Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 4-a din Advent - Anul B - 2017

"Iată slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38).

Religia creștină se deosebește toate celelalte religii ale lumii prin aceea că, dacă în toate celelalte religii accentul se pune în primul rând pe ceea ce omul trebuie să facă pentru Dumnezeu, în religia creștină accentul se pune în primul rând pe ceea ce Dumnezeu a făcut și face pentru om, iar prima chemare a omului este aceea de a primi ceea ce Dumnezeu a făcut și face pentru el. Dar asta nu înseamnă că omul nu trebuie să facă nimic pentru Dumnezeu.

În prima lectură de astăzi (cf. 2Sam 7,1-16), regele David, întărit de Dumnezeu să-și consolideze domnia peste Israel, ca mulțumire vrea să-i ridice o casă Domnului. Dar Domnul îi spune lui David că nu el trebuie să-i facă o casă lui Dumnezeu, ci că David trebuie să accepte ca Domnul să-i ridice lui "o casă", căci Domnul îi va ridica un descendent după el, care va ieși din el și îi va întări domnia. El îi va fi lui tată și el îi va fi lui fiu. Și astfel casa, domnia și tronul lui David vor fi stabile pentru totdeauna în fața lui (cf. 2Sam 7,12-16). David acceptă planul lui Dumnezeu, iar Dumnezeu cel credincios, prin Solomon, îi ridică lui David un palat regal și un templu sfânt pentru Domnul, iar mai apoi prin ceilalți descendenți ai lui îi ridică lui David o "fecioară neprihănită" care i-l va naște lui David pe adevăratul său descendent, pe Mesia, pe Isus Cristos, mântuitorul oamenilor și al universului. Iată că a primi oferta lui Dumnezeu înseamnă să primești nespus mai mult decât poți spera, cere și gândi (cf. Ef 3,20).

În Evanghelia de astăzi (cf. Lc 1,26-38), Fecioara Maria, care avea un plan cu viața ei, la vizita și cuvintele îngerului Gabriel, care i-a cerut colaborare la planul divin de mântuire, nu înțelege cum va deveni mamă a lui Mesia, căci este fecioară. Însă atunci când îngerul îi spune din partea lui Dumnezeu că va zămisli prin puterea Duhului Sfânt fără a-și pierde fecioria, că va naște un fiu pe care îl va numi Isus, că acest Fiu va fi mare, va fi numit Fiul Celui Preaînalt, că Domnul Dumnezeu îi va da tronul lui David, tatăl său, că va domni peste casa lui Iacob pe veci și că domnia lui nu va avea sfârșit, Maria, asemenea lui David, strămoșul ei, acceptă încrezătoare planul lui Dumnezeu, fără a ține cont de riscurile ocărilor de a naște în afara căsătoriei, de riscul de a fi părăsită de Iosif și mai ales de riscul uciderii cu pietre, rostind acele memorabile cuvinte: "Iată slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău" (cf. Lc 1,28-38). Dar Dumnezeu a avut grijă ca nici unul dintre aceste riscuri să nu i se întâmple. Ba mai mult, chiar imediat după acceptul ei, Iosif reafirmă logodna (cf. Mt 1,24), Elisabeta o fericește (cf. Lc 1,45), poporul ei o fericește (cf. Lc 11,27), toate popoarele pământului o fericesc (cf. Lc 1,48) și în cele din urmă cerul întreg o fericește (cf. Ap 12,1; Ct 6,10). Astfel a primit și ea nespus mai mult decât ar fi putut gândi, spera și cere (cf. Ef 3,20).

Evanghelia după sfântul Matei ne spune că și sfântul Iosif avea un plan propriu cu viața lui și nici el nu înțelegea cum Maria este însărcinată și că va deveni mamă fiind încă necăsătorită și voia să fugă. Dar Dumnezeu vine la el prin înger, îi explică planul divin și îi cere colaborarea. Iar el, fiind un bărbat drept și plin de credință, ca Abraham și ca David, strămoșii săi, acceptă planul divin (cf. Mt 1,19.24), o ia la el pe Maria, îi dă copilului numele de Isus, îl introduce pe Isus în familia lui David și în linia lui mesianică, îi poartă de grijă copilului, dar și Mariei. Astfel a primit și el nespus mai mult decât ar fi putut gândi, spera și cere (cf. Ef 3,20), căci a primit niște titluri unice: tată purtător de grijă al lui Isus, soț feciorelnic al Mamei lui Dumnezeu, bărbat drept și credincios, patron și model al Bisericii Universale, și mai ales harul mântuirii realizate de Isus, că acum ne privește împreună cu toți sfinții și îngerii de la ferestrele paradisului (cf. Ef 2,19-20) și ne cheamă să părăsim și noi planurile noastre lumești pentru a urma planul binecuvântat al lui Dumnezeu.

Lectura a doua (cf. Rom 16,25-27) ne arată că și sfântul Paul și-a schimbat prioritățile după întâlnirea cu Isus pe drumul Damascului și a devenit din dușman prieten al lui Isus, din prigonitor predicator al Bisericii, mergând cu evanghelia la iudei și păgâni (cf. Fap 9,20; Rom 16,26). Și astfel el, care își iubea viața aceasta și atenta la viața creștinilor, acum se bucura de suferințe, bătăi, temnițe și moarte pentru Isus și mântuirea lui.

Reluăm. După ce am văzut în prima lectură că David a părăsit planul lui și a acceptat planul divin și cum Dumnezeu însuși i-a ridicat lui o casă, după ce în evanghelia de astăzi i-am văzut pe Maria și apoi Iosif că au abandonat planurile lor și au acceptat să colaboreze cu planul lui Dumnezeu de mântuire, lăsându-l pe el să le facă o casă în cer în schimbul primirii lui Isus, după ce l-am văzut și pe Paul în lectura a doua că a renunțat la planul său de prigonitor și a acceptat să colaboreze cu Dumnezeu la sfânta lucrare a mântuirii, vestindu-l cu prețul suferințelor și morții de martir pe Isus evreilor și păgânilor (cf. Rom 16,25), acum trebuie să știm că aceste lecturi biblice nu ne-au fost citite ca simple istorisiri pioase, dar ne-au fost adresate pentru că Dumnezeu vrea și colaborarea noastră, adică cere ca și noi să abandonăm planurile noastre aparent bune și frumoase, dar departe de gândurile sale (cf. Is 55,8-9), pentru a accepta cu bucurie planul său divin (cf. 2Cor 12,9.15), și să-i oferim colaborarea noastră, chiar cu riscuri și neplăceri pământești, căci care dintre profeți nu a fost prigonit (cf. Fap 7,52), căci, după vorba sfântului Augustin (354-430): "Dumnezeu care te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine".

Deci, așa cum toți drepții și profeții din Vechiul și din Noul Testament au părăsit planurile lor pământești, toate aparent bune, dar fără folos și zidire (cf. 1Cor 10,23), și au acceptat să colaboreze cu Dumnezeu la planul divin de răscumpărare al oamenilor, tot astfel și noi, care prin Botez ne-am lepădat de satana și de lucrările lui și ne-am făcut "robii" lui Dumnezeu (cf. Rom 6,22) și am devenit profeți și drepți, trebuie să ne armonizăm în așa fel viața noastră cu planul lui Dumnezeu (viața de zi cu zi, căsătoria, serviciul, prietenii, ocupațiile), încât să colaborăm fiecare, după puterile noastre, la opera divină a mântuirii tuturor oamenilor. Apropo, de câte ori ne gândim cerințele lui Dumnezeu, atunci când ne alegem meseriile, partenerii de viață, prietenii și ocupațiile? Acesta este primul semn de acceptare a planului divin de mântuire și de colaborare la el.

Să nu uităm că, prin Botez, fiecare creștin s-a lepădat de satana și s-a făcut un colaborator al planului divin de mântuire, s-a făcut o locuință sfântă a Fiului lui Dumnezeu și un apostol care a fost trimis să mântuiască lumea. Și, devenind creștinul o locuință pentru Fiul, Tatăl și Duhul Sfânt, și un apostol, persoanele divine vor veni să locuiască la el chiar de aici de pe pământ (cf. In 14,23; Ap 3,20-21), iar la sfârșit îl vor lua la ei (cf. In 14,3; 17,24). Lecturile biblice ale Adventului, de la sfânta Liturghie și de la Liturgia orelor, ne-au vorbit și despre păgâni care au colaborat la planul divin de mântuire, cum au fost regii Darius și Cirus.

Citim în istorie că împăratul Alexandru Macedon (356-323 î.Cr.), văzându-l pe slujitorul său, Lisimah (323-281 î.Cr.), rănit într-o luptă și neavând cu ce să-l panseze, Alexandru și-a scos diadema împărătească de pe cap și a legat cu ea rana prietenului său.

Așa a făcut și regele Isus pentru noi la prima sa venire pe care o vom retrăi liturgic și tainic peste puțin timp. El, împăratul cerului și al pământului, s-a despuiat pe sine de măreția sa împărătească și divină, pentru a-l vindeca pe omul rănit de păcat. În întruparea sa din sânul Fecioarei și în lucrarea sa de la cruce, s-au arătat bunătatea și dragostea lui Dumnezeu față de oameni (cf. Fil 2,6-11). Dumnezeu, care este iubire (cf. 1In 4,8.16), care dorește ca toți oamenii să fie salvați, l-a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică (cf. In 3,16). Dumnezeu, într-adevăr, nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el. Oricine crede în el nu este judecat (cf. In 3,17-18). Dar repet, la toată această mare lucrare Dumnezeu are nevoie de acceptarea și colaborarea noastră, după exemplul drepților din Vechiul și din Noul Testament, pe care i-am văzut astăzi, dar și pe tot parcursul Adventului.

Oamenii, pentru a-și întări promisiunile pe care și le fac unul altuia, schimbă între ei semnături sau își lasă gajuri. Dumnezeu însă, pentru a-și garanta promisiunile sale mântuitoare, l-a dat pe propriul său Fiu. În Isus se află "da-ul" și Amin-ul" promisiunilor lui Dumnezeu pentru noi (cf. 2Cor 1,20). Isus, după ce a devenit om solidar cu neputințele noastre (cf. Evr 2,17; 4,15), s-a făcut garantul împlinirii promisiunilor mântuitoare ale lui Dumnezeu față de noi.

De aceea și psalmul 89, psalmul responsorial de astăzi, numit și psalmul legământului, reamintește nu numai de făgăduința lui Dumnezeu față de tronul lui David întărit pentru veșnicie, dar și de "îndurarea", "credincioșia", "bunătatea", "legământul" și "mântuirea" lui Dumnezeu față de toți oamenii.

Psalmul responsorial de astăzi, psalmul 89, a fost scris de un anume Etan, un descendent lui Zerah și al tribului lui Iuda, un înțelept, un psalmist, un consilier al lui Solomon, menționat în 1Regi 4,31 și în psalmul 89 de astăzi. Acesta era un om încrezător în Dumnezeu, un om care vedea pretutindeni "îndurarea", "credincioșia", "bunătatea", "legământul" și "mântuirea" lui Dumnezeu față de toți oamenii, un om care îi încuraja pe toți în a urma chemările Domnului. Însă acest Etan a avut un frate de sânge, pe nume Hemam, și el consilier al lui Solomon, și el înțelept și psalmist. Deși proveneau amândoi din aceeași familie a lui Zerah, fiul lui Iuda, înclinațiile lor spirituale erau total diferite. El era tentat să vadă numai gropile, locurile întunecoase, și să fie cuprins de sentimente de furie și de mânie (cf. Ps 88,1ss). Cei doi frați sunt un exemplu de cum se împarte lumea și astăzi: optimiști și pesimiști. Dar psalmul 89 de astăzi ne cheamă la credință, la acceptare, la colaborare și la optimism, căci suntem în cele mai puternice și iubitoare mâini, mâinile lui Dumnezeu.

Să fim siguri că atunci când Dumnezeu ne dă o lucrare de făcut, el ne dăruiește și puterea pentru a o realiza. Noi suntem numai instrumente în mâna Stăpânului. Niciodată nu vor fi lăudate stropitoarea și sapa, dar grădinarul. Așa cum oamenii nu sunt toți la fel, tot așa și lucrarea rezervată de Dumnezeu unuia are nuanțe și nu este hotărâtă pentru alții. De aceea, cine nu colaborează lasă un gol în lucrare, gol de care va răspunde. Noi nu putem și nici nu trebuie să ne facem lucrarea de capul nostru, pentru că lucrarea este a lui și pentru că Domnul ne-a spus: "Fără mine nu puteți face nimic" (In 15,5). Deci, fiecare are lucrarea lui, și nuanța ei nu este pentru altul.

Mulți se mulțumesc numai să spună: "Trebuie făcut ceva"! Aceștia fac adesea cel mai puțin sau nimic.

Care este situația cu noi? Sunt inimile noastre fixate în Isus? Este inima noastră legată de Dumnezeu ca o jertfa legată cu funii de coarnele altarului (cf. Ps 119,24)? Am socotit prețul și suntem gata să-l plătim, adică să suportăm pierderi pământești de dragul lui Dumnezeu și a planului său de mântuire? În urmarea acestui plan divin de mântuire trebuie să fim ca Isus (Rom 8,29). Ca toți eroii lecturilor de astăzi trebuie să renunțăm chiar la comorile Egiptului (cf. Evr 11,24-27), căci cele ale cerului, care ne sunt rezervate și la care suntem chemați, sunt infinit și nemaiauzit mai mari (cf. Evr 11,26).

Se spune despre contele Peter de Burgos (sec. XII) din Aragon, Spania, că a fost odată așa de obosit încât a dat ordin curtenilor să nu fie deranjat din somn orice s-ar fi întâmplat. Dar chiar în timpul somnului său a murit regele Alfons de Aragon (1073-1134). Oștirile au trimis soli la conte ca să-i ofere coroana. Slujitorii lui Peter de Burgos, ascultători de ordinului primit, s-au temut să-l trezească, și astfel solii au plecat mai departe ca să ofere coroana altuia. Din cauza somnului contele Peter nu a putut deveni rege al Aragonului. Și pe noi ne așteaptă o cunună care nu se vestejește, dar să nu dormim ca cei care nu au credință, ci să ne angajăm în misiune pentru realizarea planul lui Dumnezeu de mântuire, asemenea lui David, Maria, Iosif, Paul și asemenea tuturor oamenilor credincioși ai istoriei.

Binecuvântat este cel care a renunțat la planul său de dragul lui Isus (cf. Mc 10,29-30). Să nu ne mulțumim numai cu o formă de evlavie (cf. 2Tm 3,5), fiindcă nu este mai bună decât sărutul Orpei (cf. Rut 1,14). Fie ca Duhul Sfânt să lucreze în noi ca să ne putem dărui în întregime inimile lui Dumnezeu și lucrării lui de mântuire.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 4-a din Advent. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat