Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc în Chile, o vizită "dificilă"

De Luis Badilla - Francesco Gagliano

Diferite sondaje și analize demoscopice spun că în Chile, la numai 12 zile de la vizita papei Francisc în trei orașe din țară, empatia față de eveniment este scăzută, ba chiar foarte scăzută: 36%. De multe luni în presă diferiți observatori și comentatori, chilieni și non, repetă aproape cu oboseală: "Oamenii sunt indiferenți, îndepărtați, ocupați cu alte lucruri... supărați pe ierarhie, și nu este chiar venirea papei ceea ce se află în vârful gândurilor chilienilor". De aceea mulți vorbesc despre o "vizită foarte dificilă, complexă și nesigură, problematică". Fără îndoială că papa, iubit și respectat, va fi bine primit și binevenit, dar este clar și că aproape nimeni nu așteaptă nimic deosebit. În aceste ore unele organe de presă recunosc că se simt ușurate pentru că vizita va fi scurtă și acest lucru poate ajuta să se mențină evenimentul pe direcția corectă, îndeosebi să se evite polemicile și posibile instrumentalizări.

Declinul lent care vine de departe

În aceste luni s-au dat, din mai multe părți, diferite explicații mai mult sau mai puțin plauzibile și bine argumentate acestei așteptări lâncede care pare să domine sufletele din Chile. Ultima, foarte frecventă în aceste ore chiar dacă nu e nouă, este "costul economic" pentru țară. Se vorbește despre 10 milioane de pesos (40% în sarcina Bisericii locale și restul în sarcina statului). Acest deranj, minim, s-ar adăuga însă la atâtea altele care se târăsc de mulți ani și care, în realitate, exprimă și evidențiază o Biserică locală în criză. Și aceasta este adevărata problemă chiliană în contextul pelerinajului lui Francisc, la 30 de ani după cel al sfântului Ioan Paul al II-lea.

Așadar, presupusa indiferență față de această vizită ar fi o consecință directă și nemijlocită a prestigiului relativ scăzut și al autorității limitate a Bisericii chiliene, îndeosebi a ierarhiei sale, căreia opinia publică îi atribuie de acum numeroase comportamente discutabile, cu respectivele critici, adesea feroce. Și nu este vorba numai de critici care provin din exteriorul comunității ecleziale.

Este important de amintit că în urmă cu câțiva ani papa Francisc a primit în Vatican o scrisoare lungă și articulată semnată de zeci de laici catolici - dintre care unele figuri naționale de importanță în diferite domenii ale științei, culturii, artei - care îi amintea pontifului punctele mai delicate ale crizei profunde a Bisericii chiliene; criză care într-un fel se târăște din timpurile papei Wojtyła și care are în centrul reflecției sale calitatea noilor episcopi numiți în anii trecuți.

De fapt, din exterior Biserica chiliană apare fără proiect, autoreferențială, adesea în defensivă și nu deosebit de entuziasmată de magisteriul papei Francisc, nici de momente și documente care - ca enciclicele Lumen fidei și Laudato si' sau și exortațiile Evangelii gaudium sau Amoris laetitia - au dat naștere, în alte Biserici din regiune, la mari instanțe de reflecții, analize și discuții. În țară adesea despre această Biserică se folosește expresia "ensimismada", adică "închisă în ea însăși", tocmai contrariul la ceea ce, de aproape cinci ani, cere și dorește papa.

Ar fi o eroare a crede sau a imagina că Biserica chiliană este un contrară sau critică față de magisteriul lui Jorge Mario Bergoglio. Situația nu este deloc aceasta și problema se referă la un soi de stare de prosternare sau convalescență care pare să domine viața acestei comunități ecleziale care, fiind puternic clericală, ajunge să identifice comunitatea catolică întreagă cu ierarhia. În Chile comunitatea eclezială în semnificația sa adevărată și autentică este extrem de fragilă. Există numai episcopii și preoții, îndeosebi cei care se limitează să fie curea de transmisie pentru directivele episcopale, fără margini de autonomie legitime și normale, creativitate și inițiativă. În Chile preoți de acest tip riscă izolarea și ostracismul datorită poverii zdrobitoare a unui anumit tip de autoritate episcopală care, uneori, n-ar nimic de-a face cu magisteriul și slujirea episcopului.

Biserica chiliană este o Biserică rănită. Multiplele sale plăgi, suferințe, pătimiri fac parte dintr-o listă lungă: de la raporturile dificile cu fostul guvernul al doamnei Bachelet (nepedepsirea avortului, reforma educațională, drepturile civile, problema "Mapuche", doar pentru a cita câteva), la problemele foarte grave de pedofilie, cu referință la cazuri de ascundere sau acoperire (care ar implica și unii episcopi), evenimentul episcopului de Osorno, monseniorul Juan Barros (numit de Francisc și foarte rău văzut de o parte a credincioșilor), o presă în general mai degrabă ostilă și foarte critică față de cei trei cardinali din țară (Ezzati, arhiepiscop de Santiago în regim prorogat, Errázuriz și Medina) și percepția generalizată că Biserica chiliană este o Biserică în afara timpului și chiar în afara ultimelor dinamici ale comunității ecleziale universale.

Ambiguitățile guvernului chilian în raportul său cu Vaticanul și problema boliviană

Este adevărat că de multe luni fostul guvern al doamnei Bachelet lucrează cu zel, și cu generozitate, pentru succesul vizitei papei, dar este adevărat și că până cu puțin timp în urmă vizita lui Bergoglio nu era dorită. Invitația adevărată, oficială și formală (printr-o scrisoare semnată de președinte) a guvernului chilian adresată papei Francisc pentru o vizită a sosit în Vatican în primele zile din iunie (șase/șapte luni în urmă). Înainte s-a vorbit mereu verbal despre o asemenea posibilitate, o modalitate diplomatică insuficientă pentru a concretiza o vizită apostolică. Guvernul, în două circumstanțe diferite, a trimis Conferinței episcopale chiliene, prin emisari speciali, sugestia de a-l convinge pe papa Francisc să renunțe la propunerea de a vizita Chile (în acele circumstanțe ipoteza era o călătorie în Uruguay, Chile și Argentina). Episcopii au rămas perplecși și încurcați, pentru că deja îl invitaseră pe papa, și în scris și de mai multe ori, și considerau că guvernul era de acord.

Așadar, pe de o parte se vorbea despre o vizită cu cuvinte de bun-venit, dar, pe cale complet confidențială, dar oficială, se încerca să se descurajeze propunerile papei. De ce? Pentru că în politica internă și între partide, toate în criză de credibilitate, în centrul criticilor foarte dure din motive legate de corupție și alte imoralități, a revenit carstica "molie boliviană", adică foarte lunga controversă între Santiago și La Paz cu privire la cererea acestea din urmă a unei ieșiri la Pacific.

Este foarte cunoscut că Evo Morales, președinte al Boliviei, ca toți predecesorii săi au făcut din această cerere un cal de bătaie și în vederea celei de-a treia realegeri și în acest context în urmă cu câtva timp, pe neașteptate, a pus problema sub un arbitraj al Tribunalului din Haga. Chile, care consideră că are dreptate, a acceptat imediat. Însă la un moment dat, din motive care nu sunt complet clare (și probabil legate de evenimente partinice interne și de ambiții personale), din Chile a pornit un soi de campanie ascunsă care "îl acuza" pe papa Francisc că este filo-bolivian, prea apropiat de Evo Morales, așadar, indirect, "ostil" față de poporul chilian. Astfel a fost prezentat de mai multe părți și pentru a fi convingători acești acuzatori, adesea în spatele unor acoperiri anonime, au atribuit papei cuvinte pe care el nu le-a rostit niciodată.

Discursul ținut de papa la La Paz, la Întâlnirea mișcărilor populare în iulie 2015, a folosit, în mâinile politicienilor din cele două țări, pentru a afirma numeroase inexactități și a da naștere la multe minciuni: deci s-a creat imaginea falsă a "pontifului argentinian mai prieten al bolivienilor decât al chilienilor". În această privință a ajutat mult viclenia lui Evo Morale, care de mulți ani nu încetează să atribuie papei fraze și gânduri care îl prezentă ca un susținător și sponsor al cauzei boliviene, lucru în schimb fals și fără niciun fundament.

În fața la toate acestea este de acum puțin de adăugat. Vizita și desfășurarea ei este în întregime în mâinile papei Francisc care, suntem siguri, conștient de fiecare realitate va ști să transmită mesajul său de apropiere și afect față de Biserica și întregul popor din Chile.

(După Vatican Insider, 3 ianuarie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat