Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

„Isus Cristos – cel de ieri și de astăzi – este același în vecii vecilor” (Evr 13,8). Omniprezența lui Cristos în timp

A doua predică de Advent 2017 a părintelui Raniero Cantalamessa (22 decembrie 2017)

  1. Cristos și timpul

După ce am meditat, data trecută, despre locul pe care îl ocupă persoana lui Isus în cosmos, vrem să dedicăm această a doua reflecție locului pe care Cristos îl ocupă în istoria umană; după prezența sa în spațiu, cea în timp.

La Liturghia din noaptea de Crăciun în bazilica „Sfântul Petru” a fost restabilită, după conciliu, vechea cântare Kalenda, luată din Martirologiul Roman. În ea nașterea lui Isus Cristos este pusă la sfârșitul unei serii de date care o situează în cursul timpului. Iată câteva fraze:

„După ce au trecut multe secole de la crearea lumii […];

treisprezece secole după ieșirea lui Israel din Egipt sub conducerea lui Moise;

circa o mie de ani după ungerea lui David ca rege al lui Israel […];

în epoca celei de-a o sută nouăzeci și patra Olimpiade;

în anul 752 de la întemeierea Romei;

în al patruzeci și doilea an al domniei lui Cezar Octavian August;

când în toată lumea domnea pacea, Isus Cristos, Dumnezeu veșnic și Fiu al veșnicului Tată, voind să sfințească lumea cu venirea sa, fiind zămislit prin lucrarea Duhului Sfânt, după ce au trecut nouă luni, se naște în Betleemul Iudeii din Fecioara Maria, făcut om”.

Acest mod relativ de a calcula timpul, pornind de la un început și cu referință la diferite evenimente, era destinat să se schimbe radical cu venirea lui Cristos, chiar dacă asta nu s-a întâmplat imediat și totul dintr-o dată. Oscar Cullman, în cunoscutul studiu „Cristos și timpul”, a explicat în mod clar în ce a constat această schimbare în modul uman de a calcula timpul. Noi nu mai pornim de la un punct inițial (crearea lumii, ieșirea din Egipt, întemeierea Romei etc.), urmând apoi o numerotare care continuă înainte spre un viitor nelimitat. Pornim de acum de la un punct central, nașterea lui Cristos, și calculăm timpul care o precede în mod descrescător spre ea: cinci secole, patru secole, un secol înainte de Cristos…, și în mod crescător timpul care urmează după ea: un secol, două secole sau două milenii după Cristos. Peste câteva zile vom celebra a 2017-a aniversare a acelui eveniment.

Această manieră de a calcula timpul, spuneam, nu s-a impus imediat și în același mod. Cu Dionisie cel Mic, în 525, s-a început calcularea anilor pornind de la nașterea lui Cristos, și nu de la întemeierea Romei; dar numai începând din secolul al XVII-lea (se pare cu teologul Denis Pétau, numit Petavius) s-a impus obiceiul de a calcula și timpul dinainte de Cristos după anii care au precedat venirea sa. S-a ajuns astfel la uzul general, exprimat de formulele: ante Christum natum (prescurtat a.C.) și post Christum natum (prescurtat p.C.); înainte de Cristos, după Cristos.

De câtva timp se răspândește obiceiul, în special în lumea anglosaxonă și în raporturile internaționale, să se evite această exprimare, neplăcută, din motive comprehensibile, persoanelor care aparțin altor religii sau de nicio religie. De aceea, în loc de a vorbi despre „era creștină” sau de „anul Domnului”, se preferă să se vorbească de „era noastră” sau „era comună” („Common era”). Exprimarea „înainte de Cristos” (î.C.) este înlocuită cu „înaintea erei noastre” (în engleză BCE) și cea „după Cristos” (d.C.) cu „era noastră” (în engleză CE). Se schimbă exprimarea, dar nu substanța lucrului; calcularea anilor și a timpului rămâne aceeași.

Oscar Cullmann a clarificat în ce constă noutatea noii cronologii, introduse de creștinism. Timpul nu înaintează prin cicluri care se repetă, cum era în gândirea filozofică a grecilor și, printre moderni, în Nietzsche, ci înaintează liniar, pornind de la un punct neprecizat (și în realitate nedatabil) care este crearea lumii, spre un punct la fel de neprecizat și imprevizibil care este parousia. Cristos este centrul liniei, cel spre care totul tinde înainte de el și de care totul depinde după el[1]. Definindu-se „Alfa și Omega” al istoriei (Ap 21,6), Cel Înviat asigură că nu numai că el reunește în sine începutul cu sfârșitul, ci el însuși este acel început neprecizat și acel sfârșit imprevizibil, autorul creației și al consumării.

În acel moment, poziția lui Cullman a întâlnit o puternică reacție ostilă din partea reprezentanților dialecticii, dominante în acel timp: Barth, Bultmann și discipolii lor. Aceasta din urmă tindea să de-istoricizeze Kerygma, reducând-o la un existențialist „apel la decizie”. Arăta, prin urmare, un dezinteres marcat față de „Isus al istoriei” în favoarea așa-numitului „Cristos al credinței”. Interesul renăscut față de „istoria mântuirii” în teologia de după conciliu și întoarcerea flăcării de interes față de Isus al istoriei în exegeză (așa-numita „noua cercetare istorică despre Isus”) au dat dreptate intuiției lui Cullmann.

O cucerire a teologiei dialectice a rămas intactă: Dumnezeu este totalmente altul față de lume, față de istorie și față de timp: între cele două realități există o „diferență calitativă infinită și incontestabilă”. Totuși, când este vorba de Cristos, la această certitudine a diferenței infinite trebuie alăturată afirmației asemănării la fel de „infinite”. Este însuși nucleul definiției de la Calcedon, exprimat cu cele două adverbe „inconfuse, indivise”, fără amestecare și fără separare. Despre Cristos trebuie să se spună, în mod eminent, că este „în lume”, dar nu este „al lumii”; este în istorie și în timp, dar transcende istoria și timpul.

  1. Cristos: figură, eveniment și sacrament

Acum să încercăm să dăm un conținut mai precis afirmației omniprezenței lui Cristos în istorie și în timp. Ea nu este o prezență abstractă și uniformă. Se realizează în mod diferențiat în diferitele faze ale istoriei mântuirii. Cristos, „cel de ieri și de astăzi, este același în vecii vecilor (Evr 13,8), dar nu cu aceeași modalitate. El este prezent în Vechiul Testament ca figură, este prezent în Noul Testament ca eveniment și este prezent în timpul Bisericii ca sacrament. Figura anunță, anticipă și pregătește evenimentul, în timp ce sacramentul îl celebrează, îl face prezent, îl actualizează și, într-un anumit sens, îl prelungește. În acest sens liturgia ne face să spunem la Crăciun: „Hodie Christus natus est, hodie Salvator apparuit”: „Astăzi Cristos s-a născut, astăzi a apărut Mântuitorul”.

Este o afirmație constantă a sfântului Paul că, în Vechiul Testament, totul – evenimente și personaje – face referință la Cristos; este un „tip”, o profeție sau o „alegorie” a lui. Însă convingerea vine de la Isus din evanghelii care aplică sieși atâtea cuvinte și fapte din Vechiul Testament. După Luca, Cel Înviat în călătorie cu doi discipoli spre Emaus, „începând de la Moise și toți profeții, le-a explicat din toate Scripturile cele referitoare la el” (Lc 24,27). Tradiția creștină a creat două formule scurte pentru a exprima acest adevăr de credință, spunând, de exemplu, că Legea era „gravidă” de Cristos; liturgia Bisericii trăiește, practic, din această convingere și citește cu referință la Cristos fiecare pagină din Vechiul Testament.

Apoi, a spune că Cristos este prezent în Noul Testament ca „eveniment” înseamnă a afirma caracterul unic și irepetabil al evenimentelor istorice referitoare la persoana lui Isus și îndeosebi la misterul său pascal de moarte și înviere. Evenimentul este ceea ce are loc semel, „o dată pentru totdeauna” (Evr 9,26-28) și ca atare nu este repetabil, fiind închis în spațiu și în timp.

În sfârșit, a spune că Cristos este prezent în Biserică drept „sacrament” înseamnă a afirma că mântuirea realizată de el devine activă în istorie prin semnele instituite de el. Cuvântul „sacramente” trebuie înțeles aici în sensul mai larg care include cele șapte sacramente, dar și Cuvântul lui Dumnezeu, și chiar întreaga Biserică drept „sacrament universal de mântuire”. Grație sacramentelor, acel semel devine quotiescunque, acel „o singură dată” devine „ori de câte ori”, așa cum afirmă Paul despre cina Domnului: „Ori de câte ori (quotiescunque) mâncați din pâinea aceasta și beți din potirul acesta, vestiți moartea Domnului până când va veni” (1Cor 11,26).

Când se vorbește despre prezența lui Cristos în istoria mântuirii ca figură, ca eveniment și ca sacrament, trebuie evitată eroarea lui Gioacchino da Fiore (sau cel puțin atribuită lui): adică aceea de a împărți întreaga istorie umană în trei epoci: epoca Tatălui care ar fi Vechiul Testament, era Fiului care ar fi Noul Testament și era Duhului Sfânt care ar fi timpul Bisericii.

Asta n-ar fi contrar numai învățăturii despre Treime (care acționează mereu împreună în operele ad extra), ci și învățăturii cristologice. Evenimentul Cristos nu este din cele trei momente sau din cele trei faze ale istoriei, ci este centrul lor, cel spre care tinde timpul de dinainte de el și de aici ia sens timpul de după el. Este legătura care le unește și le distinge. Tocmai acesta este adevărul exprimat de noua cronologie care împarte timpul în „înainte de Cristos” și „după Cristos”.

  1. Întâlnirea care schimbă viața

Întrebarea de la care trebuie pornit este simplă: este Cristos și centrul vieții mele, al micii mele istorii personale? Al timpului meu? Ocupă acolo un loc central numai în teorie sau și în fapt? Este un adevăr numai gândit sau și trăit? În viața majorității persoanelor există un eveniment care împarte viața în două părți, creează un înainte și un după aceea. Pentru cei căsătoriți, asta, în general, este căsătoria și ei împart propria viață așa: „înainte de a mă căsători” și „după ce m-am căsătorit”; pentru preoți este hirotonirea sacerdotală: înainte de hirotonire, după hirotonire; pentru călugări este depunerea voturilor.

Și sfântul Paul împărțea propria viață în două părți, dar despărțitura nu era nici căsătoria nici hirotonirea. „Eu eram, eu eram…”, le scrie filipenilor – și urmează lista tuturor titlurilor sale și garanțiilor de sfințenie (circumcis, evreu, împlinitor al legii, impecabil); dar deodată toate acestea, din câștig devin pentru el pierdere, din motiv de laudă devin gunoi. De ce? „Din cauza – spune el – a superiorității cunoașterii lui Cristos Isus, Domnul meu” (Fil 3,5 șu). Întâlnirea în foc cu Cristos a creat în viața apostolului un soi de „înainte de Cristos” și „după Cristos” personal.

Pentru noi această despărțitură este adesea mai greu de găsit; totul este fluid, diluat în timp și ritmat de așa-numitele „rituri de trecere”[2]: botez, mir, căsătorie, hirotonire sacerdotală sau voturi călugărești. Cum putem experimenta și noi ceva din ceea ce au experimentat sfântul Paul și atâția alții după el?

Spre norocul nostru, un eveniment de acest gen nu este rod exclusiv al sacramentelor; ba chiar sacramentele pot foarte bine să nu reprezinte nicio „trecere” adevărată, din punct de vedere existențial. Întâlnirea personală cu Cristos este un eveniment care poate avea loc în orice moment al vieții. Cu privire la asta, exortația apostolică Evangelii gaudium scrie: „Îl invit pe fiecare creștin, în orice loc și situație s-ar afla, chiar astăzi (!) să reînnoiască întâlnirea personală cu Isus Cristos sau, măcar, să ia decizia de a se lăsa întâlnit de el, de a-l căuta în fiecare zi fără încetare. Nu există motiv pentru care cineva să poată crede că această invitație nu este pentru el, pentru că «nimeni nu este exclus de la bucuria adusă de Domnul»” (EG 3).

Într-o omilie pascală anonimă din secolul al IV-lea, mai precis din anul 387, episcopul face o afirmație surprinzător de modernă, aproape existențialist ante litteram. Spune el: „Pentru fiecare om, începutul vieții este acela de la care pornind Cristos a fost jertfit pentru el. Însă Cristos este jertfit pentru el în momentul în care el recunoaște harul și devine conștient de viața procurată lui de acea jertfire”[3].

Apropiindu-ne de Crăciun, noi putem aplica la nașterea lui Cristos ceea ce autorul spune despre moartea sa. „Pentru fiecare om începutul vieții este acela, de la care pornind Cristos s-a născut pentru el. Însă Cristos este jertfit pentru el în momentul în care el recunoaște harul și devine conștient de viața procurată lui de acea naștere”.

Este o gândire care a străbătut, se poate spune, toată istoria spiritualității creștine, începând de la Origene, trecând apoi prin sfântul Augustin, sfântul Bernard, Luter și alții: „Ce-mi folosește mie – spune ea – că Cristos s-a născut o dată din Maria la Betleem, dacă nu se naște prin credință și în sufletul meu”[4]. În acest sens, fiecare Crăciun, și cel de anul acesta, ar putea să fie primul Crăciun adevărat din viața noastră.

Un filozof ateu a descris, într-o pagină vestită, momentul în care unul descoperă existența lucrurilor; adică descoperă că ele există în realitate și nu numai în gândire. „Eram – scrie el – la grădina publică. Rădăcina castanului se înfigea în pământ, chiar sub banca mea. Nu-mi mai aminteam că era o rădăcină. Cuvintele dispăruseră și, cu ele, semnificația lucrurilor, modurile folosirii lor, semnele subțiri de recunoaștere pe care oamenii le-au trasat pe suprafața lor […]. Și după aceea am avut această străfulgerare de iluminare. Am avut respirația tăiată. Niciodată, înainte de aceste ultime zile, nu presimțisem ceea ce înseamnă «a exista». Eram ca alții, ca aceia care se plimbă pe malul mării în hainele lor de primăvară. Spuneam ca ei: «Marea e verde; acel punct alb acolo sus este un pescăruș», dar nu simțeam că asta exista, că pescărușul era un «pescăruș existent»; de obicei existența se ascunde. Este acolo, în jurul nostru, nu se pot spune două cuvinte fără a vorbi despre ea și, în sfârșit, nu se atinge […]. Și apoi, iată, dintr-o dată, era acolo, clar ca ziua: existența se dezvăluise dintr-o dată”[5].

Ceva asemănător se întâmplă când unul a rostit de nenumărate ori numele lui Isus, care cunoaște aproape totul despre el, care a celebrat nenumărate Liturghii, descoperă într-o zi că Isus nu este numai o amintire din trecut, oricât ar fi de liturgică și sacramentală, nu este un ansamblu de învățături, de dogme, un obiect de studiu; nu este, așadar, un personaj, ci o persoană vie și existentă, chiar dacă invizibilă pentru ochii trupului. Iată, Cristos s-a născut în el; a avut loc un salt de calitate în raportul său cu Cristos.

Este ceea ce au experimentat marii convertiți, în momentul în care, datorită unei întâlniri, a unui cuvânt, a unei iluminări de sus, dintr-o dată s-a aprins în ei o mare lumină, au avut, și ei, „respirația tăiată” și au exclamat: „Dar, atunci, Dumnezeu există! Totul este adevărat!”.

I s-a întâmplat, de exemplu, lui Paul Claudel când în ziua de Crăciun din anul 1886 a intrat din curiozitate în catedrala Notre Dame din Paris și, ascultând cântarea Magnificat, a avut „sentimentul sfâșietor al copilăriei veșnice a lui Dumnezeu” și a exclamat: „Da, e adevărat, chiar e adevărat! Dumnezeu există. Este aici. Este cineva, este o ființă personală ca mine! Mă iubește, mă cheamă”. În acea clipă, a scris el mai târziu, „am simțit intrând în mine toată credința Bisericii”[6].

Să facem însă un pas înainte. Cristos, am văzut, nu este numai centrul sau baricentrul istoriei umane, cel care, cu venirea sa, creează un înainte și un după în scurgerea timpului; este și cel care umple fiecare clipă din acest timp; este „plinătatea”, Pleroma (Col 1,19), și în sensul activ umple cu sine istoria mântuirii: mai întâi ca figură, apoi ca eveniment și în sfârșit ca sacrament.

Ce înseamnă toate acestea, transportate pe planul personal? Înseamnă că Cristos trebuie să umple și timpul meu. „A umple cu Isus cât mai multe clipe posibile din propria viață”: nu este un program imposibil. De fapt nu e vorba de a ne gândi tot timpul la Isus, ci de „a ne da seama” de prezența sa, a ne abandona voinței sale, a-i spune rapid „Te iubesc!”, ori de câte ori avem ocazia (mai bine zis inspirația!) de a intra în noi înșine.

Tehnica modernă ne oferă o imagine care ne poate ajuta să înțelegem despre ce este vorba: conexiunea la internet. Călătorind și stând îndelung în afara sediului, eu am trăit experiența a ceea ce înseamnă a lupta îndelung pentru a reuși să am conexiune la internet, cu fire sau fără fire, și apoi în sfârșit, când era să capitulezi, iată că apare dintr-o dată pe ecran pagina eliberatoare Google. Dacă înainte mă simțeam lăsat pe dinafară, fără a putea primi poșta, acum mi se deschide în față întreaga lume. A avut loc conexiunea.

Dar ce este această conexiune în comparație cu aceea care se realizează când unul se „conectează” cu credința cu Isus înviat și viu? În primul caz, ți se deschide în față sărmana și tragica lume a oamenilor; aici ți se deschide în față lumea lui Dumnezeu, deoarece Cristos este poarta, este calea care te introduce în Treime și în infinit.

Reflecția despre „Cristos și timpul” pe care am încercat s-o facem poate realiza o vindecare interioară importantă pentru majoritatea dintre noi: vindecarea de regretul steril al „tinereții fericite”, eliberarea de acea mentalitate înrădăcinată care ne face să vedem în bătrânețe numai o înfrângere și o boală, și nu și un har. În fața lui Dumnezeu timpul cel mai bun al vieții nu este acela mai plin de posibilități și de activități, ci acela mai plin de Cristos pentru că el se inserează deja în veșnicie.

Anul care va începe îi va avea pe tineri în centrul atenției Bisericii cu sinodul despre „Tinerii și credința” ca pregătire pentru zilele mondiale ale tineretului. Să-i ajutăm să se îndrăgostească de Isus Cristos și le vom oferi darul cel mai frumos.

Terminăm amintind cuvintele cu care intrarea veșnicului în timp este proclamată în noaptea de Crăciun, în stilul simplu și grandios al simplului:

„În al patruzeci și doilea an al domniei lui Cezar Octavian August;

când în toată lumea domnea pacea, Isus Cristos, Dumnezeu veșnic și Fiu al veșnicului Tată, voind să sfințească lumea cu venirea sa, fiind zămislit prin lucrarea Duhului Sfânt, după ce au trecut nouă luni, se naște în Betleemul Iudeii din Fecioara Maria, făcut om”. În jurul Crăciunului din anul 1308 murea marea mistică sfânta Angela de Foligno. De pe patul său de moarte, îndreptată spre fiii spirituali care stăteau în jurul ei, la un moment dat a exclamat: „Cuvântul s-a făcut trup!”. Și după un lung interval, ca și cum s-ar fi întors dintr-o altă lume, a adăugat: „Fiecare creatură dispare; inteligența îngerilor nu este suficientă!”. „În ce anume, au întrebat-o ei, fiecare creatură dispare, la ce anume nu este suficientă inteligența îngerilor?”. A răspuns: „Pentru a înțelege!”[7]. Avea dreptate. Este un mister prea mare; nu se poate înțelege, ci numai adora.

Fecioara Mamă pe care acum o invocăm cu antifonul marian să ne dobândească harul de a primi, plini de recunoștință emoționată și de uimire, Cuvântul lui Dumnezeu care vine să locuiască între noi.

Sfinte Părinte, venerabili părinți, frați și surori, Crăciun fericit!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

[1] Oscar Cullmann, Christ et le temps, Neuchatel – Paris 1947 ; trad. ital. Cristo e il tempo, 3a ed. Bologna, il Mulino 1967, pag. 39 șu.

[2] Cf. James D. G. Dunn, A New Perspective on Jesus, Grand Rapids, Michigan 2005; trad. ital. Cambiare prospettiva su Gesú, Paideia, Brescia, 2011.

[3] Omilie pascală din 387: SCh 36, pag. 59 șu.

[4] Cf. Origene, Comentariu la Evanghelia lui Luca 22,3 (SCh 87, pag. 302). Angelo Silesio (Il Pellegrino cherubico, I, 6,1) a exprimat tot această gândire în două versuri temerare: „De o mie de ori dacă s-ar fi născut Cristos la Betleem / Dacă în tine nu se naște pentru totdeauna ești condamnat” („Wird Christus tausendmal zu Bethlehem geborn / und nicht in dir: du bleibst noch ewiglich verlorn”).

[5] Jean-Paul Sartre, La nausea, Milano 1984, pag. 193 șu.

[6] Cf. Paul Claudel, „Ma conversion”, în: Paul Claudel, Oeuvres en prose, Gallimard, Paris 1965, pag. 1009-1010.

[7] Il libro della Beata Angela da Foligno, Ed. Quaracchi, Grottaferrata, 1985, pag. 726.


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat