Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ladaria îl citează pe Ratzinger: subiectul teologiei este Dumnezeu

De Iacopo Scaramuzzi

Iezuitul Luis Francisco Ladaria a ales Universitatea Pontificală Gregoriana, unde a predat teologie înainte de a fi chemat în Vatican, pentru prima sa ieșire publică drept nou prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței. "Din păcate", a mărturisit cu un zâmbet, multele activități îl împiedică de acum să se ocupe de vechile sale studii. Dar timp de jumătate de oră arhiepiscopul spaniol s-a întors la catedră, participând la prezentarea cărții despre "teologia fundamentală a papei Francisc", ajungând să traducă pe neașteptate, în culmea discursului său, un text în latină al lui Joseph Ratzinger: "Teologul nu este subiectul teologiei, Dumnezeu este subiectul. Cine vrea să-l considere pe Dumnezeu ca obiect nu va putea cunoaște niciodată adevărul său".

Cartea "De la cui la cheie. Teologia fundamentală a papei Francisc" (LEV, 160 de pagini) este îngrijită de Michelina Tenace, cu contribuția a nouă profesori de la departamentul de teologie fundamentală de la Gregoriana. Ca să asculte intervențiile monseniorului Ladaria și a directorului LEV (Libreria Editrice Vaticana), fratele Giulio Cesareo, era prezent, în afară de rectorul Ateneului pontifical al iezuiților, și monseniorul Giacomo Morandi, nou secretar al Congregației pentru Doctrina Credinței.

Introducând intervenția clou, profesoara Tenace a amintit că în aula în care s-a desfășurat prezentarea volumului Ladaria a predat în trecut și, glumind, a spus că mulți studenți au venit "pentru a verifica faptul că Ladaria este o persoană reală și nu numai manualul de teologie pe care-l studiază". Același iezuit aflat acum în fruntea fostului Sfânt Oficiu a făcut gest cu mâinile de a se coborî tonurile atunci când profesorul a introdus "o persoană așa de cunoscută ca prefectul Congregației pentru Doctrina Credinței".

Ladaria, care de altfel trăiește în comunitatea de iezuiți de la Gregoriana, a început avertizând auditoriul să nu se aștepte la o adevărată conferință: "Activitățile mele actuale - a spus prefectul Congregației pentru Doctrina Credinței - nu-mi permit să mă dedic ca în trecut teologiei, pasiunea mea: din păcate trebuie să mă ocup de alte lucruri! În afară de asta, o problemă de sănătate în aceste luni a limitat activitatea mea. N-am putut să fac mult. Dar vreau să le mulțumesc profesorilor care au participat la această operă despre teologia papei Francisc. Există desigur o originalitate în operă. Cu toții cunoaștem scrierile papei despre familie, despre morală, despre evanghelizare, dar nu despre teologia fundamentală. Acest volum dens chiar dacă este scurt tratează câteva probleme clasice din teologia fundamentală pornind de la magisteriul papei Francisc. Nu voi spune, așa cum n-a făcut-o directorul de la LEV, conținuturile acestei cărți, pentru că și eu, asemenea lui, vrea ca această carte să se vândă! Cele nouă contribuții din această operă sunt despre credință, despre cuvânt, despre Biserică, despre magisteriu... teme din totdeauna studiate cu nou elan. Așa cum spune papa Francisc, teologia nu este o gândire completă și încheiată. Sfântul Augustin scria «Deus semper maior», chiar dacă noi devenim mai mari Dumnezeu va fi mereu mai mare, va trebui mereu să aprofundăm mai mult și îl vom cunoaște mai mult pe Domnu, vom cunoaște mai mult mântuirea sa, ne vom apropia mai mult de mister, pentru că Dumnezeu ni se va părea mereu misterios. Această cunoaștere nu va fi astfel dacă nu s-ar naște în raportul cu Dumnezeu în rugăciune și în comuniunea cu ceilalți. Papa Francisc a amintit că teologia se face «în genunchi». Și titlul acestei opere exprimă bine preocuparea papei Francisc. De fapt, dacă teologia fundamentală, dacă toată teologia are sens, este pentru că ne permite să intrăm în inima lui Dumnezeu, în inima lui Isus, ne ajută să ne deschidem aproapelui și carității. Există un text foarte frumos în care sfântul Bernard vorbește despre Arcana Cordis per foramina corporis, ajungem la inimă prin coasta lui Isus, gaura trupului ne face să intrăm în inimă. În asta este interesantă metoda papei Francisc, pentru că gândirea sa este intuitivă, mai mult decât argumentativă, ceea ce - a subliniat Ladaria - nu înseamnă că nu are o gândire, uneori devine încurcătură. Și sunt sigur că profesorii care au scris această carte nu au dat numai o contribuție academică, ci a intra în contact cu gândirea papei Francisc va deschide un drum pe care după aceea vor continua. În orice caz - a continuat iezuitul cu un zâmbet - are puțin sens ca eu să vorbesc acum despre teologie, prefer să fac trimitere la teologi precum sfântul Toma de Aquino, conform căruia teologia și filozofia au același obiect de studiu, dar teologia se mișcă sub lumina revelației divine. Dumnezeu este subjectum, este obiectul teologiei dar este și subiectul ei. În asta sfântul Toma avea o altă perspectivă față de sfântul Augustin, este perspectiva teologiei care ascultă ceea ce Dumnezeu a spus, ascultarea credinței citată de sfântul Paul. Și, așa cum s-a subliniat de Comisia Teologică Internațională în 2012 în documentul despre «Teologia astăzi: perspective, principii și criterii», teologia se face în Biserică, cu Biserica și pentru Biserică. Vă citesc acum un text din Joseph Ratzinger traducându-l din latină: «Dumnezeu nu este obiectul, ci subiectul. Teologul nu este subiectul teologiei, Dumnezeu este subiectul. Cine vrea să-l considere pe Dumnezeu ca obiect, nu va putea cunoaște niciodată adevărul său. De aceea teologia în sens strict este numai scriptură sacră, cuvântul lui Dumnezeu, iar învățătorul teologiei este auditor al cuvântului, care nu pune inteligența și înțelepciunea sa în prim plan, ci dă loc lui Dumnezeu care vorbește. Teologul adevărat nu vorbește despre el însuși, slujirea sa nobilă este să deschidă urechile interioare pentru ca să poată fi auzit Dumnezeu care vorbește». Iată, ar fi frumos ca teologii să facă să fie auzit Dumnezeu care vorbește, să fie difuzoarele lui Dumnezeu care vorbește. Papa Francisc ne-a făcut să punem în raport această cunoaștere cu iubirea. În enciclica Lumen fidei, la nr. 36 scrie că teologia creștină se naște din dorința de «a cunoaște mai bine ceea ce iubim». Este iubirea lui Dumnezeu, iubirea lui Cristos, iubirea Bisericii, iubirea omului. Este, așadar, imposibilă o teologie fără credință, teologia aparține înseși mișcării credinței care caută momentul cel mai profund al iluminării lui Dumnezeu culminate în Cristos. Marii învățători și teologi medievali scriau că teologia este știință a credinței și participare la cunoașterea pe care Dumnezeu o are despre sine. Face parte din teologie umilința care se lasă atinsă de Dumnezeu, recunoaște propriile limite în fața misterului. Și teologia împărtășește forma eclezială a credinței, pentru că Biserica păzește credința tuturor, mai ales a celor mai simpli. În acest sens, magisteriul oferă certitudinea de a se inspira din cuvântul lui Cristos în integritatea sa. Iată - a concluzionat Ladaria provocând lungi aplauze - am preferat să citez texte infinit mai bogate decât aș fi putut eu să exprim".

Profesoara Tenace a povestit cu humour cum s-a născut ideea titlului operei: "Cuiul folosește pentru a închide, cheia pentru a deschide, a deschide la misterul lui Dumnezeu. Cuvântul «cui» a fost folosit de papa Francisc în cursul audienței acordate Universității Pontificale Gregoriana. La momentul salutării fiecărui director, papa spunea «ce frumoasă e teologia biblică», «ce frumoasă e teologia dogmatică»... când am ajuns eu m-am privit cu compasiune și am spus: «teologia fundamentală este un cui de supt!». Nu trebuie scoasă această expresie din afara contextului în care papa a rostit-o: tocmai încheiase discursul său, un soi de exortație pentru a verifica dacă teologia încălzește inima, pentru că în sine a vorbi despre Dumnezeu încălzește inimași în schimb există un mod de a face teologie care îi închide, îi face arizi, îi obișnuiește pe credincioși să închidă ușile. În schimb papa ne-a indicat o teologie capabilă să se deschidă, să găsească drumuri de speranță".

Noul director al LEV, franciscanul Giulio Cesareo, care a adus salutările prefectului Secretariatului pentru Comunicare, monseniorul Dario Viganò, a subliniat din partea sa că misiunea LEV este "să promoveze catolicismul ca viață și gândire, în manieră organică, să propună teologia în sens catolic, integral, care nu exprimă idei despre Dumnezeu ci pe acel Dumnezeu care este viață a Bisericii sale". La începutul discursului său, Ladaria a amintit, așa cum făcuse înainte de el părintele Dariusz Kowalczyk, decan al Facultății de Teologie de la Gregoriana, introducând masa rotundă, figura "extraordinară" a părintelui René Latourelle, teolog al Ateneului, decedat la 16 noiembrie la vârsta de 99 de ani, și de două ori decan al aceluiași Ladaria, când el era profesor și, mai înainte, când era student la Gregoriana.

(După Vatican Insider, 13 decembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat