Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Epifania Domnului - Anul B - 2018

Păgânii sunt împreună-moștenitori cu noi, formează un singur trup cu noi și sunt împreună cu noi părtași ai promisiunii (cf. Ef 3,6).

Epifania Domnului este titlul solemnității de astăzi, iar cuvântul "epifanie" luat din limba greacă înseamnă: arătare, descoperire, dezvăluire, în cazul nostru descoperirea lui Isus și popoarelor păgâne. Prin cei trei magi și apoi prin ucenicii săi trimiși martori în toată lumea (cf. Fap 1,8) Cristos a început și continuă să se descopere popoarelor și oamenilor care nu-l cunosc până la sfârșitul timpurilor. Iar astăzi vedem cum evanghelia a ajuns pe toate continentele, în toate țările lumii și zilnic apar noi oameni care cred în Isus Cristos, noi oameni care îi primesc mântuirea lui și noi oameni care îi urmează învățătura.

De solemnitatea Epifaniei, celebrăm trei mari evenimente: după ce la Crăciun am celebrat arătarea lui Isus evreilor prin păstori (cf. Lc 2,7-20), la Epifanie celebrăm arătarea lui Isus popoarelor păgâne prin Magi (cf. Mt 2,1-12); Botezul Domnului când Isus intrând în râul Iordan spre a fi botezat (cf. Mc 1,7-11) ia asupra sa păcatele lumii pentru a le ispăși la cruce (cf. In 1,29) și când este confirmat de Tatăl ceresc în prezența Duhului Sfânt, ca Fiul său preaiubit (cf. Mc 1,11; ); și schimbarea apei în vin (cf. In 2,1-12), când Isus își arată divinitatea și faptul că a venit să ne fie Mire divin care să ne introducă în familia lui Dumnezeu (cf. Ef 2,19), ca noi oamenii să credem în el (cf. In 2,11).

Așa cum bine știm încă din timpul Adventului, dar și din pregătirea noastră creștină, Dumnezeu l-a trimis pe Isus, Fiul său în lume ca să-i mântuiască nu numai pe evrei, vechiul său popor ales, dar Dumnezeu l-a trimis pe Isus în lume ca să-i mântuiască și pe toți ceilalți oamenii, căci toți sunt copiii săi iubiți (cf. Iona 4,11; Lc 13,16; In 8,39).

Este adevărat că evreii au fost cei dintâi oameni chemați la mântuire, dar asta nu înseamnă că au fost și singurii, așa cum poate multora dintre ei le-ar fi plăcut să creadă. Așa cum am spus de curând într-o altă reflecție, cea din 1 ianuarie, evreii chiar dacă au avut o precedență la harul mântuirii, au avut-o pentru faptul că au fost cei dintâi chemați la mântuire prin părintele lor Abraham (cf. In 8,39), dar în același Abraham au fost chemate la mântuire toate neamurile pământului (cf. Gen 22,18). Apoi dacă au avut onoarea de a fi chemați cei dintâi, ei au primit această onoare pentru a fi și primii săi colaboratori la opera mântuirii destinată tuturor popoarelor; adică să fie un popor de misionari și apostoli ai mântuirii lui Dumnezeu, prin Mesia, pentru toate celelalte popoare păgâne din jur (cf. Num 11,29; Ier 1,7-10). Evreii au avut, deci, o precedență la harul mântuirii, dar nu au fost unica națiune destinată a mântuirii divine; au primit onoarea de fi cei dintâi chemați la mântuire, dar Dumnezeu a avut în vedere misiunea ca ei să primii misionari și primele canale prin care Dumnezeu să-și reverse harul mântuirii și peste celelalte popoare.

Deși unii dintre ei, amăgiți de "șarpele cel vechi" (cf. Ap 20,2) nu au colaborat la acest plan divin și nu au fost canale de har și nu le-au vorbit păgânilor despre Dumnezeu care îi iubește și pe ei și le oferă mântuirea fără merite prealabile, dar cu datoria schimbării vieții după, totuși cei mai mulți dintre ei au fost credincioși Domnului și le-au transmis păgânilor acest mesaj al mântuirii divine.

Este interesant de observat din sfintele Scripturi că, atunci când poporul refuza din diferite rațiuni naționaliste sau de altă natură să fie misionari al mântuirii și binecuvântărilor divine, ca și în cazul lui Iona (cf. Iona 4,2), Dumnezeu s-a folosit de necazurile vieții (cf. Iona 1,12) și cum spunea și profetul Aggeu, s-a folosit și "de rugină și tăciune în grâu, de grindină la recoltat, de lipsă de spor la muncă" (cf. Ag 2,17); iar când acestea nu i-au convins, le-a trimis pe păgâni peste ei (cf. 2Rg 18,9; 2Cr 32,1), ca văzând ei răutatea păgânilor să înțeleagă că aceste popoare au nevoie de o schimbare pe care numai Dumnezeu putea să o facă și astfel să le vorbească despre acest Dumnezeu și de mântuirea lui; iar când nici invaziile popoarelor păgâne nu i-a convins, Dumnezeu a permis ca ei să fie duși robi la aceste popoare păgâne, ca măcar în acest mod să fie mesagerii lui și ai mântuirii sale (cf. Ex 6,5; 2Rg 17,23; 2Cr 29,8-9). Au avut loc trei mari robii ale poporului ales: robia egipteană (2000 ÎC), robia asiriană (722 îC) și robia babilonică (587 î.C.). Prin tactica deportărilor Dumnezeu mai întâi l-a hrănit și crescut pe poporul său, apoi prin robia lui popoarele păgâne din aceste imperii i-au făcut cunoscuți ca popor ales, apoi din viața și trăirea lor, păgânii au avut ocazia să audă despre planul divin, despre Mesia mântuitorul și despre semnele care vor preceda această venire. Ba chiar unii dintre profeți le-au adresat acestor popoare mustrări și amenințări ca unor fii, pentru că au rămas surzi și că nu au început deja schimbarea ca o pregustare a bucuriei mântuirii la care au fost chemați și ei (cf. Is 10,5; 33,1; Ier 48,46).

Așa se face că evanghelia de astăzi ne vorbește de niște oameni înțelepți din țările la care evreii tocmai fuseseră robi, de niște "magi persani", spune tradiția, de "astronomi babilonieni" din vechime, care au auzit de la robii evrei, despre "steaua" profețită ce va răsări în întunericul lui Iacob, ca semn al venirii lui Mesia și a mântuirii lui (cf. Num 24,17), ca semn al mântuirii pe care toate popoarele o așteaptă (cf. Is 42,4), popoare, așa cu zice Isaia în prima lectură, vor porni spre lumina lui (cf. Is 60,1-6) și s-au pornit în căutarea lui.

Când magii, primii din această mulțime mare de oameni, profețită de prima lectură din Isaia, mulțime care urma să vină și să-l caute și ea pe Mesia și lumina lui, așadar, când magii au văzut "steaua", au înțeles că s-a împlinit timpul mântuirii, că s-a împlinit timpul ca și păgânii, ca și "toate neamurile pământului să îl adore pe Domnul" (cf. Ps 72,11). Căci începând cu ei și cu "regii din Tarșiș și ai insulelor, cu regii din Seba și din Saba, toți își vor aduce tributul; toți regii se vor prosterna înaintea lui și toate popoarele îl vor sluji" (Ps 72,10-11). Când magii au descoperit pe cer o stea nouă, "o stea cătătoare", au înțeles că s-a născut Mesia, au înțeles că Dumnezeu le vorbește prin ea, au înțeles că sunt invitați la drum și la închinarea lui; așa că au pornit la drum și călăuziți de lumina ei, au ajuns Betleem, locul unde s-a născut Mesia și i-au oferit închinarea și darurile (cf. Mt 2,11).

Betleemul, este un loc binecuvântat în Biblie, pentru că el este aproape de Rama (cf. Ier 31,15), primul loc pe care evreii l-au dobândit în țara Canaanului, aproape de ogorul Macpela (cf. Gen 23,16-20), locul de îngropăciune al patriarhilor, loc care în final avea să le deschidă evreilor drum spre întreg Canaanul, "țara în care curge lapte și miere" (cf. Ex 3,8.17). Aproape de Betleem, în ogorul Macpela, Sara a primit înainte de a muri "copilul promis" și "țara promisă". Dar Betleemul este și primul loc de pe pământ care deschide tuturor oamenilor drum spre adevăratul Canaan, spre Canaanul ceresc, loc unde bunătățile cerului le întrec infinit pe cele din Canaanul pământesc, Canaan pământesc care nu au fost decât o imagine profetică pentru cel ceresc (cf. 1Cor 2,9).

Evanghelia de astăzi ne spune că magii veniți din răsărit, i-au adus lui Mesia daruri bogate și simbolice în același timp: aur, smirnă și tămâie; daruri care cuprind în ele: împlinirea profețiilor despre Mesia; daruri care cuprind misterul lui Cristos și daruri care cuprind misterul credinței lor și a noastre.

Sosirea magilor cu daruri la Betleem este, deci, începutul împlinirii profeției lui Isaia care a anunțat cu 700 de ani înainte venirea păgânilor la mântuire (și venirea noastră), păgâni copii ai lui Dumnezeu și ei: "Fiii tăi, Ierusalime, vin de departe și fiicele tale sunt purtate pe brațe. Când vei vedea aceste lucruri, vei tresălta de bucurie, inima îți va bate puternic și îți va crește, căci se vor scurge către tine comorile de dincolo de mări, o dată cu bogățiile popoarelor" (Is 60,4-5). Iar evreul, sfântul Paul, este primul din poporul său, care precedă în recunoaștere și mărturisire întregului popor ales că: "Păgânii sunt împreună-moștenitori cu noi, formează un singur trup cu noi și sunt împreună cu noi părtași ai promisiunii, în Cristos Isus, prin evanghelie" (Ef 3,6).

Astfel, prin aurul adus în dar, magii și-au exprimat credința că Mesia va fi regele întregului univers. De aceea magii au întrebat unde este "regele" de curând născut al iudeilor (cf. Mt 2,2). Sfântul Matei care ne-a lăsat episodul magilor la Betleem, ne arată că planurile lui Dumnezeu se împlinesc în acord cu profețiile. Nașterea moștenitorului tronului lui David are loc în cetatea regală a Betleemului, unde s-a născut și David. De aceea, Matei, în evanghelia sa, nu suflă nici o vorbă despre nașterea lui Isus în iesle și în sărăcie. Dimpotrivă, accentuează că Isus Fiul lui Dumnezeu s-a născut în cetatea regală a lui David și a fost onorat de vizita regilor magi veniți din Răsărit. De aceea, Natanael și apoi întreg poporul evreu aveau să-l aclame pe Isus ca "rege" (cf. In 1,49; 12,13), așa cum este aclamat ca rege și în cer (cf. Ps 24,7-10) și așa cum va fi aclamat ca rege la venirea sa de-a doua (cf. Mt 25,34; Lc 23,42), rege care ne va face și pe noi "regi și regine" în cer (cf. Ef 2,19).

Prin smirna pe care magii i-au adus-o lui Isus în dar, smirnă care se folosește la îmbălsămarea trupurilor înmormântate spre nestricăciune și spre speranța a învierii (cf. In 19,39), magii și-au exprimat credința profetică că Mesia va mântui lumea prin pătimirile, moartea și învierea sa (cf. Is 53,1-12). Asta au înțeles și asta ne-au transmis împreună cu toți profeții și apostolii, că Isus va trebui să sufere, să moară, să fie înmormântat, dar a treia zi să învie din morți (cf. Os 6,2; Fap 17,3; 1Pt 1,11).

Apoi, prin tămâia adusă de magi în dar lui Isus, Mesia, tămâie prin care se onorează numai Dumnezeu (cf. Lev 16,12; Mal 1,11), tămâie pe care numai preotul putea s-o aducă lui Dumnezeu (cf. Ex 30,7; 1Sam 13,13), tămâie care este și un simbol pentru rugăciunea pe care orice închinător al Domnului este chemat s-o aducă (cf. Ps 141,2; Ap 8,3), magii, prin tămâia adusă în dar, l-au recunoscut pe Isus atât ca Dumnezeu cât și ca mare preot, dar și pe cel care merită închinarea lor: "apoi, căzând la pământ, l-au adorat" (cf. Mt 2,11; Ex 30,7).

Iată că "misterul ascuns de veacuri în Dumnezeu" (Ef 3,5) ne este acum revelat și nouă nu numai prin lecturile biblice, ci și prin darurile aduse de magi Pruncului Isus. Magii au fost cu adevărat înțelepți pentru că au cercetat Scripturile, că au tratat Scripturile ca pe Cuvântul lui Dumnezeu, că au înțeles și au crezut în mesajul lor, că au pregătit daruri care să exprime credința lor în persoana și misiunea Pruncului Isus și că i s-au închinat ca unui Dumnezeu. Mai mult, au părăsit păgânismul, relațiile cu oamenii răi ca Irod și pe un "alt drum", adică total schimbați, s-au întors în țara lor.

Dacă înțelepciunea divină poate fi contemplată în creație (cf. Ps 104,24; Prov 3,19), cu cât mai mult strălucește ea acum în planurile de neclintit ale lui Dumnezeu, care au în vedere gloria și bucuria eternă a Fiului său preaiubit! Această înțelepciune "atât de felurită" s-a manifestat într-un mod suveran și cu totul nou "prin Cristos" și "prin Biserică". Îngerii o admiră această înțelepciune divină și se bucură că națiunile primesc "vestea cea bună" (cf. Ef 3,8).

Iar, așa cum vedem în lectura a doua de astăzi, lui Paul i-a fost dată, printr-o chemare deosebită, această descoperire a cărei măreție îl uimește, dar și îl umilește în ochi proprii (cf. Ef 3,8). El a fost împuternicit să facă cunoscut tuturor oamenilor bogățiile harului (cf. Ef 1,7; 2,7) și ale gloriei divine (cf. Ef 1,18; 3,16). Noi, asemenea lui Paul, suntem privilegiații în cunoașterea acestor "bogății de nepătruns", să le prețuim ca el, împărtășindu-le și altora, așa cum au făcut și păstorii la Crăciun ( cf. Lc 2,17-20) și așa cum au făcut magii astăzi împărtășindu-le preoților (cf. Mt 2,2).

Biserica vrea să ne spună astăzi că vestirea, purtarea, credința și schimbarea magilor trebuie să fie vestirea, purtarea, credința și schimbarea noastră, căci toate acestea sunt umplute de o mare răsplată, despre care ne vorbesc psalmul responsorial 72 și prima lectură din Isaia 60,1-6.

Psalmul responsorial 72 de astăzi îl are ca autor pe Solomon, o imagine profetică a lui Cristos, împărat al dreptății și al păcii. Vremurile de suferințe și de lupte, despre care ne-au vorbit psalmii precedenți ai săi, sunt succedate acum de domnia dreaptă și binecuvântată a lui Mesia, Fiul lui David. La Isus Mesia, cel sărac și lovit, vor găsi mângâiere și ajutor. Violența și asuprirea, exploatarea celor puternici, își vor găsi sfârșitul la venirea sa și atunci, "va fi belșug de grâne pe pământ până pe vârful munților" (cf Ps 72,16), dar și "belșug de pace" (cf. Ps 72,7). Cum ne îndeamnă și prima lectură de astăzi (cf. Is 60,1-6), să ne ridicăm ochii și să privim prin credință la poporul lui Dumnezeu, așa cum a fost îndemnat și Abraham odinioară să o facă (cf. Gen 15,5). Să ne ridicăm ochii și vom vedea că nu suntem singuri, ci, dimpotrivă, călători fără număr merg împreună cu noi spre cetatea cerească. Oboseala și suferința vin adesea să le îngreuneze mersul, dar să-i privim pe aceștia și vom vedea că "fața le strălucește, iar inima le bate tare, le tresaltă și li se lărgește în bucuria dragostei divine.

Îmi place ce spune Biblia că, încă de la Nașterea sa la Betleem, toată creația când și-a văzut salvatorul, s-a pus în mișcare pentru a vesti mântuirea lui. Astfel: aștrii cerului s-au pus în mișcare și vorbesc prin lumina lor (cf. Mt 2,2.7.9-10); Maria și Iosif s-au pus în mișcare spre Betleem, arătând tuturor că sunt din neamul mesianic al lui David (cf. Lc 2,4-5); îngerii cerului s-au pus în mișcare și vorbesc oamenilor prin graiul și prin cântul lor (cf. Lc 2,9-13); păstorii s-au pus în mișcare și vorbesc despre toate cele văzute de ei că îi uimesc până și pe Maria și Iosif (cf. Lc 2,15-20); magii s-au pus în mișcare și vorbesc despre rege nou născut (cf. Mt 2,1-2); până și Irod și iudei s-au pus în mișcare și se interesau despre Prunc (cf. Mt 2,3-8); și bătrânii Simeon și Ana s-au pus în mișcare și vorbeau despre Prunc tuturor celor care așteptau mântuirea în Israel (cf Lc 2,25-38); mai târziu și Ioan Botezătorul cu ucenicii lui s-au pus în mișcare vorbind despre el (cf. Lc 3,1-6); și păcătoșii s-au pus în mișcare vorbind tuturora de iubirea lui (cf. Lc 2,7-14; 15,2); și noi ne-am pus în mișcare și am venit astăzi la biserică pentru a primi apa de Bobotează și pentru a ne mărturisi unii altora, dar și străinilor, mântuirea adusă de Isus.

Sfântul Policarp (65-166) a fost unul din creștinii de seamă care a făcut legătura dintre apostolii lui Cristos și creștinii din secolul al II-lea. El a fost convertit prin apostolul Ioan și mai târziu a fost ordinat tot de Ioan ca păstor sau episcop al Bisericii din Smirna. El nu e pomenit cu numele în Noul Testament, dar se crede că el ar fi fost îngerul bisericii din Smirna, căruia i se adresează de către Domnul scrisoarea din Apocalipsa (cf. Ap 2,8). Într-o scrisoare a lui Irineu către Florin, Policarp e numit "binecuvântatul și apostolicul prezbiter". Scrisoarea e păstrată în lucrarea istoricului bisericesc Eusebiu din Cezarea (263-339). Sfântul Irineu (135-202) descrie discuția sa cu Policarp și cum acesta îi istorisea cele relatate de apostolul Ioan și de ceilalți care au văzut pe Domnul. Deci, el a auzit de învățătura și minunile Domnului Isus Cristos din gura martorilor oculari. El a fost un elev al apostolului Ioan, dar el a fost și apostolul care a transmis mai departe mesajul mântuirii și a murit pentru el.

În anul 288 după Cristos, episcopul Hermon al Ierusalimului (+ 314) a pregătit 40 de misionari pe care i-a trimis în diferite țări ca să predice Evanghelia. Unul din ei, numit Efrem, a ajuns până în părțile Dobrogei, unde a devenit episcop de Tomis. Autorul cărții "Martirii crucii" spune că el a predicat mai bine de zece ani în Gotia, pământul românesc de astăzi, ce pe acea vreme era ocupat de goți. Această arată că Hermon a avut la inima lucrarea sfânta și că a fost gata să instruiască și pe alții să o facă. Noi când am vorbit ultima dată cuiva despre milostivirea lui Dumnezeu arătată nouă prin Cristos și Duhul Sfânt?

Biserica a conștientizat puterea misionară a copiilor. S-a întâmplat în Franța în prima jumătate a sec. XIX. Misionarii din China scriau îngrijorați de condițiile copiilor care erau uciși imediat după naștere, din cauza sărăciei în care se zbăteau familiile. Episcopul francez Charles Fobin de Janson (1785-1844) a încercat să-i antreneze pe adulți în problema celor mici; dar adulții au atâtea de făcut, și atunci s-a adresat copiilor din dieceza sa. Episcopul a prezentat situația copiilor din China care mureau fără să primească Botezul și i-a întrebat pe copii dacă erau disponibili să își asume datoria de a-i salva pe copiii din China. S-a născut în acele momente un program care sfidează secolele: "Copiii îi salvează pe copii".

Biblia spune încă din Vechiul Testament: "Ziua aceasta este o zi de veste buna. Dacă vom tăcea, vom fi pedepsiți" (2Rg 7,9).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat