Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Mons. Nunzio Galantino: "Eutanasia și avortul? Așa se creează categoria de non-persoane"

De Domenico Agasso jr

Este o exigență "a timpului nostru de care nu se poate face abstracție, aceea de a da viață unei analize atente și unei confruntări despre temele etice și bioetice, pentru că rapiditatea dezvoltării tehnologice schimbă rapid stilurile de viață și modifică și modul în care omul se concepe pe sine însuși și propriul viitor, raportul cu ceilalți și cu mediul". Cuvânt al Monseniorului Nunzio Galantino, secretar general al Conferinței Episcopale Italiene (CEI). Vatican Insider l-a intervievat pe episcopul emerit de Cassano all'Jonio în cadrul unei conferințe la Universitatea Bocconi despre "Bioetica catolică și bioetica laică: între istorie și actualitate", organizată de Res ethica, asociație de studenți ai Ateneului milanez. La întâlnire prelatul a dialogat cu filozoful Giovanni Fornero.

Excelență, de ce anume au nevoie astăzi etica și bioetica?

Ca Aristotel, vorbim despre fericire ca sfârșit al drumului omului, dar facem asta într-un context care astfel asimilează fericirea cu distracția, încât nu i se mai văd caracteristicile. Suntem așa de departe de identificarea aristotelică între etică și politică, încât adesea recădem în vreo formă de individualism mai mult sau mai puțin ascunsă. Astfel am înrădăcinat ideea că acțiune corectă este conformitate cu o normă, că recurgerea la tema virtuților, mult mai înrădăcinate în om - deoarece sunt hainele sale interne - decât pot să fie legile, rămâne parțială și secundară. Avem atâția oameni care respectă legile dar sunt nefericiți, devotați dar nu în mod necesar virtuoși. Și bioetica resimte aceste incertitudini și, ca și etica, duce lipsă de un teren comun pentru o confruntare constructivă. Antropologia este factorul cane pune capăt conflictului, pentru că pornind de la viziunea asupra constitutivelor ființei umane care se asumă, cultura și societatea iau o formă sau alta.

Care sunt repercusiunile prezenței tot mai determinante a tehnologiei asupra chestiunilor bioetice?

Tema vieții riscă înfrângeri. Trupul, dacă este simțit ca obiect extern persoanei, devine disponibil, în sine și în alții, și se impune așteptarea, sau și mai mult pretenția, ca orice problemă, chiar și cele legate cu limita propriei existențe, să găsească o soluție în progresul științei sau în iluzia unei posibile "vieți fizice fără sfârșit". Aici este banalizată sau golită de sens experiența morții, cu puternice repercusiuni asupra sensului însuși al vieții.

Care este "starea de sănătate" și care este rolul relațiilor umane?

Efortul de a recunoaște valoarea trupului și centralitatea sa, într-o concepție unitară a persoanei, înseamnă a asigura și o concepție relațională, deschisă și solidară a persoanei umane. De fapt, corporeitatea, ca element care dă formă și caracterizează toată experiența umană, înseamnă relație, contact cu lumea înconjurătoare și dialog cu ea. Trupul se primește de la relația originară cu părinții, și prin intermediul său, în descoperirea unui "tu" cu care se relaționează, subiectul descoperă că există ca "eu". Este perspectiva însușită de personalismul comunitar care, cu Emmanuel Mounier și nu numai, asumă ca trăsătură esențială a ființei umane, deci ca experiență originară, experiența cea mai simplă și cea mai comună fiecărui om: aceea a raportului cu ceilalți oameni și a contactului cu lucrurile care-l înconjoară. Este perspectiva însușită și de Martin Buber, pentru care la întrebarea despre cine este omul nu se poate răspunde decât recurgând la intersubiectivitate. Aceasta rămâne una din intuițiile fundamentale ale gânditorului evreu și ale filozofiei sale dialogice, sau mai bine zis ale "ontologiei intermediului". Adevărată și unică alternativă la individualism și la colectivism, pentru Buber, intersubiectivitatea își are explicația sa tocmai prin relație.

Ce sunt pentru dumneavoastră eutanasia și sinuciderea asistată?

O antropologie care consideră cu mai multă seriozitate limita ca element care structurează însăși existența ființei umane, în fiecare aspect al său, pune bazele pentru un raport diferit între om și tehnologie, om și viață, om și boală. Pornind de la această conștiință papa Francisc a definit Biserica drept "spital de campanie", angajată înainte de toate să îngrijească rănile unei umanități imperfecte, pentru care însă limita poate să devină ocazie de întâlnire și de milostivire, deci se face poartă pentru uman.

Dimpotrivă, atâtea concepții bioetice de astăzi, ignorând caracterul constitutiv și fundamental al relaționalității, în afară de cel al fragilității, slăbesc valoarea existenței personale, observată cu cele două lentile, care formează una și aceeași pereche de ochelari, a individualismului și a refuzării limitei, care face absurdă suferința. Se naște de aici, după părerea mea, calea eutanasiei sau a sinuciderii asistate. Cu greu pot să le consider semn de civilizație evoluată, așa cum se aude spunându-se cu siguranță excesivă. Această cale reprezintă un răspuns social, după părerea mea, prea superficial și grăbit la nevoile reale ale celui care suferă din cauza unor boli grave sau infirmități. Practica sa sugerează un mesaj fals și vătămător: există vieți care, datorită condițiilor lor contingente, nu sunt (sau nu mai sunt) demne să fie trăite. Și societatea preferă să se elibereze de ele (și în termeni economici), în loc să se ocupe de ele. O asemenea logică ar avea ca efect final acela de a crea în comunitatea umană un "coș de rebut" virtual, ansamblul celor a căror viață ar fi considerată "nedemnă" și, prin urmare, una care nu merită să fie susținută de comunitate.

Și avortul?

Societatea noastre prevede vieți de rebutat și ori de câte ori consideră avortul o cucerire de civilizație și un drept civil. Cele 6 milioane de avorturi legale - plus cele ascunse - practicate în ultimii 40 de ani se traduc în tot atâtea persoane care nu sunt printre noi.

Ce unește aceste practici?

Ceea ce va lipsi este relația: subiectul nu mai este văzut și nu se percepe ca parte a unei familii, ca subiect important pentru alții cărora le va lipsi, ci numai ca subiect autonom, în cazul eutanasiei, sau ca obiect de eliminat, fără consecințe asupra altora, în cazul avortului.

Contextul în care s-a format este destul de articulat, dar mi se pare în mod negativ emblematică teoria lui H.T. Engelhardt, care duce la extrem concepția utilitaristă deci individualistă a subiectului, ajungând să afirme că: "Feții, pruncii, retardații mentalii gravi și cei care sunt în comă fără speranță constituie exemple de non-persoane umane". Ceea ce le reduce la rangul de non-persoane umane este lipsa de conștiință de sine ca ființă-în-relație. A admite existența unui dualism între persoană și natura umană înseamnă că atunci când polaritățile acestui dualism nu sunt prezente în mod activ, "ființele umane nu sunt persoane". În categoria de non-persoane, conform acestei teorii cu efecte incalculabile asupra societății - deși creatorii ei o consideră numai un teren de studiu teoretic și neaplicabil în mod direct - ar putea încet-încet să intre categorii diferite de persoane, în funcție de parametri aleși pentru a delimita a fi persoană sau a nu fi persoană, deschizând de fapt porțile pentru discriminare, precum și pentru frica de a intra, mai devreme sau mai târziu, în categoria de "non-persoană".

Așadar care este calea de parcurs?

O antropologie relațională și solidară, întemeiată pe conștiința limitei și pe nevoia de atenție și îngrijire pe care fiecare persoană o poartă în sine. Aceasta viziune despre om o duce înainte papa Francisc din ziua alegerii sale și pe care a descris-o în cele două exortații fundamentale, Evangelii gaudium și, mai ales Amoris laetitia. Mai ales acest ultim text ar cere o aprofundare, care să clarifice noutățile substanțiale pe care le produce în etică și efectele unei viziuni despre om inspirată din milostivire și din împărtășire.

(După Vatican Insider, 11 decembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat