Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 31-a de peste an - Anul A - 2017

"Ne-am făcut blânzi în mijlocul vostru ca o doică ce își dezmiardă copiii" (1Tes 2,7).

Am auzit cu toții de cuvintele "a falsifica" sau "a deteriora", cu bună știință, pentru a discredita autorul și apoi pentru a dobândi foloase necuvenite din această acțiune malefică. Aceste cuvinte sunt mai grele decât cuvintele "a fi ipocrit", "a plagia" și "a pirata". Am auzit probabil că atunci când apare ceva nou și valoros pe piață, apare imediat și "falsul", "piratatul" și "plagiatul", toate, așa cum spuneam, fie pentru discreditarea autorului, fie pentru a dobândi foloase necuvenite. Am auzit cu toții de oameni care au cumpărat cu bani grei tinichele în loc de inele din aur; au cumpărat cu bani grei tablouri fără valoare copiate de amatori în loc de tablouri originale; au cumpărat cu bani grei medicamente ca produse de medici vestiți care s-a dovedit a fi simplă apă sau făină; au cumpărat cu bani grei haine de firmă de creatori vestiți, dar care s-au dovedit a fi simple cârpe; au angajat cu bani grei specialiști în diferite domenii, specialiști școliți la profesori de renume, dar care s-a dovedit a fi niște impostori etc. Am spus acestea pentru că pericopa evanghelică de astăzi ne vorbește despre fariseii fățarnici care numai mimau credința, nădejdea celor cerești și dragostea; apoi uitau dreptatea, mila și alte virtuți. Farisei, acești oameni care furau chipul oamenilor drepți și sfinți care iubeau pe Dumnezeu și pe oameni, dar le discreditau imaginea, căci îi imitau numai în vestimentație și bărbi (cf. Mt 23,2), îl discreditau și pe Dumnezeu în numele căruia spuneau că lucrează (cf. Mt 11,19) și apoi îi ademeneau pe o cale greșită pe cei care îi ascultau, făcându-i să strige contra lui Isus și a mântuirii lui (cf. Mc 15,8-14; Mt 27,25)

Primul care a falsificat și care a stricat cu bună știință și cu intenții rele imaginea lui Dumnezeu a fost diavolul, care l-a făcut mincinos pe Dumnezeu (cf. Gen 3,5), cu scopul de a amăgi și a atrage în păcat pe copiilor lui. Apoi, diavolul, pentru a părea pentru îngeri și oameni un "dumnezeu", văzând că Dumnezeu are un tron, și-a ridicat și el un tron pentru a-i înșela pe copii lui Dumnezeu (cf. Is 14,13; Ap 2,13); văzând că Dumnezeu are supuși, prin minciună și-a făcut și el supuși dintre copii lui Dumnezeu (cf. In 8,44); văzând că Dumnezeu primește închinare, a cerut și el închinare chiar de la Isus și de la întreaga omenire (cf. Mt 4,9); văzând că Dumnezeu are un paradis, a făcut și el unul din "bunuri trecătoare" și total opuse realităților veșnice, prin care să-l ofenseze pe Dumnezeu și să-i înșele pe copiii lui Dumnezeu (cf. Is 22,13).

Așa cum cei care ascultă de Dumnezeu reproduc în ei caracterul lui Dumnezeu cel întreit și unic, caracter de iubire, milă, simplitate, adevăr, dreptate, pace, curăție, răbdare (cf. Mt 5,3-12; Gal 5,22-23); tot astfel cei care ascultă de diavol reproduc în ei caracterul diavolului: minciună, fățărnicie, egoism, folos propriu, slavă deșartă (cf. Mt 15,19; Gal 5,19-21) etc. Cu toate că porunca lui Dumnezeu, poruncă amintită de Isus diavolului în timpul ispitirii lui, a fost, este și va fi: "Să te temi de Domnul Dumnezeul tău, și numai lui să-i slujești" (cf. Dt 6,13; Mt 4,10).

Isus, în evanghelia de astăzi, îi pune în gardă pe ucenicii săi din toate timpurile cu privire la acei oameni care au falsificat adevărul despre Dumnezeu și mântuirea lui, care au schimbat în rău chiar cuvântul și imaginea lui Dumnezeu (cf. Mt 12,24; In 10,20), spre slava și folosul lor (cf. Mt 6,2). Fariseii și cărturarii biblici, stăteau la catedra lui Moise și a profeților (cf. Mt 23,2), dar nu învățau ca ei (cf. Mt 7,29; Mc 1,22); se îmbrăcau în hainele lor lungi, purtau pletele și bărbile lor, dar nu aveau trăirea lor. Vai, cât de mulți mai sunt și astăzi care șed în locuri de onoare și îmbracă haine specifice funcțiilor lor, purtate cândva de oameni onorabili, dar acum ei le îmbrăcau doar pentru a înșela, fiind de fapt doar niște lupi îmbrăcați în piei de oaie (cf. Mt 7,15).

În Biblie imaginea omului fals din orice timp și din orice domeniu a fost, este și va fi "fariseul". Și astfel avem până astăzi: fariseul care învață pe alții, fariseul care conduce pe alții, fariseul care face slujbe pentru alții, fariseul care face legile și judecă pe alții, fariseul care slujește în sistemul de sănătate, fariseul care face politică, fariseul care deservește în diverse profesii, dar și fariseul creștin, care, deși pare om simplu, stă împotriva lui Dumnezeu și împotriva semenilor, ca și tatăl său, diavolul (cf. In 8,44).

Unul este Tatăl vostru, unul este maestru vostru, unul este învățătorul vostru, Cristos (cf. Mt 23,8-10).

Câtă deosebire între acești conducători religioși și civili și Domnul nostru Isus Cristos, singurul conducător autentic (cf. Mt 23, 8-10)! Fariseii recomandau legea fără a o împlini și fără a o explica pe înțeles, intenționat ca să o discrediteze și să mențină confuzia; Isus însă o împlinea și o lămurea pe înțeles, spre mântuire (cf. Mt 5,17ss). Fariseii puneau pe umerii altora "poveri apăsătoare și greu de purtat" (cf. Mt 23,4); Isus însă purta poverile lor (cf. Is 53,4), Isus îi chema pe cei "trudiți și împovărați" pentru a le da odihna sa (cf. Mt 11,28). Ei își alegeau primele locuri oriunde ajungeau (cf. Mt 23,6), Isus de la iesle până la cruce, a ocupat constant cel din urmă loc. El a fost slujitor înainte de a fi conducător (cf. Mt 23,11). Nimeni nu va fi înălțat mai sus, pentru că nimeni nu s-a smerit mai adânc (cf. Fil 2,9-11). Acești conducători religioși și civili care nu căutau decât propria lor glorie și propriul lor câștig, au mers spre ruină și pierzare. De aceea, Isus, în locul "fericirilor" de la începutul misiunii sale, a trebuit să pronunțe acum de multe ori îngrozitorul "vai" împotriva lor.

Pe linia lui Isus, în demascarea falșilor slujitori ai lui Dumnezeu și ai oamenilor, au fost și profeții Vechiului Testament și apostolii Noului Testament. Acum, după rânduiala Bisericii, îl vom vedea pe profetul Malahia. Poporul iudeu, aflat în față cuvântului lui Dumnezeu: "V-am iubit și vă iubesc" (cf. Mal 1,2), ei răspund cu nerecunoștință, inconștiență și cu obrăznicia de a cere dovezi suplimentare despre această bunătate divină! Ce tată, ce stăpân ar fi suporta să fie tratat cu o asemenea lipsă de considerație (cf. Mal 1,6)? Acest popor călca în picioare nu numai onoarea datorată Domnului, ci și preceptele lui cele mai imperioase (cf. Mal 1,8; Lev 22,17-25) și sentimentele cele mai tandre.

Să nu trecem cu indiferență pe lângă atâtea mărturii ale iubirii lui Dumnezeu (cf. Mal 1,13), ci să ne oprim mai întâi la crucea unde Dumnezeu l-a jertfit pe Fiul său pentru noi.

Malahia, privind de departe în timp, ne vorbește despre Cristos al evangheliilor și îi întregește imaginea în raport cu oamenii falși din toate timpurile. Malahia spune: "Nedreptate nu s-a găsit pe buzele lui" (cf. Mal 2, 6). Într-adevăr până și aprozii au admis că "niciodată n-a vorbit vreun om ca omul acesta" (cf. In 7,46). Această perfecțiune a lui Isus nu face altceva decât să scoată în evidență tristul portret al falșilor conducători religioși și civili din toate timpurile: Isus a păzit legământul, ei l-au stricat (cf. Mal 2, 5). Isus a umblat cu Dumnezeu în pace și dreptate, ei s-au îndepărtat de drum. Isus "a întors pe mulți de la nelegiuire" (cf. Mal 2, 6), ei "au făcut pe mulți să se poticnească" (cf. Mal 2, 8-9; Is 9,16). Isus avea "Legea adevărului era în gura lui" (cf. Mal 2,6), ei îl oboseau pe Domnul cu vorbele lor (cf. Mal 2,17; Mt 6-7). De aceea, sfântul Paul ne îndeamnă să veghem și să nu ne ocupăm decât cu lucrurile adevărate, curate, vrednice de iubit, vorbite de bine (cf. Fil 4,8).

Cu durere trebuie să spunem că fariseii trăiesc încă. Deși casta lor a dispărut din istorie, ei trăiesc astăzi printre noi, așa cum am spus și mai sus, în mulți oameni: care își zic religioși, care ne conduc, care ne tratează, care ne învață, care ne deservesc sau care trăiesc pur și simplu lângă noi și poartă numele de creștini. Toți aceștia se folosesc darul și autoritatea dată lor de Dumnezeu spre slava sa și spre împlinirea interesele sale, iar ei o folosesc spre slava și interesele lor, făcând amară și de nesuportat viața celor încredințați grijii lor.

Fariseii din toate funcțiile și categoriile sociale amintite mai sus, ca niște cameleoni abili, ca niște plante carnivore, ca niște răpitori cu chip de flori, ca niște diavoli care își iau fețe de heruvimi (cf. 2Cor 11,14), știu să-și afișeze niște fețe zâmbitoare, niște figuri de oameni cinstiți și corecți, niște chipuri de oameni activi și gata să se dedice slujirii altora, de îți vine să-i crezi din prima. Dar toate acestea le fac numai ca să înșele, numai ca să profite de cei simplii și credincioși, numai ca să distrugă, căci ei nu căută decât imaginea și câștigul lor.

Și mulți dintre noi care stăm astăzi în fața altarului, deși aici în biserică părem pioși, avem, de fapt, câte două fețe, dar niciun obraz. Pretindem de la alții mai mult decât suntem noi dispuși să oferim sau să împlinim. Suntem mari, dar numai în cuvinte, buni numai în critici și pălăvrăgeli, dar în ceea ce privesc faptele, nu suntem decât niște lași și ducem o viață falsă și egoistă. De acest fel de oameni vrea Isus și prima lectură de astăzi să ne ferească pentru a nu cădea cu sufletul și trupul în capcanele lor.

Dar lecturile biblice de astăzi nu ne învață adevărul mântuirii numai prin figuri de oameni de care trebuie să ne păzim și să nu le copiem exemplul, dar și prin figuri de oameni de care trebuie să ne apropiem și să le copiem exemplul, căci sunt imagini din imaginea lui Isus.

Iată, un prim exemplu, psalmistul de astăzi. În Psalmul 131 vedem cum încercările psalmistului credincios contribuie în mod util la a-i smeri și zdrobi voința proprie, smerenia fiind primul semn al omului credincios (cf. Ps 131,1), smerenie și zdrobire fără de care el nu se putea apropia de Dumnezeu și de mântuirea lui. Dumnezeu îi îngăduie încercările, iar el trebuie să i se supună. După ce i s-a luat ceea ce iubea și ceea ce i se părea lui ca bun și util, în sufletul lui se simte ca "înțărcat" (cf. Ps 131,2). Da, el seamănă cu un copilaș lipsit dintr-o dată de laptele mamei, însă rămas tot lângă mama. Pe moment, el nu poate înțelege că aceasta este o condiție pentru "creșterea" lui, dar când înțelege, mulțumește și îl laudă pe Domnul. Psalmistul, din experiența sa, vrea să ne spună că uneori Domnul poate găsi cu cale să ne facă și nouă la fel. Și când va veni un astfel de moment, să privim ceea ce noi vom numi "necaz" ca ceva necesar pentru creșterea și mântuirea noastră.

Iată și al doilea exemplu de urmat și nu de evitat. Sfinții Paul și Sila predicau de zor la Filipi, unde vesteau mântuirea prin Isus, aduceau la credință oameni și scoteau diavoli. Ne-am făcut blânzi în mijlocul vostru ca o doică ce își dezmiardă copiii. Ne-ar fi plăcut să vă dăm nu numai evanghelia lui Dumnezeu, ci și sufletele noastre, spuneau ei (cf. 1Tes 2,7-8). Normal ar fi fost ca toți să se bucure, iar ei să fi fost lăudați, dar a fost tocmai contrariul, mulți s-au supăratm iar pe ei i-au arestat și i-au pus cu picioarele în butuci. Dar insultele și maltratările suferite, departe de a-i descuraja, i-au umplut de îndrăzneală (cf. Fap 16,12-35). Ei au privit totul prin prisma credinței în înviere (cf. Fil 3,10).

Bătaia, arestarea și punerea picioarelor în butuci le-au interpretat ca o smerire din partea lui Dumnezeu, smerenia fiind prima condiție de a se apropia de el, de a crește spiritual și de a ajunge la mântuire. Iar reacția furioasă a vrăjmașului au interpretat-o ca pe o dovadă că osteneala lor nu fusese în zadar (cf. 1Tes 2,1). Din toate aceste argumente au găsit puterea și curajul să cânte în lanțuri și butuci (cf. Fap 16,25). Apoi predica nu era o propagandă ieftină cu încântări, șiretlicuri, lingușiri și eforturi de a plăcea care obosesc și descurajează (cf. 2Cor 2,17). Apoi, slujba lui Paul și a lui Sila nu era nicidecum animată de căutarea gloriei personale, satisfacerea cărnii și profitul material. Dimpotrivă, suferințele apostolului dădeau dovadă de un total dezinteres față de acestea (cf. Fap 20,35). Două sentimente îi animau pe Paul și Sila: grija continuă de a-i plăcea lui Dumnezeu (cf. 1Tes 2,4) și dragostea pentru cei care deveniseră "copiii săi". Ca un tată și ca o mamă, îi îndrăgise mult (cf. 1Tes 2,7) și îi învățau să umble pe calea lui Dumnezeu (cf. 1Tes 2,11-12).

Dacă sunt "farisei fățarnici" în orice categorie religioasă sau civilă, tot astfel sunt slujitori smeriți și dezlipiți, în orice categorie religioasă sau civilă. De fiecare dată când Duhul lui Cristos prinde câte un om, din orice categorie și din orice etapă a vieții lui, omul acela devine slujitorul său. Cu ceva vreme în urmă, cardinalul Paul-Émile Léger, arhiepiscop romano-catolic de Montreal, a renunțat la funcția sa pentru a merge ca simplu misionar la leproșii din Africa, unde se află unii dintre cei mai săraci și mai neglijați oameni ai lumii. Dr. Tom Dooley, un tânăr medic, a părăsit ceea ce ar fi putut fi o viață confortabilă pentru a se dedica săracilor din Laos, oferindu-le servicii medicale gratuite. Dr. Paul Carlson, medic misionar, ucis acum mai mulți ani, a slujit oamenii din Congo. Pr. Damien de Vestur, a slujit leproșilor din Molokai. Dr. Albert Schweitzer, cunoscut filozof, teolog, muzician și medic, a slujit bolnavilor din Africa. Atunci când băștinașii l-au întrebat de ce a venit la noi, dr. Albert Schweitzer le-a răspuns simplu: "Isus m-a trimis la voi!"

Iată niște lecturi frumoase și o învățătură frumoasă cuprinse în ele! Pentru o viață plăcută lui Dumnezeu, pentru un bun apostolat sacerdotal și laic și nu în ultimul rând pentru o mântuire veșnică, să fugim de exemplele rele și să le urmăm pe cele bune, așa cum ne cere Dumnezeu cel întreit și unic în lecturile biblice de astăzi! Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 31-a de peste an. Predici la Radio Iași
 


lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat