Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 32-a de peste an - Anul A - 2017

"Vegheați și fiți gata, pentru că Fiul Omului va veni în ceasul la care nu vă gândiți" (Mt 24,44)!

Parabola celor zece fecioare de astăzi (cf. Mt 25,1-13) continuă tema din duminica trecută cu "fariseii fățarnici", care "fără temei i-au urât pe Tată și pe Fiul" (cf. In 15,24-25) și care au ales să fie împotriva mântuirii dăruite lor de Tatăl ceresc, prin jertfa de la cruce a Fiului și prin lucrarea Duhului Sfânt, în sensul că ne arăta că alegerea de a fi indiferenți sau potrivnici mântuirii divine dăunează grav mântuirii veșnice, căci așa cum fariseii și cărturarii au dispărut cu rușine de pe scena istoriei, așa cum fecioarele nechibzuite a rămas pe lângă ușa încuiată a sălii de nuntă (cf. Mt 25,10), tot astfel vor rămâne de rușine și fără mântuire toți nechibzuiții care în viață au ales să fie indiferenți sau potrivnici lui Isus, învățăturii sale, Bisericii sale și slujitorilor săi care poartă vestea mântuirii. Iată ce spune Isus: "Cine nu este cu mine este împotriva mea și cine nu strânge cu mine acela risipește" (cf. Mt 12,30; Lc 11,23). Dar și Scriptura spune: "Cu cel bun tu te arăți bun, cu omul neprihănit te arăți neprihănit; cu cel curat te arăți curat, ar cu cel stricat te porți după stricăciunea lui" (Ps 18.25-26).

Deci, ceea ce vrea să spună parabola celor zece fecioare, cu cinci fecioare înțelepte și cu cinci fecioare nechibzuite, este că la venirea lui Isus de-a doua, Domnul va face o separare completă între "oi și capre" (cf. Mt 25,33), între cei care sunt cu adevărat credincioși și cu cei necredincioși (cf. Mt 25,13). Închiderea ușii de la sala ospățului de nuntă va pecetlui respingerea celor falși (cf. Mt 25,10), așa cum închiderea ușii corabiei lui Noe a pecetluit pierzarea celor care timp de trei generații s-au împotrivit harului mântuirii (cf. Gen 7,16).

Despre "fecioarele nechibzuite", care au fost un soi de "creștinii numai cu numele", Isus spune: "Niciodată nu v-am cunoscut" (Mt 25,12). Domnul rostește această parabolă pentru ucenicii săi din toate timpurile, deci și pentru noi. Nu știm timpul venirii Fiului Omului, timp al venirii care este o taină divină menită să ne mențină activi și să veghem pentru a zidi pe temelia Cristos numai "aur, argint, pietre scumpe" și nu "lemn, fân și trestie" care ard în ziua judecății (cf. 1Cor 3,12), și ca să fim cunoscuți ca înțelepți și pricepuți, așa cum spune chiar el în prima lectură de astăzi (cf. Înț 6,12-16).

Apoi, conform sfântului Paul din lectura a doua de astăzi, face parte și ea din pregătirea creștinului pentru venirea lui Isus de-a doua. Este o legendă creștină care ne spune că înainte de vreme oamenii cunoșteau ziua morții lor, de aceea mulți oameni descurajați trăiau cu "motoarele vieții" abia pâlpâind: făceau case și garduri de paie, căci mâine vor muri. Alții din aceleași motive, numai mâncau și beau, căci mâine vor muri (cf. Is 22,13; 1Cor 15,32). Și spune legenda că, văzând Dumnezeu, aceste, spre folosul veșnic al omului, a ascuns cunoaștere zilei morții de orice om.

În decursul veacurilor, mulți din Biserică au pierdut gândul întoarcerii lui Isus și mulți și-au găsit câte un loc unde trupește să poată dormi în liniște. Dar la miezul nopții, adică într-un moment neașteptat al vieții, au auzit sau urmează să audă acel strigăt ceresc: "Iată mirele, ieșiți-i în întâmpinare" (Mt 25,6). Acest strigăt trezește pe cele zece fecioare. Apropo de cifra 10, ea reprezintă în Biblie voința divină ca toți oamenii să se mântuiască (cf. 1Tim 2,4). Însă unele "fecioare" au untdelemn în vasele lor, iar altele nu au. Iar acest fapt este determinant în chemarea tuturor la mântuire.

Trebuie să spunem aici că chemarea lui Dumnezeu la mântuire comportă și multe surprize plăcute în curs de desfășurare, de la primirea chemării și până la împlinirea ei. De exemplu astăzi: prezența mirelui și absența miresei lasă loc la o surpriză minunată: fecioarele nu sunt numai invitate la nunta Mirelui divin; surpriza este că ele sunt și "Mireasa Mirelui", mireasă care la intrarea în sala nunții va primi de la mirele divin, haina de nuntă (cf. Mt 22,10-11), haină pe care el însuși le-a pregătit-o și le-a albit-o la cruce (cf. Ap 7,14; 1In 1,7). Căci în cer vor fi numai Dumnezeu cel întreit și mireasa lui. Acolo nu va mai fi loc și de spectatori privitori, așa cum pe pământ le-a plăcut la mulți ca să fie privitor la Euharistie, care a fost o anticipare a ospățului veșnic, acolo vor domni și se vor bucura numai Mirele divin și cu Mireasa sa, care este omul care a acceptat mântuirea sa divină.

Este interesant de urmărit contextul în care Isus a rostit parabola celor zece fecioare, simbol al chemării universale la mântuire (cf. 1Tim 2,4). Bibliștii spun că Domnul Cristos se afla împreună cu ucenicii săi pe Muntele Măslinilor, acolo unde își va începe opera sa de mântuire, prin rugăciune și sudoare de sânge (cf. Lc 22,44). Soarele coborâse în spatele munților, iar cerul era învăluit de umbrele serii. În fața lor se vedea o casă luminată strălucitor și un alai de nuntă trecând. Acest decor real i-a inspirat lui Isus parabola "celor zece fecioare" care vor fi invitate să intre cu el la nunta veșnică din Casa Tatălui, din paradis (cf. Ap 21,9). Și pentru că Isus știa că unii din popor, din cauza împietririi inimii lor, vor pierde această ocazie fericită de a intra cu el la nunta veșnică din paradis, nuntă cu "vinul cel nou" (cf. Mt 26,29; Mc 14,25) și nuntă cu servirea lui Isus la masă (cf. Lc 12,37), a rostit parabola cu cele cinci fecioare înțelepte și cu cele cinci fecioare nechibzuite.

Cele două categorii de fecioare nu reprezintă numai cele două categorii de evrei, "pro și contra" lui Isus, ci și cele două categorii de creștini, tot "pro și contra" lui Isus. Deși mulți declară că îl așteaptă pe Isus, Mirele lor, mulți nu fac nimic decât păcate, zicând că Dumnezeu este bun, uitând că aici pe pământ Dumnezeu este bun spre convertirea lor (cf. 2Pt 3,9; 3,15).

Mântuirea este, de fapt, scopul vieții. Este mântuirea scopul vieții și fericirea noastră? Și nu este o fericire scurtă și mică, dar o fericire veșnică, totală. Și cum putem dobândi această mântuire? Simplu: prin har și prin credință dovedită prin fapte bune (cf. Iac 2,20-26). Harul ne este administrat odată cu Botezul, Mirul și Euharistia, unde după primirea Botezului credinței, primim trupul și sângele lui Cristos, taina iertării păcatelor și toate celelalte taine spre sfințire. Credința este ceva personal. Fiecare creștin trebuie să fie drept, să creadă în Dumnezeul cel adevărat: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, așa cum mărturisește Simbolul de credință și trebuie să împlinească fapte bune de milosteniile, de ajutorarea aproapelui și iubire sub toate aspectele ei.

Cineva spunea următoarea poveste: "Într-o zi, eram trist. Cugetam la greutățile vieții și avusesem și o suferință venită de la oameni. Și iată că la ușa casei mele se ivi prietenul care totdeauna știa să biruie tristețea. Îmi zise: «De ce ești trist?» Îi spusei de ce. El, surâzând, îmi zise: «Hai să cumpărăm puțină fericire». M-am uitat cu mirare la prietenul meu. El nu glumea, ci râdea cu fața deschisă: «Ia ceva bani cu tine», îmi spuse și apoi am plecat. Prietenul m-a dus la niște săraci cărora le-am dat de pomană câte un ban. Cu fiecare ban dat, tristețea dispărea din sufletul meu, iar când ne-am întors acasă amândoi eram cu sufletul plin de pace și de îmbucurare. «Vezi, îmi zise prietenul, cum se poate cumpăra fericirea?» Și de atunci, când încercarea și tristețea vin asupra mea, plec și cumpăr fericirea, dând ajutor celor mai încercați și mai triști ca mine". Sfânta Tereza de Calcutta (1910-1997) se ruga astfel: "Doamne, când sunt amărât și sărac, trimite-mi pe cineva mai amărât și mai sărac decât mine, ca prin el să cumpăr de la tine un plus de fericire!"

O poveste reală spune că odată o doamnă în vârstă, după ce o viață întreagă și-a zis mereu: "Dumnezeu este bun și mă iubește așa cum sunt", dar tot mereu i-a călcat poruncile și nu i-a slujit, își făcea acum pe patul suferinței bilanțul vieții în fața lui Dumnezeu: "Când eram elevă și studentă trebuia să aleg între orele de cateheză și întâlnirea cu Isus din cuvântul divin și din euharistie, dar am ales întotdeauna întâlnirea cu prietenul meu și distracția împreună; când a fost să mă căsătoresc am avut de ales între un tânăr în credință și unul indiferent religios care arăta bine, și l-am ales pe cel care arăta bine renunțând și la religia primită la Botez; când au venit copiii am avut de ales în a le da educație creștină și în a-i lăsa să se educe singuri când vor crede ei de cuviință, și a ales să-i lase pe ei să aleagă când vor fi mai mari. Acum sunt plecați prin lume și nu au mai avut timp să aleagă. Unul dintre copii s-a căsătorit și acum torturează un suflet, așa cum și eu am fost torturată toată viața de soțul meu arătos. Iată o "fecioară nechibzuită" care a început să regrete încă de aici nechibzuința de a trăi fără Dumnezeu și fără "uleiul credinței".

Lipsa de prevedere a tuturor creștinilor "fecioare nechibzuite", care nu au făcut pregătirea necesară pentru veșnicie, nu are scuză (cf. Mt 7,23; 22,1-14. Dintre toate cuvintele triste rostite sau scrise, cele mai triste rămân acestea: "Ar fi putut să fie, dar n-a fost!" De aceea, învățătura parabolei este aceasta: "Vegheați, dar, căci nu știți ziua, nici ceasul în care va veni Fiul omului" (Mt 25,13).

Lectura a doua ne ajută să aprofundăm parabola celor 10 fecioare invitate la nuntă. La sfârșitul capitolului trei din Scrisoarea întâi a sfântului Paul către tesaloniceni am întâlnit trei termeni care au ieșit în evidență: sfințenia, dragostea și venirea de-a doua a Domnului. Aceste cuvinte formează subiectele principale ale capitolului 4: (1) Sfințenia (v. 1-8), (2) Dragostea (v. 9-10), (3) Venirea Domnului (versetele 13-18), la care se mai adaugă o altă temă importantă: hărnicia (v. 11,12). Sfântul Paul ne spune că pregătirea pentru venirea Domnului, se face prin sfințirea vieții, prin practicarea dragostei și a hărniciei, tocmai ceea ce le-a lipsit fecioarelor nechibzuite și lipsește multor oameni.

Deci, 1Tesaloniceni 4,1-18 ne învață lucrurile "de care trebuie să fugim" în viață (curvia, necredința, delăsarea) și "lucrurile după care trebuie să fugim" în viață (sfințirea vieții, castitatea, dragostea frățească, hărnicia, venirea Domnului), pentru o bună pregătire în așteptarea Mirelui nostru Isus.

Unul dintre cei mai talentați scriitori britanici, Oscar Wilde (1854-1900), care și-a părăsit soția minunată pentru păcatul infidelității, făcând pentru acesta închisoare și căzând în dizgrație populară, a scris următoarele: "Zeii mi-au dăruit aproape tot ce mi-am dorit. Iar eu m-am lăsat înduplecat de multă plăcere senzuală și fără rost. Sătul de a mai fi pe culmi, m-am coborât de bună voie în mocirlă în căutarea unor noi senzații. Am ajuns să nu-mi mai pese de viețile altora. Mi-am găsit plăcerea unde am vrut, mergând apoi mai departe. Am uitat că orice acțiune, cât de mică, pe care o întreprindem în viața de toate zilele duce fie la formarea, fie la deformarea caracterului și că, prin urmare, ceea ce a făcut cineva în cămăruța mea ascunsă va fi vestit într-o bună zi de pe acoperișurile caselor (cf. Lc 12,3). Am încetat să mai fiu stăpân peste mine însumi. Nu mai eram căpitanul sufletului meu și nici nu mai știam acest lucru. Am permis plăcerii să mă domine și am sfârșit într-un oribil dezastru sufletesc".

Dar acest om a primit în final harul convertirii printr-un câine, care s-a arătat mai nobil ca el. Într-o zi, nemulțumit fiind de ceva, ca să se descarce nervos, a aruncat cu piatra într-un câine; piatra și-a atins ținta și câinele a avut piciorul rupt. După ce câinele a plâns un pic, a venit la Oscar Wilde și i-a lins mâna care a aruncat piatra. Acesta a fost momentul harului. A început să plângă în hohot și să se roage lui Dumnezeu. Bunătatea câinelui i-a amintit de bunătatea lui Dumnezeu, care la multele lui lovituri cu piatra păcatului i-a arătat totdeauna, ca oricărui păcătos, o dragoste reînnoită. A luat câinele acasă, l-a îngrijit până la vindecare și l-a reținut, ca să nu uite de dragostea lui Dumnezeu pentru el. Da, Dumnezeu ne trimite mereu ocazii care să ne vorbească de iubirea sa și de chemarea lui la convertire.

Dar tesalonicenii, ca și noi de altfel, mai erau interesați și de soarta veșnică a înaintașilor lor, dar și a lor. Pentru a-i liniști, sfântul Paul le spune că toți credincioșii, fie răposați, fie în viață, vor avea parte de revenirea glorioasă a Domnului: "Căci, dacă credem că Isus a murit și a înviat, credem și că Dumnezeu va aduce înapoi, împreună cu Isus, pe cei ce au adormit în el (cf. 1Tes 4,14). Iar pe cei care la venirea sa de-a doua îi va găsi în viață, îi va muta împreună cu el: "Cristos este cel dintâi rod; apoi, la venirea lui, cei ce sunt ai lui Cristos" (1Cor 15,23). Mângâiați-vă, dar, unii pe alții cu aceste cuvinte (cf. 1Tes 4,18). Deci, cei morții și cei vii, care în viață au fugit de: curvie, necredință și delăsare și au căutat: sfințirea vieții, castitatea, dragostea frățească, hărnicia, venirea Domnului și viața veșnică, dau dovadă de înțelepciune și fac o bună pregătire pentru întâmpinarea lui Isus la nuntă.

Referitor la 1Tesaloniceni 4,17, ni se mai spune că cei vii vor fi răpiți împreună cu Isus, în nori, ca să întâmpinăm pe Domnul în văzduh. Văzduhul este sfera lui Satan (cf. Ef 2,2). Așadar, această strângere triumfală constituie o sfidare pe față a diavolului, în propriul său domeniu. Dar aceasta este și o pedeapsă a celor de pe pământ care în timpul vieții lor au refuzat să creadă în el, ca niciodată să nu-i vadă fața glorioasă aducătoare de fericire. Căci cine primește harul de a-l vedea, primește și harul de a deveni fericiți asemenea lui (cf. 1In 3,2).

Apoi pregătirea noastră pentru întâmpinarea lui Isus care vine să ne ia la nunta sa veșnică, este completată și de psalmul 63 de astăzi, un psalm scris de David pe când se afla în pustia Iudeii fugind de mânia regelui Saul (cf. 1Sam 23,13-14.23-24; 24,1-3), un psalm în care el ne vorbește despre "Dorul său după Dumnezeu". De la revărsatul zorilor, când se ivea aurora, David ieșea la întâlnirea cu Dumnezeu de care îi era tare dor și cu care îi plăcea tare mult să vorbească. Tocmai atunci când gospodarul ieșea să tocmească lucrători pentru via sa (cf. Mt 20,1); tocmai când monahii ies din așternuturile lor pentru rugăciunea de dimineață; tocmai atunci când păsărelele se înalță spre cer și animalele ies din vizuini pentru lauda Domnului; tot atunci trebuie să ieșim și noi din așternuturi pentru lauda, mulțumirea și din "dor" după Dumnezeu. Da, rugăciunea și dorul după Dumnezeu trebuie să facă parte și din pregătirea noastră pentru întâlnirea cu Isus de la sfârșitul vieții și de la răpirea noastră în cer, în sala veșnică de nuntă.

Noi nu trebuie să trăim nici în ignoranță, nici în indiferență și nici în lipsă de speranță (cf. 1Tes 4,13). Iată mirele! Ieșiți-i în întâmpinare (cf. Mt 25,6)! Mirele este la ușa inimii noastre (cf. Ap 3,20-21). Pentru noi Mirele este peste tot: este în fratele sau sora care au nevoie de ajutor; este în biserică; este în lecturile biblice; este în euharistie unde ne hrănește cu trupul și sângele său, ca pelicanul puii; este în toate celelalte sacramente și sacramentalii. Mesajul aceste duminici este acesta: Nimeni nu trebuie să fie trist și lipsit de speranță, căci prin Emanuel, Dumnezeu este mereu cu noi, ca să facem alegeri înțelepte. Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 32-a de peste an. Predici la Radio Iași
 


lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat