Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 2-a din Advent - Anul B - 2017

Pregătiți calea Domnului, drepte faceți cărările lui (cf. Mc 1,3)

Suntem deja în a doua duminică, din cele patru, din timpul sfânt al Adventului, timp de așteptare activă atât pentru a retrăi și a reprimi prima venire a lui Isus cu toate harurile sale, dar și timp tot de așteptare activă a venirii de-a doua a aceluiași Isus, care va veni cu putere și mărire să-și ia aleșii și să-i ducă cu sine în slava veșnică pe care le-a pregătit-o după înălțarea sa la cer (cf. In 14,2-3). Evreii pentru că nu au înțeles cele două mari veniri ale lui Isus, cea din smerenie, ca un "miel" pentru a ridica păcatele (cf. In 1,29), deși de multe secole jertfeau miei pentru a nu se uita de "mielul divin" care va veni (cf. 2Cr 35,8-9); și cea de-a doua venire în glorie, deși le-a fost predicată de Isus și de îngeri (cf. In 16,16; Fap 1,11), amăgiți fiind de diavol și de profeții lui mincinoși, l-au respins pe Isus ca mântuitor al lor.

Însă ceea ce noi trebuie să știm astăzi este că promisiunea mântuirii rostită de Dumnezeu chiar după primul păcat pentru oamenii căzuți (cf. Gen 3,15), promisiune reafirmată și completată de Dumnezeu prin profeți, ca în prima lectură de astăzi "Mângâiați, mângâiați-l pe poporul meu! Vorbiți-i la inimă și spuneți-i că suferința lui s-a terminat, că nelegiuirea sa a fost răscumpărată, pentru că a luat din mâna Domnului dublă pedeapsă pentru păcatele sale" (Is 40,1-2) și ca în alte multe locuri din sfânta Scriptură, a început nu numai să fie așteptată, dar și pregătită de oamenii căzuți.

Dar în același timp mântuirea promisă, reafirmată și lămurită de Dumnezeu, a început să fie subminată de satana și de acoliții săi de atunci și până acum. Iată numai câteva dintre piedicile descurajatoare ale satan: Cain îl ucide pe Abel (cf. Gen 4,8), Lameh, un urmaș de-al lui Cain, se răzbună de șaptezeci de ori câte șapte (cf. Gen 4,24); satana pângărește femeia ca să nu-l poată naște pe Mesia (cf. Gen 6,4); oamenii potopului aveau inima îndreptată numai spre rău (cf Gen 6,5); oamenii Turnului Babel caută o cale nelegitimă de a ajunge la paradisul pierdut (cf. Gen 11,4); oamenii din Sodoma strică atracția dintre sexe (cf. Gen 19,5); mulți oameni din "poporul ales" nu mai suportă învățătura lui Dumnezeu dată lor și își fac idoli pe care să-i poarte ei unde vor (cf. Dt 32,21); oamenii mânați de satana îi ucid pe profeți care vorbeau în numele lui Dumnezeu și în final mânați tot de satana îl ucid chiar și pe Mesia venit să-i mântuiască, voind parcă să lase lumea fără speranța mântuirii (cf. 2Cr 36,16; Fap 7,52; 1Tes 2,15).

Dar Dumnezeu s-a folosit de uneltirile satanei și ale acoliților săi pentru a-și împlini planul său mântuitor. Căci atunci când aceștia credeau că strică cel mai mult planului divin de mântuire prin Cristos și Duhul Sfânt, tocmai atunci îl apropiau și îi grăbeau împlinirea. Iar atunci când diavolul și acoliții săi, moartea și lumea rea, și-au tras "victima" în lăcașurile lor și când credeau că l-au învins pe Isus, tocmai atunci s-a arătat "puterea divină" în întregul univers vestind înfrângerea diavolului și a dușmanilor săi teribili. Atunci când Isus a murit, și soarele s-a întunecat, pietrele s-au despicat, mormintele s-au deschis și trupurile drepților au înviat (cf. Mt 27,53; Lc 23,45), acela a fost momentul când s-a vestit că păcatul, diavolul, moartea, iadul și toți dușmanii lui Isus au fost învinși și răniți de moarte (cf. Dt 32,24; 2Pt 2,3).

Trupul neprihănit și divin al lui Isus, Fiul lui Dumnezeu cel viu, care a fost jertfit, a fost, este și va fi veșnic cea mai grea otravă pentru diavol, moarte și acoliții lor. Ba mai mult, sfinți ca Ioan Crizostom, spun că ucenicii lui Isus care se hrănesc cu trupul lui Isus și cu Scripturile, ajung așa de curați și puternici, că devin și ei prin Cristos: o otravă care otrăvește pe diavol și acoliții săi; un foc care îl arde pe diavol și pe acoliții săi; o putere care îl biruie pe diavol și pe acoliții săi. Da, cine mușcă din Isus, din Biserica lui Isus și din ucenicii lui Isus, este lovit de cea mai mare putere, de cel mai arzător foc și de cea mai grea otravă, fără nici leac și fără nici o salvare (Mt 21,44). De aceea Isus în predicile sale spunea: Nu vă temeți de cei care vă ucid trupul, dar nu vă pot ucide sufletul (cf. Mt 10,28). Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi (cf. In 6,54).

"Cercetați Scripturile că în ele aveți viața veșnică" (In 5,39).

Sfântul Ignațiu din Antiohia (50-115), acel episcop condamnat la moarte prin sfâșierea fiarelor în circul din Roma, acel episcop care se ruga de creștini să nu fie salvat, ci să-l lase să devină "grâul lui Cristos măcinat de dinții fiarelor", acel episcop care a numit Euharistia "medicamentul nemuririi", și care a spus că un asemenea medicament îl avem noi, creștinii (cf. In 6,54-58), mărturisea tuturor: "Eu îl caut pe acela care a murit pentru noi, îl vreau pe acela care a înviat pentru noi. Este aproape momentul nașterii mele (numea moartea naștere). Orice dorință pământească îmi este răstignită și nu mai există în mine dorința pentru ceva material, ci doar apa vie, care șușotește în mine și îmi spune: Vino la Tatăl! Nu-mi place nici o hrană și nici o plăcere a acestei vieți. Vreau pâinea lui Dumnezeu, care este trupul lui Isus Cristos, din neamul lui David. Vreau sângele său, care este dragostea necoruptă".

De aceea, Isaia, profetul Adventului, văzând de departe mântuirea noastră, exclamă uimit: "Din veșnicie nu s-a auzit și nu a ajuns la ureche, ochiul nu a văzut alt Dumnezeu, în afară de tine, ca să facă astfel de lucruri pentru cel care se încrede în el" (Is 64,3).

Timpul care, odinioară, a fost dorit cu atâta dor și suspine de către patriarhii, profeții și drepții din vechime, a fost timpul care deja a fost văzut cu mare bucurie de către Maria și Iosif, de păstori și magi, de drepții Simeon și Ana, de vameși și păcătoși, de creștinii buni de ieri și de astăzi, în ciuda opoziției satanei și a aliaților săi. Dar și locurile veșniciei unde trebuie să ajungă fiecare om care crede și trăiește în Cristos, a fost luat deja în posesie de Preacurata Fecioară Maria și văzut de sfinți biblici ca Ioan apostolul (cf. Ap 1,9-19) și ca sfântul Paul (cf. 2Cor 12,1-2). Apoi de ne nenumărați alții sfinți.

Deși răniți de moarte de învierea lui Isus, diavolul, moartea și acoliții lor, în loc să profite de acest timp de răbdare divină și să se convertească (cf. 2Pt 3,9), mai caută și acum pe cine să înghită (cf. 1Pt 5,8), și mai dau și acum oameni la suferință și moarte (cf. Ap 2,10), căutând să-i abată pe oameni de pe calea unei mântuiri așa de mari și de evidente (cf. Evr 2,3). De aceea, Biserica, buna noastră mamă, deși ne vorbește zilnic de Isus Mirele nostru veșnic care se va întoarce să ne ia cu el în veșnicie (cf. In 17,24), a instituit și timpuri speciale de pregătire pentru întâlnirea cu Isus, cum este timpul Adventului și timpul Postului Mare.

Dar să nu uităm că, așa cum la prima venire a lui Isus, opoziția dușmanilor a grăbit împlinirea planului de mântuire prin crucea lui Isus, tot astfel și acum opoziția acelorași dușmani va grăbi și va împlini promisiunea venirii lui Isus de-a doua (cf. In 16,16; Fap 1,11), mai ales că ei acum sunt răniți grav de moartea și învierea lui.

Psalmul responsorial 85 ne spune că trei au fost acțiunile de la prima venire a lui Isus care au dus la schimbarea sentinței divine: prima a fost mărturisirea păcatelor în fața lui Dumnezeu. A doua a fost iertarea fărădelegii de către Dumnezeu. Iar al treia a fost îndepărtarea mâniei lui Dumnezeu. Păcatele mărturisite au fost așezate, după profeție, asupra lui Isus (cf. Lev 16,21) și în sângele său a fost achitată datoria noastră. De atunci, și mai ales de la cruce încoace, Dumnezeul cel sfânt își găsește bucuria în a ierta și în a reface totul. Mântuire, bucurie, iubire, adevăr, dreptate, toate acestea formează acum darul lui Dumnezeu pentru poporul său, care își mărturisește păcatele, cere iertare și prin convertire face ca sentința să fie îndepărtată.

Ioan Botezătorul ne comunică din partea lui Dumnezeu, în evanghelia de astăzi, necesitatea convertirii spre iertarea păcatelor (cf. Mc 1,4), iar sfântul Petru în lectura a doua ne spune că sfințenia vieții constituie cea mai bună pregătire pentru întâmpinarea venirii Domnului și a judecății lui (cf. 2Pt 3,10-11). De aceea, Isus ne-a spus fiecăruia dintre noi: "Fii credincios până la moarte, și-ți voi da cununa vieții. Cel care va birui nicidecum nu va fi vătămat de a doua moarte" (Ap 2,10-11).

Iată o parabolă ajutătoare: Pentru că mica oița era foarte blândă, toate celelalte animalele o năpăstuiau și o prigoneau: vitele o loveau cu coarnele și o alungau, câinii o mușcau, ciobanul o mai bătea, lupii îi furau mieii și-o încolțeau în iernile geroase. Dumnezeu, văzând aceasta, o chemă la dânsul și-i vorbi cu blândețe și bunătate, dorind să o ajute și să-i facă dreptate: "Văd, buna mea făptură, cât ești tare năpăstuită de celelalte animale. Și nici nu te aperi, pentru că nu ai cu ce. Am să-ți dau gheare ascuțite și am să-ți pun în gură colți puternici ca să sfâșii și să te poți apăra". "O, nu Preaslăvite, zise oița! Nu vreau să semăn cu lupul, ursul sau cu o altă fiară, să fugă toți îngroziți când mă văd". "Poate vrei să pun otravă în gura ta?" "Nici gând, spuse oița, aș semăna cu șerpii cei vicleni și lipsiți de inimă. Toți ar fugi din calea mea! Nu vreau!" "Atunci am să-ți pun coarne puternice pe frunte, am să-ți întăresc spinarea pentru a trânti în colb pe oricine te va nedreptăți!" "Nici coarne nu vreau, bunule Părinte a toată suflarea, căci nu vreau să fiu asemenea țapilor care căuta mereu prilej de sfadă pentru a se făli". Domnul o privi cu mirare, stătu puțin pe gânduri și o întrebă: "Vrei, tu ceva anume, ca să te poți apăra? Nu poți să te laș mereu prigonită!" "Să mușc, să împung, să lovesc, să fac rău? Nu, Preaînalte, mai ales că știu ce înseamnă durerea! Lasă-mă, așa cum sunt". Domnul o privi cu bucurie și o binecuvântă. Atunci, Domnul îi spuse: "Eu voi fi dreptatea și răsplata ta". "Asta îmi place, Doamne!" De atunci oaia îndură în tăcere toate nedreptățile, fiind pildă de smerenie în suferințe și de încredere în dreptatea și răsplata lui Dumnezeu.

Iată ce trebuie să facem și noi. "Domnul nu întârzie împlinirea promisiunii, după cum consideră unii întârzierea, ci el este îndelung răbdător față de voi, întrucât nu vrea să se piardă cineva, ci ca toți să ajungă la convertire" (2Pt 3,9). Dar oare pregătim noi calea Domnului, făcând drepte cărările lui (cf. Lc 3,4-6)? Așteptăm noi, după promisiune, ceruri noi și un pământ nou în care va locui dreptatea (cf. Is 65,17; Is 66,22)? Să ne străduim noi să fiți găsiți în pace, fără cusur și fără prihană" (2Pt 3,13-14)!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat