Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Lecția Francisc, Evanghelie și diplomație

De Andrea Tornielli

Unii au vorbit despre "realpolitik", alții au spus că faima papei apărător al drepturilor umane s-a cam atenuat, alții au cântărit fiecare silabă concluzând că Bergoglio a capitulat cu excesivă prudență diplomatică. Sistemul mediatic internațional, pe bună dreptate interesat de situația refugiaților din statul birman Rakhine, discriminați și persecutați, a îndreptat de mai multe zile reflectoarele peste ceea ce Francisc, ajungând în Myanmar, va spune cu privire la această etnie musulmană. Și mai ales se întrebau dacă pontiful va folosi sau nu cuvântul "Rohingya". O atenție desigur alimentată de repetatele luări de poziții publice ale Bisericii birmane, care prin gura cardinalului de Yangon a cerut lui Francisc să nu folosească acel termen în intervențiile sale.

Astfel, uitând că în Myanmar există zeci de alte etnii discriminate, bărbați și femei evacuați și constrânși să plătească un preț foarte mare datorită tendințelor independentiste ale grupurilor și grupărilor armate, toată călătoria papală intensă s-a jucat - în media-system internațională - în jurul acestei întrebări: papa va spune sau nu acel cuvânt?

În discursul rostit marți 28 noiembrie în fața consilierului de stat Aung San Suu Kyi și a autorităților politice birmane, Bergoglio n-a folosit cuvântul Rohingya, dar a vorbit în mod clar despre ei, sau mai bine zis și despre ei, cerând respectarea drepturilor umane și cetățenia pentru fiecare grup etnic, fără nicio excludere. În orele următoare și ziua următoare, papa a fost criticat pentru că n-a îndrăznit mai mult. Un caz de "realpolitik", s-a spus. Diplomația care prevalează asupra denunțării încălcării celor mai elementare drepturi umane, a afirmat cineva.

După trei zile, în Bangladesh, Francisc nu numai că a numit etnia persecutată cu numele său, ci a făcut mult mai mult. A vorbit cu gesturile, cu compasiunea, cu durerea exprimată vizibil pe fața sa. A întâlnit 16 Rohingya, bărbați, femei și copii înspăimântați și dezorientați, care s-au aflat în fața pontifului și au putut povesti istoriile lor teribile. A fost vorba despre un mesaj puternic, destinat să închidă polemica mediatică despre folosirea sau nefolosirea unui cuvânt.

Însă adevărata noutate a venit sâmbătă seara, când în zborul de întoarcere din Dhaka, Francisc i-a întâlnit pe jurnaliști, vorbind pe larg nu numai despre sentimentele avute întâlnind acele persoane, ci și despre motivațiile care l-au determinat să acționeze așa cum a acționat în fața autorităților birmane. Răspunsul său, deși prezentat în mod liniștit și minimal ("Întrebarea dumneavoastră este interesantă pentru că mă face să reflectez asupra modului în care eu încerc să comunic") a fost în realitate o lecție nu atât și nu numai de diplomație, ci înainte de toate de comunicare și de mărturie evanghelică.

"Pentru mine - a spus el - lucrul cel mai important este ca mesajul să ajungă. Pentru aceasta trebuie încercat să se spună lucrurile pas după pas și să se asculte răspunsurile. Pe mine mă interesa ca acest mesaj să ajungă. Dacă în discursul oficial aș fi spus acel cuvânt, ar fi fost ca și cum le-aș fi închis ușa în nas interlocutorilor mei. Dar am descris situația, am vorbit despre drepturile minorităților, pentru a-mi permite apoi în colocviile private să merg mai departe. Am rămas satisfăcut de colocvii: este adevărat, n-am avut plăcerea de a închide poarta în nas în mod public, dar am avut satisfacția de a dialoga, de a-l lăsa pe celălalt să vorbească, de a spune ce cred. până la întâlnirea și la cuvintele de vineri. Este importantă preocuparea ca mesajul să ajungă: anumite denunțări, în mass-media, uneori spuse cu agresivitate, închid dialogul, închid ușa, și mesajul nu ajunge".

Ce înseamnă? Oare că sacrosancta denunțare a încălcărilor drepturilor umane nu trebuie spusă pentru o viață liniștită? Sau că adevărul faptelor trebuie învelit cu cuvinte măsurate diplomatic și suficient de aseptice așa încât să nu-l deranjeze pe cel care este la putere? Nimic din toate acestea. Ceea ce era la inima lui Francisc, care deja lansase apeluri publice în favoarea acelor Rohingya spunându-le pe nume, era să poată contribui pozitiv la soluționarea crizei, chemând comunitatea internațională să nu se întoarcă în partea cealaltă: ceea ce din păcate se întâmplă adesea, așa cum demonstrează anumite crize, anumite războaie și anumite urgențe umanitare uitate de mass-media și mai puțin luate în considerare eventual pentru că ar constrânge să revizuim certitudinile noastre despre cine sunt cei "buni" și cine sunt cei "răi" în acest moment.

Dar și mai mult, era la inima papei ca mesajul său să ajungă la destinație, ca să fie măcar ascultat, dacă nu pe deplin primit. Francisc, având în minte situația concretă a refugiaților și încercând să-i ajute, nu a acționat după criteriul politically correct indicat de mass-media. A ales să nu "închidă ușa în nas" interlocutorilor săi politici în discursul public, pentru a fi mai liber să se exprime în întâlnirile față în față. În întâlnirea cu generalul Hlaing, a explicat el, "nu am negociat adevărul. Am folosit cu el cuvintele pentru a ajunge la mesaj și când am văzut că mesajul era acceptat am îndrăznit să spun tot ceea ce voiam să spun".

Alegerea, ba chiar dilema, nu este nouă pentru papi, care nu au interese politice de apărat și care de un secol și jumătate nu mai au un adevărat stat. Nu este o întâmplare dacă tocmai pierderea acelei puteri temporale, cum nota cardinalul de atunci Giovanni Battista Montini într-un celebru discurs la Campidoglio în ajunul deschiderii Conciliului al II-lea din Vatican, a fost providențială, pentru că a permis papalității să vorbească mai liber. Însă ar fi o greșeală să se citească cele petrecute în aceste zile în Myanmare și Bangladesh cu lentila dialecticii dintre profeție și diplomație, dintre denunțare și realpolitik.

Ceea ce s-a întâmplat în acest parte din Extremul Orient încă o dată trebuie citit în lumina posibilității concrete de a salva vieți umane și de a îmbunătăți condițiile de viață ale Rohingya, evitând ca noi razii și ucideri să fie săvârșite. Francisc a ales să acționeze așa cum a acționat pentru ca mesajul său să ajungă. Și în întâlnirea cu refugiații, în participarea vizibilă la durerea lor, în apropierea sa personală, în cererea sa de iertare pentru indiferența lumii, a făcut evident încă odată ce înseamnă a evangheliza.

(După Vatican Insider, 3 decembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat