Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Sfintei Familii de la Nazaret: Isus, Maria și Iosif - Anul B - 2017

Dumnezeu, în aceste zile din urmă, ne-a vorbit nouă prin Fiul său (cf. Evr 1,2)

De Crăciun, dacă putem spune așa, am primit de la Dumnezeu, care ne iubește, un "mare pachet", plin cu daruri divine, iar în tot timpul Crăciunului, atât în zilele de sărbătoare, cât și în zilele obișnuite, dar și pe tot parcursul anului liturgic, Biserica, fiind "ca o mamă bună", ne ajută să despachetăm și să înțelegem ce daruri minunate am primit și cum trebuie să răspundem la ele.

Astăzi vom vedea ce conține "darul de Crăciun", ajutați fiind de lumina Sfintei Familii de la Nazaret. "Luminile care fac din noaptea Crăciunului un paradis - scria papa Ioan al XXIII-lea (1881-1963), în jurnalul său - ne cheamă la bunătate, blândețe, ascultare, simplitate, umilință, resemnare, la jertfă, dar și la sfințenie". Sfânta Familie din Nazaret prelungește Crăciunul până în veșnicie și constituie garanția predestinării fiecărei familii creștine care îl are în centrul ei pe pruncul Isus. Sfânta Familie, așa cum ne sugerează și numele ei, este "sfântă", pentru că fiecare dintre persoanele care o compun sunt sfinte: sfânt este copilul Isus; sfântă este Fecioara Maria; sfânt este feciorelnicul Iosif.

Dumnezeu a instituit familia pentru a-și împlini prin ea planul etern privind fericirea și bucuria oamenilor, căci Dumnezeu "a plănuit" ca fericirea să ne vină printr-o familie. Oamenii au căzut au căzut din această fericire dată lor de Dumnezeu și au cules rodul amar al neascultării lor de Dumnezeu, căci au pus la îndoială cuvintele și planul său de fericire pentru ei, s-au separat nepermis unul de altul, iar femeia a stat la "sfat" cu diavolul, unul mult mai inteligent decât ea (cf. Gen 3,1-7). Dacă printr-o familie a venit căderea, Dumnezeu a voit ca tot printr-o familie se redea omului fericirea. Și a ales Sfânta Familie de la Nazaret, unde trebuia să se nască și Fiul său, mântuitorul promis.

Papa Leon al XIII-lea a instituit în 1895 sărbătoarea "Sfintei Familii de la Nazaret, pentru a propune timpurilor noastre modelul perfect de familie după inima lui Dumnezeu și pentru a da un impuls instituției familiei, piatra de temelie a vieții sociale și creștine, propunând cele trei persoane sfinte care o alcătuiesc, ca modele de sfințenie pentru fiecare dintre membrii familiilor noastre.

Astfel, în sfânta Familie de la Nazaret, așa după învățătura sfântului Paul: Femeile învață de la Maria să fie supuse bărbaților, ca Domnului, căci așa este planul Domnului de mântuire, căci ele sunt și imaginea Bisericii ascultătoare mântuite de Cristos. Bărbații învață de la Iosif, după același plan divin de mântuire, să-și iubească femeile, după cum Isus și-a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea. Iar copiii învață, de la Isus însuși, cum să asculte de părinți după porunca Domnului ca să le fie bine în toate (cf. Ef 5,21-6,4; Ex 20,12). În Sfânta Familie, cum spune fericitul papă Paul al VI-lea (1897-1978), se mai învață virtuți necesare: tăcerea, ascultarea, meditarea și vestirea Cuvântului divin; disciplina și ucenicia la Isus; iubirea științei și a adevărurilor divine; disciplina muncii; modul de a trăi frumos; modul de a căuta desăvârșirea; datoria de a căuta binele altora; modul de a se bucura în Domnul și de a cânta psalmi și cântări duhovnicești (cf. Discurs ținut la Nazaret, 5 ianuarie 1964).

Dar pachetul primit la Crăciun este mult mai "mare". De aceea, trebuie să spunem că "darul cel mai mare" din "pachetul de Crăciun" este "Isus însuși". Isus este principalul cadou făcut de Dumnezeu, oamenilor după căderea lor în păcat și în nefericire (cf. Gen 3,15). Însuși numele Isus înseamnă "mântuitor" (cf. Mt 1,21). Isus a fost darul cel mult rugat, așteptat și dorit de oamenii din vechime (cf. Is 64,1). Și ce daruri cuprinde în sine Pruncul Isus născut pentru noi oamenii din toate timpurile?

Pe lângă darul luminii din noaptea în care zăcea lumea de Crăciun și cel al mântuirii de la cruce când oamenii era pierduți; pe lângă "darurile": Maria, Iosif, îngerii și sfinții cerului puși în slujba noastră, Isus mai are pentru noi încă multe alte daruri, învățături, din care amintesc numai: ascultarea față de voința Tatălui ceresc (cf. In 6,38), împlinirea și vorbirea cuvintelor Tatălui (cf. In 12,49-50), împlinirea faptelor Tatălui (cf. In 10,37), acceptarea din mâinile Tatălui a suferințelor și morții ca medicament (cf. Fil 2,8). Numai primind, meditând și trăind aceste daruri și aceste învățături vom reprimi iar pe Duhului Sfânt, și odată cu el vom primi: iertarea păcatelor, învierea din morți, înălțarea la cer, glorificarea la dreapta Tatălui și viața veșnică.

Deși refuzat la Betleem, la Nazaret, în satele și orașele lui Israel, în satele și orașele din afara Israelului, refuzuri care atât de mult i-au deranjat pe apostolii Iacob și Ioan, că au cerut foc din cer ca să-i mistuie pe cei care le-au făcut (cf. Lc 9,54); deși părăsit și negat de apostoli, vândut de Iuda; urât, acuzat și condamnat pe nedrept la moarte de poporul pe care a venit să-l mântuiască, zic, cu toate aceste refuzuri și împotriviri, Isus și-a împlinit misiunea pe care i-a încredințat-o Tatăl ceresc, misiunea de a ne spune cuvintele lui, misiunea de a ne arăta iubirea lui chiar dușmani fiind, misiunea de a face lucrările Tatălui fără a se da bătut și fără să obosească (cf. Is 42,4), misiunea de a ne da trupul său ca hrană și viața sa ca mântuire. Prin toate acestea Isus a trasat și misiunea noastră până la venirea sa de-a doua.

Profetul Isaia spunea despre Isus: "După ce își va da viața ca jertfă pentru păcat, va vedea o sămânță de urmași, va trăi multe zile și lucrarea Domnului va propăși prin mâinile lui (Is 53,10). Asta vrea să ne spună nouă, creștinilor de ieri, de astăzi și din viitor, că în orice circumstanță a vieții, fericită sau nefericită, de sănătate sau boală, de la naștere și până la moarte, trebuie să facem voința lui Dumnezeu, asemenea lui Isus, că de restul se îngrijește Dumnezeu, adică Dumnezeu se îngrijește de învierea, de înălțarea, de glorificarea, de slava și fericirea noastră veșnică. Slava Tatălui și Duhul Tatălui, care l-au înviat pe Isus din morți (cf. Rom 6,4; 8,11), ne vor învia și ne vor ferici veșnic și pe noi.

Ce fericite nu au fost Persoanele divine, când, după nașterea, pătimirile, moartea și învierea lui Isus, i-au auzit pe ucenicii lui spunând: "Nu putem să nu vorbim despre ceea ce am văzut și am auzit"; "trebuie să ascultă mai întâi de Dumnezeu decât pe oameni" (cf. Fap 4,19-20); "Mă bucur în suferințele mele" care sunt mântuitoare (cf. Col 1,24; Is 38,17); "Pentru mine a muri este un câștig" (cf. Fil 1,21); "caut premiul promis" (cf. Fil 3,14). "De aceea ne-a fost trimis Isus ca "chip" al omului nou (cf. Ef 4,24), ca aici să ajungem cu toții.

Dar o mare bucurie au persoanele divine și când îi aud pe oameni vestind evanghelia după exemplul lui Isus și spunând: "Noi nu putem să nu vorbim despre ce am văzut și am auzit" (Fap 4,20)."Vai mie dacă nu vestesc Evanghelia" (1Cor 9,16). Conciliul al II-lea din Vatican (1962-1965), în Decretul despre apostolatul laicilor, afirmă: "Biserica s-a născut pentru ca, răspândind pe întreg pământul împărăția lui Cristos, spre slava lui Dumnezeu Tatăl, să-i facă pe toți oamenii părtași la răscumpărarea mântuitoare și prin ei lumea întreagă să-i fie supusă lui Cristos în adevăr" (AA 2). Un martir al predicării cuvântului divin spunea: "Sunt sigur că chipul lui Cristos pe care l-am zugrăvit în inima oamenilor nu va fi distrus niciodată și aceasta îmi dă cea mai mare bucurie".

Prima care a ajuns să poarte "chipul omului nou", Cristos întrupat de Crăciun, a fost Maria, pe care Biserica o numește "chip și imagine" la care trebuie să ajungă întreg poporul lui Dumnezeu (cf. LG 68), "darul" lui Dumnezeu pentru noi, colaboratoare și partenera lui Dumnezeu în împlinirea planului divin de mântuire.

Dacă începând cu păcatul Evei, femeia a devenit "piatră" de cădere chiar pentru mulți copiii ai lui Dumnezeu din Vechiului Testament și a dus întârzierea împlinirii planului divin de mântuire; începând cu ascultarea Mariei care l-a primit pe Isus în sânul și în inima ei, care a primit chipul "omului nou, Isus", în ființa ei, femeile trebuie să devină asemenea Mariei care a devenit asemenea lui Isus, "prilej de ridicare pentru mulți" (cf. Lc 2,34). Oare la ce ne cheamă Maria, care l-a imitat în toate pe Isus, atunci când ascultă, primește, meditează, naște Cuvântul viu pe pământ și în suflete, făcând apostolat? Oare la ce ne cheamă Maria, care l-a imitat în toate pe Isus, atunci când se roagă, merge la templu, merge pe urmele lui Isus până pe Calvar, adună Biserica în rugăciune și merge în misiune? Oare la ce ne cheamă Maria umplută de har și de Duhul Sfânt, înviată și înălțată la cer, încoronată și glorificată în paradis? Să devenim cu toții asemenea ei!

Următorul "dar", următorul om de pe lista celor care au purtat chipului "omului nou Isus", în ființa lor, a fost sfântul Iosif, care a acceptat și el planul divin de mântuire, așa cum l-a acceptat Isus, cum l-a acceptat și Maria. Pentru acceptarea planului divin de mântuire, lecturile biblice de astăzi îi compară pe Iosif cu Isus și Maria, cu Abraham și Sara din prima lectură (cf. Gen 15,1-6; 21,1-3); cu Isaac, Iacob și David din psalmul responsorial și lectura a doua (cf. Ps 105,1-9; Evr 11,8-19); cu Simeon și Ana care vorbeau despre Prunc, din evanghelia de astăzi (cf. Lc 2,22-40).

Dacă "oamenii vechi" își etalau și își etalează încă independența, puterea, bogăția, rangul, Iosif, "omul cel nou", după planul lui Dumnezeu și după exemplul lui Isus, deși era din neamul celui mai binecuvântat rege, David, deși era dintre oamenii cei mai drepți și stimați, Iosif se smerește, slujește, se jertfește pe sine și moare în credință. De aceea, a fost lăudat de sfânta Scriptură ca "bărbat neprihănit" (cf. Mt 1,19); de aceea, poate acum să stea alături de cei mai mari eroii ai credinței și ai istoriei: Abraham, Isaac, Iacob, David, bătrânul Simeon, pomeniți în lecturile de astăzi; de aceea, acum să cânte și să se bucure veșnic împreună cu ei și cu îngerii și sfinții în împărăția cerurilor.

Stăm uneori și ne întrebăm cu uimire: De ce atâtea familii eșuează? Au început-o atât de bine în ziua nunții lor și în scurtă vreme totul se năruie, viața lor devine insuportabilă. Iată, una din explicații: soții își imaginează că ei sunt cei care realizează fericirea, cu inteligența și forțele lor, fără ajutorul lui Dumnezeu. Aceștia nu cunosc cuvintele psalmistului: "Dacă Domnul nu zidește casa, în zadar se trudesc cei care zidesc" (Ps 127,1). Din Biblie învățăm că o căsnicie reușită constă întotdeauna din următoarea formulă: Dumnezeu cel întreit și unic care este baza și liantul, și apoi treimea familiei: bărbatul, femeia și copiii.

Ca "păianjenul nesăbuit" dintr-o fabulă a lui Johannes Jorgensen (1866-1956), scriitorul danez convertit la creștinism, acesta, după ce a ajuns purtat de vânt într-un pom unde și-a țesut o pânză și prinzând multe muște s-a îngrășat, într-o zi a găsit un fir căruia nu-i înțelegea rostul. Era tocmai firul prin care coborâse și se legase de copac. Și pentru că nu înțelegea rostul acelui fir, l-a mușcat și l-a rupt. Dar tot în aceeași clipă a căzut cu tot cu pânză în noroiul drumului, unde o căruță a trecut peste el. Fără cuvinte. Păianjenul din această parabolă este personificarea omului de astăzi care și-a tăiat firul ce-l leagă de Dumnezeu și căzut în noroiul păcatelor și al disperării. Sfânta Familie ne învață să ne legăm iarăși de Dumnezeu.

Acum am să prezint un contrast izbitor între familiile a doi patriarhi biblici: Lameh, de pe linia lui Cain (cf. Gen 4,18; Iuda 1,14) și Enoh de pe linia lui Set (cf. Gen 5,22-24). Ambii aparțin generației a șaptea de la Adam și sunt rude între ei, numai că unul se gândește numai la cele pământești și celălalt îl caută mai întâi pe Dumnezeu; Lameh se îmbogățește din comerțul cu fier și este doritor de câștig, devenind strămoșul profeților mincinoși ca Balaam (cf. Iuda 1,11); celălalt, Enoh, de pe linia lui Set, are parte de o atmosferă cerească, căutând mai întâi pe Dumnezeu și dreptatea lui; Lameh, de pe linia lui Cain, și-a luat două soții contra planului lui Dumnezeu de mântuire, iar Enoh una; unul este vinovat de crimă, celălalt nu gustă moartea fiind răpit la cer ca să nu vadă ororile potopului (cf. Gen 5,24); unul se împotrivea Domnului, celălalt chema numele Domnului. De aceea, Enoh, de pe linia lui Set, l-a născut pe cel mai longeviv om, pe Metusalem, 969 de ani, ce a născut un urmaș care a trăit 777 de ani, simbolul binecuvântaților lui Dumnezeu; Iar Lameh, de pe linia lui Cain, a avut un urmaș care poartă numărul 666 (cf. Ap 13,18), simbolul lui Antihrist și al blestemului.

Să avem grijă că prin faptele noastre de fiecare zi, ne înscriem fie în generația lui Cain care este contra lui Dumnezeu, contra planului său de mântuire, contra instituției familiei monogame voite de Dumnezeu, contra căsătoriei dintre un bărbat și o femeie, contra iubirii de copii ca Onan, contra căutării împărăției lui Dumnezeu, ca Balaam. Fie ne înscriem în generația lui Set, generația oamenilor iubitori de Dumnezeu și de oameni, generația celor ce primesc planul lui Dumnezeu, celor care nu profanează instituția căsătoriei monogame voite de Dumnezeu, celor care au parteneri și copii binecuvântați, spiță a lui Set din care face parte și Isus (cf. Lc 3,38). Copiii sunt darul lui Dumnezeu, îi aparțin lui Dumnezeu, ne sunt împrumutați de Dumnezeu și trebuie crescuți pentru Dumnezeu.

Închei prezentând două resurse pentru a ne păstra pe linia Sfintei Familii de la Nazaret, pe linia lui Set, pe linia lui Isus: Cuvântul biblic și Euharistia. Dacă o familie creștină vrea să promoveze comuniunea dintre membrii ei și Dumnezeu și comuniunea dintre unii cu alții, în primul rând trebuie ca zilnic să se întărească din lectură biblică și din rugăciunea în comun. În al doilea rând, trebuie să facă comuniunea euharistică, prin care devine una cu Isus și cu frații. Sfântul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005) afirmă: "Euharistia este tăria căsătoriei creștine. Euharistia este izvorul iubirii. În darul euharistic și biblic, familia creștină își găsește forța trăirii frumoase, comuniunea cu Dumnezeu și cu frații și tăria de a-și împlini misiunea primită" (cf. Familiaris Consortio 57.59).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 31.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat