Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Card. Müller: "Cartea lui Buttiglione a împrăștiat dubia cardinalilor"

De Andrea Tornielli

Pentru cei șaptezeci de ani ai săi cuvintele cele mai semnificative sunt cele primite de la papa emerit Benedict al XVI-lea: cardinalul Gerhard Ludwig Müller a "apărat tradițiile clare ale credinței, dar în spiritul papei Francisc" a "încercat să înțeleagă cum pot să fie trăite astăzi". Și tocmai în acest sens mergea eseul introductiv dens și articulat pe care cardinalul german a voit să-l scrie pentru a sprijini inițiativa filozofului Rocco Buttiglione, care a adunat într-un volum publicat recent contribuțiile sale pentru o lectură a exortației Amoris laetitia dincolo de extremismele opuse dar conștient de pasul făcut. De mulți ani, mai întâi fiind cardinal și apoi ca papă, Joseph Ratzinger a vorbit despre problema reprezentată de căsătoriile tot mai numeroase celebrate fără credință și fără conștiința sacramentului. O problemă luată în considerare de același Müller într-o scrisoare pastorală publicată la începutul episcopatului său la Regensburg. În acest interviu cu Vatican Insider cardinalul revine asupra acelor dubia ale cardinalilor și aprofundează câteva pasaje din introducerea la cartea lui Buttiglione.

Eminență, de ce ați susținut cartea filozofului Rocco Buttiglione despre Amoris laetitia?

Intenția prietenului meu Rocco Buttiglione în această carte este să ofere răspunsuri competente la întrebări formulate în mod competent. Eu am voit să sprijin această contribuție la un dialog onest fără sectarism și fără polemică. În germană există un mod de a spune: "cine vrea să pună pace ia loviturile din amândouă părțile". Însă cred că trebuie să acceptăm acest risc din iubire față de adevărul Evangheliei și față de unitatea Bisericii.

Credeți că această carte a profesorului Buttiglione a răspuns la vestitele dubia formulate de cei patru cardinali?

Sunt convins că el a împrăștiat dubiile cardinalilor și ale multor catolici care se temeau că în Amoris laetitia s-ar fi realizat o alterare substanțială în învățăturii credinței atât cu privire la modul valid și rodnic de a primi sfânta împărtășanie cât și cu privire la indisolubilitatea unei căsătorii încheiate în mod valid între botezați.

Impresia care se deduce citind textul celor cinci dubia ale cardinalilor este aceea că nu ne aflăm în fața unor adevărate întrebări, adică a unor îndoieli exprimate pentru a avea un răspuns într-un sens sau în altul, ci mai degrabă în fața unor întrebări un pic retorice care duc spre o direcție deja prestabilită. Ce părere aveți?

În toate luările mele de poziție, care mi-au fost cerute din multe părți, eu am încercat mereu să depășesc polarizările și un mod de a gândi pe terenuri opuse. Pentru aceasta profesorul Buttiglione mi-a cerut pentru cartea sa o introducere cu titlul "Pentru ce se poate și trebuie să se interpreteze Amoris laetitia în sens ortodox". Însă acum nu trebuie să pierdem timp cu problema modului în care am intrat în această situație plină de tensiuni, ci mai degrabă să ne concentrăm asupra modului în care ieșim din ea. Avem nevoie de mai multă încredere și mai multă atenție binevoitoare unii față de alții. Fiind creștini nu trebuie să ne îndoim niciodată de buna voință a fraților noștri, ci, "cu umilință, fiecare să-l considere pe celălalt mai presus de sine" (Fil 2,3) - așa ne avertizează apostolul să avem cu toții aceleași sentimente în iubire.

În eseul introductiv la cartea lui Buttiglione dumneavoastră vorbiți cel puțin despre o excepție referitoare la sacramente pentru cel care trăiește o a doua unire, cea referitoare la aceia care nu pot obține nulitatea matrimonială în tribunal, dar sunt convinși în conștiință de nulitatea primei căsătorii. Această ipoteză a fost luată deja în considerare, în anul 2000, de cardinalul de atunci Joseph Ratzinger. În acest caz se poate deschide calea spre sacramente? Amoris laetitia ar putea să fie considerată o dezvoltare a acelei poziții?

În fața instruirii adesea insuficiente în învățătura catolică și într-un ambient secularizat în care căsătoria creștină nu constituie un exemplu de viață convingător, se pune problema validității și a căsătoriilor celebrate după ritul canonic. Există un drept natural de a încheia o căsătorie cu o persoană de sex opus. Acest lucru este valabil și pentru catolicii care s-au îndepărtat de credință sau au menținut numai o legătură superficială cu Biserica. Deci cum trebuie considerată situația acelor catolici care nu apreciază sacramentalitatea căsătoriei creștine sau chiar o neagă? Despre aceasta, cardinalul Ratzinger voia ca să se reflecteze, fără a avea o soluție frumoasă și pregătită. Nu e vorba de a construi artificial vreun pretext pentru a putea da împărtășania. Cine nu recunoaște sau nu ia în serios căsătoria ca sacrament în sensul în care o consideră Biserica nu poate, și acesta este lucrul cel mai important, nici să primească în sfânta împărtășanie pe Cristos care este fundamentul harului sacramental al căsătoriei. Aici ar trebui să fie înainte de toate o convertire la întregul mister al credinței. Numai în lumina acestor considerații poate un bun păstor să clarifice situația familială și matrimonială. Este posibil ca penitentul să fie convins în conștiință, și cu bune motivații, de invaliditatea primei căsătorii cu toate că nu poate oferi proba canonică. În acest caz căsătoria validă în fața lui Dumnezeu ar fi cea de-a doua și păstorul ar putea acorda sacramentul, desigur cu precauțiile oportune pentru a nu scandaliza comunitatea credincioșilor și a nu slăbi convingerea în indisolubilitatea căsătoriei.

Suntem în fața unui număr tot mai mare de cazuri de căsătorii celebrate fără credință adevărată între persoane care apoi după puțini ani (uneori puține luni) se lasă. Și eventual după aceea, după ce au încheiat o nouă unire civilă, întâlnesc cu adevărat credința creștină și întreprind un drum. Cum trebuie acționat în aceste cazuri?

Aici încă nu avem un răspuns consolidat. Însă ar trebui să dezvoltăm criterii fără a cădea în capcana cazuisticii. Teoretic este destul de ușor să se definească diferența între un necredincios botezat și un așa-numit "creștin numai cu numele" care ajunge mai târziu la plinătatea credinței. Mai dificil este să se verifice asta în realitatea concretă a fiecărui om în pelerinajul vieții sale. Fidelă față de Cuvântul lui Dumnezeu, Biserica nu recunoaște nicio desfacere a legăturii matrimoniale, deci nicio dezbinare a sa. O căsătorie sacramentală validă în fața lui Dumnezeu și în fața Bisericii nu poate fi desfăcută nici de soți nici de autoritatea Bisericii și desigur nu poate fi desfăcută nici de un divorț civil urmat de o nouă căsătorie. Este diferit cazul, pe care deja l-am amintit, al unei căsătorii invalide încă de la început datorită lipsei unui adevărat consimțământ. Aici nu se desface sau nu se consideră irelevantă o căsătorie validă. Se recunoaște pur și simplu că ceea ce părea să fie o căsătorie în realitate nu este.

În eseul introductiv la cartea lui Buttiglione dumneavoastră vorbiți și despre imputabilitatea diminuată a vinei celui care "încă nu este în măsură să satisfacă toate exigențele legii morale". Ce înseamnă?

Păcatul de moarte ne ia viața supranaturală în har. Principiul său formal este voința de a contrazice sfânta voință a lui Dumnezeu. La asta se adaugă "materia" de acțiuni în conflict grav împotriva învățăturii credinței Bisericii și a unității sale cu papa și episcopii, a sfințeniei sacramentelor și a poruncilor lui Dumnezeu. Catolicul nu se poate scuza spunând că nu știe toate aceste lucruri. Însă există persoane care, fără propria vină gravă, n-au primit o instruire religioasă suficientă și trăiesc într-un ambient spiritual și cultural care pune în pericol acel sentire cum Ecclesia. Aici este nevoie de bunul păstor care, de această dată, nu trebuie să-i respingă pe lupi cu toiagul său ci - după modelul bunului samaritean - să verse untdelemn și vin în răni și să-l interneze pe cel rănit în hanul care este Biserica.

În intervenția introductivă dumneavoastră amintiți și învățătura tradițională conform căreia "pentru imputabilitatea vinei în judecata lui Dumnezeu trebuie luați în considerare factorii subiectivi precum conștiința deplină și consensul deliberat în lipsa gravă împotriva poruncilor lui Dumnezeu". Așadar pot exista cazuri în care lipsind conștiința deplină și consensul deliberat imputabilitatea este diminuată?

Cel care în sacramentul Pocăinței cere reconcilierea cu Dumnezeu și cu Biserica trebuie să mărturisească toate păcatele sale grave de care el își amintește după o aprofundată cercetare a cugetului. Numai Dumnezeu poate măsura gravitatea păcatelor comise împotriva poruncilor sale pentru că numai El cunoaște inima oamenilor. Circumstanțele, pe care numai Dumnezeu le cunoaște, care diminuează vina și pedeapsa în fața tribunalului său, sunt de tip diferit de cele care se pot judeca din exterior, ca acelea care pot pune în discuție validitatea unei căsătorii. Biserica poate administra sacramentele ca instrumente ale harului numai conform cu modul în care Cristos le-a instituit. Sfântul Toma de Aquino distinge sacramentul Pocăinței de Euharistie deoarece prima este un medicament care purifică (purgativa) în timp ce a doua este un medicament care edifică (confortativa). Dacă se confundă unul cu celălalt se dăunează ori celui bolnav ori celui sănătos. Cine își amintește de un păcat grav trebuie înainte de toate să primească sacramentul pocăinței. Pentru aceasta este necesară căința și propunerea de a evita ocaziile următoare de păcat. Fără asta, nu există iertarea sacramentală. Aceasta este în orice caz învățătura Bisericii. În introducerea la cartea lui Buttiglione am citat și pasajele relevante din magisteriul cel mai autoritar. Totuși credincioșii au și dreptul la o însoțire atentă care să corespundă itinerarului lor personal de credință. În însoțirea pastorală și mai ales în sacramentul Pocăinței preotul trebuie să ajute în cercetarea cugetului. Credinciosul nu poate decide singur în conștiință dacă să recunoască sau nu poruncile lui Dumnezeu drept corecte și obligatorii pentru el. Mai degrabă noi examinăm în conștiință gândurile noastre, cuvintele noastre, faptele noastre și omisiunile noastre în lumina sfintei sale voințe. În loc să ne justificăm singuri să-l rugăm pe Dumnezeu cu umilință și "cu un duh căit" (Ps 51,19) pentru iertarea și a păcatelor pe care nu știm că le-am comis. Așa este posibil un nou început.

Așadar cum se depășesc riscurile opuse ale subiectivismului și legalismului? Cum se ține cont de fiecare eveniment concret, uneori dramatic?

În viziunea catolică, conștiința fiecăruia, poruncile lui Dumnezeu și autoritatea Bisericii n-au fost izolate unul în fața celuilalt ci stau unul cu altul într-o conexiune internă calibrată atent. Asta exclude atât un legalism cât și un individualism autoreferențial. Nu este misiunea noastră să justificăm o nouă unire care seamănă cu o căsătorie cu o persoană care nu este soțul legitim. Nu ne este permis în gândirea noastră să considerăm "lumește" că Isus nu a putut să ia în serios atât de mult indisolubilitatea căsătoriei sau că ea nu mai poate să fie pretinsă de omul de astăzi care, din cauza prelungirii duratei vieții, nu poate rezista așa de mult timp cu un singur soț. Însă există de fapt situații dramatice din care este greu de găsit o cale de ieșire. Aici bunul păstor distinge cu atenție condițiile obiective și cele subiective și dă un sfat spiritual. Însă el nu se consideră Domn peste conștiința altora. Aici trebuie să legăm cuvântul de mântuire al lui Dumnezeu, care în învățătura Bisericii este doar transmis, cu situația concretă, în care se regăsește omul în peregrinarea sa. Aici este bine de amintit și vechiul principiu conform căruia duhovnicul nu trebuie să tulbure conștiința penitentului în bună credință înainte ca el să fi crescut în credință și în cunoașterea învățăturii creștine până acolo încât să poată recunoaște propriul păcat și să formuleze propunerea de a nu-l mai comite. Între ascultarea față de Cristos Învățătorul și imitarea lui Cristos Bunul Păstor nu există un sau-sau, ci numai un și-și.

Liniile călăuzitoare pastorale-aplicative ale Amoris laetitia ale episcopilor din regiunea Buenos Aires, elogiate de pontif, au fost publicate în Acta Apostolicae Sedis. Cum le evaluați?

Aceasta este o problemă asupra căreia n-aș vrea să dau nicio evaluare. În prefața mea la cartea lui Buttiglione am vorbit în general despre raportul dintre magisteriul papal și autoritatea directivelor pastorale ale episcopilor diecezani. Nu este vorba despre decizii dogmatice sau despre cazul unui soi de evoluție a dogmei. Este vorba numai despre o posibilă practică a administrării sacramentelor dat fiind că în cazuri așa de grave sacramentul Pocăinței trebuie să preceadă primirea împărtășaniei. Însă în această privință ar trebui amintit că după credința catolică jertfa euharistică, sfânta liturghie, nu se poate reduce la primirea împărtășaniei (cu gura). Conciliul din Trento vorbește despre o triplă modalitate de primire a sacramentului: conform dorinței (în dorință); primirea sfintei ostii cu gura (împărtășania sacramentală); unirea intimă de har cu Cristos (împărtășania spirituală).

(După Vatican Insider, 30 decembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat