Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cele trei numiri ale papei Luciani

De Andrea Tornielli

Grație documentelor inedite ale procesului de beatificare publicate în cartea lui Stefania Falasca "Papa Luciani. Cronica unei morți" - în librării din 7 noiembrie 2017, chiar în ziua în care se reunesc cardinali și episcopi din dicasterul sfinților pentru a decide asupra "trăirii eroice a virtuților" de către Ioan Paul I - sunt descrise pentru prima dată cu multe amănunte trei decizii pe care pontiful din Veneto le luase. Și care aveau să devină operative dacă n-ar fi fost întrerupt de "moartea neprevăzută" prin infarct miocardic acut în ultimele ore din ziua de 28 septembrie 1978. Cele trei decizii se referă la tot atâtea numiri: aceea a noului patriarh de Veneția, chemat să ia locul lui Luciani în sediul din Serenissima, și acelea desigur "mai mici" dar importante pentru viața papei, a medicului pontifical și a noului secretar particular. Mărturiile și documentele neapărute vreodată până acum (între acestea notițe și acte ale procesului pentru numirea venețiană păstrate la Congregația pentru Episcopi) ajută la definirea în amănunt a acestor trei desemnări. Dezmințind, cât privește Veneția, numeroase voci și ipoteze conform cărora pentru acel sediu ar fi fost în cursă foștii secretari ai celor doi pontifi precedenți, Loris Capovilla și Pasquale Macchi, precum și prefectul Congregației pentru Episcopi, cardinalul Sebastiano Baggio.

Ipoteza Sorge

În timpul celor 33 de zile de pontificat există zece numiri de episcopi care sunt publicate, dintre care nouă rezidențiali și un diplomat. Dar mai ales cu privire la Veneția se concentra atenția papei Luciani, care deja la 29 august 1978, în loc să mențină pentru sine titularitatea diecezei până la numirea succesorului lăsând rezolvarea problemelor unui vicar așa cum făcuseră deja patriarhii-papi Pius al X-lea și Ioan al XXIII-lea, decide să desemneze un administrator apostolic, pe monseniorul Giuseppe Bosa. Din cartea lui Falasca reiese că papa Luciani inițial luase în considerare numele părintelui iezuit Bartolomeo Sorge, în acea vreme director al "La Civilt? Cattolica". Dar la sfârșit a decis altfel. Într-o notă foarte rezervată după audiența cu noul papă, petrecută la 30 august, cardinalul Baggio scrie: "Candidatul său preferat ar fi părintele Bartolomeo Sorge, sj, sard de origine, dar născut în Veneto, unde are rudele. A se vedea dacă există precedente și a se începe o investigație foarte discretă". Investigația "foarte discretă începe" imediat.

Părerile lui Arrupe, Poletti și Dezza

Deja la 31 august, cardinalul Baggio primește primele informații. Generalul iezuiților, părintele Pedro Arrupe, scrie că "Sorge putea răspunde bine la responsabilitatea concretă a unei slujiri episcopale dacă Sfântul Scaun, luând în considerare toate, credea că este necesar să i-o încredințeze". În aceeași zi, Baggio scrie într-o notiță rezervată că l-a interogat pe cardinalul vicar de Roma, Ugo Poletti, cu privire la candidatul ales de papa. Poletti se declarat "complet favorabil", considerându-l pe Sorge "demn și capabil" și afirmând că "va fi un mare aport la CEI care din punct de vedere intelectual este foarte slabă, precum și în Consiliul permanent și va fi o întărire mai ales pentru atâția laici, foarte fideli și foarte alipiți de Biserică, dar care nu simt primite pe deplin de către ierarhia sa atâtea cereri urgente din lumea contemporană". Numirea, conform lui Poletti, ar fi fost "cu siguranță criticată în anumite sectoare, dar va face onoare papei creându-i multă simpatie". La 2 septembrie vine la Congregație și răspunsul unui alt iezuit, părintele Paolo Dezza , duhovnic al lui Ioan Paul I, care dă și el părere pozitivă, după considerația inițială asupra faptului că ar fi mai bine mereu în aceste cazuri să se aleagă un candidat din clerul diecezan. "Singura dificultate - scrie Dezza - provine din anumite atitudini și afirmații ale sale referitoare la anumite probleme religioase-sociale-politice, astăzi foarte discutate, care unora li se par prea curajoase și i-au creat opoziție în anumite medii ecleziastice și laice. Mi se pare că este vorba despre opinii discutabile, care pot să fie contrazise de alții, dar care nu conțin erori doctrinale; mai mult, trebuie recunoscută dispoziția sa sinceră și promptă de a se conforma eventualelor directive ale Sfântului Scaun". Așadar, o ulterioară cale liberă pentru Sorge la Veneția, la care în ziua de 4 septembrie se adaugă părerea pozitivă a arhiepiscopului Paul Augustin Mayer, secretar al Congregației pentru Călugări.

Stopul cardinalilor Poma și Colombo

Cel care a ridicat obiecții cu privire la candidatura părintelui Sorge este înainte de toate cardinalul arhiepiscop de Bologna, Antonio Poma, președinte al Conferinței Episcopale Italiene, care scrie cu privire la părintele Sorge: "... preotul de mai sus, după scrisoarea lui Berlinguer adresată monseniorului Bettazzi, a dorit public un dialog cultural cu comunismul italian. Și această poziție nu favorizează unitatea episcopatului italian. El duce înainte, pe un plan concret, o intenție precisă de concentrare a unor grupuri sau forțe catolice, diferite de altele, și în previziunea (o tentativă, chiar dacă n-a fost pe deplin reușită, a fost deja făcută) a unei eventuale întâlniri naționale". Poma afirmă că asta nu coincide "cu programul național al CEI" și conclude: "Luând în considerare toate acestea - chiar dacă se recunosc marile calități ale preotului de mai sus - votul pentru sediul propus, fără îndoială important și semnificativ pentru toată Italia, pare că trebuie să fie negativ". Atunci Ioan Paul I decide să trimită un bilet manuscris arhiepiscopului de Milano, cardinalul Giovanni Colombo: "Eminență, printre candidații la patriarhia de Veneția este părintele B. Sorge. Infirmatorii sunt de acord cu toții recunoscând evlavia personală, fidelitatea față de Sfântul Scaun, pregătirea culturală. Unii indică asta în mod entuziast. Alții au rezerve datorită faptului că - măcar aparent - este legat de curente catolice un pic suspecte, datorită unor expresii afirmate în trecut. În pozitiv ar fi: cu greu se găsește un succesor în Triveneto și Sorge este în parte din Veneto (mama și frații trăiesc acolo, sfătuitorul său spiritual în trecut a fost mons. Carraro), episcopii din Triveneto au apreciat mult cursul de exerciții predicat de el; la Veneția este plăcut clerului și laicilor. Îmi puteți da un sfat? Sub secret. Binecuvântând din inimă . J. Paulus PP. I". Este semnificativ de notat că papa Luciani, timp de zece ani episcop de Vittorio Veneto și alți nouă ani patriarh de Veneția, nu considera că ar exista candidați potriviți în Triveneto.

Apare ipoteza Viganò

Ne există urmă a răspunsului lui Colombo, dar cu siguranță părerea despre Sorge la Veneția nu a fost pozitivă. Din documentele din cartea lui Falasca reiese de fapt că Ioan Paul I s-a îndreptat spre un alt candidat: părintele Angelo Viganò (decedat în 2010), în acea vreme inspector din inspectoratul salezian lombardo-emilian la Milano, frate al părintelui Egidio, din 1977 rector major al salezienilor. La 27 septembrie 1978, cardinalul Baggio notează: "După lunga, sincera și cordiala conversație din această seară, părintele Angelo Viganò m-a întrebat dacă pot să-l consult pe fostul rector major al salezienilor, părintele Ricceri (actualul rector major, fratele său Egidio, este în America de Sud). Îmi va da răspunsul său scris până mâine seară. Perplexitățile sale provin: - din nerecunoașterea unei culturi teologice adecvate exigențelor slujirii pastorale astăzi; - din necunoașterea altor limbi străine în afară de un pic de franceză (dar apoi a admis că se descurcă să citească și în engleză); - din faptul de a nu fi avut alte experiențe în afară de cele care se referă la domeniul organizării, al educației, al vieții călugărești; - din conștiința că a fost supraevaluat atât la Torino cât și la Milano, așa încât să se creadă că unii l-au confundat cu fratele, părintele Egidio, care are o personalitate cu mult mai superioară decât a sa". Așadar părintele Viganò a fost desemnat patriarh de Veneția, dar i-a scris cardinalului Baggio să reanalizeze alegerea și mărturisindu-se nepotrivit. La ora 18.00 din acea după-amiază de 28 septembrie, ultima din viața sa, papa Luciani citește scrisoarea lui Viganò care îi este încredințată de secretarul de stat, cardinalul Jean Villot, primit în apartamentul papal. Așa cum va confirma cardinalul Colombo, tocmai aceasta este tema ultimului telefon pe care Ioan Paul I îl va da în viața sa, la ora 21.00 din 28 septembrie, cerând arhiepiscopului de Milano să mijlocească la Viganò pentru a-l convinge să accepte numirea. După două ore papa moarte în mod neprevăzut. Succesorul său Ioan Paul al II-lea va decide să-l trimită la Veneția pe Marco C?, asistentul ecleziastic al Acțiunii Catolice, fost episcop auxiliar la Bologna al cardinalului Poma.

Un medic primar la Vittorio Veneto

În momentul alegerii lui Ioan Paul I, medicul primar pontifical, profesorul Mario Fontana, nu este în bune condiții de sănătate și îi ține locul doctorul Renato Buzzonetti. Din documentele din noua carte despre Luciani reiese că papa din Veneto a decis să numească drept medic personal al său pe doctrorul Antonio Da Ros, care-l urmărea din timpurile în care era episcop de Vittorio Veneto și care în timpul celor 33 de zile de pontificat a venit ca să-l viziteze de trei ori personal, menținându-se după aceea în contact telefonic constant cu sora Vincenza Taffarel, călugărița care-l ajuta pe Luciani de douăzeci de ani. Iată explicat de ce la căpătâiul papei decedat în dimineața zilei de 29 septembrie a fost chemat Buzzonetti: nu pentru că locuia aproape de Vatican, ci din cauza faptului că Ioan Paul I, aflând despre disponibilitatea medicului, stabilise să-l numească drept "coadiutor roman al doctorului Da Ros, care menținea funcția sa de medic personal al papei, deși locuia la Vittorio Veneto".

Schimbarea secretarului

Sora Margherita Marin, călugărița din Veneto care se ocupa de garderoba papei, martor care n-a mai fost interogat, confirmă că Ioan Paul I luase o decizie cu privire la secretarul său particular, preotul orionin Diego Lorenzi, pe care din octombrie 1976 Luciani îl luase cu el la patriarhia de Veneția și care-l urmase în Vatican. Sora Marin explică, în procesul verbal al mărturiei sale din actele cauzei de beatificare, că deși Lorenzi era de doi ani secretarul lui Luciani, surorile de la apartamentul pontifical se încredeau mai mult în preotul irlandez John Magee, al doilea secretar al papei în ultimii ani ai lui Paul al VI-lea, abia rechemat în funcție pentru a-l asista și pe succesorul său. "Cu părintele Magee - vorbeam mai frecvent - povestește călugărița -. Părintele Magee era apropiat de Sfântul Părinte și ne dădea dispoziții. Părintele Diego mai puțin. Am auzit-o pe sora Vincenza spunând că nu era potrivit pentru acea funcție. Cu o săptămână înainte ca papa să moară, sora Vincenza ne-a spus că Sfântul Părinte îl va schimba în curând. În locul său avea să vină un anumit părinte Mario, secretarul pe care l-a avut anterior la Veneția". Este vorba despre părintele Maria Senigaglia, secretar al lui Luciani până în 1976, numit după aceea paroh. În primele zile de pontificat, afirmă Falasca, monseniorul Pasquale Macchi și cardinalul Mario Casariego au sugerat "de fapt papei să-l recheme pe părintele Mario Senigaglia. Cardinalul s-a angajat să faciliteze eliberarea din funcție la Veneția a părintelui Senigaglia pentru ca să meargă imediat în Vatican". Știre confirmată în actele procesului de beatificare și de arhiepiscopul Loris Capovilla, în acea vreme la Loreto, care adaugă: "Și monseniorul Giuseppe Carraro, episcop de Verona, trecând prin Loreto, imediat după ce l-a întâlnit în Vatican pe noul papă, mi-a spus că tânărul orionin [părintele Diego Lorenzi] nu era la locul său".

(După Vatican Insider, 6 noiembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat