Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioare Maria - Anul B - 2017

"Toată frumoasă ești, Marie, și prihană strămoșească nu este în tine”.

În fiecare an la 8 decembrie, în toată lumea catolică se celebrează solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Mariei și se cântă: "Toată frumoasă ești, Marie, și prihană strămoșească nu este în tine!"

Această solemnitate a fost așezată intenționat de Biserică în preajma Crăciunului, pentru ca în timp ce ne pregătim pentru nașterea Mântuitorului, să o cunoaștem și pe cea care îl va naște pe Mântuitorul nostru, pe Neprihănita Fecioară Maria: "toată frumoasă, toată sfântă și toată neprihănită" (cf. Ef 5,27), căci și fiecare dintre noi va trebui să-l naștem pe Isus în inimile oamenilor (cf. Mt 12,50; Mc 3,35).

Astăzi la sfânta Liturghie ne rugăm cu aceste cuvinte: "Dumnezeule, prin zămislirea neprihănită a Fecioarei Maria, tu i-ai pregătit lăcaș vrednic Fiului tău. Te rugăm ca, după cum ai ferit-o pe ea de orice prihană pentru meritele morții lui Cristos, să ne dai și nouă, prin mijlocirea ei, harul de a ajunge curați la tine".

Oare am văzut măcar în filme o casă distrusă de flăcări, sau luată de ape, sau căzută pradă alunecărilor de teren? Cam așa a ajuns ființa omului, trup și suflet, în urma păcatului strămoșesc! Dar nu numai omul a fost afectat de păcatul strămoșesc, dar și întregul univers, care, împreună cu omul, a început să suspine după mântuirea lui Dumnezeu (cf. Rom 8,19-23).

Prima lectură de astăzi, din cartea Genezei (cf. Gen 3,9-1-5.20), ne spune că fericirea omului în Eden a fost de scurtă durată. Deghizat în șarpe, diavolul pătrunde în grădină și câștigă încrederea femeii, strecurându-i în inimă neîncrederea că Dumnezeu nu-i iubește, că Dumnezeu le ascunde ceva, că dacă mănâncă din pomul oprit nu numai că nu vor muri, dar vor cunoaște binele și răul, dar din prisma lui, unde și binele și răul sunt rele. Mincinosul! Primele efecte al păcatului au fost goliciunea, ruina și rușinea. Șorțurile din frunze de smochin pe care și le-au făcut nu sunt altceva decât o imagine a eforturilor umanității de a-și ascunde mizeria ivită din păcat (cf. Gen 3,1-7).

Dumnezeu a hotărât responsabilitatea fiecărui vinovat și a pronunțat o întreită sentință, una pentru diavol, una pentru Adam și una pentru Eva. Despre șarpe Dumnezeu a spus că "sămânța femeii", Cristos, îi va zdrobi capul și îi va nimici puterea (cf. Gen 3,15). Femeii i-a spus că îi sunt rezervate suferințele nașterii copiilor; iar despre bărbat, a spus că munca grea va fi partea lui, până ce va veni moartea (cf. Gen 3,19), "pentru că plata păcatului este moartea" (Rom 5,12; 6,23). Chiar imediat după păcat, Dumnezeu le-a descoperit oamenilor și remediul pe care l-a pregătit: un răscumpărător promis. Credința, în răscumpărătorul promis, îi permite lui Adam să răspundă condamnării la moarte dând soției sale numele de Eva, adică cea vie (cf. Gen 3,20). La rândul său, Dumnezeu răspunde credinței omului înlocuind șorțurile din frunze, simbolul neputințelor omenești, cu veșminte de piele, dar care piele este a unui "Miel dat morții", semn profetic a morții lui Isus pe cruce (Gen 3,21; In 1,29). Dumnezeu nu dă drumul omului din Eden (unde risca în orice clipă să moară), înainte de a-i descoperi planul său de har și de mântuire!

Conform acestui plan divin de mântuire, Isus va deveni "Noul Adam", iar Maria va deveni "Noua Evă".

Episcopul maghiar Ottokar Prohászka (1858-1927) i-a ajutat pe creștinii timpului său să înțeleagă rolul Mariei în istoria mântuirii oamenilor, făcând o paralelă între situația omenirii de după păcatul Evei și situația grea a Franței din secolul al XV-lea, din timpul regelui Carol al VIII-lea (1470-1498), din cauza unor greșeli ale reginei Anna de Bretania (1477-1514). Episcopul spunea: "Așa cum Franța secolului al XV-lea suferea din cauza păcatelor reginei, tot astfel omenirea veche suferea din cauza păcatului Evei. Și așa cum Dumnezeu a salvat Franța printr-o fecioară, sfânta Ioana d’Arc (1412-1431), tot astfel Dumnezeu a salvat omenirea căzută datorită Evei, tot printr-o fecioară, Fecioara Maria din Nazaret".

Împreună, cei doi, Dumnezeu și omul, vor conlucra pentru a zdrobi capul șarpelui și pentru a redobândi fericirea pierdută. Evanghelia zilei de astăzi ne descoperă din cuvintele arhanghelului Gabriel, cel responsabil cu veștile bune și cu puterea lui Dumnezeu, partea fiecărui om în această lucrare. Pe de o parte, în Zaharia, tatăl lui Ioan Botezătorul, a acelui Ioan care va deveni mesagerul lui Mesia, ne prezintă o parte de oameni neîncrezători în acceptarea planului lui Dumnezeu. Iar pe de altă parte, în Maria, care primește cu mare credință și bucurie planul de a deveni mama lui Mesia, dar cere lămuriri ajutătoare și prezintă o altă categorie de oameni credincioși pe căile Domnului. Despre Ioan Botezătorul, îngerul spusese: "va fi mare înaintea Domnului" (cf. Lc 1,15); însă despre Isus a spus că: "va fi mare și se va chema Fiul Celui Preaînalt, Fiu al lui Dumnezeu" (cf. Lc 1,32-35). Marea revelație a solemnității de astăzi este că mântuirea este rodul jertfei lui Dumnezeu și a omului, așa cum preotul repetă zilnic la sfânta Liturghie: preot care acționează "In persona Christi", spunând "Rugați-vă, fraților, pentru ca jertfa mea și a voastră să-i fie plăcută lui Dumnezeu, Tatăl atotputernicul!"

Dar la actul mântuirii trebuie să participe și neamurile, animalele și natura. Aceasta ne-o spune Psalmul 98, care este o chemare minunată adresată tuturor popoarelor și tuturor forțelor naturii să-l laude pe Dumnezeu, judecătorul suprem al universului, pentru mântuirea lui. Psalmul are trei strofe, reprezentând fiecare câte o idee privind "lauda":

1. motivele de laudă: Domnul și-a arătat mântuirea, și-a descoperit dreptatea înaintea neamurilor. Și-a adus aminte de bunătatea și credincioșia lui față de casa lui Israel: toate marginile pământului au văzut mântuirea Dumnezeului nostru (cf. Ps 98,1-3);

2. metodele de laudă: Strigați către Domnul cu strigăte de bucurie, toți locuitorii pământului! Chiuiți, strigați și cântați laude! Cântați Domnului cu harpa, cu harpa și cu cântece din gură. Cu trâmbițe și sunete din corn, strigați de bucurie înaintea împăratului, Domnului (cf. Ps 98,4-6);

3. invitație la laudă: Să urle marea cu tot ce cuprinde ea, să chiuie lumea și cei ce locuiesc pe ea, să bată din palme râurile, să strige de bucurie toți munții înaintea Domnului! Căci el vine să judece pământul! El va judeca lumea cu dreptate, și popoarele, cu nepărtinire (cf. Ps 98,7-9). Așa cum spune finalul lecturii a doua de astăzi: "Să fim ca niște instrumente care cântă gloria Domnului" (Ef 1,11), căci Dumnezeu a adus mântuirea întregii creați lovite de păcat.

Revenind la cântarea: "Toată frumoasă ești, Marie, și prihană strămoșească nu este în tine", trebuie să spunem că ea redă atât uimirea celor din vechime care așteptau mântuirea lui Dumnezeu și care în Sulamita, mireasa din Cântarea cântărilor, au văzut de departe pe Maria Neprihănit Zămislită care se înălța luminoasă ca "luceafărul de dimineață, frumoasă ca luna, strălucitoare ca soarele și cumplită ca niște oști sub steagurile lor" (Ct 6,10); dar cât și bucuria și cântarea de laudă a celor răscumpărați, cântare adresată Fiului victorios al Mariei, care și-a asociat mama și ucenicii fideli la victoria sa.

Într-adevăr, Preasfânta Fecioară Maria, "toată frumoasă", pe care o celebrăm astăzi, este "plină de har", așa cum a vestit îngerul (cf. Lc 1,28) și "Neprihănit Zămislită", așa cum a definit Biserica prin enciclica papei Pius al IX-lea, "Ineffabilis Deus", de la 8 decembrie 1854. În această scrisoare enciclică se spune că Maria, printr-un privilegiu unic, în vederea meritelor pe care avea să le câștige Fiul ei Isus, prin pătimirile, moartea și învierea sa, ea a fost ferită de Dumnezeu încă din prima clipă a existenței sale de orice prihană a păcatului strămoșesc și personal, căci nu era cu putință ca "Sfântul lui Dumnezeu" așa cum l-a recunoscut și diavolul pe Isus (cf. Mc 1,24; Lc 4,34), să se nască dintr-un sân întinat de păcat.

Deci, Maria a primit o răscumpărare ca a noastră, numai că ea a primit-o înainte de cruce, dar nu fără cruce, iar noi ceilalți toți am primit-o după momentul crucii. Maria, ca și Isus, a avut mai multe prefigurări în Biblie, prefigurări care ne sunt aplicate și nouă. Astfel: Maria a fost prefigurată în "Luceafărul de dimineață" (2Pt 1,19). Asemenea acestei planete numită și Venus care prevestește apropiata ivire a soarelui, Maria a fost adevăratul luceafăr al dimineții, căci ea a prevestit zorii apropiatei nașteri a mântuitorului Isus și zorii apropiatei mântuiri a omenirii de sub jugul păcatului, al satanei și al morții. Dar și prezența noastră în lume trebuie fie ca un luceafăr, care îl arată pe Isus și mântuirea lui.

Apoi Maria a fost prefigurată în "Arca lui Noe" care a purtat spre mântuire pe cei aleși" (cf. Gen 6,14). Maria este adevărata "Arcă a salvării", căci ea l-a purtat pe Isus care a venit din cer pentru a-i mântui pe oameni. Și noi trebuie să fim purtători de Cristos în lume și purtători de oameni la Cristos. Avem un sfânt, pe nume Ignațiu din Antiohia (50-115), care înseamnă "cel care arde", pe care oamenii l-au numit "teoforul", pentru simplul fapt că-l purta pe Cristos la oameni și pe oameni la Cristos. Astra trebuie să devenim și noi după exemplul Mariei și al sfinților.

Apoi Maria a fost prefigurată în "fântâna pecetluită" și în "grădina închisă" a regelui (cf. Ct 4,12), căci în ea nu a intrat niciodată păcatul. De aceea a fost numită: "Preacurata" și "Neprihănita". Să nu ne jucăm cu păcatul, el are ca pedeapsă moartea (cf. Rom 6,23). Odată am fost salvați de moartea păcatului, de moartea lui Cristos la cruce. "Oare cum vom scăpa noi, dacă stăm nepăsători față de o mântuire așa de mare" (Evr 2,3). Să fugim de păcat, căci în cerul deschis de Isus la cruce, "nu intră nimic întinat" (Ap 21,27). Isus și-a întors fața de la Isus împovărat cu păcatele noastre, că a strigat: "Dumnezeul meu pentru ce m-ai părăsit" (Mc 15,34)?

Maria a fost prefigurată și în "Templul lui Solomon umplut de maiestatea lui Dumnezeu" (1Rg 9,1), căci Maria primind în sânul ei pe Isus, a fost umplută de tot harul și binecuvântarea divină. La rugăciunea "Calea Crucii", la înmormântarea lui Isus într-un mormânt nou și curat, promitem să-l primim pe Isus jertfit în sfânta împărtășanie ca într-un templu. Biblia spune că noi am fost constituiți de Isus la cruce, ca "Temple ale lui Dumnezeu" (1Cor 3,16). Pe cine aducem în templul vieții noastre?

Maria a mai fost prefigurată în "jertfele și ofrandele de la templu". Dar Maria spune cu psalmistul: "Tu n-ai voit nici jertfa, nici prinos; ci mi-ai pregătit un trup" (Ps 51,16; Evr 10,5). Maria i-a dat lui Isus întreaga sa ființă și Isus s-a folosit de trupul neprihănit al Mariei, pentru a umbla prin lume, pentru a mângâia pe cei mâhniți, pentru a vindeca pe cei bolnavi, pentru a-i mântui pe cei pierduți, pentru a se jertfi pe cruce, pentru a ni se lăsa ca hrană. Dar Isus a înălțat acest trup la cer și l-a glorificat. Iar noi o cinstim pe Maria ca înviată, înălțată și glorificată cu trupul și sufletul la cer. Și pentru că Maria este o icoană a Bisericii (cf. LG 68), înseamnă că, dacă îi oferim și noi viața noastră lui Isus, el ne va face la fel și nouă.

Iată încă un gând scos din epistola către Efeseni, de unde am luat lectura a doua (cf. Ef 1,3-6.11-12). Paragraful citit astăzi ni-l prezintă pe omul creștin, care prin dăruirea sa lui Cristos a ajuns să afle loc în patria cerească și ne spune că pentru orice creștin dăruit lui Cristos, cerul nu este numai un loc de ședere în viitor, ci este un loc luat deja în posesie, prin Cristos, cu Cristos și în Cristos. Și așa cum un muncitor care lucrează departe de casă, nu-și poate confunda locul de muncă cu casa sa, tot la fel și omul mântuit, oricât de bine ar fi pe pământ, nu-l poate confunda cu adevărata sa casă din cer pe care i-a câștigat-o Cristos și unde îl are pe Dumnezeu ca Tată, unde îl are pe Isus ca mire, unde o are pe Maria ca mamă, unde îi are pe sfinți ca pe prietenii săi, și unde este comoara și inima sa (cf. Lc 12,34). Faptul că avem o casă și un loc în cer, prin Cristos, care a înălțat acolo firea noastră omenească pe care i-am dăruit-o începând cu Botezul, ne asigură accesul la toate darurile prețioase ale cerului. Tot ceea ce îi dăm lui Dumnezeu, el înalță la cer. Iar Dumnezeu nu va îngădui ca cei care i-au dăruit viața lor, prin Cristos, să fie separați de el. Asta este "spre lauda gloriei sale" (cf. Ef 1,12) și "a harului său" (cf. Ef 1,6). De aceea, sfântul Paul zicea: "Ne place mult mai mult să părăsim trupul acesta, ca sa fim acasă, la Domnul" (2Cor 5,8).

După ce am văzut-o, spre învățătura noastră, pe Maria, neprihănit zămislită și am învățat să fugim de păcat, să colaborăm, ca ea, la planul divin de mântuire, trăind ca ea în unire cu Isus și oferindu-ne, împreună cu ea, Tatălui spre mântuirea lumii, fapt pentru care vom locui în cer, trebuie să mai spunem că ea, Maria ni se mai prezintă astăzi și ca mijlocitoare puternică pe drumul mântuirii și al vieții.

Sfânta Gertruda cea Mare (1256-1302), o mistică germană, într-o zi, după ce își termină de rugat și meditat sfântul Rozariu, a văzut, într-o viziune, la picioarele ei atâtea bijuterii de aur câte cuvinte a rostit în rugăciunea sa. Atunci i-a apărut Sfânta Fecioară Maria și i-a spus că marea bogăție pe care a văzut-o în viziune reprezintă harurile pe care ea le dobândește de la Fiul ei Isus, tuturor celor care îi cer ajutorul și mijlocirea. Curaj, chiar dacă avem atâtea nevoi pentru trup și suflet, avem și o mijlocitoare puternică la Isus, pe Maria cea Neprihănit Zămislită, care are mereu intrare la tronul harului. Amin.

O Marie, zămislită fără de păcat, roagă-te pentru noi, care alergăm la tine!

Un salut special pentru toate Mariile și pentru toate femeile ar fi să imite virtuțile Mariei!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Neprihănita Zămislire. Predici la Radio Iași (8 decembrie)


 

lecturi: 44.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat