Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea zilei de Crăciun - Anul B - 2017

"Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit printre noi" (In 1,14)

Astăzi este ziua de Crăciun și celebrăm iubirea lui Dumnezeu față de om și față creație, care datorită păcatului și-au pierdut din strălucire și au ajuns în robie la diavol. În urma păcatului diavolul a căpătat niște drepturi asupra noastră, și ca în cazul lui Iov ne poate afecta în cele materiale și în cele spirituale împingându-ne chiar până pe marginea mormântului (cf. Iob 1,12; 2,6). Astăzi Cuvântul lui Dumnezeu, Logosul atotputernic, prin care Dumnezeu a creat omul și universul, se face trup în persoana divină a lui Isus Cristos, pentru a mântui omul și universul din puterea satanei și a păcatului.

Pericopa evanghelică de astăzi (cf. In 1,1-18) ne spune că Pruncul Isus este Dumnezeu veșnic împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt. Isus care în sânul Treimii divine se chema "Cuvântul" și care este expresia cea mai înaltă a puterii creatoare a lui Dumnezeu, la Crăciun s-a făcut trup și a venit să locuiască între noi pentru a ne mântui (cf. In 1,14). Prin Isus, care din veșnicie era una cu Tatăl și cu Duhul dătător de viață, Dumnezeu, după ce ne-a creat din iubire, tot din iubire i-a trimis în lume pe Isus și pe Duhul Sfânt, ca să ne mântuiască. Împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, Isus știa ceea ce am pierdut prin păcat, știa ce trebuia să ne dea înapoi, știa cum să ne răscumpere, dar mai știa și costul. Știa că în urma păcatului nu a mai rămas nici o altă cale de mântuire decât aceea ca el, "Cuvântul", prin care Dumnezeu ne-a creat, trebuia să se facă om, să ia asupra sa natura și păcatul nostru, să le spele în sângele său pe cruce și să-și dea viața lui pentru viața noastră. Și astfel noi toți să primim din plinătatea lui și har peste har (cf. In 1,16), să ne facă iarăși copii ai lui Dumnezeu și moștenitori ai împărăției cerurilor (cf. In 1,12). Da, Isus Cristos este Cuvântul lui Dumnezeu care a venit ca să ne redea harul, viața, lumina, puterea, slava și fericirea pentru care am fost creați, și asta a făcut-o prin cruce, moarte și înviere.

Când Dumnezeu Tatăl ne-a făcut promisiunea unui "mântuitor" (cf. Gen 3,15), mântuitor nenumit atunci, dar revelat pe parcursul desfășurării planului de mântuire, ca fiind Isus, Fiul lui Dumnezeu, zic, Isus acceptase deja să se întrupeze, să-și asume ființa și păcatul nostru, să sufere și să-și verse sângele ca să ne spele de întinarea și otrava păcatului, să moară pe cruce și prin învierea sa să ne dea viața, confirmând dragostea lui Dumnezeu față de noi (cf. In 3,16) și față de el însuși: "Tatăl mă iubește, pentru că îmi dau viața, ca iarăși s-o iau. Nimeni nu mi-o ia cu sila, ci o dau eu de la mine. Am putere s-o dau și am putere s-o iau iarăși: aceasta este porunca pe care am primit-o de la Tatăl meu" (In 10,17-18). Dar și Duhul Sfânt, cea mai mare forță dătătoare de viață divină din univers, acceptase și el deja să-l însoțească pe Isus în lucrarea de mântuire (cf. In 1,33), să ni se dăruiască spre viață, să locuiască în noi ca într-un templu (cf. 1Cor 6,19), să rămână cu noi în veci (cf. In 14,16-17) și să ne învie din morți (cf. Rom 8,11), ca o garanție și o confirmare că vom ajunge în paradis, locul pentru care am fost creați. Deci, revărsarea Duhului Sfânt este încă o dovadă că Dumnezeu ne iubește: "Dragostea lui Dumnezeu a fost turnată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dăruit" (Rom 5,5).

La sfânta Liturghie din noaptea Crăciunului, am auzit niște nume date de Dumnezeu Pruncului Isus: "Numele lui este: Sfetnic minunat, Dumnezeu puternic, Părinte veșnic, Principe al păcii" (Is 9,2-6). Pericopa evanghelică de astăzi și întreg capitolul 1 din Ioan, ne dau și ele niște nume ale Pruncului Isus și ne dă de înțeles că, Isus având atât de multe misiuni de împlinit odată cu nașterea sa, pentru a fi mai bine înțeles și urmat de către noi, a primit mai multe nume. Redau acum câteva din numele lui Isus numai din capitolul 1 din Evanghelia după sfântul Ioan:

1. Cuvântul (cf. In 1,14), care înseamnă acela prin care Dumnezeu a creat toate.

2. Lumina (cf. In 1, 5.7), care înseamnă prima dintre lucrările lui Dumnezeu.

3. Mielul lui Dumnezeu (cf. In 1,29.36), care înseamnă cel ce ridică păcatele lumii.

4. Fiul lui Dumnezeu (cf. In 1,34.49), care înseamnă cel de o ființă cu Tatăl.

5. Cristos, Mesia (cf. In 1,41), care înseamnă cel promis care va mântui omul păcătos.

6. Regele lui Israel (cf. In 1,49), care înseamnă cel care va domni cu iubire în inimile oamenilor.

7. Fiul Omului (cf. In 1,51), care înseamnă Fiul femeii promis în Eden. cf. Gen 3,15).

Multe nume, multe misiuni, multe puteri și multă iubire în favoarea noastră. Amintesc aici frumoasele cuvinte pe care sfântul Ambrozie (337-397) le-a adresat credincioșilor săi din Milano, Italia, într-o predică de Crăciun: "Isus a devenit copil, pentru ca tu să devii om desăvârșit; Isus s-a lăsat înfășat, legat, pentru ca tu să fii eliberat de legăturile păcatului și ale morții; Isus a coborât pe pământ, pentru ca tu să te ridici spre înălțimi; Isus nu a găsit un loc în casa de oaspeți, pentru ca tu să găsește un loc în casa Tatălui ceresc; Isus s-a făcut sărac, pentru ca tu să te îmbogățești cu sărăcia lui (cf. 2Cor 8,9); Isus a plâns ca orice copil pentru ca lacrimile lui, amestecate cu lacrimile tale de pocăință, să-ți spele păcatele".

Se spune că diavolul s-a recomandat odată unui sfânt ca fiind întunericul și frigul morții. Dar Isus ni se recomandă nouă astăzi ca fiind lumina și căldura vieții, ca Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat și că s-a născut în lume pentru a aduce biruința asupra întunericului și umbrelor reci ale morții, (cf. Lc 1,79). De aceea creștinii celebrează Crăciunul de 25 decembrie, când întunericul și frigul fizic și spiritual ajunse la culmea lor (cf. Înț 18,14-15), dar care odată cu nașterea lui Isus, au început să fie învinse de lumina și căldura lui, așa cum a prevestit psalmistul (cf. Ps 19,6).

Dar trebuie să spunem că Isus nu ne va mântui fără voia noastră. Regretul este că Isus era în lume, și lumea a fost făcută prin el, dar lumea nu l-a cunoscut; că Isus a venit la ai săi și ai săi nu l-au primit (cf. In 1,10-11), iar această situație tristă continuă până astăzi și pentru că diavolul, deși lovit de moarte de nașterea și învierea lui Isus, este încă puternic pentru oamenii molatici, pentru oamenii care săvârșesc încă fapte rele, pentru oamenii iubesc întunericul mai mult decât lumina (cf. In 3,19).

Chiar în acest timp de Crăciun, diavolul împreună cu oamenii lui, bruiază lumea ca să împiedice mesajul nașterii Domnului, să ajungă întreg și corect la oameni. Și așa cum mutarea unei virgule poate schimba înțelesul unei propoziții, tot astfel schimbarea de accent mediatic poate schimba înțelesul unei sărbători așa de mari și importante ca nașterea Domnului, Crăciunul și să-i anihileze mesajul. Prin bruiajul mediatic satana și oamenii lui au mutat accentul de pe sărbătorile Crăciunului pe sărbătorile de iarnă; de pe Isus mântuitorul, pe Moș Crăciun; de pe celebrările din biserici, pe distracțiile din locurile de agrement; de pe darurile spirituale ale Crăciunului, pe reclamele comerciale; de pe pregătirea duhovnicească de Crăciun, pe pregătirea culinară pentru trup; de pe bucuriile duhovnicești, pe cele pur pământești; de pe veșnic pe trecător.

Dacă noi, cu tot acest bruiaj mediatic și "tradițional", vom reuși să-l vedem pe Isus care s-a născut om între oameni pentru a ne mântui, pentru a ne scăpa de diavol, de păcate și de amăgirile lumii și pentru a ne duce în paradis, suntem pe drumul cel bun. Și dacă vom reuși ca de Crăciun să-i dăm lui Isus toate păcatele și toată inima noastră ca locuință plăcută lui (cf. Prov 23,26), și mai ales dacă ne vom schimba viața noastră și a semenilor în bine, atunci am înțeles și am trăit creștinește Crăciunul.

Iată o idee importantă de Crăciun: Atât la venirea lui în lume (cf. Lc 2, 8-14), cât și în timpul vieții (cf. Lc 15,2), cât și la ieșirea din lume, Isus a voit să aibă lângă el pe păcătoșii pentru care s-a întrupat (cf. Lc 23,32). Prin aceasta a voit să arate clar că el a venit în lume ca strice lucrările diavolului (cf. 1In 3,8), ca să-i salveze pe cei păcătoși cf. 1Tim 1,15) și să-i vindece pe toți cei pe cei bolnavi și suferinzi (cf. Mt 9,35).

Voi aminti de cazul artistei Eva Lavalliére (1866-1929), care dezamăgită de bruiajul celor trecătoare pe care și le-a însușit din plin, dar care i-au golit sufletul ca păcatul lui Adam (cf. Gen 3,7), s-a hotărât să-și pună capăt vieții tocmai când ajunsese în culmea bogăției și gloriei. Din mila lui Dumnezeu a fost salvată și luminată de harul credinței a cunoscut adevăratele valori ale vieții. Atunci nu numai că s-a convertit, dar s-a și călugărit, luându-și numele de sora Maria. În jurnalul său ne-a lăsat scrise următoarele cuvinte: "Idealul meu? Isus! Ocupația mea favorită? Rugăciunea! Sportul meu preferat? Statul în genunchi! Parfumul meu îndrăgit? Fumul de tămâie! Bijuteria mea cea mai prețioasă? Rozariul!

Să ne lăsăm și noi luminați de adevărurile credinței asemenea și să părăsim bruiajul celor trecătoare prin care ne amăgește satana ca să ne fure mântuirea și asemenea artistei Eva Lavalliere să ne converti. Ca și în cazul altui amăgit convertit, scriitorul francez Paul Claudel (1868-1955), ajunge să intrăm într-o biserică și să ascultăm evanghelia și o cântările divine, ca să vedem amăgirile lumii, să ne luminăm spre convertire, spre mărturisirea și părăsirea păcatelor și spre alegerea mântuirii lui Dumnezeu.

Noi, cei pierduți din cauza păcatelor, ne asemănăm cu un om care a naufragiat cu șubreda noastră ambarcațiune pe o mare plină stânci ascuțite. Turnul de control de la far ne-a reperat și a trimis în ajutorul nostru un elicopter, pentru că nici o barcă nu putea ajunge la noi. Elicopterul a lansat o frânghie pe care noi trebuie să o apucăm grabnic. Însă, după ce am apucat-o, trebuie să o ținem strâns cu putere și continuu până ce ieșim din marea lumii, până ce ieșim din viață. În momentul în care am lăsat frânghia salvării, chiar și pentru o clipă, cădem înapoi în marea cu stânci și cine știe dacă ne vom mai avea forța de a ne prinde vreodată de o altă frânghie salvatoare.

Și iarăși, toți cei care am prins și ținem strâns frânghia salvării, mai trebuie să facem ceva, mai trebuie să strigăm și la ceilalți naufragiați ai păcatului de pe pământ, ca să apuce repede frânghia salvării trimisă nouă de Tatăl ceresc în persoana lui Isus, să țină strâns până la ieșirea din marea plină de pericole a vieții și să strige la rândul lor la alți.

Această idee de bază a Crăciunului este exprimată și în lecturile de astăzi: Ioan Botezătorul îl vestește pe Isus: "A venit un om trimis de Dumnezeu: numele lui era Ioan. El a venit ca martor, ca să mărturisească despre Lumină, pentru ca toți să creadă prin el" (In 1,6-7).

Isaia din prima lectură, care a vorbit mult despre Isus și i-a luminat pe oameni ca să-l primească pe el și mântuirea lui, spune atât de frumos: "Cât sunt de plăcute pe munți picioarele celui care aduce vestea cea bună, care anunță pacea, care vestește binele, care anunță mântuirea, zicând Sionului: "Dumnezeul tău domnește". "Tresăltați, strigați de bucurie, ruine ale Ierusalimului, pentru că Domnul mângâie poporul său și răscumpără Ierusalimul" (Is 52,7.9).

Psalmistul, prin mărturia lui, a făcut ca toți oamenii până la marginile pământului să vadă mântuirea Dumnezeului nostru" (Ps 98,3).

În lectura a doua, autorul Scrisorii către Evrei predică și el despre Isus, spunând: "După ce în trecut Dumnezeu a vorbit în multe rânduri și în multe moduri părinților noștri prin profeți, în aceste zile din urmă, ne-a vorbit nouă prin Fiul, pe care l-a pus moștenitor a toate, prin care a făcut și veacurile. Acesta, fiind strălucirea gloriei și chipul ființei sale și ținând totul prin cuvântul puterii sale, după ce a săvârșit purificarea păcatelor, s-a așezat la dreapta maiestății, în ceruri, devenind cu atât mai presus decât îngerii, cu cât a moștenit un nume mai deosebit decât al lor" (Evr 1,1-4).

Au cunoscut oamenii de lângă noi, prin mărturia noastră, mântuirea lui Dumnezeu, în Cristos și Duhul Sfânt? Mărturia despre mântuirea lui Dumnezeu prin Cristos este o chestiune de viață și de moarte, de mântuire și de pierzare veșnică. Iată ce ne-a spus Isus în mai multe rânduri: "Cine mă va mărturisi înaintea oamenilor îl voi mărturisi și eu înaintea Tatălui meu care este în ceruri; dar de oricine se va lepăda de mine înaintea oamenilor, mă voi lepăda și eu de el înaintea Tatălui meu care este în ceruri" (Mt 10,32-33; Lc 12,8-9).

Dar și cei cărora li s-a vestit puțin sau deloc adevărurile mântuirii divine, trebuie să aștepte și să primească sincer și deschis vestirea mântuirii lui Isus, căci Dumnezeu a poruncit ca "învățătura lui să fie așteptată de toate ținuturile" (cf. Is 42,4). Iată un exemplu de o astfel de așteptare: Un călător alb, în zilele din preajma unui Crăciun, a ajuns într-o insulă pierdută din arhipelagul Antile, din Marea Caraibelor, de la extremitatea vestică a Oceanului Atlantic, și acolo s-a întâlnit cu indigenii. Numai pentru faptul că era alb, fost primit cu mare onoare și i-au cerut să le spună ceva despre Isus, iar de unii a fost crezut chiar Isus care a venit la ei. Au fost așa de încântați să audă câteva cuvinte despre Isus care a venit să-i mântuiască și pe ei, că atunci când călătorul alb a trebuit să plece, i-au umplut barca cu ghirlande de flori și cu daruri. Acești locuitori așteptau de ani de zile să-i "viziteze Isus", după cum le promiseseră misionarii albi care fuseseră cu mulți ani în urmă prin acele locuri. Indigenul care trăgea la vâsle, chiar i-a spus călătorului alb: "Nu-i așa că tu ești Isus?"

Apropo, așteptăm noi să ni se facă vestirea Evangheliei? O vedem ca pe o venire a lui Isus la noi și între noi (cf. Is 52,8)? Apoi cum împlinim noi porunca de a vesti altora mântuirea (cf. 1Pt 2,9) pe care am primit-o prin auz și prin credință (cf. Rom 10,17) și pe care toate ținuturile o așteaptă (cf. Is 42,4)?

Crăciun fericit cu Isus și cu darurile lui!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Nașterea Domnului (Crăciunul). Predici la Radio Iași


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat