-l scoată din lume și să-l arunce veșnic în iazul de foc și pucioasă (cf. Ap 20,10).

În pericopa evanghelică de astăzi, Isus, urmând planul divin de mântuire, plan care nu greșește niciodată, traversează Samaria, o regiune dezbinată de satana (cf. In 4,9), se îndreptă spre nord, spre Galileea, o regiune dominată de întuneric și moarte spirituală (cf. Mt 4,16; Lc 1,79), ca și Ninive din prima lectură (cf. Iona 3,1-5.10), iar aici predică cuvântul lui Dumnezeu și aduce lumina divină a evangheliei (cf. Mc 1,14-15), stricând lucrările diavolului (cf. 1In 3,8), asemenea profetului Iona.

Galileea, fiind vestită de profeți ca locul de naștere, creștere și de început de activitate a lui Isus (cf. Mt 4,12-17), satana a ținut să o pângărească, stăpânind în suflete mai mult ca în orice altă parte din țară și transformând regiunea în "ținut de întuneric și de umbră a morții" (cf. Ps 107,10). Dar Isus, care a fost prevestit ca: "Soarele care răsare din înălțime ca să lumineze pe cei ce zac în întuneric și în umbra morții" (Lc 1,78-79), a venit tocmai aici în cel mai întunecat loc de pe pământ, ca "norodul acesta cufundat de satana în întuneric, să-i vadă lumina și să-i primească viața" (cf. Mt 4,16).

Parcă predestinată, Galileea neamurilor, fiind un teritoriu în formă de chitară, este un loc tocmai potrivit pentru "cântarea" evangheliei. Și Isus le-o cântă. Căutând oameni care să-l asculte și să le împărtășească mesajul, Isus vede doi frați, pe Simon și pe Andrei, și le spune: "Veniți după mine". Cei doi pescari își lasă năvoadele, părăsesc ocupația, familia și casa și îl urmează pe Isus, devenind "pescari de oameni". Sunt primii doi chemați, sunt primii doi doritori să frecventeze școala lui Isus de "pescuit suflete" și primii doi pregătiți să facă o schimbare radicală în viața lor, să trăiască pentru cer.

Tot atunci, Isus a văzut alți doi frați, pe Iacob și pe Ioan. Și ei erau pescari. Isus îi cheamă și pe ei, iar ei îndată își părăsesc mica lor afacere de familie, îl salută pe tatăl lor și îl urmează pe Isus. Pe vremea aceea era o bucurie să fii chemat și să mergi cu Isus. Dar aici Isus și-a continuat drumul prin alte locuri, adunându-și un număr simbolic de apostoli și ucenici, 12 și 72; 12 reprezentând întreg poporul lui Israel și 72 reprezentând toate popoarele lumii cunoscute până atunci. Acela a fost numai începutul, căci Isus, străbătând veacurile, a ajuns până la noi, cei de astăzi, care, uitând de suflete, pescuim în marea lumii lucruri trecătoare destinate arderii finale (cf. 2Pt 3,10), căci diavolul, deși învins și lovit de moarte de Isus la cruce, nu se dă bătut, căutând mai mult ca oricând să ne piardă (cf. 1Pt 5,8).

Un creștin care nu simte că face parte dintr-un popor de profeți (cf. Num 11,29), care nu-și simte sufletul arzând de dorința de a vesti evanghelia (cf. 1Pt 2,9), care nu simte obligația de a vorbi despre mântuirea lui Dumnezeu, care nu simte urgența de a se implica în apostolat, nu este creștin. Dacă ești creștin, ești apostol; și dacă nu ești apostol, nu ești nici creștin.

Prin cei patru pescari chemați astăzi să schimbe pescuitul de pești cu pescuitul de oameni, Isus vrea să ne spună astăzi că el vrea: elevi pescari de oameni; studenți pescari de oameni; copii și tineri pescari de oameni; seminariști, călugări, călugărițe, preoți și episcopi pescari de oameni; maturi și bătrâni pescari de oameni; bărbați și femei pescar de oameni; muncitori pescari de oameni; profesori pescari de oameni, ingineri pescari de oameni; medici pescari de oameni; militari pescar de oameni; politicieni pescari de oameni; prinți și regi pescari de oameni; într-un cuvânt, oameni pescari de oameni.

Biblia ne spune că nu este onoare mare ca asta și nici răsplată mare ca asta: "Este mic lucru să fii servitorul meu, ca să ridici semințiile lui Iacob și să-i întorci pe cei care au mai rămas dintre fiii lui Israel? Voi face din tine lumina popoarelor, ca să duci mântuirea mea până la marginile pământului" (Is 49,6). Iată acum și răsplata: "Adevărat vă spun că atunci când va sta Fiul omului pe scaunul de domnie al măririi sale, la înnoirea tuturor lucrurilor, voi, care m-ați urmat, veți ședea și voi pe douăsprezece scaune de domnie și veți judeca pe cele douăsprezece seminții ale lui Israel. Și oricine a lăsat case, sau frați, sau surori, sau tată, sau mamă, sau nevastă, sau feciori, sau holde, pentru numele meu, va primi însutit și va moșteni viața veșnică. Atunci mulți din cei dintâi vor fi cei din urmă, și mulți din cei din urmă vor fi cei dintâi" (Mt 19,28-30).

Doi creștini, doi sfinți martiri, Lucian și Marcian, care au trăit în secolul al doilea în Asia Mică, au fost arestați și duși înaintea lui Sabinus, guvernatorul Bitiniei. Întrebați fiind cine i-a autorizat să predice, Lucian a răspuns: "Legea dragostei și a umanismului obligă pe toți oamenii, să caute să-și convertească aproapele la ceva mai bun, să facă tot ce le stă în putință, spre a-l salva din ghearele diavolului". Ei au căutat să împărtășească vestea bună a mântuirii și altora, chiar dacă aceasta a atras asupra lor condamnarea la moarte, prin ardere pe rug. Suntem noi astfel de creștini?

Sfântul Părinte papa Francisc a canonizat la 16 octombrie 2016, un grup variat de "pescari de oameni", începând de la copii până la oameni în vârstă, care au făcut apostolat fiecare în felul lui.

Citez exemplul mexicanului de cincisprezece ani, Iosif Sánchez del Río (1913-1928), un stegar al "cristeros", un copil apostol și pescar de oameni. Mișcarea "cristeros", de la Isus Cristos, era foarte înrădăcinată în Mexic, în acel timp în soldații făcuseră din biserică un grajd, din tabernacol un coteț și din prezbiteriul un câmp de luptă pentru "cocoși". În fața acelei profanări, Iosif a reacționat fără a se teme de represaliile acelui conducător, care printre altele fusese prieten al familiei sale și nașul său la prima împărtășanie. Familiile catolice sprijineau mișcarea "cristeros" în mii de moduri. De exemplu: frecventarea catehismului, angajarea în activitățile parohiale dificile, nepermise în acele timpuri de persecuție; apropierea de sacramente riscându-și viața; rugăciunea zilnică a rozariului în familie, ascunderea preoților care riscau să fie împușcați. Iosif Sánchez del Río a plătit cu viața alegerea sa de a ceda calul său unui urmărit guvernamental ca să poată fugi.

Citez din raportul Agenției Fides pe 2017, agenție care monitorizează viața misionară a Bisericii, exemplul lui: Helena Agnieszka Kmiec, voluntară poloneză, 26 de ani, care a fost asasinată la primele ore ale zile de 24 ianuarie 2017 în zona Pacata din capitala Boliviei. George Omondi, laic, 47 de ani, care a fost ucis în noaptea dintre 18 și 19 martie 2017 în tentativa de a opri hoții în Nigeria. Catehetul Domingo Edo a fost ucis la 20 august 2017 în timp ce mergea să prezideze o liturgie a Cuvântului în satul Bong Mal, din Filipine. Ricardo Luna, un laic de 29 de ani, angajat la Parohia "Virgen Immaculada", Buenos Aires, împușcat la 23 august 2017. Agenția Fides dă o listă cu 23 de "pescari de oameni" uciși numai în 2017, care se bucură acum la ospățul veșnic al marelui pescar Isus.

Să fim siguri că chipul lui Cristos pe care l-am zugrăvit în inima oamenilor nu va fi distrus niciodată și aceasta o să ne dea cea mai mare bucurie la judecată. Isus vestește o împlinire a timpului de așteptare a mântuirii din partea oamenilor (cf. Is 64,1), dar și o împlinire a timpului stabilit de Dumnezeu pentru a ne arăta marea sa iubire și mântuire (cf. Is 40,2). Toate sunt gata, împărăția lui Dumnezeu bate la ușă, mai lipsește un singur lucru: credința deplină în el și convertirea. De mai bine de 2000 de ani poarta cerului este deschisă și așteaptă ca oamenii să intre în bucuria veșnică. Cei patru pescari de astăzi care, devenind "pescari de oameni", părăsesc toate: munca, familia, casa și se duc după Isus, ne sunt dați ca exemple de cum trebuie să răspundem și noi lui Isus: mergând, muncind, trăind și murind împreună cu el pentru planul divin de mântuire și pentru stricarea lucrărilor diavolului (cf. 1In 3,8).

Sfântul Vasile cel Mare (330-379) spune așa: "Așa cum iepurele se teme de trăsnet, tot așa se teme satana de predicatorii Evangheliei. Satana când aude că se predică Cuvântul lui Dumnezeu, tremură, fuge până departe. De aceea, se silește prin toate mijloacele că să facă să înceteze propovăduirea Cuvântului lui Dumnezeu, că astfel oamenii să se îmbolnăvească și slăbind mereu în credință să moară în neștiință și în păcat. Când un om s-a îmbolnăvit, știm că acesta are nevoie de un tratament pentru refacere și de hrană bună. Pentru creștini, tratamentul și hrană le constituie Cuvântul lui Dumnezeu. Să ne hrănim zi de zi și vom scapă de orice boală sufletească și trupească și vom fi vii pentru împărăția cerurilor".

Isus ne-a zis: "Veniți după mine și vă voi face pescari de oameni" (Mc 1,17). Meșteșugul pescuitului cere energie, dar și tact. Să ne amintim că așa cum peștii se sperie ușor de pescari, tot așa și oamenii se feresc să fie prinși de mreaja evangheliei, de teama de a-și pierde libertățile. Dar papa Benedict al XVI-lea le spune: "Oameni dragi, nu vă fie frică de Cristos! El nu ia nimic și dăruiește totul".

Sfântul Bernard de Clairvaux (1090-1153) spune: "Să lucrăm pentru o hrană nepieritoare, să muncim la opera mântuirii noastre. Să lucrăm în via Domnului ca să merităm plata noastră zilnică. Să muncim la lumina înțelepciunii care spune: Cel care lucrează cu mine nu va păcătui (cf. Sir 24,21). Ogorul este lumea (Mt?13,38), spune Isus. Să-l săpăm, căci în el este ascunsă o comoară, sufletele oamenilor".

Marele oraș asirian Ninive, imagine al societății civilizate de astăzi, distrată și indiferentă, pângărită și închinătoare la idoli, devine la predica lui Iona, simbolul cetății care se întoarce la Dumnezeu. Acestea este învățătura povestirii biblice despre Ninive. Harul și milostivirea lui Dumnezeu nu cunosc hotare, nu se mărginesc la poporul lui Israel, dar sunt în beneficiul tuturor celor care dau semne concrete de căință și de convertire.

Faptul că în decursul istoriei asirienii atacaseră și cuceriseră o parte din Israel, explică motivul pentru care Iona a refuzat inițial să predice acolo. Dar Dumnezeu nu ține seama de timpurile de neștiință și poruncește acum oamenilor de pretutindeni să se pocăiască (cf. Fap 17,30). Ninive a devenit exemplu de convertire și de slujire lui Dumnezeu.

Să nu uităm că așa au fost și unii apostoli câștigați de Isus, erau dintre vameși și păcătoși, dar care au devenit colaboratorii lui Dumnezeu în opera mântuirii oamenilor. Să ne gândim apoi și la alți păcătoși convertiți, a căror simbol pot fi sfântul Augustin (354-430) și sfântul Francisc din Assisi (1181-1226), care după ce au fost smulși din păcat, au devenit colaboratorii lui Dumnezeu, în opera de mântuire a oamenilor. Să ne aducem aminte și de unele ilustrații sugestive: cea a calului fugit de la stăpân care se întoarce la stăpân cu o turmă de cai sălbatici; cea cu tinerelul vindecat care revine la medic cu alți copii de vindecat; cea cu acel copil convertit care se întoarce la misionar cu toată familia lui. Întoarcerea noastră la Tatăl ceresc trebuie să fie asemenea întoarcerii lui Isus de pe pământ la ceruri, când purta cu sine la Dumnezeu mulțimea oamenilor pierduți de păcatul strămoșesc, mulțimea celor care erau morți și au revenit la viață, erau pierduți și s-au găsiți (cf. Ps 68,18).

Pe vremuri, era obicei între păgâni că, de câte ori se îmbolnăvea un copil, mama lui îl purta din casă în casă și întreba pe fiecare dacă nu cunoaște vreun leac pentru vindecarea lui. Într-o zi, veni o mamă, aduse pe copilul ei bolnav în casa unei femei creștine, cerându-i un leac. Creștina îi răspunse: "Leac lumesc nu știu, dar cunosc un vindecător Căruia mă voi ruga să-ți tămăduiască pruncul. După ce rosti aceste vorbe, creștina căzu în genunchi și începu să se roage cu putere Mântuitorului. Atâta credință a pus în rugăciunea ei, că tot în ceasul acela, copilul s-a tămăduit. Văzând o minune ca aceasta, mama copilului a cerut să fie și ea botezată în învățătura creștină. Psalmul responsorial de astăzi ne spune: "Domnul este bun și drept, de aceea el îi învață pe cei păcătoși calea; îi face pe cei sărmani să umble după dreptate, îi învață pe cei smeriți căile sale" (Ps 25,8-9).

Să nu uităm că îl lumina lecturilor biblice de astăzi, figura acestei lumi trece (cf. 1Cor 7,31), să ne convertim și să credem în evanghelie, să devenim și pescari de oameni (cf. Mc 1,15.17), să urmați exemplul de convertire al ninivitenilor care au părăsit calea lor cea rea, și atunci Dumnezeu va uita și de pedeapsa promisă nouă pentru păcate (cf. Iona 3,10).

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 3-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat