Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Arta, nașterea Domnului, sfântul Francisc și crucea

De Cristina Uguccioni

Isus putea să vină în lume în multe moduri: "putea să vină în mod spectaculos sau ca un războinic, un împărat...", în schimb "vine ca un copil din familie, într-o familie", spunea papa Francisc într-o cateheză. "Dumnezeu a ales să se nască într-o familie umană" făcând o legătură ireversibilă cu creaturile sale. A ales să treacă pe acolo, prin sânul unei tinere. În naștere se împlinește ceva decisiv pentru uman.

În cursul secolelor nașterea lui Isus a fost un subiect pe care arta l-a frecventat cu pasiune și asiduitate. Cu "Vatican Insider" reparcurge etapele acestei istorii monseniorul Timothy Verdon, profesor de istoria artei la Stanford University și director al Muzeului Operei Domului din Firenze.

Printre operele din antichitate care reprezintă nașterea lui Isus pe care o considerați deosebit de semnificativă pentru a înțelege istoria reprezentării acestui subiect?

Gândul meu se îndreaptă la releveul de la un sarcofag creștin din secolul al IV-lea - începuturile secolului al V-lea, păstrat la Musée Départemental de l'Arles Antique, la Arles, mare centru roman și după aceea paleocreștin din Franța. Pe sarcofag nașterea lui Isus este reprezentată cu alte episoade din Vechiul și din Noul Testament. De fapt, sunt reprezentați magii care indică steaua și două scene care ne permit să înțelegem ce istorie va avea reprezentarea nașterii Domnului: în prima scenă, pe stânga, se văd Iosue și Moise care pe munte primește tablele Legii: asta exprimă voința clară, în mod specific teologică, de a lega nașterea cu ceea ce scris sfântul Paul în Scrisoarea către Galateni: "Dumnezeu l-a trimis pe fiul său, născut din femeie, născut sub Lege" (4,4). În a doua scenă, în dreapta, este Abraham care urmează să-l jertfească pe Isaac și este oprit de înger, o referință la ceea ce este afirmat în Scrisoarea către Evrei, unde se citește: "Pentru aceasta, intrând în lume, el spune: «Tu n-ai voit nici jertfă, nici ofrandă, ci mi-ai alcătuit un trup. Nu ți-au plăcut nici arderile de tot, nici jertfele pentru păcat. Atunci am zis: Iată, vin - în sulul cărții este scris despre mine - ca să fac voința ta, Dumnezeule!»" (10,5-7). Isaac a fost cruțat, în timp ce Cristos, care a venit în lume pentru a mântui marea familie umană, s-a oferit pe sine însuși în întregime, până la moartea pe cruce. În reprezentările nașterii Domnului din primele secole nașterea lui Cristos este strâns legată de pătimire: reiese voința evidentă a artiștilor - sau mai bine zis a Bisericii care i-a călăuzit pe artiști în articulația iconografică a subiectului - de a reprezenta evenimentul nașterii fără a-l separa vreodată de misterul mântuirii, de întreaga istorie a Mântuitorului.

Puteți indica alte opere în care se evidențiază acest mod de a pune lucrurile?

Semnalez una, foarte importantă: o operă de bijutier care provine de la începutul secolului al IX-lea, păstrată în Muzeele Vaticane: crucea lui Pascal I. Ciclul copilăriei - de la Buna Vestire la prezentarea la templu - este relatat cu mici scene în email situate în interiorul crucii: nașterea lui Isus se află chiar la încrucișarea brațelor lucrării, care - trebuie amintit - este o staurotecă adică un relicviar pentru fragmente din adevărata cruce. Una dintre cele mai detaliate reprezentări a ciclului nașterii din Evul Mediu timpuriu se află așadar chiar în interiorul unei cruci: nașterea pruncului este literalmente văzută în raport cu moartea sa. Deci în secolul al IX-lea este încă prezentă și puternică prezentarea teologică despre care vorbeam puțin mai înainte, care refuză să separeu nașterea lui Isus, cu toată dulceața și duioșia care o însoțesc, de moartea violentă spre care Fiul va merge din iubire. În cursul secolelor, această prezentare, care se va schimba și ea, nu va fi niciodată abandonată complet: de exemplu, în secolul al XV-lea, un artist ca Pesellino pictează pe aceeași pânză - expusă la National Gallery din Londra - într-o parte magii care aduc daruri lui Isus prunc în sânul Mariei și, în cealaltă parte, pe Cristos pe cruce.

În ce epocă începe să se schimbe prezentarea descrisă de dumneavoastră?

În epoca sfântului Francisc din Assisi, unul dintre marii protagoniști ai acestei cotituri: nașterea începe să fie reprezentată într-un mod mai istoric precum și mai sentimental. Cu ieslea din Greccio, la Crăciunul din 1223, Francisc prezintă cu emfază pentru poporul din acea mică localitate aspectele umane ale nașterii. Semn deosebit de elocvent al acestei cotituri este o frescă de Giotto în bazilica superioară din Assisi, care provine din anii nouăzeci din secolul al XIII-lea: îl reprezintă întocmai pe Francisc care, la Greccio, îl depune pe prunc în iesle și vorbește cu el: cei doi se privesc cu intensitate. În jur sunt frații care cântă, oamenii din Greccio care privesc cu uimire și preotul la altar care-și întoarce privirea observând gestul lui Francisc și din expresia feței sale pare că aproape spune: "Eu la altar fac prezent trupul lui Cristos în timp ce Francisc, cu această iesle, face același lucru în mod dramatic mai intens". Prin ușa deschisă a peretelui despărțitor vedem intrând femeile - singurele care știu ce înseamnă a aduce pe lume un copil - care-l privesc cu participare înduioșată pe Francisc și pe prunc și se apropie trecând sub o cruce. Așadar iarăși este prezentă trimiterea la pătimire, dar în această frescă pe primul plan este întreaga gamă de sentimente pe care credincioșii le trăiesc la Crăciun: uimirea, minunarea, lauda, adorația. În frescă, Giotto arată, sprijinit de peretele despărțitor, și amvonul și asta pentru că, în conformitate cu izvoarele franciscane, înainte de a-l depune pe prunc în iesle, Francisc s-a adresat poporului în timpul Liturghiei de Crăciun: Toma din Celano povestește că sfântul din Assisi a vorbit despre prunc cu voce tremurândă din cauza emoției, insistând pe amănunte mici (de exemplu, frigul) pentru a reîncălzi evlavia credincioșilor.

Ce s-a întâmplat în secolele următoare?

De la sfârșitul secolului al XIII-lea artiștii încep să creeze o lungă serie de Nașteri foarte înduioșătoare, care prezintă cu emfază aspectele umane ale nașterii. Mă gândesc de exemplu la Nașterea pictată la sfârșitul anilor treizeci din secolul al XV-lea de Beato Angelico în conventul "Sfântul Marcu", la Firenze, în care nașterea lui Isus este situată într-un peisaj întunecat și într-un anumit fel amenințător, parcă pentru a aminti că duioșia momentului nașterii face parte dintr-o istorie dramatică ce va culmina cu moartea Domnului. La sfârșitul secolului al XV-lea, Domenico Ghirlandaio pictează Nașterea în biserica "Sfânta Treime", la Firenze, și ieslea măgarului și boului este un vechi sarcofag roman. Deci mulți artiști nu ne permit să uităm că nașterea lui Isus este preludiu pentru oferirea de sine care va ajunge la apogeul său pe cruce. Și totuși, în aceste opere din secolul al XV-lea, emfaza este pusă pe umanitatea protagoniștilor, pe duioșie, pe iubirea Mariei față de prunc, pe uimirea înduioșată a păstorilor. În secolele următoare nu lipsesc reprezentări ale nașterii care exclud trimiteri teologice la moarte și se concentrează exclusiv pe uimirea și minunare: mă gândesc la Nașterile francezului Georges de La Tour și a olandezului Rembrandt și la multe altele care astăzi ajung pe felicitările de Crăciun. Rezumând: la începutul marii tradiții iconografice creștine și în bună parte a dezvoltării sale, nașterea este indisolubilă de viața lui Cristos și de moartea sa. Se poate spune că operele ne obligă să considerăm nașterea în cadrul ciclului liturgic și acest lucru este de înțeles din moment ce aceste imagini se nasc pentru biserică și în biserică, deci în slujba creștinismului comunicat persoanelor prin intermediul ciclului liturgic. Fiecare creștin care merge în mod obișnuit la Liturghie știe bine că Nașterea Domnului este preludiu pentru Paște.

Care Naștere vă este mai dragă?

Aș spune că aceea a venețianului Giovanni Bellini, expusă la National Gallery din Londra, cunoscută ca "Madonna del prato" ("Sfânta Fecioară de pe pajiște"), o operă de la începuturile secolului al XVI-lea care rezumă în mod magnific fie tradiția antică, ce subliniază destinul de moarte al pruncului, fie tradiția franciscană și modernă care prezintă cu emfază duioșia evenimentului și umanitatea protagoniștilor. În această pictură, Maria, femeie tânără, este reprezentată așezată pe o pajiște și ține pe picioare pe pruncul care doarme, o aluzie clară la moartea care-l așteaptă. Pe fața mamei, așa de tânără și proaspătă, se percepe presentimentul acelei săbii care îi va străpunge sufletul (profețită de Simeon), conștiința dureroasă a suferinței la care este destinat Isus. Această pictură, cu pruncul într-o poziție de abandonare totală este o Piet? (= coborârea de pe cruce).

Pentru ce motive subiectul nașterii a fost aproape substanțial ignorat în secolul trecut? Și de ce, dimpotrivă, pătimirea s-a bucurat de o favoare enormă printre artiști?

Deja în secolul al XIX-lea, nașterea lui Isus este un subiect care apare cu frecvență mai mică și asta s-a întâmplat din diferite motive: fie pentru că Biserica nu reușește să intre în dialog - pe deplin și în mod satisfăcător - cu modernitatea și trăiește o suferință care o face să aibă predilecție, în domeniul artistic, față de reprezentarea pătimirii lui Cristos, fie pentru că, intrând în modernitate, ea își dă seama că unele momente ale vieții Domnului sunt mai universal inteligibile decât altele: toți oamenii din secolul al XX-lea (chiar și cei din epoca noastră) știu ce este suferința și percep în Cristos răstignit simbolul pătimirilor și nedreptăților îndurate de ființa umană în timp ce evangheliile care fac referință la naștere, cu stilul lor aproape de poveste, par mai puțin credibile în ochii lor.

În societățile occidentale din epoca noastră - urmărite de un individualism autoreferențial răspândit, dominate de dictatul autorealizării, al acelui a face de la sine și pentru sine bucurându-se numai de sine, fără legături și fără datorii față de cineva - atenția scăzută rezervată de artiști nașterii poate să fie datorată și unui soi de neîncredere mai generală față de evenimentul nașterii, care ne obligă să ne recunoaștem copii, dependenți de alții și de îngrijirile lor, în mod radical incapabili "să facem de la sine"?

Desigur. Nașterea implică încrederea copilului în părinți și responsabilitatea părinților de a-l primi ascultând sentimentele materne și paterne cele mai profunde care se află în ei. Aceste sentimente, care timp de secole au fost centrale în viața fiecărei ființe umane, astăzi sunt atenuate: ba chiar aș spune că sunt privite cu multă suspiciune.

(După Vatican Insider, 15 decembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat