Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Lumea dă mărturie că a primit ceva aici, la Lourdes, din partea Domnului". Interviu cu episcopul Nicolas Brouwet, episcop de Tarbes și Lourdes (Franța)

Dieceza de Iași l-a avut oaspete, în perioada 25-31 octombrie 2017, pe Mons. Nicolas Brouwet, episcop al Diecezei de Tarbes și Lourdes (Franța), însoțit de doi preoți români care slujesc în dieceza sa - pr. Mihai Percă, actualmente capelan al sanctuarului marian de la Lourdes, și pr. Andrieș Petru OFMConv., paroh al comunității franciscane din Tarbes.

Excelența Sa a putut descoperi Dieceza de Iași vizitând diferite obiective și participând la câteva evenimente desfășurate în dieceză. A vizitat sanctuarul marian de la Cacica, seminariile diecezane, dar și diferite parohii. Printre evenimentele la care a luat parte au fost și Liturghia de la sanctuarul marian de la Cacica, la 28 octombrie, cu ocazia pelerinajului absolvenților de liceu, precum și Liturghia de la Institutul Teologic "Sfântul Iosif" din Iași, la 29 octombrie, în cadrul căreia trei studenți au fost instituiți acoliți.

PS Nicolas s-a întâlnit și cu PS Petru Gherghel și PS Aurel Percă, discutând despre diferitele caracteristici pastorale ale diecezelor pe care le păstoresc.

La sfârșitul vizitei sale în România, Excelența Sa a binevoit să răspundă la câteva întrebări, în cadrul unui interviu realizat inițial în limba italiană.

* * *

• Mai întâi, Excelență, aș dori să vă întreb cine este, pe scurt, episcopul Nicolas Brouwet?

Eu sunt un preot din periferia Parisului. Fiind mai întâi paroh, dar și capelan al studenților, am fost consacrat episcop acum nouă ani, slujind patru ani ca episcop auxiliar în Dieceza de Nanterre, dieceza mea de origine, iar de cinci ani și jumătate sunt episcop de Tarbes și Lourdes.

• Am aflat că de curând ați sărbătorit 25 de ani de la hirotonire. Cum s-a întâmplat ca acum 25 de ani să fiți hirotonit preot? Cum s-a născut vocația Excelenței Voastre?

Prima dată când m-am gândit la această vocație de a fi preot a fost la vârsta de 18 ani. Papa Ioan Paul al II-lea a venit în anul 1980 în Franța și trebuie să spun că vocația mea se leagă de vizita sa, pentru că această vizită mi-a arătat în primul rând un preot care vorbea despre Dumnezeu și în acel moment m-am simțit și eu chemat. Apoi am intrat în seminar în anul 1984, la patru ani după acel moment al întâlnirii cu papa, în Franța majoritatea seminariștilor urmând studiile superioare înainte de a intra în seminar. La fel am făcut și eu. Și deja am sărbătorit 25 de ani de Preoție. Vreau să vă spun că am fost mereu fericit să fiu preot, am simțit mereu o mare bucurie să predic evanghelia, să vorbesc despre viața Domnului, să întâlnesc atâta lume. E adevărat, sunt mereu dificultăți în viața fiecăruia. Pentru mine a fost o mare bucurie, un mare har de a avea această vocație.

• Ați vizitat seminarul, unde se formează viitorii preoți. De ce fel de formare are nevoie astăzi un seminarist și apoi un preot pentru a-și trăi cât mai bine viața și misiunea preoțească?

Cred că un preot trebuie să fie înainte de toate un ucenic, un ucenic al lui Cristos. Dacă a luat decizia de a fi ucenic al lui Cristos, de a se pune în mișcare pe urmele lui Cristos, apoi viața sa va fi o disponibilitate totală față de Cristos care cheamă. Și cred că la seminar trebuie înainte de toate să se protejeze și să se păstreze acest dialog interior cu Domnul, rugăciunea și fidelitatea față de cuvântul lui Dumnezeu meditat. Astea sunt importante, pentru că mai apoi viața, chiar și a unui preot, nu se poate prevedea. Un preot nu poate ști dinainte ceea ce va face în misiunea sa, dar, dacă este atașat și înrădăcinat în Cristos, atunci fiecare zi va fi un har pentru el. Apoi, eu cred că un seminarist trebuie să cultive și sensul adorației, pentru că un preot este un om al adorației, trebuie să trăiască apropierea de oameni, dorința de a fi un păstor apropiat credincioșilor. Asta este ceea ce contează. Un preot nu trebuie să fie departe, închis în parohia sa, ci să iasă, așa cum spune papa Francisc, să nu-i fie frică să se intereseze de viața oamenilor. Așa el va fi ascultat și primit, iar astfel și cuvântul Domnului va fi bine primit prin intermediul său.

• Apropo de vocații la Preoție, care mai este situația vocațiilor în Franța în această perioadă?

În Franța avem aproximativ 700 de seminariști. Poate părea mult, dar aceștia, pentru aproape 90 de dieceze, sunt puțini. Puțini, pentru că aceștia corespund numărului de credincioși care sunt prezenți la Liturghia de duminică. Și astfel, pentru moment, este un număr foarte mic. În dieceza mea am patru seminariști, care nu sunt de ajuns și tocmai de aceea sunt foarte bucuros să primesc preoți din alte țări. Și apoi, nu e de ajuns să ai doar un număr de seminariști care se prezintă astfel, pentru că este nevoie și să avem preoți care să fie fericiți în umanitatea lor, care să aibă un adevărat echilibru, care să fie și să se simtă adevărați ucenici ai lui Cristos. Și în acest caz este datoria formatorilor de la seminar să formeze acești tineri. Noi ne rugăm mult pentru această intenție, deoarece lipsesc preoții.

• Mons. Nicolas, Excelența Voastră sunteți episcop de Tarbes și Lourdes, dieceză în care se află cel mai mare sanctuar al pelerinajelor mariane. Ce înseamnă acest lucru pentru Excelența Voastră?

Pentru mine este un har imens, deoarece atunci când eram tânăr în fiecare an mergeam la Lourdes cu bunicii mei, cu sora, fratele meu și cu verișorii. Făceam un pelerinaj anual cu ocazia Înălțării sau a Rusaliilor, pentru că în Franța sunt câteva zile de vacanță cu această ocazie, dar evident că niciodată nu m-am gândit că într-o zi voi fi episcop de Lourdes, dar a fost pentru mine un mare har, deoarece Lourdes m-a format. Înainte de toate, Lourdes m-a format pentru că la Lourdes bolnavilor și persoanelor cu dizabilități li se oferă primul loc. Pentru mine a fost o realitate foarte importantă, pe când aveam 14-15 ani, să văd acești bolnavi pe care de obicei îi ascundem în spitale sau acasă, într-o cameră mai izolată. La Lourdes se văd aceste persoane și se poate vedea credința lor. Și tocmai aceste persoane ne evanghelizează, sunt aceste persoane bolnave care ne arată drumul credinței. Și, în ceea ce mă privește, de fiecare dată când merg la sanctuar să mă rog, acești bolnavi îmi reamintesc care este drumul. Apoi, harul sanctuarului de la Lourdes este un har eclezial. Întreaga Biserică vine la Lourdes. Sunt grupuri din toată lumea. De ce vine lumea la Lourdes? Pentru că statuia sfintei Fecioare de la Lourdes se găsește în fiecare țară unde este Biserica Catolică. Și aici, în Dieceza de Iași, am văzut multe statui ale sfintei Fecioare de la Lourdes. Multă lume vrea să meargă la Lourdes. Și astfel avem harul de a vedea catolici din toate țările care vin să împartă cu noi rugăciunea pe care o facem noi acolo. Ne rugăm sfântul Rozariu în toate limbile, iar în fiecare miercuri și duminică este o Liturghie internațională, o rugăciune comună cu credincioși de culturi și limbi diferite. Cred că acestea sunt cele mai mari haruri pentru noi, de a fi la acest sanctuar care se află la picioarele Munților Pirinei, unde lumea vine să se roage cu noi pentru a se întâlni cu sfânta Fecioară, care este mama noastră.

• Există scepticism în jurul miracolelor care au loc în timpul pelerinajelor; pe de altă parte, sunt multe mărturii puternice ale persoanelor ale căror vieți, dintr-odată, se schimbă drastic. Ce ne puteți spune despre aceste situații?

Desigur, după părerea mea sunt două niveluri. Există un nivel obiectiv, respectiv un nivel subiectiv. La nivel obiectiv, sunt 30-40 de persoane pe an care spun că au fost vindecate fizic. Însă sunt doar 69 de miracole recunoscute. A fi recunoscut înseamnă că o comisie formată din medici, cercetători a studiat cazul și a ajuns la concluzia că vindecarea nu putea fi explicată de știință. Acesta este nivelul obiectiv. Prin urmare, sunt mulți care vin și declară, dar după procesul care are loc nu este recunoscut miracolul pentru că sunt unii medici care spun, de exemplu: "Aceasta se poate explica de către psihologie, am văzut mai multe cazuri de atenuare a bolii". Așa că în mod obiectiv sunt puține miracole recunoscute. Însă în mod subiectiv este altceva, pentru că sunt o mulțime de oameni care vin la Lourdes și care pleacă cu ceva care a trecut, fie în corp, fie în mod spiritual, în suflet. Cunosc, de exemplu, o persoană care a fost vindecată de o depresie profundă. A plecat de la Lourdes fără această depresie, după o oră petrecută în fața grotei de la Lourdes. Prin urmare, acesta este punctul de vedere subiectiv, în sensul că sunt mulți care spun: "Eu nu am mai plecat spre casă cum am venit". Un alt exemplu: doi soți care au reușit să se împace și să treacă peste perioada dificilă din viața lor, în care se certau foarte mult; sau o persoană care regăsește credința: un bărbat a venit la Lourdes condus de soția sa, fără să-i pese de Lourdes, ca apoi să regăsească credința, sau se spovedește, pentru că nu se mai spovedise de 40 de ani etc. În acest sens am deschis un ziar al harurilor, care se poate găsi pe internet, dar și tipărit. Persoane care povestesc despre harul primit. Acesta este punctul de vedere subiectiv, în sensul că nu putem noi verifica, dar lumea dă mărturie că a primit ceva aici, la Lourdes, din partea Domnului. Iar mie îmi este de ajuns asta. Sunt atâtea lucruri frumoase care sosesc la noi. Eu îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru toate minunile. Tema acestui an la Lourdes este: "Lucruri mari a făcut Domnul pentru mine", din cântarea Magnificat, deoarece dorim să insistăm asupra faptului de a mulțumi pentru tot ceea ce se întâmplă în viața credincioșilor, a pelerinilor care vin la Lourdes. Cât privește scepticismul, înțeleg că se pot spune multe împotriva a ceea ce se întâmplă la Lourdes, cu diferite explicații, dar lumea care a primit harul pleacă de la Lourdes cu mare bucurie, cu dorința de a merge înainte cu Cristos, de a trăi Botezul primit. Eu am trăit o săptămână la piscinele de la Lourdes, în vara aceasta, pentru a ajuta, împreună cu seminariștii din dieceză, am făcut o săptămână de serviciu la piscine. Acolo se vede toată această lume care dorește să facă baie în acea apă, să se roage, să-i încredințeze sfintei Fecioare intențiile pe care le poartă la Lourdes. Acest fapt e incredibil pentru noi, este ca o școală pentru viață.

• Franța este o societate foarte secularizată, despre care deseori auzim de la credincioșii noștri că o anume biserică, clădire, a devenit cazino sau hotel. Totodată, sunt persoane care susțin valorile tradiționale, dar sunt reduse la tăcere sau chiar pedepsite. Cum este posibil acest lucru într-o societate democratică, așa cum este Franța? Care este cea mai mare provocare pe care societatea franceză o pune Bisericii? Vă întreb asta pentru că aceste provocări sosesc din ce în ce mai mult și în România.

Desigur, sunt multe lucruri de spus referitor la această situație. E adevărat că în Franța avem separația între stat și Biserică. Aceasta face ca Biserica din Franța să fie într-o situație destul de precară, foarte fragilă. Dar trebuie să spun că, în această situație de fragilitate, Biserica din Franța este foarte dinamică. În dieceza mea e adevărat că lipsesc preoții și credincioșii, dar acolo unde credincioșii sunt prezenți, acolo este un focolar, oamenii știu pentru ce vin, se poate vedea o maturitate și un angajament în credință. Și tot ce se întâmplă în jurul evoluției legilor referitoare la căsătoriile homosexuale, referitoare la procrearea artificială pentru cupluri de femei homosexuale etc.... E adevărat că sunt grupuri de presiune foarte puternice, dar și noi rezistăm în Biserică și mulți tineri sunt implicați în jurul problematicii despre viață, a protejării vieții, a căsătoriei. Sunt mulți tineri care cred în aceste valori. Și noi nu ne pierdem speranța, pentru că [ce trăim acum] sunt mode de gândire. Iar voi știți foarte bine că o modă poate să reziste, de exemplu, 50 de ani, ca apoi să se prăbușească în mod complet. Iar aceasta se întâmplă pentru că problema acestor mode de gândire este că nu sunt înrădăcinate în realitatea vieții. Și în acest caz se doresc tot felul de drepturi pentru homosexuali, legi pentru sinuciderea asistată etc., dar acestea nu corespund realității vieții și cred că vor fi anumite lucruri care nu vor mai fi la modă în 20-30 de ani. Eu cred că noi avem datoria de a face anumite lucruri. Desigur, trebuie să rezistăm. Dar aceasta nu este prima datorie a Bisericii. Prima misiune pe care trebuie să o împlinească Biserica este aceea de a vesti iubirea lui Dumnezeu pentru fiecare bărbat și fiecare femeie. Prima misiune a Bisericii este aceea de a predica evanghelia, de a spune lumii într-un mod pozitiv că suntem chemați de Cristos. E adevărat că este o bătălie în ceea ce privește viața socială, dar nu este primul lucru la care suntem chemați noi, chiar dacă trebuie să susținem familia. Eu văd și o altă realitate în această privință. Vă povestesc o realitate de la Lourdes, pentru că mi se pare important. Am inaugurat o "cale a consolării", care se sfârșește într-o mică grotă. Era o grotă care se cheamă "a Magdalenei", pe care am redeschis-o și facem o cale a consolării pentru toate femeile care au pierdut un copil, chiar și prin avort. Sunt foarte multe femei care vin și fac această "cale". Astfel, e adevărat că societatea franceză a permis avortul, iar în fiecare an sunt aproximativ 220.000 de copii care sunt uciși, cât numărul locuitorilor diecezei mele, dar văd că acum trebuie să consolăm prin milostivirea lui Dumnezeu toate aceste femei care vin, iar noi le propunem să dea un nume acelui copil și reconcilierea acestor femei cu Domnul și cu ele însele, chiar și cu soțul. Iată, aceasta este misiunea Bisericii în primul rând. De a recupera chiar și bărbații și femeile care au fost răniți de aceste legi. Și va fi mereu această muncă a milostivirii. Desigur, dacă putem face ceva împotriva legilor acestora, pentru a ne opune lor, trebuie să o facem, dar văd că munca Bisericii va fi aceea dintotdeauna, ca peste 30, 40, 50, 60 de ani să vindecăm rănile provocate de aceste legi. Apoi, am creat în dieceză centre pentru consultare pentru cuplurile care sunt distruse, în prag de despărțire, pentru a ajuta aceste cupluri să meargă mai departe. Este această muncă a milostivirii. Este divorțul legal și toată această evoluție a familiei, este adevărat, dar noi vrem să ajutăm cuplurile să meargă înainte.

• Se vorbește că tinerii de azi nu mai au idealuri, că nu mai respectă valorile, că vor o libertate fără îngrădire. În plus, Biserica pregătește pentru octombrie anul viitor un sinod dedicat lor. Cum vedeți, Excelență, tinerii de azi și cum privește Biserica din Franța spre tinerii săi?

Eu cred că tinerii au idealuri, deoarece la vârsta de 18-20 de ani ei au idealuri, însă Biserica trebuie să însoțească tinerii și idealurile lor pentru ca tineretul să nu se blocheze. Tinerii au aceste idealuri, dar apoi ei se confruntă cu realitatea în care trăiesc, și tocmai aici uneori tinerii își pierd speranța. Noi trebuie să facem contrar, să arătăm acestor tineri ce înseamnă libertatea, ce este democrația, ce este adevărul. Cred că avem într-adevăr așa de multe lucruri frumoase de vestit tinerilor și apoi să-i însoțim în alegerile lor pe care le fac la începutul vieții lor ca adulți. Eu sunt foarte mulțumit de acest sinod pentru tineri, care va reflecta asupra chemării vocaționale. La Lourdes propunem pentru acest an fiecărui grup de tineri care va veni să facă o experiență sinodală. În fiecare miercuri și duminică propunem grupurilor de a face în aula episcopilor o experiență sinodală, în sensul de a arăta ceea ce vor să spună episcopilor și papei, și astfel sunt foarte multe luări de cuvânt. Dar eu cred mult în tineri, pentru că sunt prospețimea, sunt vitalitatea și dinamismul comunităților noastre și ale societății noastre, iar noi trebuie să fim cei care să le deschidem porțile, noi suntem aceia care să le spunem că idealul se poate pune în practică. Noi trebuie să deschidem calea spre ei, să le dăm o speranță pentru viitor. Dar cred și că Biserica are o grămadă de bogății pe care să le ofere tinerilor. Eu am văzut în Dieceza voastră de Iași că sunt o mulțime de tineri prezenți în comunități. Văd că preoții sunt alături de ei pentru a-i însoți și că există o încredere în preoți, iar aceasta este cu adevărat munca pe care trebuie să o facem. În Franța avem multe grupuri de tineri. Avem o tradiție de însoțire a acestor tineri și în organizarea diferitelor întâlniri. Poate nu îi atingem pe toți tinerii din Franța, dar cred că în aceste întâlniri, dar și în școlile catolice, chiar și în universități și școli de meserii, avem o tradiție de prezență și o facem pentru tineri și împreună cu tinerii. Biserica de azi nu se poate preocupa doar de a fi pentru tineri, dar ea crește împreună cu tinerii. Cred că aceasta este ceea ce vrea să facă papa, să-i asculte pe tineri și ceea ce au ei de spus. Noi, cei din cler, avem înțelepciunea - tinerii au dinamismul. Trebuie să le punem pe amândouă împreună.

• Vă aflați în Dieceza de Iași, o dieceză destul de departe fizic de cea pe care o păstoriți. Cum de ați luat decizia acestei vizite?

În dieceza pe care o păstoresc avem cinci preoți din Dieceza de Iași - trei franciscani și doi diecezani - care sunt în serviciul Diecezei de Tarbes și Lourdes. Cred că acest lucru s-a construit în mod providențial și cred că episcopul vostru, Petru Gherghel, are un mare respect pentru sanctuarul de la Lourdes și dorește ca această legătură să crească. Dar eu văd aceasta ca un ajutor pe care Dieceza de Iași îl dă Diecezei de Tarbes și Lourdes, pentru că aceasta este comuniunea. Comuniunea este schimbul de daruri. Biserica din Franța a oferit foarte mulți misionari Bisericii universale, iar acum suntem săraci. Sunt Biserici care ne ajută prin acești preoți. Este ca un schimb de daruri, astfel că voi ajutați o dieceză mai săracă, mai fragilă. Dacă am venit aici este și pentru faptul că vreau ca această legătură să fie mai profundă. Nu aș dori ca un preot să ajungă într-o altă dieceză, iar apoi să nu se mai preocupe nimeni de el. De exemplu, eu am venit aici, dar am ideea de a veni și cu câțiva preoți francezi pentru a descoperi România și Dieceza de Iași. Eu am apreciat mult marea încredere și prietenie între preoți. I-am văzut împreună la masă, când am sosit într-o parohie. La noi, această relație între preoți este un pic mai diferită. Mi-ar plăcea ca și preoții de la noi să fie atinși de această apropiere... Și apoi, voi veniți uneori la sanctuarul de la Lourdes.

• Pe lângă această apropiere între preoți, ce alte aspecte v-au impresionat în dieceza noastră, pe care le luați cu Excelența Voastră?

Aș spune că fervoarea și căldura oamenilor, credința oamenilor pe care i-am întâlnit. Se poate vedea că poporul României este un popor religios, care nu și-a pierdut credința. Aceasta este foarte frumos. Se vede că bisericile sunt pline duminica, chiar și în timpul săptămânii. Apoi, fructele le vedem în preoți și în seminariști, în Seminarul minor și în cel major. Când lumea crede, atunci sunt preoți. Când lumea crede mai puțin, seminariștii nu mai sunt. Cred că o comunitate creștină ferventă face să apară în familii și în comunități tineri care doresc să fie în slujba poporului lui Dumnezeu ca preoți. Apoi, am descoperit dinamismul Bisericii după perioada comunismului. Atunci când eram student, eu cunoșteam Biserica tăcerii și toate mărturiile despre Biserica Catolică și Ortodoxă din cealaltă parte a Europei, din Est. Acum văd cum această Biserică, după marile sale suferințe, văd cum această Biserică a tăcerii, Biserica bunicilor tăi, a dat roade în fidelitatea față de Cristos, chiar și prin martiraj... sunt foarte atins de mărturia episcopului vostru fericit Anton Durcovici. Și iată că văd roadele acestei fidelități față de Dumnezeu, a acestei credințe, acum, în țara voastră. Eu îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru această experiență, deoarece îmi dă și mie speranță. Să văd că, chiar și după perioade dificile ale Bisericii - cum avem și noi în Franța în acest moment -, după perioade de sărăcie, fragilitate, există un viitor. Domnul ne-a oferit cuvintele pentru viața veșnică. Și astfel Biserica este condusă de Duhul Sfânt. Poate că noi, în Franța, suntem purificați în credința noastră, dar sunt sigur că - și experiența voastră o demonstrează - avem un viitor, despre care nimeni nu poate spune când și cum va fi. Mă întorc în țara mea cu o inimă plină de speranță.

• Un cuvânt către cititorii noștri!

Eu mulțumesc pentru tot ce am întâlnit și am văzut în această Biserică locală și vă îndemn să fiți atașați de Cristos mai mult ca niciodată. Pentru ca Duhul Sfânt, ca un foc, să vă dea bucuria credinței! El este cel care ne dă lumina, chiar și pentru a trăi într-un ambient mai secularizat. Dar Duhul Sfânt este mereu aici! Dumnezeu nu ne părăsește! Eu vă rog să mențineți credința vie cum o faceți acum voi, pentru că este într-adevăr frumos pentru toți. Iar voi ne susțineți în credința noastră, pentru ca și noi să fim fideli Domnului. Am văzut că sunt încă biserici și parohii în construcție. Este frumos să vezi această Biserică în creștere și vă mulțumesc pentru asta. Nu o să uit întreaga Dieceză de Iași, episcopii săi, preoții și seminariștii, pe toți credincioșii, și vă garantez că vă voi aminti la grota de la Lourdes, unde vă aștept! Dumnezeu să binecuvânteze Biserica din România!

• Vă mulțumesc, Excelență, pentru vizita făcută în Dieceza de Iași, dar și pentru cuvintele pe care ni le-ați oferit!

Pr. Adrian Blăjuță


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat