Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Crăciunului, sfânta Liturghie de noapte - Anul B - 2017

"Nu vă temeți, căci, iată, vă vestesc vouă bucurie mare, care va fi pentru tot poporul: astăzi, în cetatea lui David vi s-a născut Mântuitorul" (Lc 2,10-11).

Ne era frică, căci cu mult timp în urmă, prin amăgirea diavolului, am fost scoși din Eden, adică din lumina lui Dumnezeu, din fericirea lui Dumnezeu, din siguranța cu Dumnezeu, din odihna lui Dumnezeu, și am fost aruncați în întunericul, în nesiguranța, în truda pământului. Am voit să fim mari ca Dumnezeu și am ajuns mici, goi, robi, truditori, suferinzi, nefericiți și supuși morții (cf. Gen 3,5-7).

Însă la căderea și la plecarea noastră grăbită din Eden, care deveniseră după păcat un foc mistuitor (cf. Ex 24,17; Ps 50,3), Dumnezeu ne-a făcut o promisiune de mântuire "printr-un fiu al femeii", care îl va învinge pe diavol, vom fi eliberați din toate relele și ni se va reda iarăși fericirea (cf. Gen 3,15). Dar pentru că diavolul putea să se schimbe chiar în înger de lumină ca să ne facă rău (cf. 2Cor 11,14), când a apărut primul cor de îngeri pentru a ne anunța împlinirea promisiunii din paradis, că s-a născut Mesia, că s-a născut Isus mântuitorul, ne-am speriat și ne-am temut de o nouă înșelăciune.

Dar acum îngerii erau adevărați, Mesia era adevărat și bucuria era adevărată. De aceea, îngerii ne spun: "Nu vă temeți, căci, iată, vă vestesc vouă bucurie mare, care va fi pentru tot poporul: astăzi, în cetatea lui David vi s-a născut Mântuitorul, care este Cristos Domnul. Iată semnul după care îl veți cunoaște: veți găsi un prunc înfășat în scutece și culcat în iesle" (Lc 2,10-12). Da, deși este noapte, să nu ne temem, căci ni s-a născut promisul Mântuitor. Deși este un "Prunc", el este Cuvântul lui Dumnezeu care pentru noi oamenii s-a întrupat din Fecioara Maria. Deși este "Prunc", este acel "Cuvânt" atotputernic prin a cărei autoritate divină am fost creați noi și universul întreg. Deși este "Prunc", el nu se teme de diavol și nici de acoliții lui, căci este infinit mai puternic decât toate forțele iadului; de aceea profetul, cu mult înainte de nașterea sa, l-a văzut cu razele puterii divine izvorând din mâinile lui (cf. Hab 3,4).

Biblia ne spune că, atunci când noaptea durerilor a ajuns la apogeul ei, la culmea cea mai înaltă posibil, când părea că nu mai este nici o speranță, tocmai atunci, Cuvântul lui Dumnezeu, expresia cea mai înaltă a puterii lui divine, s-a întrupat, s-a coborât din ceruri de pe tronul său regesc și a venit să ne mântuiască" (cf. Înț 18,14-15).

Eram ca niște oameni căzuți într-o cursă și ajunși într-o închisoare întunecoasă în care locuiau deja dușmanii noștri, dușmani care după cum spune profetul, ne-au pus juguri grele, ne loveau spinarea, ne asupreau (cf. Is 9,4), ne tratau ca pe o pradă și ne stăpâneau cu brutalitate (cf. Is 49,24-25). Dar iată că în noaptea preasfântă a primului Crăciun, noapte preasfântă pe care noi o retrăim acum, s-a împlinit ceea ce ne-a promis Dumnezeu încă din Eden și ne-a repetat prin toți profeții, că ne va trimite un mântuitor (cf. Gen 3,15). Iată că în noaptea sfântă de Crăciun s-a împlinit cuvântul lui Dumnezeu rostit prin gura profetul Isaia, din care am citit și noi în această noapte preasfântă: "Poporul care umbla în întuneric a văzut lumină mare, peste cei care locuiau în ținutul întunecat a strălucit o lumină. Tu ai mărit bucuria poporului tău și ai sporit veselia lui. Ei se bucură înaintea ta cum se bucură oamenii în timpul secerișului, cum se veselesc la împărțirea prăzilor. Căci jugul care îi apăsa, toiagul care le lovea spinarea și biciul celui care îi asuprea, tu le-ai sfărâmat ca în ziua victoriei asupra lui Madian. Căci un prunc ni s-a născut nouă, un fiu ni s-a dat nouă; semnul puterii este pe umerii lui. Numele lui este: «Sfetnic minunat, Dumnezeu puternic, Părinte veșnic, Principe al păcii»" (Is 9,2-6).

De atunci, Crăciunul a devenit din neam în neam o zi de comemorare și de sărbătoare, o zi de mare bucurie și de mulțumire pentru toți oamenii credincioși, dar și pentru întreg universul care fusese și el contaminat de otrava dezastroasă a păcatului.

Dar această sărbătoare și bucurie nespusă este umbrită de o undă de durere, căci Pruncușorul Isus s-a născut ca să plătească în locul nostru factura păcatului, truda, suferința și moartea (cf. Rom 6,23). Dicționarul etimologic al limbii române ne spune că numele sărbătorii de Crăciun vine de la latinescul "creatio-creationis", care înseamnă naștere, dar și de la slavonescul "kracun", care înseamnă "jertfă tânără". Deci cuvântul "Crăciun" cuprinde în el însuși misterul sărbătorii la care participăm acum: Isus s-a născut prunc, s-a făcut om pentru a plăti în locul nostru datoria lăsată de Adam și crescută de noi, datorie concretizată până la achitarea ei integrală, în trudă, suferință și moarte, așa cum vedem și așa cum ne-au spus profeții (cf. Is 53,1-10; Rom 6,23). Deci, după o veche zicere creștină, Crăciunul luminează Paștele.

Dar după cuvântul lui Dumnezeu Tatăl, Fiul său care s-a născut pentru a fi jertfit: "Va vedea rodul muncii sufletului lui și se va înviora. Robul meu cel neprihănit va pune pe mulți oameni într-o stare după voia lui Dumnezeu căci va lua asupra lui povara nelegiuirilor lor. De aceea, îi voi da partea lui la un loc cu cei mari, și va împărți prada cu cei puternici" (Is 53,11-12).

Într-adevăr într-o noapte ca aceasta, acum mai bine de două mii de ani în urmă, s-a născut Mesia din familia lui Iosif din neamul lui David și din sânul neprihănit al Preacuratei Fecioare Maria (cf. Lc 2,4-5). S-a născut la Betleem, casa pâinii, pentru a ne fi pâinea vieții (cf. In 6,35). S-a născut aproape de câmpul păstorilor, pentru a ne fi păstor care își dă viața pentru oile sale (cf. In 10,11). S-a născut într-o peșteră, pe proprietatea unor oameni, pe niște paie, între niște animale, și arătat de o stea, pentru a ne spune că a venit să mântuiască omul și universul contaminat de păcat (cf. Rom 8,19-23). S-a lăsat introdus de Iosif în casa lui David, pentru a ne arăta că a venit pentru a împlini profețiile și planul divin de iubire prin care să ne introducă în familia cerească (cf. 2Sam 7,16; In 1,12). S-a născut supunându-se legilor civile în vigoare, pentru a ne arăta că Dumnezeu guvernează lumea pentru a ne întoarce acasă (cf. Lc 2,1-7). Dar mai ales s-a născut din Fecioara Maria, pe care el însuși împreună cu persoanele divine au făcut-o neprihănită chiar din clipa zămislirii ei, pentru a ne spune că s-a născut ca să ne facă și pe noi neprihăniți ca pe ea, credincioși ca pe ea, fericiți ca pe ea (cf. Ef 5,27).

De aceea îngerii ne-au chemat să cântăm împreună cu ei: "Mărire întru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace oamenilor de bunăvoință" (Lc 2,13).

De aceea și psalmistul, cheamă la cântare și bucurie: oameni, animale, plante și întreg universul, pentru mântuirea începută în sfânta noapte de Crăciun: "Cântați Domnului un cântec nou. Cântați Domnului toți locuitorii pământului. Cântați Domnului, binecuvântați numele lui. Vestiți din zi în zi mântuirea lui. Vestiți printre neamuri slava lui, printre toate popoarele minunile lui. Să se bucure cerurile și să se veselească pământul, să vuiască marea și tot ce se află într-însa. Să se bucure câmpiile și tot ce este pe ele, să tresalte de bucurie toți copacii pădurilor" (Ps 95,1-3.11-13).

De aceea, după exemplul și învățătura sfântului Paul: "Să părăsim păcatul și poftele lumești, pentru ca să trăim în lumea aceasta în cumpătare, în dreptate, și în pietate, așteptând fericirea de care sperăm să ne bucurăm, când se va arăta slava marelui nostru Dumnezeu și mântuitor, Isus Cristos. El s-a dat pe sine pentru noi, ca să ne răscumpere de toate păcatele și să ne curățe sufletele, spre a fi poporul lui, popor plin de râvnă pentru fapte bune" (Tit 2,11-14).

Dar ce înseamnă cuvintele: "Să părăsim păcatul și poftele lumești, pentru ca să trăim în lumea aceasta în cumpătare, în dreptate, și în pietate, așteptând fericirea de care sperăm să ne bucurăm, când se va arăta slava marelui nostru Dumnezeu și mântuitor, Isus Cristos" (Tit 2,12-13)? Înseamnă a lucra la stricarea lucrărilor diavolului. Sfântul Ioan apostolul ne spune că Isus a venit ca să strice lucrările diavolului (cf. 1In 3,8). Iar păcatele și poftele trupești sunt dintre primele lucrări ale diavolului. Să ne gândim la pofta și păcatul prin care satana i-a atras și i-a pierdut pe oamenii de la început (cf. Gen 3,6; Iac 1,15). Și acum păcatele și poftele rele despart de Cristos mântuitorul (cf. 1Tim 5,11).

Pe la anul 400, sfântul Ieronim (347-420) se afla lângă grota Nașterii Domnului din Betleem. El părăsise plăcerile lumii din Roma și venise aici pentru a se ruga și interioriza, pentru a traduce și comenta Biblia. Când iată îi apare Isus și-i cere ceva în dar. Atunci Ieronim îi oferă în dar, rând pe rând, viața sa, jertfa sa de a fi părăsit lumea, truda sa de traducere și explicare a Bibliei. Dar Isus îi spune că încă nu i-a dat încă lucrul pentru care a venit pe pământ și în care el, Ieronim, era foarte bogat. Văzând Isus că Ieronim nu pricepe, i-a spus direct: "Dă-mi păcatele tale ca să ți le spăl în sângele meu (cf. In 1,29). Apoi voi primi viața, truda și jertfa ta!"

De fapt același lucru, același "dar", ni-l cere Isus și nouă de Crăciun și mereu: Să-i dăm păcatele, lucrarea diavolului în viața noastră, căci pentru asta s-a născut de Crăciun să ridice păcatele lumii (cf. In 1,29) și să strice astfel lucrările diavolului (cf. 1In 3,8). La primul Crăciun s-a născut într-un grajd din Betleem care a devenit luminat. Dar de la următorul Crăciun și până acum și până la sfârșitul lumii, Isus se naște numai în sufletele noastre, de aceea le vrea curate, strălucitoare și pline de cânt de îngeri. Iar la aceasta lucrează alături și împreună cu noi, așa cum multora le-a fost dat să vadă.

Da, cât timp nu suntem curățiți de păcat, suntem ca un vas întinat, în care orice bun se pune își pierde valoarea, căci păcatele și poftele sunt lucrările diavolului (cf. Is 64,6; 1In 3,8). Iar mulți dintre oameni, amăgiți de diavol, țin așa de mult la păcatele lor, semnul sclaviei voluntare la diavol (cf. In 8,34), că nu vor să le dea de la ei, ba chiar se laudă cu ele, uitând că păcatul îi face și îi ține robi, iar robul satanei nu are loc în casa Tatălui (cf. In 8,35), uitând că nimic întinat nu poate intra în cer (cf. Ap 21,27), uitând că numai Isus îi poate elibera (cf. In 8,36).

De aceea, rugăciunea oficială a Bisericii de fiecare zi începe cu îndemnul psalmistului: "O, de ați asculta astăzi glasul lui: Nu vă împietriți inimile ca la Meriba, ca în ziua de la Massa, în pustiu; acolo m-au ispitit părinții voștri, m-au pus la încercare, deși au văzut lucrările mele" (Ps 95,7-9). Evreii văzuseră lucrările Domnului patruzeci de ani în pustiu: apărarea de dușmani (cf. Dt 1,30), picioarele nu li s-au umflat de mers (cf. Dt 8,4), hainele și încălțămintea nu s-au uzat (cf. Dt 29,5), mana cu orice gust (cf. Ex 16,35; Înț 16,20) și apa din stâncă, semnul lui Cristos (cf. 1Cor 10,4), nu le-au lipsit (cf. Num 20,11). Dar ajunși aproape de intrarea în Canaan nu mai credeau în Dumnezeu și s-au răzvrătit împotriva lui, căci pentru un moment li terminaseră apa.

De aceea, nici noi să nu găsim motive de a rămâne în păcat și de a-i refuza lui Isus locul pe care l-a cerut în inima noastră pentru a se naște (cf. Prov 23,26), căci el ne iubește și a venit să ne spele păcatele (cf. Ap 1,5).

Dar ce înseamnă cuvintele: "Popor plin de râvnă pentru fapte bune" (Tit 2,14)? Să nu uităm că începând cu cei mai din urmă dintre oameni îl slujim și îl mângâiem pe însuși Isus (cf. Mt 25,40), cel venit la Crăciun pentru mântuirea noastră.

Sfânta Tereza de Calcutta (1910-1997) obișnuia să spună: "Este Crăciun ori de câte ori îi zâmbești unui frate și îi dai mâna; ori de câte ori rămâi în tăcere pentru a-l asculta pe altul; ori de câte ori speri cu cei închiși, cu cei oropsiți de sărăcia fizică, morală și spirituală. Este Crăciun ori de câte ori îi permiți lui Dumnezeu să-i iubească pe alții prin tine".

Crăciun fericit tuturor!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat