Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Părintele Michael Davide Semeraro (călugăr benedictin) despre Crăciun: Astăzi există "o atmosferă paralelă"

De M. Michela Nicolais

Crăciunul rămâne o sărbătoare creștină, dar numai pentru "un mic rest". Pentru cel care nu împărtășește credința noastră, s-a "re-păgânizat". Cuvânt al fratelui Michael Davide Semeraro, călugăr benedictin, care îndeamnă să se meargă dincolo de polemicile care în fiecare an apar valorizând această "atmosferă paralelă", în care credincioși și necredincioși pot conviețui prin intermediul respectului. Chiar și atunci când nu este reciproc. Secretul? A învăța diferența dintre un Crăciun "arătat" și un Crăciun "invitat".

Dacă ne gândim la Crăciunul de atunci când eram copii, noi toți ne amintim atmosfera deosebită care ne înconjura. După părerea dumneavoastră se mai respiră încă acel aer de Crăciun sau și-a pierdut gustul?

Atmosfera Crăciunului a crescut cu noi și s-a transformat cu persoanele și cu istoria. Cu siguranță Crăciunul s-a schimbat, s-au schimbat locurile și obiceiurile cu care oamenii trăiesc sărbătorile. Crăciunul, atunci ca și astăzi, este și o sărbătoare legată de familie, de intimitatea locurilor. Actualmente, s-a schimbat prin aspectul comercial și mai ales pentru că Crăciunul a recuperat originea sa păgână. Noi nu cunoaștem ziua în care s-a născut Domnul și am ales data lui "sol invictus", când zilele, odată cu solstițiul de iarnă, încep să crească. Așadar, era vorba despre o sărbătoare născută pentru a saluta creșterea luminii pe care după aceea creștinii au transformat-o în Nașterea lui Isus. Astăzi acest mecanism s-a inversat: Crăciunul rămâne o sărbătoare creștină, dar mai ales la aceia care nu frecventează circuitele noastre este reluat, relansat, ba chiar și mai amplificat aspectul păgân. Însă acesta este un fenomen care nu trebuie văzut în sens negativ: umanii au nevoie de rituri, și chiar civilizația noastră secularizată și desacralizată în realitate se "re-sacralizează", chiar dacă la nivel comercial și mediatic.

Vreți să spuneți că există două moduri de a trăi Crăciunul?

Aș spune că suntem în prezența unei atmosfere paralele: într-o parte sunt cei care celebrează misterul Întrupării și riturile liturgice, în cealaltă parte există o "re-păgânizare" a sărbătorii solstițiului de iarnă, ca în antichitate. Acesta este un fenomen care trebuie înregistrat cu simplitate, fără prejudecată sau spaimă. Civilizația noastră nu mai este, de mai multe decenii de acum, o civilizație creștină: este o realitate de fapt pe care trebuie să știm s-o înregistrăm și s-o primim, înțelegând că Crăciunul a redevenit păgân pentru mulți, care-l trăiesc ca pe o pauză în timpul iernii pentru a se întâlni în familie sau pentru a merge la schi. Creștinii, ca în primele secole, astăzi sunt un mic rest, care în acest context de repăgânizare a societății continuă să celebreze Întruparea Domnului. În timp ce înainte sensul Crăciunului creștin era răspândit, acum respirăm o atmosferă paralelă care cheamă la coexistență, la capacitatea de a ne integra cu mare simplitate și fără nicio evaluare negativă. De altfel, cel care nu împărtășește credința noastră nu poate împărtăși Crăciunul creștin. Și părinții noștri celebrau sărbătoarea lui "sol invictus": noi, la rândul nostru, putem participa sau invita la sărbătoarea Crăciunului, știind că elementul liturgic ritual continuă să aparțină unui mic rest.

Este recentă provocarea filozofului Massimo Cacciari conform căruia "creștinii sunt primii care au abolit Crăciunul". S-a pierdut sensul "diferenței" creștine?

În fiecare an apare o polemică despre Crăciun. Trebuie să știm să gestionăm cu înțelepciune posibilitatea de a manifesta semnele credinței noastre, pe de o parte, dar și libertatea de a ști să ne privăm de ele, când apare exigența respectării libertății celuilalt. Pentru noi creștinii respectul este mereu unilateral, nu ne așteptăm nimic în schimb. Dacă există un lucru pe care ni l-a dăruit Isus este libertatea în fața obiceiurilor noastre religioase: aceasta este "diferența" evanghelică, în confruntare cu celelalte religii. Din an în an trebuie să reînvățăm să ne reapropriem diferența dintre un Crăciun "arătat" și un Crăciun "invitat". Eram obișnuiți, în civilizația noastră creștină, să arătăm simbolurile noastre creștine: astăzi comunitatea creștină ar trebui să-i invite în propria intimitate pe prieteni, știind că în locurile publice va fi tot mai imposibil să facă asta. Acest lucru va produce fără îndoială un câștig, în termeni de convingere, pentru că ne va ajuta să fim subiectul sărbătorilor noastre liturgice: înainte se gândea la asta cultura și societatea, astăzi trebuie să ne angajăm personal cu mărturia noastră. Este o frumoasă provocare.

Papa Francisc vorbește adesea despre Crăciun asociindu-l la speranța creștină. Este întruparea lui Isus cea care, și astăzi, dă sens istorie, în pofida scenariului plumburiu care apasă asupra noastră?

Faptul că Dumnezeu s-a întrupat, s-a făcut unul dintre noi asumând fragilitățile noastre, ar trebui să ne dea speranța că putem deveni un pic mai umani, dacă vrem și dacă ne străduim. Dacă Dumnezeu s-a întrupat, putem să ne gândim la o omenire tot mai credibilă și purtătoare de speranță. Isus ne-a învățat că tot ceea ce este uman nu ne este străin, pentru aceasta creștinii nu renunță să fie drojdie de umanitate în orice situație, chiar și în cele mai inumane. Încrederea pe care Dumnezeu ne-a dat-o, prin Întruparea Fiului său, este cea care ne permite să sperăm imposibilul.

(După agenția SIR, 27 decembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat