Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Unde a fost Episcopia Milcoviei?

Aflându-ne pe meleaguri vrâncene, împreună cu pr. Ieronim Budulai am pornit luni, 30 octombrie 2017, în căutarea reședinței primei episcopii catolice, Episcopia Milcoviei sau a Cumanilor, subordonată direct Scaunului Apostolic.

Unde se afla oare civitas Milcoviae („Civitas de Mylco”) despre care documentele spun că ar fi avut o catedrală înzestrată cu „pământuri, bunuri și drepturi”, cu capitul de canonici și cu reședință episcopală[1]?

Din cele citite înainte reținusem mănăstirea Mera și cetatea Crăciuna ca fiind posibile locuri ale Milcoviei. Ca atare, de la Vizantea am mers prin Vidra, Jariștea și am ajuns la Odobești. Aici am găsit biserica catolică și am făcut fotografii. Am luat-o spre Andreiașu prin Broșteni și am ajuns la Mera (la 20 km de Focșani, pe istorica vale a Milcovului). Aici am întrebat pe cineva unde este mănăstirea. Ni s-a explicat că aproape de primărie, un drum în dreapta urcă spre mănăstire. După un timp, pe un tăpșan, în fața noastră au apărut ziduri groase care înconjurau o biserică, o fortăreață medievală. Am intrat în incintă. În dreapta la intrare se vedeau ruine, în spatele bisericii, în partea stângă, un vechi izvor. Biserica era închisă. Undeva era notat un număr de telefon la care ar răspunde un centru de informații religioase „Cantemir”. Era de fapt părintele paroh Ticu Gavrilă, care, la telefon, mi-a explicat că mănăstirea este ctitorie a familiei voievodale a Cantemireștilor, fiind construită în anul 1685 de boieri din Odobești și cedată voievodului Constantin Cantemir. Nouă ani mai târziu a fost închinată mănăstirii Vatoped de la Muntele Athos. Fiul lui Constantin, Cantemir, a finalizat lucrările la biserică în 1706, iar în 1797 a adus de la Iași osemintele tatălui său, care rămân aici până în 1717 când, în urma conflictului turco-austriac, sunt profanate, iar zidurile distruse. Acestea se vor reface în anii următori. În 1864, mănăstirea este secularizată. „Înainte de această mănăstire ce a fost în acest loc?” am întrebat. „O altă mănăstire care se pierde în negura vremurilor”, a venit răspunsul. „Episcopia Cumanilor nu era prin această zonă?”, am întrebat iarăși. „Ba da, mi s-a spus, este pe undeva pe aici, însă nu m-am ocupat de această problemă. La centrul de informare de la Casa de Cultură din Odobești vi se pot oferi informații”. Am făcut fotografii. Părintele a trimis pe cineva care ne-a deschis biserica și ne-a oferit pliante. Am contemplat pentru un timp locul unde, cel mai probabil, a fost centrul episcopiei, apoi am plecat spre Odobești.

La Odobești, la centrul de informare am întrebat de Episcopia Cumaniei. Nu știau nimic. Nu auziseră. „Dar cetatea Crăciuna?” Ni s-a explicat că este în apropiere, în capătul străzii Libertatea. Pe partea dreaptă, pe latura sudică a Dealului Șarba este un sit arheologic. Am ajuns în zonă, am văzut dealul, am făcut fotografii.

Care argumente conduc spre Mera ca fiind centrul Episcopiei Cumanilor?

Un călător povestește în 1766 despre „rămășițele unei reședințe episcopale și ale catedralei” din Milcov în apropiere de Odobești[2]. Nicolae Iorga semnala la începutul secolului trecut că episcopul Paul Sardi notează că a văzut „ruinele străvechii episcopii a Milcoviei”[3]. Iorga citează un document din Arhiva Episcopiei de Iași în care se face precizarea că ep. Sardi a găsit acolo o singură familie (Ștefan și Cunegunda Zakaveski) care nu era în regulă cu căsătoria de 20 de ani, având trei copii. Episcopul cere dispensă care li se acordă la 17 noiembrie 1846[4]. Părintele Petru Tocănel întregește informația, notând despre episcopul Paul Sardi că la 2 noiembrie 1843, fiind la Galați, a făcut o vizită pe colinele Milcovului, unde a găsit ruinele vechii Episcopii de Milcovia, peste care acum era construită o mănăstire ortodoxă, în sat locuind doar o singură familie catolică. Sardi a revenit la Milcovia și în 1846, nu numai pentru a vedea mai bine urmele vechii episcopii, dar și pentru a zidi acolo o biserică[5].

Chiar dacă nici ep. Sardi, nici călătorul nu indică cu claritate locul unde erau situate ruinele vechii catedrale episcopale a Milcoviei, se poate intui că e vorba de Mera, locul unde se află din vechime o mănăstire ortodoxă.

Claritatea căutată vine din istoriografia în limba maghiară. Cercetătorul Ianoș Jerney în perioada 24 mai 1844 - 1 aprilie 1845 a vizitat mai multe localități din Moldova și de dincolo de Prut. În afară de faptul că autorul are convingerea că toți catolicii, indiferent dacă știu sau nu limba maghiară, se trag din maghiari și că multe locuri păstrează urme maghiare, informațiile pe care le dă merită să fie luate în calcul. Jerney îl citează mai întâi pe misionarul Rafael Scheffler care în 1770 i-a scris călugărului Gal Matyas despre această mănăstire. Argumentele sunt trei: ruinele, tradiția orală și numele pe care le purtau pe atunci acele locuri: „Pe malul dinspre Moldova se afla odinioară orășelul Milko, ale cărui urme sunt vizibile și acum. Potrivit tradiției orale locale, acolo se înălța cândva un oraș vestit și fortificat al maghiarilor. Pe acest loc în prezent se află o mănăstire bogată și solidă a moldovenilor (…) Numele localității este Mera, Milkovan sau Mănăstirea Milcovului. Ruinele dovedesc faptul că pe acest loc se înălța cândva un oraș. (…) Fosta localitate se afla la o distanță de patru ore de mers de șosea, deci și de la orașul Focșani (…). Pârâul Milcov curge în aval spre Dunăre, trecând pe lângă Mera sau Milkovan. Nu avem nici un dubiu în privința existenței pe aceste locuri a străvechiului oraș Milko și a episcopiei sale, care s-a păstrat și în tradiția orală a poporului moldovean, se zvonește că mănăstirea valahă actuală a fost construită din pietrele fostei biserici maghiare. Poartă și denumirea Mira”[6].

În decursul timpului, centrul Episcopiei Cumanilor a fost fixat în diferite locuri: zona Odobești-Focșani[7], pe locul Odobeștiului, lângă Focșani[8], pe malul Milcovului[9], în apropiere de Odobești, pe Milcov, sau cetatea Crăciuna, situată pe malul stâng al Milcovului, la nord de orașul Odobești[10], Bacău[11]. În anul 1912, părintele Carol Auner nota: „Probabilitatea cea mai satisfăcătoare e că acest oraș să fie identic cu Crăciuna pe Milcov, în munții Vrancei, un nume care amintește Kreuzburg-urile din timpul cavalerilor teutoni. Mai întâi era o simplă cetățuie, iar când Theodorich își fixă acolo reședința, ea va fi fost ridicată la rangul unui oraș, sub numele Milcovai, precum era obiceiul curiei romane”[12]. Mai târziu, pr. Ioan Ferenț reia problema: „Am conclus și concludem, cu toată critica ce mi s-a făcut, că Theodoric va fi primit de la început drept reședință de la regele Ungariei unul din burgurile rămase goale după alungarea cavalerilor teutoni, și anume în apropiere de apa Milcovului; aici însă nu poate fi vorba decât de cetatea Crăciunei, a cărei origine teutonă o apără D. Onciul și canonicul Auner” [13].

Varianta că pe locul cetății Crăciuna s-ar afla orașul Milcovia nu stă în picioare. În primul rând pentru că aceasta este localizată diferit: între satele Braniștea și Vasile Alecsandri, de o parte și de alta a digului care s-a construit pentru a opri inundațiile; la Vârteșcoiu, lângă Odobești (Nicolae Iorga sau Vasile Pîrvan); pe teritoriul comunei Independența, din județul Galați; mai nou, la Florești (Cîmpineanca), lângă Focșani. Cei care susțin Floreștiul spun că aici fortăreața este înconjurată de trei șanțuri de apărare, prin care curgea Milcovelul, un afluent al râului Milcov; s-a descoperit o zonă fortificată natural și întărită artificial, precum și fundația unei biserici medievale, estimată că ar fi fost ridicată pe la 1499. Grigore Ureche, Miron Costin și Dimitrie Cantemir amintesc de această cetate din vremea lui Ștefan cel Mare, despre care spun ca este "o naraitura mai sus de Focșani, pe Milcovel" (așadar, cetatea Crăciuna era pe Milcovel, și nu pe Milcov)[14]. În anul 1471, Radu cel Frumos a înălțat o fortificație pe un teritoriu considerat ca aparținând Moldovei. Ștefan cel Mare a cucerit-o în 1482 și a ridicat o altă cetate în fața celei muntenești. În anul 1484, Cetatea Crăciuna a fost distrusă de un incendiu puternic[15].

Încreștinarea cumanilor[16] este legată de dominicani. În prima fază, acțiunea lor s-a soldat cu eșec: unii au fost uciși (frații Albert și Dominic), alții au fost alungați.

În vara anului 1227, primii cumani (prințul Burch și doisprezece tineri din suita sa) au primit botezul, fiind oficiat de arhiepiscopului de Strigoniu, nași fiind dominicanii.

Robert, arhiepiscop de Strigoniu, numit delegat apostolic pentru cumani și brodnici, împreună cu alți trei episcopi – Bartolomeu de Pecs, Wilhelm de Veszprem și Raynald de Alba-Iulia – și cu fiul cel mic al regelui Andrei al II-lea, au plecat spre Cumania, unde l-au botezat pe hanul Bortz-Membrock cu mulți oameni din neamul său (între 1.000 și 15.000). Câțiva ani după botez Burch a murit și a fost înmormântat în capela Sfintei Fecioare, pe care o clădiseră frații dominicani. În aceeași capelă a fost înmormântat mai târziu și tatăl acestuia, Bortz-Membrok[17].

După o intervenție din partea papei, Bela al IV-lea a sprijinit clădirea unei catedrale în Episcopia Cumanilor, probabil în același loc în care a fost și capela.

Pentru cumanii care se aflau la începutul secolului al XIII-lea la Est de Carpații Orientali, în sudul Moldovei, papa Grigore al IX-lea (1227-1241) a înființat o episcopie la 21 martie 1227, numindu-l pe Theodoric ca episcop. Atât așezarea cât și episcopia au fost distruse de mongoli în 1241. În fața pericolului mongol, deja în anul 1239 40.000 de familii cumane au fost primite în regatul lui Bela al IV-lea, care le-a colonizat între Dunăre și Tisa; alți cumani au trecut în Bulgaria. Cei care au rămas au fost înfrânți. Tătarii au ars catedrala. Conform izvoarelor dominicane, au fost nimiciți de foc, de săbii, sulițe sau săgeți episcopul și aproape 90 de călugări. Astfel această episcopie și-a încetat existența. În istorie, până în 1556, mai sunt menționați alți 13 episcopi ca fiind doar titulari[18].

Lista episcopilor de Milcovia:

  • Theodoric 1227-1241

  • „Th. cumanorum humilis minister” (?) – 1283

  • Leo (episcop decedat al Milcoviei) (?) – 1327

  • Vitus de Monteferro (capelan al regelui Carol Robert) – 1332

  • Toma de Nympti (călugăr augustinian) – 1347-1348

  • Bernard de Mazovia (călugăr dominican polonez) – 1353-1357

  • Albert de Usk (călugăr dominican) – 1364

  • Nicolae de Buda (călugăr augustinian, vicar general la Egger) – 1371-1375

  • Gobelinus [fost paroh la Cristian (Sibiu), apoi episcop la Alba-Iulia] – 1386

  • Laurențiu (?) – 1396

  • Emerich Zechel – 1431

  • Grigore Jaurini [vicar general la Strigoniu (Esztergom)] – 1433-1462 (?)

  • Mihai Turon [episcop auxiliar de Strigoniu (Esztergom)] – 1468-1493

  • Paul Ilsine [paroh la Strigoniu (Esztergom)] – 1501-1504

  • Ladislau (de Ondola ?) – 1510

  • Dumitru – 1511

  • Mihai – 1512-1521 (?)

Cumanii aparțineau familiei popoarelor turcice. Despre limba lor s-a păstrat un glosar al unui venețian din secolul al XIII-lea, din care reiese raportul de dialect cu limba turcă și limba tătară. Rugăciunea Tatăl nostru în limba cumană[19]:

Bizim atamiz kim-szing kökte
szentlenszing szening ading
düs-szün szening könglügüng
necsik-kim dzserde alaj kökte
bizing ekmegimizni ber bizge büt-bütün künde
ilt bizing minimizni
necsik-kim biz ijermiz bizge ötrü kelgenge
iltme bizni ol dzsamanga
kutkar bizni ol dzsamannan
szen barszing bu kücsli
bu csin ijgi tengri amen. (Kunszentmiklós, Ungaria)

Pr. Cornel Cadar

Note:
[1] Ioan Ferenț, Cumanii și episcopia lor, Blaj, 1931, p. 144-145.
[2] Carol Auner, Episcopia Milcoviei, în „Revista catolică”, an II (1912), p. 544, citează Ungrisches Magazin, I c., p. 99; cf. Iosif Gabor, Ierarhia catolică a Moldovei, Nisiporești, 1958 (text dactilografiat), p. 28.
[3] Nicolae Iorga, Studii și documente, I-II, București, 1901, p. 219-220, nota 1; informația este preluată în Carol Auner, Episcopia Milcoviei, în „Revista catolică”, an II (1912), p. 544; Iosif Gabor, Ierarhia catolică a Moldovei, Nisiporești, 1958 (text dactilografiat), p. 28.
[4] AERCIS, dosar 1/1843-1874, f. 116.
[5] Pietro Tocănel, Storia della Chiesa Cattolica in Romania, III/2, Ed. Messaggero, Padova, 1965, p. 234; autorul citează APF Moldavia, v. 10, f. 166, 308, 335, 339-345 (raportul administrației pentru construirea bisericii din Galați), și OPFP, lettere di Mons Sardi del 26 gennaio 1847 e 2 gennaio 1848. Notăm că dorința episcopului de a zidi o biserică i-au împlinit-o alții mai târziu nu în acel loc, ci în apropiere, la Odobești.
[6] Jerney, Călătorii în Est pentru investigarea țării de baștină a maghiarimii 1844-1845, Ediție bilingvă, Editura „Harghita”, Miercurea Ciuc, 2011, p. 268-269.
[7] Vasile Drăguț, Dicționar enciclopedic de artă medievală românească, București, 1976, pag. 145.
[8] http://www.agrotara.ro/episcopia-milcovului-crestinarea-cumanilor-odobesti-civitas-milcoviae/, http://www.muzeulvrancei.ro/despre-noi/, accesate la 3 noiembrie 2017.
[9] Radu Rosetti, Despre unguri și episcopiile catolice din Moldova.
[10] Iosif Gabor, Ierarhia catolică a Moldovei, Nisiporești, 1958 (text dactilografiat), p. 27-28.
[11] Franz Josef Sulzer, Geschichte des transalpinischen Daciens…, vol. I-III, Editura Gräffer, Viena, 1781, p. 589, apud Carol Auner, Episcopia Milcoviei, în „Revista catolică”, an II (1912), p. 544. Sulzer e de părere că întrucât cetatea Crăciuna sau mănăstirea Mira din apropiere nu e legată de un drum direct spre Transilvania nu poate fi Milcovia.
[12] Carol Auner, Episcopia Milcoviei, în „Revista catolică”, an II (1912), p. 544.
[13] Ioan Ferenț, Cumanii și episcopia lor, Blaj, 1931, p. 144-145.
[14] https://www.ziaruldevrancea.ro/actualitatea/stiri-locale/1605-s-a-descoperit-vechea-cetate-craciuna.html, accesat la 4 noiembrie 2017.
[15] http://adevarul.ro/locale/constanta/cetati-mai-putin-cunoscute-disparut-fortificatia-craciuna-ctitoria-radu-frumos-1_59ba41ee5ab6550cb82887d3/index.html; http://m.moldovenii.md/md/section/745/content/9958, accesate la 4 noiembrie 2017.
[16] Despre această episcopie au scris mai mulți cercetători: E. Hurmuzaki - O. Densușianu, Documente privitoare la istoria românilor, vol. I, București, partea I, 1889; Radu Rosetti, Studiul istoric Ungurii și episcopiile catolice din Moldova, 1905: Carol Auner, Episcopia Milcoviei, în „Revista catolică”, an II (1912), p. 540-551; I. Ferenț, Cumanii și episcopia lor, Blaj, 1931; Iosif Gabor, Ierarhia catolică a Moldovei, Nisiporești, 1958 (text dactilografiat); Pr. Alois Moraru, Catolicii din Moldova și influența ungurească, în „Buletin istoric” – nr. 10/2009, p. 24-27; Vasile Ilie, Repere istorice despre Episcopia Cumanilor (1227-1241), în „Almanahul Presa Bună” 2004, p. 177-187; etc..
[17] Ioan Ferenț, Cumanii și episcopia lor, Blaj, 1931, p. 146.
[18] Cf. C. Auner, op. cit., p. 550-551; cf. Ș. Papacostea, op. cit., p. 90-101.
[19] http://www.agrotara.ro/episcopia-milcovului-crestinarea-cumanilor-odobesti-civitas-milcoviae/, accesat la 3 noiembrie 2017.

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: Unde a fost Episcopia Milcoviei?
 


lecturi: 165.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat