Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea sfintei fecioare Maria, Născătoare de Dumnezeu - Anul B - 2018

Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, născut din femeie (cf. Gal 4,4).

Începem astăzi un nou an calendaristic, anul 2018 și am intrat cu bucurie în casa lui Dumnezeu pentru că voim să începem acest nou an cu bine, sub privirea Pruncului Isus, sub privirea Preacuratei Fecioare Maria care îl ține în brațe și sub privirea curată a sfântului Iosif.

Așa cum spune Rugăciunea asupra darurilor, astăzi 1 ianuarie, în solemnitatea sfintei Născătoare de Dumnezeu, "sărbătorim începutul revărsării harului", căci, "Dumnezeu a dăruit neamului omenesc bunurile mântuirii veșnice" (cf. Rugăciunea zilei). Deci, voim să începem astăzi un an nou 2018, binecuvântați de Isus și ocrotiți de preasfânta Fecioară Maria, mama lui Isus și mama noastră, și de sfântul Iosif.

Maria, Născătoare de Dumnezeu, acesta este titlul solemnității de astăzi, titlu pe care creștinii i l-au dat Mariei, pentru că l-a zămislit și l-a născut pe Fiul lui Dumnezeu prin credință și iubire. Pentru că Maria este "prima creștină", și "prima fiică a Bisericii", ea poate lumina drumul fiecărui creștin pe calea credinței în acest nou an, ca Dumnezeu să poată face și pentru fiecare dintre noi lucruri mari (cf. Lc 1,49) așa cum a făcut cu Maria și sfântul Iosif.

Celebrăm solemnitatea Sfintei Fecioare Maria Născătoare de Dumnezeu și am început lecturile biblice cu evocarea binecuvântării de Anul Nou, pe care Dumnezeu o conferea poporului prin preoții săi, pentru tot anul, așa cum vedem în prima lectură (cf. Num 6,22-27). Această binecuvântare a început cu oamenii din Vechiul Testament, dar ea ne este conferită și nouă celor de astăzi, dar îmbunătățită și desăvârșită, așa cum ne spun astăzi Evanghelia (cf. Lc 2,16-21) și lectura a doua (cf. Gal 4,4-7).

Când Dumnezeu a chemat națiunea Israel la colaborare cu el, Dumnezeu a rânduit ca această națiune să aibă un caracter misionar, urmând să fie martoră pentru sine și pentru popoarele din jur, a doua adevăruri importante: 1. Adevărul despre monoteism, că există numai un singur Dumnezeu (Ex 20,2, 3; Dt 6,4; Is 43,10-12). 2. Adevărul despre binecuvântare, adică, orice popor care trăiește în ascultare sub guvernarea lui Dumnezeu, va fi fericit și prosper (cf. Lev 26,3-12; Dt 33,26-29; 1Cr 17,20; Ier 33,9).

Din nefericire, Israel a eșuat în acest aspect al misiunii sale. Dar planurile lui Dumnezeu nu sunt înfrânte. Dimpotrivă, ele rămân în picioare și se împlinesc. Biblia spune că în timpul "marii strâmtorări", o rămășiță de evrei credincioși va vesti evanghelia împărăției întregii lumi (cf. Mt 24,14). Iar în timpul împărăției care va urma, Israel va fi canalul prin care binecuvântarea se va revărsa peste Neamuri (cf. Is 61,6; Zah 8,23).

Binecuvântarea Vechiului Testament, din prima lectură de astăzi (cf. Num 6,22-27), pronunțată de preoți, deși atât de frumoasă, nu spune totul, ea urmând să fie mult îmbogățită în viitor. Dar ceea ce se spune în vechea binecuvântare este valabil și pentru astăzi: "Să te binecuvânteze Domnul și să te păzească. Domnul să-și lumineze fața asupra ta și să se îndure de tine. Domnul să-și îndrepte fața spre tine și să-ți dăruiască pacea" (Num 6,24-26).

Ca să înțelegem mai bine ceea ce vrea să ne spună Biserica prin lecturile de astăzi, trebuie să știm bine faptul că, Dumnezeu nu a rânduit ca Israelul să fie punctul terminal al binecuvântărilor sale, ci doar ca el să fie "începutul" și "canalul plin" prin care binecuvântările sale să ajungă și la celelalte popoare.

Psalmul responsorial 67,1-2 anticipează deja acel timp în care evreii convertiți se vor ruga ca Dumnezeu să-i binecuvânteze, pentru ca ei să poată fi mijloacele prin care națiunile să fie evanghelizate de către ei. Când citim cuvintele, "ca să se cunoască pe pământ calea ta", trebuie să ne aducem aminte că Isus Cristos este calea (cf. In 14,6). Numai prin Isus națiunile și persoanele individuale pot să aibă parte de mântuirea lui Dumnezeu. Ba mai mult, Israel se roagă a șuvoaie de laudă să se înalte către Dumnezeu și din partea Neamurilor, pentru ca și ele să se bucure de domnia, de grija și de păstorirea sa.

Evanghelia de astăzi (cf. Lc 2,16-21) ne vorbește despre a doua etapă a acestei binecuvântări care va fi îmbogățită. Acum nu mai apare numai un nume: Domnul; acum apare o persoană: Isus Cristos, care sporește binecuvântarea inițială a lui Dumnezeu. Este o diferență enormă: în loc de a avea un simplu nume, Domnul, ca în Vechiul Testament; acum avem o persoană care este în mijlocul nostru, care în mod real este pentru noi chipul lui Dumnezeu (cf. Col 1,15).

Urarea veche care se făcea: "Domnul să-și lumineze fața asupra ta" (cf. Num 6,25), rămânea puțin goală, pentru că chipul lui Dumnezeu nu fusese încă revelat. Isus este imaginea vizibilă a Dumnezeului celui invizibil (cf. Col 1,15) și acum putem contempla în el chipul lui Dumnezeu: "Cine mă vede pe mine îl vede pe Tatăl" (cf. In 14,9). Chipul lui Dumnezeu ni s-a revelat acum în mod real, nu numai într-un nume care exprimă bunătatea și fidelitatea (cf. Num 6,25), ci în chipul uman al unei persoane care a trăit între noi și care trăiește încă cu noi, pe care o cunoaștem din cuvintele și faptele sale minunate, din pătimirile și moartea sa pentru noi, din învierea și înălțarea sa glorioasă la cer; persoană divino-umană, care se cheamă Isus și care în acest timp liturgic, s-a născut la Betleem, a fost cântat de îngeri, a fost văzut și vestit de păstori și a fost adorat de Magi (cf. Lc 2,17-20; Mt 2,11).

Avem șansa de a-l putea contempla și noi pe Isus, care datorită colaborării Mariei, a devenit "Emanuel" (cf. Mt 1,23). Și asemenea păstorilor din evanghelie avem ocazia să-l lăudăm și să-l preamărim pe Dumnezeu, în Pruncul din brațele Mariei. Aceasta este cea de-a doua etapă minunată a binecuvântării căreia îi datorăm recunoștință și încredere, chiar de la începutul anului calendaristic.

"După ce în trecut a vorbit în multe rânduri și în multe moduri părinților noștri prin profeți, Dumnezeu, în aceste zile din urmă, ne-a vorbit nouă prin Fiul" (Evr 1,1-2).

Dar există și o a treia etapă a binecuvântării începute în prima lectură (cf. Num 6,22-27), binecuvântare în care nu numai că îl avem pe Isus "cu noi", ci îl avem pe Isus "în noi". Mai exact, îl avem pe Dumnezeu în noi prin intermediul Duhului Fiului său care strigă în noi: "Abba, Tată" (cf. Gal 4,6). Aceasta este binecuvântarea deplină și profundă de a-l avea pe Duhul Sfânt în noi. Maria ni-l aduce pe Isus de la Tatăl ceresc, iar Isus ni-l aduce de la același Tată ceresc, pe Duhul Sfânt.

Binecuvântarea începută în Vechiul Testament, s-a continuat cu etapa a doua, adică cu: nașterea, activitatea, pătimirea, moartea, învierea și glorificarea lui Isus la dreapta Tatălui. Această a doua etapă cu întruparea și misiunea lui Isus, era absolut necesară, căci fără ea nu puteam primi darul Duhului Sfânt; iar fără Duhul Sfânt nu ne puteam naște din nou (cf. In 3,3), nu puteam mărturisi mântuirea lui Dumnezeu prin Isus (cf. In 15,27; 1Cor 12,3), nu ne puteam duce crucea până la moarte (cf. Lc 9,23), și în final nu puteam învia și înălța la cer lângă Tatăl ceresc, lângă Isus și lângă Maria (cf. Rom 8,11).

Duhul Sfânt este deplinătatea binecuvântării lui Dumnezeu începută în Vechiul Testament. El este promisiunea și darul lui Dumnezeu (cf. In 15,26). Duhul Sfânt al Tatălui ceresc și al Fiului său iubit, vine la noi și locuiește în noi ca într-un templu (cf. 1Cor 3,16), pentru a ne transforma viață și pentru a ne pune în relație filială cu Dumnezeu. "Și nu mai ești sclav, ci fiu! Și dacă ești fiu, ești și moștenitor prin voința lui Dumnezeu" (Gal 4,6-7). Iată că, sfântul Paul trezește în noi, chiar de la începutul acestui an, simțământul acestei imense bogății interioare imense: să știm că suntem fii ai lui Dumnezeu, că Dumnezeu a avut bunătatea să ne adopte ca fii ai săi.

Ultimele doua versete din psalmul responsorial 67 de astăzi ne prezintă împărăția cerurilor ca și când ar fi venit deja, prin imaginea recoltelor care au fost strânse și a hambarele care au fost umplute. Recoltele bogate ale câmpului și hambarele umplute cu ele sunt văzute ca o dovadă a binecuvântării desăvârșite revărsate de Dumnezeu peste Israel și peste națiunile venite la credință prin mărturia aleșilor (cf. Ps 67,6-7).

Acum noi, creștinii, suntem "Adevăratul Israel", căci noi am devenit la Botezul nostru, plini de Tatăl, plini de Fiul și plini de Duhul Sfânt. Acum Dumnezeu a revărsat peste noi belșugul mântuirii pentru ca noi să-l revărsăm la rândul nostru asupra tuturor celor care nu-l cunosc pe Dumnezeu și mântuirea lui.

Maria îi chema pe oameni pe drumul cel bun al lui Mesia. Păstorii din Evanghelia de astăzi îi chemau pe oameni pe drumul cel bun al lui Mesia, care este un drum de binecuvântări mântuitoare. Iată ceea ce trebuie să facem și noi conform planului divin de mântuire în care ne-am angajat la sfântul Botez.

Astăzi avem înscris în calendar și pe sfântul belgian, Valentin Paquay (1828-1905), preot și călugăr din Ordinul Fraților Minori, în mănăstirea din Hasselt (Belgia). Prin zelul său apostolic, prin predicare și prin asistența și îndrumarea spirituală, el a făcut să strălucească în toată lumea lumina binecuvântatei mântuiri a Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt. "Apostol al milostivirii, a spus sfântul papă Ioan Paul al II-lea, în predica sa de la canonizarea din 9 noiembrie 2003, petrecea ore îndelungate în confesional, pentru a-i îndrepta pe cei păcătoși pe drumul cel bun".

1 ianuarie este și ziua internațională a păcii, căci fiind noi binecuvântați de Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, cu întreaga și desăvârșita lor lucrare de mântuire, normal ar fi să avem pace, să facem pace și să promovăm pacea. Sfântul părinte papa Francisc, privind la emigranții care în acest timp fug de război și caută pacea, subtil ne recomandă și nouă creștinilor, dar și lumii întregi, să fugim și noi de cei care fac război, să evităm de a face orice fel de război și să căutăm și să promovăm pacea lui Dumnezeu prin Cristos și Duhul Sfânt. Isus cel care a devenit "Pacea noastră" la cruce, cel care a adus pacea celor de departe și ne aproape, cel care ne-a deschis intrare la Tatăl (cf. Ef 2,13-8), ne spus în evanghelie: "Fericiți sunt făcătorii de pace, căci ei se vor chema fii lui Dumnezeu" (Mt 5,9)!

Există un pasaj interesant la sfântul Maxim din Torino (350-420), care spune: "Ia aminte la ceea ce au spus îngerii! Nu au spus «pace oamenilor», adică pace pentru oricine, dar au spus «pace oamenilor de bunăvoință» (Lc 2,14), adică pacea lui Cristos nu este un drept natural, ci o realizare morală. Nu se dobândește prin naștere, ci prin voință. Nu se dobândește cu forța umană, ci cu bunătatea creștină. Nu este dată tuturor, ci numai celor demni. Nu este distribuită gratis, dar trebuie căutată cu sârguință".

La mulți ani pentru 2018 tuturor celor de bunăvoință, la mulți ani cu binecuvântare deplină și pace!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat