Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 2-a de peste an - Anul B - 2018

"Vorbește, Doamne, slujitorul tău ascultă" (1Sam 3,10)!

Suntem la început de an calendaristic, dar și la început de timp "de peste an", timp însoțit de culoarea verde a veșmintelor liturgice, adică timp de speranță și de bucurie, pentru că în acest timp liturgic Isus ni se revelează și, cum spune evanghelia de astăzi (cf. In 1,35-42), ne cheamă să-l vedem unde locuiește, să rămânem cu el ca ucenici ai săi, să mergem să vorbim despre el și să intrăm apoi cu el în împărăția sa cerească.

Ca să mă fac înțeles în cele ce am de gând să vi le împărtășesc astăzi, am să vă relatez ceva real: La o margine de lume, într-un mic orășel mohorât, cu case cenușii unde nu existau parcă nici anotimpuri și oamenii nu au văzut niciodată primăvara, a venit într-o bună zi "un străin" din "alt continent" și s-a stabilit și el în oraș. Oamenii din acest oraș erau negri la suflet și pentru că nu aveau ferestre la inimi nu cunoșteau lumina; și erau mereu triști, nimic nu le ajungea, nimic nu era bun, mereu erau nemulțumiți, plini de invidie și de amărăciune. Noul venit însă era vesel și plin de mulțumire, deși nu-și permisese să-și construiască și el o casă, ci locuia cu chirie la o mansardă.

Văzând întunericul și cangrena din sufletele concetățenilor săi, noul venit își făcea timp în fiecare zi să stea în piață orașului și să le vorbească oamenilor despre cum sunt oameni de pe "continentul" de unde a venit și voia să-i învețe cum să scape de suferința care-i apasă. La început oamenii se adunau ca să asculte ce spunea, dar numai puțini credeau în cele auzite, deoarece își închipuiau că nu au nimic de schimbat, că ei așa sunt de când se știau, din generație în generație, și așa era normal să rămână. Văzând ei că străinul pare ciudat, la o întrunire a înțelepților și bătrânilor lor l-au catalogat că este nebun și că are interese ascunse. Și pentru că tot continua să le vorbească au făcut chiar un plan ca să-l omoare.

Se spune că într-una din zile s-a apropiat de acest străin un copilaș de vreo zece anișori și intră în vorba cu el: "Spune-mi și mie ce tot vorbești de s-au supărat oamenii și conducătorii noștri atât de tare că vor să te omoare?" Bătrânul îi istorisi și lui despre "continentul necunoscut" cu oameni fericiți și despre posibilitatea ca și oamenii acestui orășel să ajungă și ei fericiți. "Dar este minunat, a exclamat copilul. Să mergem și le spunem tuturor ca toți să ajungă fericiți". Și mergând ei să-i convingă pe oameni, mulți li s-au adăugat și așa au ajuns în timp până în zilele noastre căutând noi adepți.

Cred că ați înțeles din prima că este istoria vieții lui Isus, care călătorește de peste două mii de ani pe pământ, aducându-le oamenilor vestea cea bună a mântuirii și chemându-i la apostolat. Ziceam că astăzi, împreună cu câțiva ucenici adunați din masa de sceptici, a ajuns și la noi. Și prin lecturile biblice de la sfânta Liturghie, ne aduc și nouă vestea cea bună a mântuirii și căutând noi apostoli.

În prima lectură ni se povestește cum l-a găsit pe copilașul Samuel. În psalmul responsorial ni se povestește cum l-a găsit pe tânărul David. În lectura a doua ni se povestește cum l-a găsit pe învățatul Paul, care din prigonitor s-a făcut apostol. În evanghelie ni se povestește cum i-a găsit pe Ioan Botezătorul și pe doi frați, Andrei și Petru. Iar în paradis se va povesti cum ne-a găsit pe noi cei care credem. Dar drumul cu Isus prin lume spre fericirea veșnică, trece prin slujirea lui Dumnezeu și a aproapelui, prin dăruire de sine lui Dumnezeu și aproapelui și nu în cele din urmă prin jertfa de sine din dragoste față de Dumnezeu și față de aproapele.

Vedem noi că tot acest drum împreună cu Isus către Dumnezeu este integrat într-o minunată poveste de iubire, că își are începutul în cartea Exodului, este continuată în cartea Psalmilor și este desăvârșită în cartea Evangheliilor?

Povestea de iubire începută de Isus în cartea Exodului sună așa: Dacă un om ajungea din întâmplare robul altuia, conform Legii atunci în vigoare, acel om ajuns rob după șapte ani era eliberat automat. Dar povestea continuă. Dacă în timpul acestor șapte ani de slujire robul acela găsea o femeie plăcută lui între slujitoarele stăpânului său, putea să o ia de soție și să aibă copii cu ea, fără a-și pierde dreptul eliberării la împlinirea celor șapte ani. Însă nu putea pleca împreună cu plăcuta lui soție și nici cu fiii săi. Însă dacă își iubea soția și copiii și își iubea și stăpânul, avea posibilitatea să rămână cu ei, renunțând la eliberare. Atunci, stăpânul, în fața lui Dumnezeu, îl lua pe acel rob, îl ducea la tocul ușii și acolo cu un suvac îi găurea urechea în semn de proprietate definitivă a sa (cf. Ex 21,6).

Povestea de iubire și dăruire începută în cartea Exodului 21,6 este continuată și dezvoltată în Psalmul 40 pe care l-am citit și noi astăzi. Dacă în Exod omul era anonim, în Psalmul 40 capătă figura unui ales al Domnului. Dacă în Exod ajunge rob din întâmplare, în Psalmul 40 înțelegem că el s-a făcut rob voluntar din cauza femeii și a copiilor ei care îl așteptau de multă vreme.

Iar Cartea Evangheliilor se ridică complet cortina, se desăvârșește și încheie povestea. Omul din Exod este și alesul din Psalmi, este Isus, Mesia cel promis, este cel care s-a făcut rob de dragul nostru ca să-i răscumpere pe robi; Isus este omul, alesul care s-a lăsat străpuns nu numai în ureche, dar în tot trupul și frânt în bătăi (cf. Is 53,4-5 ss). Iar Prologul Evangheliei sfântului Ioan ne spune că Isus care s-a făcut om și a locuit între noi, care s-a făcut rob ca că ne mântuiască pe noi, este de fapt Cuvântul creator al lui Dumnezeu prin care toate s-au făcut (cf. In 1,5); este Fiul Tatălui și un egal cu el; este cel ce cel ce ni-l face cunoscut pe Tatăl ceresc și pe Duhul Sfânt; este cel care ridică păcatele lumii (cf. In 1,29); este cel ce s-a făcut pentru noi "scară" de urcat la Tatăl (cf. In 1,51); este unica cale care duce la Tatăl (cf. In 14,6). Ioan Botezătorul și Ioan evanghelistul depun mărturie despre toate acestea. Andrei aduce mărturie că Isus este Mesia. Filip aduce mărturie că în Isus se împlinește Vechiul Testament. Iar Natanael ne spune că Isus este Fiul lui Dumnezeu și împăratul lui Israel.

Iată pe cine suntem astăzi chemați să-l luăm de mântuitor, să-l urmăm în viața noastră și să-l mărturisim și altora spre mântuire. Să facem și noi ceea ce fac toate personajele din lecturile biblice de astăzi: Andrei vorbește fratelui său Petru despre Isus mântuitorul. Ioan Botezătorul îl arată ucenicilor săi pe Isus ca Mesia, apoi îi cedează lui Isus pe ucenicii săi. Mulți oameni, deși îl arată pe Isus fiilor și fiicelor lor, puțini sunt cei care să-și dea fiii și fiicele lui Isus, cum au dat: Elisabeta și Zaharia pe Ioan Botezătorul; ca Ioachim și Ana pe Maria; Ana și Elcana pe Samuel; deși mulți știu că Isus a venit să ia lumea în posesie și s-o mântuiască. Ceea ce vom reținem pentru noi fără să-i dăm lui Isus vom pierdem. Și ceea ce îi vom dărui lui Isus, vom câștiga.

Totdeauna să ne gândim la cei care încă nu-l cunosc pe Domnul. Andrei este un ucenic retras, dar n-a putut uita că fratele său, Simon, nu-l cunoaște pe Isus. Apoi Petru va deveni apostolul Petru, piatra pe care Isus și-a clădit Biserica (cf. Mt 16,18). Filip aude chemarea Domnului și, deși iubea caii, nu a putut uita de prietenul său la rândul său Natanael și-i vorbește despre Isus (cf. In 1,45).

Bill Borden (1887-1913), un membru al faimoasei familii Borden Milk din America, a renunțat la faimă și bogăție și a plecat misionar în China. Prietenii lui au crezut nebun, fiindcă a renunțat la o viață de confort și lux, în favoarea predicării Evangheliei. Dar s-a dovedit înțelept pentru că a câștigat multe suflete în China. Când i-au găsit trupul, era mort de trei zile. L-au găsit într-un cort, iar sub degetul lui mare era o hârtie pe care scria: "Nici o ezitare! Nici un pas înapoi! Nici un sentiment de regret!"

Evanghelia nu ne spune nimic despre ceea ce au văzut și au vorbit ucenicii cu Isus în timp cât au rămas cu el, pentru că esențialul era de a merge după Isus, de a rămâne cu Isus, de a ști locul unde îl găsesc pe Isus, și mai ales de a învăța să locuiască unul în altul, Isus în ei și ei în Isus (cf. In 17,26).

"Unde locuiești?" Puțin importă dacă locuiește în bucurie sau în durere, în muncă sau în odihnă: esențialul este să fii cu el în orice moment. Sfânta Tereza Pruncului Isus (1873-1897) spunea că "acolo unde este Isus, fie pe Tabor, fie pe Calvar, acolo este paradisul".

Modelul nostru în toate, este și trebuie să rămână Isus. El a lăsat pentru urmașii săi o lecție de urmat. El trecea pe lângă bolnavi și îi întreba: "Vrei să te faci sănătos?"; "Vrei să te cureți?" Chemarea lui Isus pentru orice creștin este aceasta: întreabă-i din partea mea: "Vrei să te faci sănătos?" "Vrei să te cureți?". Atunci anunță-l și roagă-l pe Isus să vină, iar în acest timp stai lângă cel căzut, până când ești convins că a trecut pericolul. Nu uita că prima regula în salvare sufletelor este urgența. Acum, pentru că mâine va fi prea târziu.

În anul 1926, preotul Labbé își intensifica activitatea misionară printre chinezii veniți la Paris pentru studii. Studentul Xi-Chen, conducătorul acțiunii anticreștine, vine și-i cere niște cărți de religie, nu pentru a se converti, ci pentru a ști cum trebuie să atace. Pentru convertirea lui, preotul s-a dus la o tânără bolnavă de mai mulți ani și i-a vorbit astfel: "Domnișoară, te rog stăruitor, de acum înainte îndură suferințele pentru convertirea unui student chinez și cere de la Dumnezeu, dacă trebuie, chiar să-ți intensifice durerile". Tânăra generoasă, cu ochii plini de lacrimi, promite. După câteva săptămâni, într-o seară târziu, preotul sosește acasă. Xi-Chen îl aștepta în prag. "Ce vrei?", l-a întrebat preotul. "Vreau să mă fac creștin, ca să-i pot spune lui Dumnezeu «Tată» și lui Isus «tu ești fratele meu», ca să simt prezența lui Dumnezeu în mine". Era ora 24 fără un sfert. Părintele a aflat a doua zi că tânăra murise în acea noapte la ora 24 fără 20 de minute.

Un bărbat credincios mărturisea: "În viața mea au existat trei perioade: prima, când n-aveam nici un plan și mă conduceau ocaziile, a doua, când m-am trezit și am început să mă conduc eu pe mine însumi, iar a treia, cea de acum, când, mulțumesc Domnului că nu mai am planurile mele, ci doar, îl las pe el să mă conducă!"

Este un basm frumos, scris de Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832), care ne spune că un om bun la suflet avea și un felinar fermecat. Atunci când îl aprindea, vedea foarte bine ce dureri și lipsuri au oamenii și ce ar putea face ca tuturor să le fie mai bine. Călătorea omul peste tot, răspândind lumina felinarului său fermecat. Pentru noi lumina felinarului fermecat este lumina evangheliei lui Cristos. Când Cristos locuiește în noi, noi posedăm această lumină de a vedea nevoile oamenilor și primim și puterea de a face bine tuturor. "Fiule, dă-mi inima ta, și să găsească plăcere ochii tăi în căile mele. Iubește-mă așa cum ești" (Prov 23,26)!

Un misionar care lucra în Senegal a povestit că într-o zi s-a simțit îndemnat să viziteze un cartier mărginaș al orașului unde lucra. Chiar din prima casă de la intrarea în cartier, a auzit o voce stinsă care striga după ajutor. Cum a deschis ușa, glasul stins a întrebat: "Cine ești?" "Un preot misionar", a fost răspunsul! "Tocmai un preot așteptam". Era un soldat francez cuprins de febră de trei zile. "Părinte, toată viața m-am spovedit și împărtășit lunar, și mă gândeam că nu voi fi ajutat". S-a spovedit, s-a împărtășit și a murit mulțumind lui Dumnezeu.

Pentru cei care îl caută pe Isus și se pun în slujba Evangheliei sunt două texte frumoase în Noul Testament care ne umplu de bucuria răsplătirilor:

"Uitați-vă cu băgare de seamă cum cresc crinii: ei nu torc, nici nu țes; totuși vă spun că nici Solomon, în toată slava lui, n-a fost îmbrăcat ca unul din ei. Dacă astfel îmbracă Dumnezeu iarba, care astăzi este pe câmp, iar mâine va fi aruncată în cuptor, cu cât mai mult vă va îmbrăca el pe voi, puțin credincioșilor?" (Lc 12,27-8). Primăvara când se umple grădina de verdeață și pomii de flori, iar aerul de parfum, Dumnezeu ne anunță că va crea pentru noi cele mai alese veșminte, cele mai gustoase fructe, cele mai alese parfumuri și cele mai bogate lanuri de frați în cer.

"Aduceți repede haina cea mai buna, și îmbrăcați-l cu ea; puneți-i un inel in deget, și încălțăminte în picioare" (Lc 15,22). Pentru prima dată în Biblie, Tatăl ceresc, care nu aleargă niciodată, a alergat când să-l îmbrace cu haina cea mai bună (cf. Lc 15,20). Odată, un prinț, pe nume Ionatan, i-a dat lui David haina sa transferând asupra lui poziția sa princiară (cf. 1Sam 18,4). Dumnezeu a așezat și peste noi haina sa cea mai bună, Cristos (cf. Gal 3,27; Col 3,10), și făcând astfel, el ne-a strămutat și ne-a restaurat pe poziția pe care am pierdut-o atunci când Adam a căzut (cf. Col 1,13), cea de împărați ai Dumnezeului cel Preaînalt. (cf. Ap 1,6). A rămâne în Cristos și a da mărturie lumii despre el este cea mai profitabilă afacere a vieții noastre!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat