Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

CĂLĂTORIA APOSTOLICĂ A SFÂNTULUI PĂRINTE FRANCISC
ÎN MYANMAR ȘI BANGLADESH

(26 noiembrie - 2 decembrie 2017)

Întâlnire cu preoții, călugării și călugărițele, consacrații, seminariștii și novicele
Biserica "Sfântul Rozariu" (Dhaka)
Sâmbătă, 2 decembrie 2017

Iubiți frați și surori,

Mulțumesc arhiepiscopului Costa pentru introducerea sa și mulțumesc pentru intervențiile voastre. Am aici un discurs pregătit de opt pagini... Dar noi am venit aici să-l ascultăm pe papa și nu ca să ne plictisim! Pentru aceasta voi da domnului cardinal discursul, el îl va traduce în bengaleză, iar eu vă voi spune ceea ce-mi vine în inimă. Nu știu dacă va fi mai bine sau mai rău, dar vă asigur că va fi mai puțin plictisitor!

Când am intrat și v-am salutat, mi-a venit în minte o imagine din profetul Isaia, mai precis din prima lectură pe care o vom citi marțea viitoare: "În acele zile, va răsări o mică mlădiță din casa lui Israel. Acea mlădiță va crește, va crește și va fi plină de Duhul lui Dumnezeu, Duhul înțelepciunii, al înțelegerii, al științei, al evlaviei, al temerii de Dumnezeu" (cf. Is 11,1-2). Isaia, într-un anumit sens, descrie aici aspectele mici și mari ale vieții de credință, ale vieții de slujire lui Dumnezeu. Și vorbind despre viață de credință și de slujire a lui Dumnezeu, se referă la voi, care sunteți bărbați și femei ai credinței și care-l slujiți pe Dumnezeu.

Începem de la mlădiță. Mlădiță este ceea ce stă în pământ, și asta este sămânța. Sămânța nu este nici a ta nici a mea: sămânța o seamănă Dumnezeu și Dumnezeu e cel care o face să crească. Fiecare dintre noi poate spune: "Eu sunt mlădița". Da, dar nu prin meritul meu, ci al seminței care te face să crești.

Și eu ce trebuie să fac? S-o afânez, s-o afânez. Pentru ca să crească și să ajungă la plinătatea spiritului. Este ceea ce voi trebuie să dați ca mărturie.

Cum se poate afâna această sămânță? Îngrijind-o. Îngrijind sămânța și îngrijind mlădița care începe să crească! A îngriji vocația pe care am primit-o. Așa cum se îngrijește un copil, așa cum se îngrijește un bolnav, așa cum se îngrijește un bătrân. Vocația se îngrijește cu duioșie umană. Dacă în comunitățile noastre, în preoțimea noastră lipsește această dimensiune de duioșie umană, mlădița rămâne mică, nu crește, și ar putea chiar să se usuce. Trebuie îngrijită cu duioșie, pentru că fiecare frate din preoțime, fiecare frate din conferința episcopală, fiecare frate sau soră din comunitatea mea călugărească, fiecare frate seminarist este o sămânță a lui Dumnezeu. Și Dumnezeu îl privește cu duioșie de tată.

Este adevărat: noaptea, vine dușmanul și seamănă o altă sămânță și există riscul ca sămânța bună să fie sufocată de sămânța rea. Cât de urâtă este neghina în preoțime... ce urâtă este neghina în conferințele episcopale... ce urâtă este neghina în comunitățile călugărești și în seminarii. A îngriji mlădița, mlădița seminței bune, și a vedea cum crește; a vedea cum se deosebește de sămânța rea și de buruiană.

Unul dintre voi - cred că a fost Marcel - a spus: "a discerne în fiecare zi cum crește vocația mea". A îngriji înseamnă a discerne. Și a ne da seama că planta care crește, dacă merge într-o parte, crește bine; dacă în schimb merge într-o altă parte, crește rău. Și a-mi da seama când crește rău, sau când sunt companii sau persoane sau situații care îi amenință creșterea. A discerne. Și se poate discerne numai atunci când avem o inimă care se roagă. A ne ruga. A îngriji înseamnă a ne ruga. Înseamnă a cere Celui care a semănat sămânța ca să mă învețe s-o afânez. Și dacă eu sunt în criză, sau am adormit, s-o afâneze un pic pentru mine. A ne ruga înseamnă a-i cere Domnului să se îngrijească de noi, să ne dea duioșia pe care noi trebuie s-o dăm altora. Aceasta este prima idee pe care aș vrea să v-o dau: ideea de a vă îngriji de sămânță pentru ca mlădița să crească până la plinătatea înțelepciunii lui Dumnezeu. A o îngriji cu atenție, a o îngriji cu rugăciunea, a o îngriji cu discernământul. A o îngriji cu duioșie. Pentru că așa se îngrijește Dumnezeu de noi: cu duioșie de tată.

A doua idee care-mi vine este că în această grădină a Împărăției lui Dumnezeu nu este numai o sămânță: sunt mii și mii de mlădițe, noi toți suntem mlădițe. Și nu este ușor a face comunitate. Nu este ușor. Pasiunile umane, defectele, limitele amenință mereu viața comunitară, amenință pacea. Comunitatea de viață consacrată, comunitatea seminarului, comunitatea preoțimii și comunitatea conferinței episcopale trebuie să știe să se apere de orice tip de diviziune. Ieri i-am mulțumit lui Dumnezeu pentru exemplul pe care Bangladeshul știe să-l dea în domeniul dialogului interreligios. Unul dintre cei care au vorbit a citat o frază a cardinalului Tauran, când a spus că Bangladeshul este cel mai bun exemplu de armonie în dialogul interreligios. [Aplauze] Și aceste aplauze sunt pentru cardinalul Tauran. Dacă ieri am spus asta despre dialogul interreligios, vom face contrariul în cadrul credinței noastre, al confesiunii noastre catolice, al comunităților noastre? Și aici Bangladeshul trebuie să fie exemplu de armonie!

Sunt mulți dușmanii armoniei, sunt mulți. Îmi place să citez unul, care este suficient ca exemplu. Probabil că vreunul mă poate critica pentru că sunt repetitiv, dar pentru mine este fundamental. Dușmanul armoniei într-o comunitate călugărească, într-o preoțime, într-un episcopat, într-un seminar este spiritul de bârfă. Și asta n-am inventat eu: în urmă cu două mii de ani, a spus-o un anumit Iacob într-o scrisoare pe care a scris-o Bisericii. Limba, frați și surori, limba! Ceea ce distruge o comunitate este a vorbi rău despre alții. A sublinia defectele altora. Dar nu a spune asta celui interesat, ci a o spune altora, și astfel a crea un ambient de neîncredere, un ambient de suspiciune, un ambient în care nu este pace și este dezbinare. Există un lucru care-mi place să-l spun ca imagine a ceea ce este spiritul bârfei: este terorism. Da, terorism. Pentru că acela care vorbește rău despre un altul n-o face public. Teroristul nu spune public: "Sunt un terorist". Și cine vorbește rău despre un altul, o face în ascuns: vorbește cu unul, lansează bomba și pleacă. Și acea bombă distruge. Și el pleacă, liniștit, ca să lanseze altă bombă. Dragă soră, dragă frate, când vrei să vorbește rău despre un altul, mușcă-ți limba! Lucrul cel mai probabil este ca să ți se umfle, dar nu vei face rău fratelui tău sau sorei tale.

Spiritul de dezbinare. De câte ori în Scrisorile sfântului Paul citim despre durerea pe care o avea sfântul Paul atunci când în Biserică intra acest spirit. Desigur, voi mă puteți întreba: "Părinte, însă dacă văd un defect într-un frate, într-o soră, și vreau să-l corectez, sau vreau să-l spun, dar nu pot trage bomba, ce pot să fac?". Poți să faci două lucruri, nu le uita. Primul, dacă este posibil - pentru că nu este posibil mereu - spune-l persoanei, față în față. Isus ne dă acest sfat. Este adevărat că vreunul îmi poate spune: "Nu, nu se poate face, părinte, pentru că este o persoană complicată". Ca și tine, complicată. Bine, poate că din prudență nu este oportun. Al doilea principiu: dacă nu poți să-l spui persoanei, spune-l celui care poate remedia și nimănui altcuiva. Ori o spui în față ori o spui celui care poate remedia, dar în privat, cu caritate. Câte comunități - nu vorbesc din auzite, vorbesc din ceea ce am văzut -, câte comunități am văzut distrugându-se datorită spiritului de bârfă! Vă rog, mușcați-vă limba la timp!

Și al treilea lucru pe care voiam să vi-l spun - așa cel puțin nu este prea plictisitor... după aceea veți avea partea plictisitoare în textul scris - este să încercați să aveți, să cereți și să aveți un spirit de bucurie. Fără bucurie nu putem să-l slujim pe Dumnezeu. Eu întreb pe fiecare dintre voi - dar răspundeți înlăuntrul vostru, nu cu glas tare -: "Cum este bucuria ta?". Vă asigur că este cu adevărat trist a întâlni preoți, consacrați sau consacrate, seminariști, episcopi amărâți, cu o față tristă, încât își vine să întrebi: "Ce ai luat la micul dejun azi dimineață, oțet?". Față de oțet. Acea amărăciune a inimii, când vine sămânța rea și spune: "Ah, uite, pe acela l-au făcut superior... pe aceea au făcut-o superioară... pe acela l-au făcut episcop... și pe mine mă lasă deoparte". Acolo nu este bucurie. Sfânta Tereza - cea mare - are o frază care este un blestem; o spune călugărițelor sale: "Vai de călugărița care spune: Mi-au făcut o nedreptate!" Folosește expresia spaniolă «sinrazón», în sensul de nedreptate. Când ea întâlnea o soră care se plângea pentru că "nu mi-au dat ceea ce trebuiau să-mi dea" sau "nu m-au promovat", "nu m-au făcut prioră" sau ceva de felul acesta, vai de călugărița aceea: este pe drumul urât.

Bucurie. Bucurie și în momentele dificile. Acea bucurie care, dacă nu poate să fie râs, pentru că durerea este mare, este pace. Îmi vine în minte o scenă a celeilalte Tereze, cea mică, Tereza a Pruncului Isus. Ea trebuia să însoțească, în fiecare seară, la sufragerie o călugăriță bătrână, neabordabilă, mereu furioasă, foarte bolnavă, sărmana, care se plângea de orice. Și în orice loc ar fi atins-o, spunea: "Nu, că mă doare!". Într-o seară, în timp ce o însoțea prin curte, a auzit de la o casă vecină muzica de la o sărbătoare, muzica oamenilor care se distrau, buni oameni, așa cum făcuse și ea și le văzuse și pe surorile sale făcând la fel, și și-a imaginat oamenii care dansau și a spus: "Marea mea bucurie este aceasta și nu o schimb cu niciuna". Chiar și în momentele problematice, de dificultate în comunitate - a suporta uneori un superior sau o superioară un pic "stranii" - chiar și în aceste momente a spune: "Sunt bucuros, Doamne. Sunt bucuros", așa cum spunea sfântul Albert Hurtado.

Bucuria inimii. Vă asigur că îmi dă atâta duioșie când întâlnesc preoți, episcopi sau surori în vârstă, care au trăit viața cu plinătate. Ochii lor sunt indescriptibili, așa de plini de bucurie și de pace. Cei care nu au trăit așa viața lor, Dumnezeu e bun, Dumnezeu îi îngrijește, dar le lipsește în ochi acea lumină pe care o au cei care au fost bucuroși în viață. Încercați să căutați - mai ales se vede la femei - încercați să căutați în surorile bătrâne, acele surori care au petrecut toată viața slujind, cu atâta bucurie și pace: au ochii vicleni, strălucitori... Pentru că au înțelepciunea Duhului Sfânt.

Mica mlădiță, în acești bătrâni, în aceste bătrâne, a devenit plinătatea celor șapte daruri ale Duhului Sfânt. Amintiți-vă de asta marțea viitoare, când veți asculta lectura la Liturghie, și întrebați-vă: Îngrijesc mlădița? Afânez mlădița? Mă îngrijesc de mlădiță în alții? Îmi este frică să fiu terorist și, pentru aceasta, nu vorbesc niciodată rău despre alții și mă deschid la darul bucuriei?

Vouă tuturor vă urez ca, asemenea vinului bun, viața să vă facă să vă formați până la sfârșit, și ochii voștri să strălucească de acea viclenie bună, de bucurie și de plinătatea Duhului Sfânt.

Rugați-vă pentru mine așa cum eu mă rog pentru voi.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat