Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Botezul Domnului - Anul B - 2018

Veniți la apă! Ascultați, ca sufletul vostru să rămână viu (cf. Is 55,1-3)!

Până acum l-am contemplat pe Isus cu ochii credinței în sărăcia ieslei de la Betleem; l-am însoțit la templul din Ierusalim pentru tăierea împrejur și punerea numelui mântuitor; l-am văzut fugind în Egipt ca să scape de urmărirea cruntului Irod și apoi întorcându-se la Nazaret după moartea prigonitorilor; l-am însoțit în mijlocul pelerinilor la templul din Ierusalim de sărbătoarea Paștelui, la vârsta de 12 ani. Timp de aproape treizeci de ani Isus a rămas în anonimatul micii localități Nazaret, ducând o viață normală alături de Maria și de Iosif, și unde era cunoscut ca fiul lemnarului. Acum însă, Slujitorul cel blând al lui Dumnezeu, care este Isus lumina popoarelor (cf. Is 42, 1-9; 49,1-9; In 8,12), iese în lume, se duce la râul Iordan unde boteza Ioan și se așază în rând cu mulțimea păcătoșilor. Acum Isus a intrat cu adevărat în lume, în familia umană cu toată slăbiciunea, mărginirea și povara păcatului ei. Acum Isus își începe cu adevărat misiunea pentru care s-a născut în lume, aceea de a ridica păcatele lumii (cf. In 1,29), de a suferi și a muri pentru ele în locul oamenilor, de a învia împreună cu ei și de a-i purta fericiți în cer.

Evanghelia sărbătorii Botezului Domnului este din sfântul Marcu (1,6b-11): în acel timp, Ioan Botezătorul propovăduia zicând: "Iată, vine în urma mea cel care este mai puternic decât mine, căruia eu nu sunt vrednic, plecându-mă, să-i dezleg cureaua încălțămintei. Eu v-am botezat cu apă, el însă vă va boteza cu Duhul Sfânt". Botezul lui Ioan avea o importanță morală: constituia un eveniment de recunoaștere a păcatelor și de convertire a vieții. Dar Botezul lui Isus are o valoare veșnică și mântuitoare, prin moartea și învierea sa.

Moartea lui Isus Cristos a fost un botez. El a fost botezat în apele judecății divine care erau pregătite pentru noi. Noi, datorită păcatului, trebuia să suferim și să murim, dar Isus a suferit și a murit în locul nostru. Asta se înțelege prin cuvintele rostite de el: "Dar am un botez cu care să fiu botezat și cât de mult doresc să se îndeplinească!" (Lc 12,50). Psalmistul a descris acest botez în cuvintele următoare: "Un adânc cheamă un alt adânc la vuietul căderii apelor tale; toate talazurile și valurile tale trec peste mine" (Ps 42,7). În moartea sa, Cristos a fost botezat în valurile și talazurile mâniei lui Dumnezeu și acest botez constituie baza mântuirii noastre.

Se poate spune că împreună cu Isus coboară în apa Iordanului întreaga umanitate păcătoasă pe care Cristos a venit să o salveze. Botezul lui Isus este o anticipare existențială a acceptării morții pe cruce semnificată de intrarea în apa râului și a învierii sale sugerată de ieșirea din Iordan.

Evenimentul care anticipă toate acestea este confirmat de glasul Tatălui din cer însoțit de Duhul Sfânt: "Tu ești Fiul meu preaiubit, în tine îmi aflu toată bucuria" (cf. Mc 1,11). Prin aceste cuvinte ale Tatălui ceresc rostite în prezența Duhului Sfânt, Isus este confirmat ca Mesia și ca Fiul său. Semnificația deplină a botezului lui Isus, care înfăptuiește toată dreptatea, se va desăvârși numai pe cruce.

Botezul este acceptarea din partea lui Isus a pătimirilor și morții pentru păcatele omenirii. În mod anticipat, Isus a luat asupra sa povara păcatelor omenirii pe care a purtat-o cu sine în Iordan (cf. In 1,29). Astfel Isus începe activitatea mesianică luând locul păcătoșilor, căci așa cum spuneam mai sus, noi trebuia să suferim, noi trebuia să fim străpunși, noi trebuia să murim din cauza păcatelor noastre, dar Isus a primit, din voința Tatălui, să sufere, să fie străpuns și să moară în locul nostru (cf. Is 53,1-12; Rom 6,23). Iar Botezul lui Isus anticipează toate acestea. Botezul apei conferit de Ioan lui Isus capătă sensul deplin în "botezul" pătimirii, morții și învierii sale. Acesta este motivul pentru care Isus, atunci când vorbește despre botez, se referă la moartea și învierea sa (cf. Mc 10,38; Lc 12,50).

Isus, în ultima zi a sărbătorii Corturilor, stând în picioare, lângă bazinul Siloe, a strigat: "Din inima celui care crede în mine vor curge râuri de apă vie" (In 7,38). Iar în alt loc spune: "Apa pe care i-o voi da eu se va preface în el într-un izvor de apă care va țâșni întru viața veșnică" (In 4,14). Apa botezului este această apă promisă de Isus. E o apă curată, dătătoare de viață și de bucurie. De acum cei care vor primi Botezul împreună cu Isus se vor naște din apă și din Duh Sfânt și vor deveni fii ai lui Dumnezeu întru Fiul său mort și înviat "pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire".

Prin Botez, creștinul este asimilat în mod sacramental lui Isus, care, prin Botez, își anticipează moartea și învierea. Creștinul trebuie să intre în acest mister al coborârii umile și al căinței, să coboare în apă cu Isus pentru a se ridica din nou cu el, să se renască din apă și din Duh pentru a deveni, întru Fiul, fiu preaiubit al Tatălui, și "a umbla întru înnoirea vieții" (Rom 6, 4).

Tot ce s-a petrecut cu Cristos după coborârea lui în apa Iordanului se întâmplă și cu noi după ce am intrat în apa Botezului: Duhul Sfânt coboară și asupra noastră și, înfiați de glasul Tatălui, devenim fii ai lui Dumnezeu. De aceea, sfântul apostol Paul ne cheamă să ne înmormântăm cu Cristos prin Botez ca să înviem împreună cu el; să coborâm cu el, ca să fim înălțați cu el; să urcăm împreună cu el, ca să fim preamăriți întru el (cf. Col 2,12; 2Tim 2,11-12).

Apropo de râul Iordan, mi-amintesc din Biblie de Naaman Sirianul, un lepros care nu voia să intre în apele Iordanului ca să se curețe, pe motiv că râurile Damascului, Abana și Parpar, erau mai bune (cf. 2Rg 5,12). Dar Namaan nu știa că în vederea lui Isus și a botezului său, apele Iordanului erau deosebite. Sunt multe râuri pe toate continentele, dar goale de oameni, pentru că nu au puterile Iordanului în care a fost botezat Fiul Omului de către Ioan Botezătorul.

Iată ce ne spune sfântul Maxim Mărturisitorul (580-662), abate, în tratatul său "Cinci sute de capitole", Centuria 1,8-13: "Dumnezeu se face om perfect, fără să schimbe nimic din ceea ce este propriu naturii umane, evident, în afară de păcat care, de altfel, nu făcea parte din ea. Astfel, el voia să prezinte trupul nostru ca pe o momeală pentru a provoca dragonul nesătul, gata să înghită acest trup care trebuia să devină pentru el o otravă în măsură să-l distrugă în întregime prin puterea dumnezeirii ascunsă în el. Pentru natura umană însă, el trebuia să devină un remediu care să-i readucă harul de la început, prin puterea dumnezeirii care se afla în el. Căci, așa cum omul își corupsese natura sorbind veninul răspândit în pomul științei, la fel, dragonul, voind să mănânce trupul Domnului, să fie înfrânt și distrus prin puterea dumnezeirii din el. Numai credința poate pătrunde acest mister"

Origene (185-254) scrie și el: "Domnul nostru nu a coborât până pe pământ, ci până în adâncul pământului, și acolo ne-a găsit înghițiți și așezați la umbra morții. Scoțându-ne afară, ne pregătește un loc, nu pe pământ, de teamă să nu fim din nou înghițiți, ci în împărăția cerurilor".

Sfântul Hippolit din Roma (170-235) scrie și el: "Gândește-te, omule, ce mari bunuri am fi pierdut dacă Isus nu ar fi primit Botezul. Înainte de acest eveniment, porțile cerului erau închise și locurile de sus erau inaccesibile. Puteam să mergem mai în jos, dar nu puteam să urcăm mai în sus. În momentul când cerurile s-au deschis, au fost vindecate bolile pământului și a fost revelat adevărul".

Iată și ce ne spune și sfântul Grigore din Nazianz (330-390), episcop: "Cristos este iluminat prin Botez, să strălucim împreună cu el; Cristos este botezat, să coborâm cu el în apă ca să urcăm împreună cu el. Să cinstim, așadar, astăzi, botezul lui Cristos și să celebrăm cum se cuvine această sărbătoare".

Prin Botez noi am devenit copiii lui Dumnezeu, dar până nu vom ajunge în cer cu Isus, nu vom ști exact ceea ce înseamnă aceasta. Iată ce ne spune sfântul Augustin (354-430) în acest sens: "Într-adevăr, acum suntem copii ai lui Dumnezeu, dar nu s-a arătat încă ce vom fi. Știm că, atunci când se va arăta, vom fi asemenea lui pentru că îl vom vedea așa cum este (cf. 1In 3,2). Acum nu știm decât că ne vor sătura. Arată-ni-l pe Tatăl și ne este de ajuns (cf. In 14,8). Iar într-un psalm se spune: Mă voi sătura când se va arăta gloria ta (cf. Ps 17,15). Însă Isus și Tatăl sunt una, și cine îl vede pe Isus îl vede și pe Tatăl. Așadar, Domnul oștirilor: el este regele măririi (cf. Ps 24,10). Întorcându-ne la el, ne va arăta chipul său; vom fi mântuiți, vom fi săturați și aceasta ne va fi de ajuns. Însă, până când aceasta se vor realiza, să celebrăm cu devotament ziua nașterii sale și a Botezului său, când a luat firea slujitorului, și să ne amintim mereu de mirele care iese din camera sa nupțială (cf. Ps 18,6) și să luăm parte la ospățul Tatălui nostru, în Domnul nostru Isus Cristos".

Și adaug eu, până atunci să medităm baia Botezului unde am devenit copiii lui Dumnezeu, să păzim poruncile lui, care nu sunt grele (cf. 1In 5,3), și atunci vom scoate apă cu bucurie din izvoarele mântuirii (cf. Is 12,3). De aceea, sfântul Leon cel Mare (400-461), papă, ne spune unuia fiecare dintre noi: "Adu-ți aminte, creștinule, de demnitatea ta! Amintește-ți că ai fost smuls din puterea întunericului și ai fost strămutat în lumina împărăției lui Dumnezeu. Prin taina botezului ai devenit templul Duhului Sfânt! Nu izgoni un oaspete atât de strălucit printr-o viață păcătoasă și nu te supune din nou sclaviei Satanei. Amintește-ți că prețul plătit pentru răscumpărarea ta e sângele lui Cristos".

De la Botezul lui Isus în râul Iordan, Botezul creștin este un început bun care conduce spre eternitate; este sămânța divină din care se dezvoltă pomul vieții fiecăruia, pom altoit pe trunchiul lui Cristos. Botezul conferă o demnitate alcătuită din har și misiune: harul de a trăi ca adevărați fii ai lui Dumnezeu într-o generoasă dăruire pentru semeni pășind pe urmele lui Isus Cristos.

Sfântul Ipolit (170-235), preot, ne spune că: "Cine coboară în apa de botez ca Isus, asemenea lui Isus trebuie să înceapă și el lupta cu diavolul și cu amăgirile lui; trebuie să se dezbrace de sclavia păcatului și să se îmbrace cu Cristos; trebuie să strălucească ca un soare prin fapte de iubire; trebuie să trăiască ca adevărat fiu și moștenitor al lui Dumnezeu; trebuie să dea mărturie despre mântuirea lui Dumnezeu".

Există la o populație din Africa, numită "Mundas", un obicei interesant. Atunci când un leopard, un tigru sau o altă fiară sălbatică răpește o capră sau o oaie sau un alt animal din curtea cuiva, dacă cineva reușește să smulgă prada din ghearele și dintre dinții fiarei, devine proprietarul animalului salvat. El trebuie să meargă la fostul proprietar și să spună un singur cuvânt: "hardugan" - adică "l-am eliberat". Și din acest moment el devine proprietarul.. Când misionarii au ajuns la ei și au acceptat să se boteze, ei au început să le pună copiilor numele "Hardugan", voind să spună: la botez Cristos mi-a smuls copilul din ghearele Satanei, l-a salvat, îi aparține!

Trebuie să ne rugăm ca oamenii să-și dorească să fie eliberați. Să-și dorească, așa cum spune prima lectură de astăzi, să vină la apă: "Voi, toți cei însetați, veniți la apă, chiar și cel care nu are argint! Veniți, cumpărați și mâncați! Veniți și cumpărați vin și lapte, dar fără argint și fără plată! De ce cântăriți argint pentru ceea ce nu este pâine? De ce trudiți pentru ceea ce nu satură? Ascultați-mă și veți mânca bine și sufletele voastre se vor desfăta din belșug! Plecați-vă urechea și veniți la mine! Ascultați și sufletele voastre vor trăi" (Is 55,1-3).

La un misionar in Coreea a venit odată un păgân și a cerut botezul. "Dar de ce vrei să fii botezat?" "Pentru că am văzut cum mor creștinii, și vreau să mor și eu ca ei. Am văzut cum erau aruncați în fluviu, în foc și fântâni. Am văzut cum erau arși de vii sau străpunși cu lancea. Toți mureau cu fața plină de mulțumire. Ei încurajau pe alții".

Apoi trebuie să ne rugăm ca botezații să-și ia în serios menirea de misionari primită la sfântul Botez. Misiunea este menirea noastră primită la Botez (cf. Mc 16,15-16; 1Pt 2,9), menire făcută vizibilă în ritul "Effeta", prin care ni se deschid urechile și gura pentru vestire, căci datorită păcatului ne-am născut surzi și muți pentru Dumnezeu (Mc 7,31-37).

Iată un episod din viața lui Henric Verius din Oleggio (Novara) (1860-1892), care a devenit episcop și misionar printre canibalii din Noua Guinee. A lucrat foarte mult în mijlocul unor dificultăți nemaiauzite și a murit la doar 32 de ani. I-a fost introdusă cauza de beatificare: "Ce te vei face când vei fi mare", îl întrebă într-o zi sora sa Francisca, pe Henric, un copil de 11 ani? "Voi fi misionar". "Misionar! Henric, visezi! Ca să fii misionar trebuie să fii instruit. Trebuie să știi latină, greacă, științe, teologie și multe alte lucruri". "Bine, voi studia". "Și apoi vei suferi de frig, de cald, de foame, de sete, și poate că vei întâlni oameni sălbatici care se mănâncă între ei și te vor ucide". "Nu mă tem de ei". "Și apoi nu o vei mai vedea pe mama". Henric deveni gânditor, se plimba înainte și înapoi, cufundat în reflecțiile sale. Sora Francisca credea că l-a dezarmat. Dar iată-l oprindu-se, încrucișându-și brațele și exclamând hotărât: "Da, este adevărat, dar tot misionar voi fi!"

Dumnezeule atotputernic și veșnic, care, la botezul său în Iordan, l-ai proclamat pe Cristos drept Fiul tău preaiubit, în timp ce Duhul Sfânt cobora asupra lui, dăruiește fiilor tăi adoptivi harul ca, renăscuți din apă și Duh Sfânt, să rămână mereu în iubirea ta. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 42.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat