Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

China, acea privire comună a lui Benedict și Francisc

De Andrea Tornielli

Există o cale de parcurs pentru ca Biserica Catolică din China să fie "pe deplin chineză și pe deplin catolică". Asta a indicat în urmă cu zece ani Benedict al XVI-lea cu Scrisoare către catolicii chinezi, într-un moment în care, grație muncii răbdătoare a Secretariatului de Stat, raporturile cu Pechinul ofereau licăriri de speranță. O parcurge Francisc, care de mai multe ori în timpul pontificatului său a trimis semnale de mare atenție față de poporul chinez și față de marea sa țară. Vorbește despre asta într-o analiză aprofundată în noul număr din "La Civiltà Cattolica" părintele Federico Lombardi, fost director al Sălii de Presă a Vaticanului și astăzi președinte al Fundației Ratzinger.

Lombardi afirmă înainte de toate că atenția papei "este răsplătită în China" și pentru că în ochii chinezilor "Francisc are câteva avantaje față de predecesorii săi. Nu este un european, deci nu aparține acelui continent de popoare colonizatoare care, mai ales în secolul al XIX-lea și al XX-lea, au făcut ca să simtă China puterea lor militară și povara intereselor lor economice; și nici n-a fost implicat direct în confruntarea istorică cu ideologia comunistă și regimurile care se inspirau din ea. Este un fiu de emigrați care vine dintr-un alt continent și este profund înrădăcinat într-o realitate populară la care face referință încontinuu. Este membru al unei familii călugărești care în istorie s-a apropiat de China cu respect și cu o capacitate de dialog rodnic, care reprezintă de secole punctul cel mai înalt al raportului dintre marea țară asiatică și Occident". Așa cum atestă numele iezuiților precum Matteo Ricci, Adam Schall, Ferdinand Verbiest, Giuseppe Castiglione.

Părintele Lombardi scrie că "atunci când Francisc vorbește cu convingere despre necesitatea de a construi pacea între popoare, chinezii aud ecoul unui ideal de «armonie» care le este familiar și, dată fiind că el nu se poate lăuda cu nicio putere militară sau economică, nu au niciun motiv să se îndoiască de sinceritatea sa". Grație și acelei "culturi a întâlnirii" pe care Bergoglio nu numai că o propune ci "se angajează s-o trăiască".

Există unii care consideră excesive cuvintele de deschidere și de simpatie față de China folosite de papa, de exemplu în interviul cu Francesco Sisci pentru Asia Times, însă privirea pozitivă "empatia" - alt termen foarte iubit de Francisc - "devin - explică Lombardi - tocmai provocarea de care are nevoie interlocutorul pentru a face acel pas înainte care-l duce dincolo de limita care până acum îl închidea în sine și îl reținea". Printre mesajele papei care trezesc interes mai mare în China este "insistența sa asupra solidarității", atenția "față de cei săraci și denunțarea formelor de exploatare" , "condamnarea dură a oricărei forme de corupție" și atenția față de păzirea "casei comune" exemplificată de enciclica Laudato si'.

În articolul publicat de revista iezuiților se amintesc, cu privire la situația chineză, "consecințele foarte grave ale unei lungi perioade de difuzare sistematică a ideologiei atee și antireligioase și de distrugere a valorilor sociale și morale ale tradiției, după care urmează un ghiont spre progresul economic, care răspândește o mentalitate nu mai puțin materialistă decât precedenta. Și țesutul familial tradițional și echilibrul demografic au fost profund tulburate și zguduite de violenta "politică a copilului unic". În fața la toate acestea este prezentă în China o "renaștere a religiosului" și până și autoritățile politice "își dau seama că dimensiunea religioasă trebuie recunoscută ca o componentă permanentă a realității vieții și ca o contribuție importantă la armonia și la coeziunea societății". Aici se inserează mesajul milostivirii pe care-l repetă Francisc, invitând nu numai pe catolici ci întregul popor chinez "să se reconcilieze cu istoria sa, inclusiv cu luminile sale și umbrele sale, inclusiv cu greșelile înseși".

Cât privește Biserica chineză, Lombardi amintește solidaritatea "mereu manifestată clar de papi" creștinilor din acea țară. În lunga perioadă a "Revoluției culturale" (1966-1976) persecuția i-a unit pe toți catolicii - nu numai pe cei care nu au aderat la Asociația patriotică, ci și pe cei care au aderat la ea - și, în afară de ei, pe toți credincioșii de orice credință religioasă. Mesajele papei Bergoglio despre milostivire și despre reconciliere, culminate în recentul An Jubiliar (care în China a fost foarte urmărit, cu deschiderea a sute de "porți ale milostivirii" în toată țara), "sunt - scrie Lombardi - deosebit de pertinente pentru comunitatea catolică chineză, care a trăit în interiorul său, și continuă să trăiască, diviziuni și tensiuni care au urmat după persecuțiile și presiunile îndurate și după diferitele modalități asumate pentru a răspunde la ele sau pentru a se adapta la el".

"La Civiltà Cattolica" afirmă aici, dincolo de interpretări parțiale și adesea în mod interesat deviante, "continuitatea clară" a lui Francisc cu predecesorul său, "a cărui Scrisoare punea unitatea Bisericii pe primul loc și arăta calea pentru a o realiza în comuniune, în caritate și în disponibilitate la atitudini concrete și reciproce de milostivire și de reconciliere la diferitele niveluri ale vieții ecleziale, între episcopi, preoți și credincioși".

Chiar dacă situația s-a îmbunătățit, nu lipsesc încă tensiuni interne, care "oricât de comprehensibile ar fi în lumina trecutului - afirmă părintele Lombardi - sunt unul dintre principalele obstacole pe calea mărturiei, a credibilității și a elanului apostolic al comunității catolice, și de aceea trebuie depășite cu curaj". Autorul articolului amintește "tradiția formidabilă de angajare reală de caritate" a Bisericii chineze, care și aici este "un spital de campanie", așa cum dorește papa, și "asta favorizează mult o primire pozitivă a sa din partea societății chineze". Perspectiva comună între Benedict al XVI-lea și succesorul său se poate sintetiza "în relansarea evanghelizării".

"Comunitatea catolică se naște, crește, lucrează și își dă contribuția în realitatea chineză - mai scrie Lombardi - nu în virtutea unei legături externe și străine, ci ca rod al seminței Evangheliei... Comunitatea catolică din China vrea și trebuie să fie pe deplin chineză, vrea să fie pentru China, pentru a-i oferi Evanghelia lui Isus fără a căuta nimic pentru ea însăși, ci numai pentru a sluji binele persoanelor și al poporului. Dar pentru a fi cu adevărat așa și a aduce roadele sale nu trebuie să fie despărțită de comunitatea catolică universală, pentru că tocmai din unirea vie cu aceasta, cu rădăcinile sale de credință și bogățiile tradiției sale și ale experiențelor sale, ea își scoate vitalitatea sa și profunzimea inspirației sale și a doctrinei sale. Despărțite de comunitatea universală, Bisericile particulare simt că urmează să piardă o dimensiune esențială proprie".

În această prerogativă își află sensul "problema contactelor și a dialogului autorității care guvernează Biserica catolică universală - Sfântul Scaun - cu autoritățile Republicii Populare Chineze" care astăzi sunt în desfășurare și care au ca scop "să garanteze comunității catolice din China condițiile esențiale pentru ca să poată fi ea însăși, să trăiască și să-și desfășoare slujirea în cel mai bun mod, adică fiind în același timp pe deplin chineză și pe deplin catolică, inserată în poporul său și părtașă a comunității universale a Bisericii".

Lombardi amintește "perioada dură a diviziunilor dintre catolici și în episcopat", după crearea, în 1957, a Asociației Patriotice și hirotonirile de episcopi valide dar fără aprobarea papei. În timp ce de la Roma erau acordate "facultăți speciale" episcopilor rămași în comuniune cu Petru, așa încât să le permită lor să hirotonească noi episcopi în mod autonom, datorită stării de necesitate. O fafză pe care Sfântul Scaun o consideră depășită definitiv, dat fiind că același papă Ratzinger a reevocat "facultățile speciale". "Există - explică Lombardi - un număr crescând de episcopi «ilegitimi», aderenți la Asociație, care cer în manieră rezervată și obțin comuniunea cu Sfântul Părinte, aflându-se astfel în condiția de a fi recunoscuți de cele două părți. Acestei situații, impropriu descrise ca o coexistență a unei «Biserici clandestine» și a unei «Biserici patriotice» în tensiune între ele, vrea să pună capăt cu claritate și hotărâre Scrisoarea lui Benedict al XVI-lea", oferind indicații pentru participarea credincioșilor la celebrările euharistice cu un "înțelept spațiu de evaluare și discernământ celor interesați" și propunând "ca evident și indiscutabil obiectivul de a ajunge să constituie o Conferință Episcopală unită".

Tot Scrisoarea lui Benedict al XVI-lea dorește "în mod explicit reluarea unui dialog al Sfântului Scaun cu autoritățile chineze, recunoscând că în viața Bisericii nu trebuie să fie considerat normal faptul de a se afla într-o situație de «clandestinitate»". Un dialog care "trebuie să tindă înainte de toate să rezolve problemele deschise cu privire la numirea episcopilor (este necesar ca să se recunoască faptul că mandatul hirotonirii trebuie să vină de la papa); în afară de asta poate să tindă să faciliteze exercitarea deplină a credinței catolicilor respectând o libertate religioasă autentică și, în sfârșit, normalizarea raporturilor dintre Sfântul Scaun și guvernul de la Pechin".

După câțiva ani de răceală, acest dialog "a fost reluat sistematic în timpul pontificatului lui Francisc, grație noului climat care s-a creat". "Realismul sănătos" la care invită papa "comportă - afirmă părintele Lombardi - o privire atentă asupra realității efective, care adesea nu este descrisă în mod adecvat de definițiile formale. De fapt, acestea prezintă riscul de a fi abstracte sau de a trasa granițe rigide între «alb» și «negru», care nu dau cont despre complexitatea și despre varietatea situațiilor. De aceea abordarea lui Francisc insistă asupra «discernământului», pentru ca în aplicarea principiilor generale la situațiile concrete să se țină cont de circumstanțe și aspecte particulare, așa încât să se ajungă la o evaluare de ansamblu mai adecvată a atitudinilor care trebuie asumate și a deciziilor care trebuie luate".

Biserica din China - conclude articolul din "La Civiltà Cattolica" - "pe deplin chineză, trebuie să se angajeze cu elan reînnoit în misiunea de evanghelizare, pentru a contribui în modul cel mai eficace la binele poporului chinez, cu mesajul său religios și moral și cu angajarea sa caritativă și socială: aceasta este prima și cea mai mare urgență. În această operă ea este însoțită și susținută de atenția și simpatia sinceră a papei Francisc față de poporul chinez și de solidaritatea și unirea spirituală cu Biserica catolică universală. Dialogul Sfântului Scaun cu autoritățile Republicii Populare Chineze tinde exclusiv să pună Biserica catolică chineză în cele mai bune condiții pentru a desfășura această misiune, coerent cu natura sa religioasă".

(După Vatican Insider, 2 noiembrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat