Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la prima duminică din Advent - Anul B - 2017

Așteptăm revelarea Domnului nostru Isus Cristos (1Cor 1,7).

Cu această duminică am intrat într-un nou an liturgic, numerotat simbolic cu litera "B", an în care vom urma cu precădere Evanghelia după sfântul Marcu și vom recapitula, spre slava lui Dumnezeu și spre folosul nostru, istoria mântuirii noastre prin Cristos și Duhul Sfânt, fără a uita însă că Isus

și-a împlinit deja lucrarea aceasta odată pentru totdeauna și acum ne pregătim și așteptăm veghind cea de-a doua sa venire, când pe toți cei care l-am urmat ne va lua la sine și ne va face părtași ai mântuirii și fericirii sale.

De aceea și lecturile biblice de la sfintele Liturghii din Advent, pe de o parte ne vorbesc despre pregătirea de a recapitula mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, pentru ca cei care nu au primit-o încă bine, sau cei care nu au primit-o deloc, să o primească măcar acum când se pregătesc cu bucate trupești pentru Crăciun și apoi pentru Paști. Iar pe de altă parte din lecturile timpului de Advent ne vorbesc despre revenirea glorioasă a lui Isus de la Parusie, de la sfârșitul veacurilor, când Isus îi va lua cu sine și îi va duce în cer pe toți cei care i-au fost credincioși în viața lor.

Și așa cum prima venire a lui Isus de la Betleem pentru jertfa de la Golgota a fost pregătită de însuși Dumnezeu prin profeți, tot așa și cea de a doua sa venire din cer pentru Biserica sa, este pregătită de însuși Isus înviat și înălțat la dreapta Tatălui, prin apostolii și ucenicii săi din toate timpurile.

Prima lectură și psalmul responsorial de astăzi ne fac să retrăim împreună cu vechiul popor ales, situația grea de dinaintea primei veniri, și despre strigătele întregii omeniri după ajutor, care vrea o nouă creație: "Tu, Doamne, ești tatăl nostru; numele tău este "Răscumpărătorul nostru" din veșnicie. Privește din ceruri și vezi. O, dacă ai despica cerurile și ai coborî! Munții s-ar topi înaintea ta. Noi toți eram precum cel impur, toate faptele noastre de dreptate, ca o haină întinată; noi toți ne veștejeam ca frunza, păcatele noastre ne spulberau ca vântul... noi suntem lutul, iar tu olarul. Noi toți suntem lucrarea mâinii tale" (Is 63,16b-17.19b; 64,2b-7). Dumnezeule, fă-ne să ne întoarcem, fă să strălucească fața ta și vom fi mântuiți (cf. Ps 80,4). Arată-ne, Doamne, îndurarea ta și dă-ne mântuirea ta! (cf. Ps 85,8) Dorim ca precum lutul pe roata olarului (Is 63,8), din vase de ocară, dorim să fim recreați "vase de onoare" (2Tim 2,21).

De reținut este faptul că toate aceste strigăte de durere ale omenirii căzute în păcat, suferință și moarte și-au găsit un răspuns bun la Dumnezeu, căci Domnul nostru Isus Cristos s-a coborât din cer pentru mântuirea lumii mergând pentru ea până la cruce, pentru a-i elibera pe toți din mâna vrăjmașilor lor (Ps 18,9; Ps 144,5; Fil 2,6-8), pentru ca prin sângele său vărsat să remodeleze lutul ființei lor și să-i divinizeze. Și după ce s-a înălțat la cer pentru a primi domnia și puterea, se va mai coborî încă o dată, pentru ca pe cei care au prețuit venirea lui și i-au primit mântuirea lui de la cruce, să-i ducă în paradis (cf. In 14,3), să-i facă casnicii lui Dumnezeu și concetățenii sfinților (cf. Ef 2,19), să le dea slava sa (cf. In 17,24) și pentru a-i așeza și a-i servi personal la ospățul veșnic (cf. Lc 12,37).

La 17 noiembrie 1976, la Milano, era înmormântat ofițerul Giovanni Ripani, o figură emblematică a luptei împotriva bandelor mafiote din Italia. La înmormântarea lui, cardinalul Colombo, care oficia acea Liturghie, a spus: "Mi s-a spus că în buzunarul hainei răposatului s-a găsit un carnet cu maxime și rugăciuni, uzat deja de prea multă întrebuințare, carnețel care l-a alinat pe bunicul său în timpul războiului și care l-a mângâiat și pe el până în ziua nefericitei sale morți. Pe cea din urmă pagină, chiar în ziua morții sale, Giovanni a scris cu propria mână: «Mă încred în Patima, Moartea și Învierea lui Cristos». Iată un exemplu de om care a prețuit venirea lui Isus și i-a primit mântuirea de la cruce.

Dacă astăzi prin lecturile din Vechiul Testament, Biserica, ne pregătește să rememorăm și să ne retrăim suferințele omenirii de după căderea în păcat și înainte de venirea lui Isus în lume și apoi să reprimim cu mai multă tărie mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt; prin lectura evangheliei, prin scurta parabolă care ni-l prezintă pe Isus ca pe un stăpân de casă care a plecat pentru un timp, într-o "altă țară" pentru a-și primi domnia și gloria veșnică, în urma lucrării sale în favoarea noastră (cf. Lc 19,12; Mt 24,14; Mc 13,34), și prin lectura a doua, Biserica ne amintește că Isus și-a lăsat "bunurile sale mântuitoare" în grija noastră pentru a le spori prin vestirea și dăruirea lor fraților noștri din lume (cf. 1Pt 2,9), adăugând la aceasta, rugăciunea și vegherea, ne spune că așa trebuie să ne pregătim și să așteptăm cea de-a doua venire glorioasă a lui Isus ca stăpân a toată puterea.

Martirologiul Roman amintește nu mai puțin de 68 de sfinți care au purtat numele de Felix. Unul dintre ei, sfântul Felix de Nola (354-431), folosea deseori o parabolă asemănătoare cu cea din Evanghelia de astăzi, amintind oamenilor că, Dumnezeu se comportă ca acel suveran care, călătorind singur și necunoscut, a fost surprins de un uragan și a cerut să se refugieze în diferite case ale căror proprietari se îmbogățise la curtea sa. Dar toți aceștia l-au respins, până când a ajuns într-o cocioabă simplă și mizeră unde locuia cel mai sărac dintre supușii lui. Acesta nu doar că i-a deschis ușa pentru a-l adăposti de grindină, dar a voit să-i refacă și puterile, aprinzându-i un foc, uscându-l și cedându-i patul său pentru a se odihni. Atunci Marele Rege, arătându-i o pungă plină cu aur, i-a spus: "Stabilisem să-mi împart bogățiile cu unul dintre supușii mei aleși, dar nimeni nu a voit să mă primească. În schimb tu, nu numai că m-ai adăpostit de uragan, dar mi-ai oferit totul cu generozitate, ai împărțit cu mine casa ta, hrana, focul și patul. De aceea, vei fi considerat ca fiul Regelui. Ai stofă pentru așa ceva. Ești chiar din sângele lui. Ești milostiv ca și el"

Apropo de "lucrarea" încredințată de Isus fiecăruia cu bunurile sale, trebuie să vorbim și de "darurile" sale încredințate oamenilor pentru a lucra: "așa încât să nu duceți lipsă de nici un har în timp ce așteptați revelarea Domnului nostru Isus Cristos, care vă va întări până la sfârșit ca să fiți fără vină în ziua Domnului nostru Isus Cristos" (1Cor 1,7-8). Deoarece am avut felurite daruri, după harul care ne-a fost dat. Astfel: "Cine are darul prorociei să-l întrebuințeze după măsura credinței lui. Cine este chemat la o slujbă să se țină de slujba lui. Cine învață pe alții să se țină de învățătură. Cine îmbărbătează pe alții să se țină de îmbărbătare. Cine dă să dea cu inimă largă. Cine cârmuiește să cârmuiască cu râvnă. Cine face milostenie s-o facă cu bucurie (cf. Rom 12,6-8). "Sfârșitul tuturor lucrurilor este aproape. Fiți înțelepți, dar, și vegheați: "Mai presus de toate, să aveți o dragoste fierbinte unii pentru alții, căci dragostea acoperă o sumedenie de păcate. Fiți primitori de oaspeți fără cârtire. Ca niște buni ispravnici ai harului felurit al lui Dumnezeu, fiecare din voi să slujească altora după darul pe care l-a primit. Dacă vorbește cineva, să vorbească cuvintele lui Dumnezeu. Dacă slujește cineva, să slujească după puterea pe care i-o dă Dumnezeu: pentru ca în toate lucrurile să fie slăvit Dumnezeu prin Isus Cristos, a căruia este slava și puterea în vecii vecilor! Amin" (1Pt 4,7-11).

Deși mulți au strigat că nu doresc ca Isus să domnească peste ei (cf. Lc 19,14; In 1,11), el totuși a primit puterea și domnia pentru vecii vecilor (cf. Lc 19,15; Ap 5,12) și i-a chemat la ordin pe cei cărora le-a încredințat avuția sa ca s-o sporească, făcându-le plata după merit.

Un mic rege al vizigoților, numit Roccaredo (586-601), se întorcea dintr-o luptă pentru recuperarea teritoriilor pierdute și cei care stăpâneau în locul lui nu-l mai doreau ca rege, și crezându-l deja mort făceau sărbătoare pentru moartea lui. Dar el nu era mort și s-a întors să domnească. A început un murmur, dar el s-a ridicat să domnească și să judece, iar săracii oropsiți i-au povestit totul regelui lor.

Aproapele nostru, frații lui Isus și frații noștri, sunt cei în care trebuie să investim bunurile casei lui Isus încredințate nouă. Ei îl vor informa pe Isus cum am folosit aceste daruri. Ei vor fie avocații noștri, fie pârâșii noștri (cf. Lc 16,9).

Într-un azil se afla odată un bătrânel care suferea de o boală cumplită care i-a deformat complet fața făcându-l extrem de respingător la vedere. De acest bătrânel se îngrijea o soră, pe nume Felicia. Aceasta, în ciuda aspectului bolnavului, nu contenea ca în fiecare zi să-l îngrijească, să-l hrănească, să-i vorbească și să-l încurajeze mereu cu zâmbetul pe buze. Un vizitator, trecând pe lângă bolnavul acesta a declarat plin de indignare: "Cât de mult suferă acest om; să mai spună careva că există Dumnezeu și că acesta este bun și milostiv". Dar o infirmieră, care cunoștea activitatea sorei Felicia, i-a răspuns: "Dacă nu ar fi existat Dumnezeu, nu ar fi existat nici sora Felicia". O iubire autentică față de Dumnezeu nu poate să dea naștere decât unei iubiri autentice față de aproapele, mai ales față de cei care sunt în suferință.

Iordanul se varsă în Marea Moartă. Apele lui aduc și pești. O parte din acești pești simt de departe catranul Mării Moarte și fug îndărăt. Nu intră în apele morții. Se păzesc de ele. Alții însă se lasă duși de curentul apei și intră în Marea Moartă. Toți acești pești mor și se pietrifică. Marea Moartă e plină de pești pietrificați. Când îi vezi în adâncul apei ți se pare că-s vii. Dar când îi iei în mână vezi că-s pietrificați. Cam așa sunt și creștinii de azi. O parte din ei - cei puțini - simt de departe "duhul acestei lumi" și se feresc de el. Se feresc de răutățile și stricăciunile cele sufletești. Înoată contra valurilor acestei lumi. Alții însă - cei mulți, mulți - se lasă târâți de valurile lumii și intră în marea cea fioroasă a stricăciunilor sufletești. E plină lumea de creștini "pietrificați". E plină lumea de cei care "trăiesc, dar sunt morți" (Ap 3,10). Aceasta este "vegherea", cea de nu apuca pe căi greșite, la care ne cheamă Isus astăzi. Să nu dormim, ci să veghem cu iubire ca să recunoaștem mereu venirea lui. La venirea lui de-a doua, când se va încheia aventura noastră de "săraci", ni se va dezvălui adevăratul chip al nostru și ne va fi oferită comuniunea deplină de viață cu Dumnezeul nostru.

Boris (852-889), regele păgân al bulgarilor, i-a cerut sfântului Metodiu (815-885), fiul lui Leo și Maria, care se pricepea și la pictură, și care la vremea aceea predica la curtea lui, să-i picteze un tablou cu lucrul pe care el îl crede cel mai îngrozitor și înspăimântător. Atunci călugărul Metodiu, încredințându-se lui Dumnezeu, pentru ca truda lui să-i fie și folositoare regelui, s-a apucat să picteze Judecata de pe urmă. După ce a terminat lucrarea, Metodiu, l-a poftit pe regele Boris, să vină și să o vadă. Acesta văzând maiestatea lui Dumnezeu în timpul judecării și condamnării celor răi, s-a îngrozit și a întrebat ce vrea să însemneze acel spectacol atât de înspăimântător. Atunci sfântul Metodiu i-a explicat cu patos, realitatea judecății divine, încât regele de frică de a nu ajunge să vadă pe Dumnezeu care osândește pe cei răi și-i trimite în iad, s-a convertit, s-a botezat cu numele de Boris-Mihail, ba mai mult, a ajuns "sfânt" ca să-i vadă numai fața surâzătoare a lui Dumnezeu care îi primește pe cei buni, în slava sa, în palatele sale cerești, pe tronurile sale slăvite și la ospățul veșnic din paradis. După el aproape toți bulgarii s-au convertit și s-au botezat. Nouă astăzi, nu ne vorbește un sfânt despre grozăvia Judecății de apoi pentru cei păcătoși, ci ne vorbește însuși Isus Cristos, și ne cheamă la convertire, la schimbarea vieții, ca să fim și noi primiți în veșnicia fericită. "Credincios este Dumnezeu de care ați fost chemați la comuniunea cu Fiul său, Isus Cristos Domnul nostru" (1Cor 1,9).

Aceasta înseamnă cuvintele "har și pace", cu care ne întâmpină sfântul Paul în cea de-a doua lectură de astăzi (cf. 1Cor 1,3-9). Adică, starea fără teamă și liniștită a sufletului sigur de mântuirea lui Dumnezeu prin Cristos. Să spunem și noi cu psalmistul: "Dumnezeule, fă-ne să ne întoarcem, fă să strălucească fața ta și vom fi mântuiți" (Ps 80,4)! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat