Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la comemorarea tuturor credincioșilor răposați - Anul A - 2017

"Adevăr vă spun: tot ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40)

Spuneam în solemnitatea tuturor sfinților că Dumnezeu, pentru a se slăvi pe sine în fața îngerilor și a întregului univers, ne-a creat pe noi oamenii din țărâna pământului și printr-un plan conceput în sfatul divin, cu Isus Cristos și Duhul Sfânt, urma să ne ridice până acolo, ca "să-l putem vedea veșnic așa cum este și să devenim asemenea lui" (1In 3,2).

Dar în acest plan divin aflat în desfășurare a intervenit diavolul și prin minciună a strecurat păcatul, păcat care părea că a stricat planul lui Dumnezeu cu omul, căci omul dar și întregul univers creat de Dumnezeu spre fericirea omului, au fost contaminați și deteriorați de păcat. Dar intervenția malefică a diavolului, prin care a introdus păcatul, suferință și moarte în lume, nu a blocat și nici n-a stricat planul divin, ba din contra a fost cauză de reafirmare și de adăugare de slavă; numai că păcatul a întârziat planul divin pentru o vreme.

Da, Dumnezeu l-a iubit prea mult pe om ca să-l abandoneze și ca să abandoneze și planul divin de înălțare al lui, așa cum a voit invidia diavolului. De aceea, la planul inițial de înălțare a omului, spre umilirea diavolului, Dumnezeu a mai adăugat și multe alte glorii omului: învierea, înălțarea, glorificarea, o nouă creație și o fericire sporită, prin Cristos și Duhul Sfânt. "Căci atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că l-a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică. Dumnezeu, în adevăr, nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el" (In 3,16-17). Pentru păcatul diavolului, n-a murit nimeni, dar pentru salvarea noastră a murit Fiul lui Dumnezeu. Iată ce spune sfântul Paul: "Dumnezeu și-a arătat iubirea față de noi prin faptul că, pe când eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,8). Cristos nu numai că a murit! Ba mai mult, el a și înviat, stă la dreapta lui Dumnezeu și mijlocește pentru noi (cf. Rom 8,34).

Ba mai mult, ne-a pregătit un loc în cer și va veni să ne ia cu el (cf. In 14,2-3). Ba mai mult, ne-a creat un cer nou și un pământ nou (cf. 2Pt 3,13; Ap 21,1), unde nu are să mai intre niciodată: nici diavolul, nici păcatul, nici truda, nici durerea și nici moartea (cf. Ap 20,10.14; 21,4.27).

Răul păcatului care rămâne și după jertfa dureroasă lui Isus de la cruce și până la a doua sa venire este necazul că nu toți oamenii căzuți și chemați de Dumnezeu la mântuire vor răspunde chemării universale la mântuire, în ciuda jertfei lui Isus de la cruce. Jertfa lui Isus de la cruce a învins moartea, a învins diavolul, a învins veninul păcatului, a învins și lumea rea, dar a rămas răul ca omul poată refuza din mândrie mântuirea și fericirea sa veșnică, mândria fiind "ghimpele" rămas în om de la diavol, chiar după venirea și mântuirea lui Isus.

Astăzi, în comemorarea tuturor credincioșilor răposați, ca și ieri în solemnitatea tuturor sfinților, am citit "Evanghelia Fericirilor" (cf. Mt 5,1-12). De ce? Dumnezeu a promis fericirea împărăției cerurilor tuturor acelora care: "se îmbracă cu Cristos" (Gal 3,27); cu "omul cel nou" (Col 3,10), celor care se simt săraci fără el și fără împărăția sa (cf. Mt 5,3); și tuturor celor care și-au însușit caracterul lui Isus Cristos (cf. Ef 2,15), adică chipul: celor blânzi, celor ce plâng păcatul și rău căutând să le îndrepte; celor care îndură cu răbdare știind că Dumnezeu este cel care lucrează; celor care flămânzesc și însetează după dreptatea divină; celor milostivi, celor curați cu inima, celor făcători de pace, celor persecutați pentru dreptate și celor care primesc ofensa calomniei, a vorbirii de rău, a oprobriului public sau defăimarea manipulatorilor opiniei publice, cu speranța în Dumnezeu, ca Isus (cf. Mt 5,4-12).

După cum am observat, și de "toți sfinții" și de "toți credincioșii răposați", s-au citit "Fericirile". Dacă ieri, în solemnitatea tuturor sfinților, Biserica ne-a propus Evanghelia Fericirilor, pentru a ne spune că "toți sfinții" ajunși în patria cerească au avut credință în promisiunile lui Cristos, și-au însușit chipului lui Cristos și au împlinit în viața lor fericirile proclamate și trăite de Cristos, în ciuda aparentei înfrângeri a binelui, iar acum se bucură și tresaltă de fericire.

Astăzi, în comemorarea tuturor credincioșilor răposați, Biserica ne propune aceeași Evanghelie a "Fericirilor" (cf. Mt 5,1-12), dar de data aceasta pentru a ne avertiza că cei care nu au împlinit în chip desăvârșit "spiritul Fericirilor", care nu s-au conformat perfect chipului și caracterului lui Isus, adică, au amestecat semințe bune cu rele în ogorul sufletului lor; iar alături de aur, argint pietre prețioase, au zidit amestecat și fân, trestie și paie. În "ziua lui Cristos", în ziua cercetării, semințele rele semănate și materiale nepotrivite cu zidirea lui Dumnezeu, vor trebui purificate, vor trebui eliminate "ca prin foc" (cf. 1Cor 3,9-15). "Arderea" aceasta durează, doare, întârzie mântuirea, ne lipsește de fericirea imediată pentru care ne-a creat Dumnezeu.

De aceea, atenție, este foarte grav dacă zici că poți trăi fără Dumnezeu și fără împărăția sa; atenție, este foarte grav dacă te-ai dezbrăcat de caracterul lui Cristos îmbrăcat la Botez (cf. Gal 3,27) și trăiești dur în loc să fii blând ca Isus; nu mai plângi păcatele tale și ale altora, păcate care strică fericirea ta și a altora; nu mai flămânzești și nu mai însetezi de dreptatea lui Dumnezeu, sau chiar tu însuți o calci; nu mai practici mila și devii insensibil la lipsurile și suferințele aproapelui; nu mai prețuiești curăția și te pângărești pe tine și pe alții; nu mai iubești și nu mai promovezi pacea, ci devii factor de instabilitate în familie și în comunitate; nu mai privești și nu mai primești prigoana și suferința ca mijloace de desăvârșire personală și colectivă, din mâna lui Dumnezeu (cf. Mt 5,1-2). Să fim atenți la ceea ce le spune Isus la judecată celor de la stânga sa: "Plecați de la mine, blestemaților, în focul cel veșnic care a fost pregătit diavolului și îngerilor lui! Căci am fost flămând și nu mi-ați dat să mănânc; mi-a fost sete, și nu mi-ați dat să beau; am fost străin, și nu m-ați primit; am fost gol, și nu m-ați îmbrăcat; am fost bolnav și în temniță, și n-ați venit pe la mine. Și vor merge aceștia în pedeapsa veșnică, iar drepții vor merge în viața veșnică" (cf. Mt 25,41-43.46).

Astăzi citirea "Evangheliei judecății" și a "Evangheliei Fericirilor", ne cheamă la trezirea din somnul păcatului, căci mântuirea este acum aproape (cf. Rom 13,11); la părăsirea stării de "laodicean", adică de nici fierbinte, nici rece, ci numai "căldicel" (cf. Ap 3,16); dar și la ajutorarea sufletelor din purgator, căci Dumnezeu care nu lasă nerăsplătit un simplu pahar cu apă proaspăta dat în numele lui (cf. Mc 9,21), nu lasă nesancționată nici măcar o vorbă nepotrivită (cf. Mt 12,36) și cu atât mai puțin va lăsa nesancționată o omisiune și o neglijență atât de marea de a lăsa niște suflete în focul greu al purgatorului; ne va arunca în temniță până ce vom plăti și ultimul ban (cf. Mt 5,26; Lc 12,59).

Pentru că Dumnezeu este bun cu noi, greșitorii (cf. Mc 10,18; Lc 18,19), pentru că Dumnezeu nu vrea moartea păcătosului (cf. Ez 33,11), a creat pentru omul căzut, dar iubit de el, o șansă de iertare și în lumea de dincolo, spunând că și acolo se mai pot ierta păcate (cf. Mt 12,32). De aceea, încă din Vechiul Testament, Dumnezeu i-a inspirat lui Iuda Macabeul, ca pentru oamenii căzuți în luptă și asupra cărora s-au găsit idoli, să se trimită bani la templu pentru a se oferi "jertfe" pentru iertarea păcatelor lor, jertfe care prefigurau și anticipau "marea jertfă" de la cruce a lui Isus, Fiul lui Dumnezeu (cf. 2Mac 12,39-45).

Pornind de la un cuvânt al Bibliei: "Eu sunt Domnul, eu nu mă schimb; de aceea, voi, copii ai lui Iacob, n-ați fost nimiciți" (Mal.3,6), zicem că recomandarea lui Dumnezeu de a se aduce jertfe pentru păcat din a doua carte a Macabeilor (cf. 2Mac 12,39-45), nu s-a schimbat nici până astăzi și nu se va schimba nici până la a doua sa venire. De aceea, Biserica și creștinii aduc jertfa sfintei Liturghii pentru iertarea credincioșilor răposați, care este infinit mai valoroasă decât jertfele de animale care o prefigurau și credem că le aduce și lor iertarea mult așteptată. De aceea primul mare ajutor pe care putem să-l dăm sufletelor din purgator este jertfa sfintei Liturghii.

Apoi oferim pentru dragii noștri răposați: rugăciuni, pomeni, fapte bune și jertfe de noi înșine. Cuvântul lui Dumnezeu vestit prin sfântul Paul ne spune: "Voi sunteți ogorul lui Dumnezeu. Voi sunteți clădirea lui Dumnezeu" (1Cor 3,9). Deci, după Biblie, fiecare om trebuie să îngrijească de ogorul și de clădirea sufletului său (cf. 1Cor 3,9-15). Ca și grădinar trebuie să semene numai boabele cele mai bune, iar ca și zidar trebuie să zidească numai materiale bune: aur, argint și pietre prețioase, adică, virtuțile cele mai alese și faptele cele mai bune recomandate de Isus în două pagini evanghelice de astăzi: a da de mâncare celor flămânzi, a da apă celor însetați, a primi pe cei străini, a îmbrăca pe cei goi, a îngriji de cei bolnavi, a vizita pe cei închiși (cf. Mt 25,35-36). Iar răposații noștri sunt acești oameni care au nevoie de aceste ajutoare. De ce? Pentru că Isus se identifică ca frate cu fiecare dintre aceștia (cf. Mt 25,40). De ce? Pentru că în "patria cerească" aceștia ne vor întâmpina și ne vor primi în lăcașurile veșnice (cf. Lc 16,9). Și iar, de ce? Pentru că "aici" ca și în "patrie" vom găsi ceea ce am oferit: Dumnezeu va fi lângă noi, va șterge lacrimile din ochii noștri, vom fi scăpați de durere, de plâns și moarte, vom bea gratuit din izvorul vieții, vom mânca gratuit din pomul vieții fără de moarte și vor fi înfiați de Dumnezeu (cf. Ap 21,1-7).

Timpul vieții este scurt (cf. Ps 89,47), de aceea, mântuirea și împărăția cerurilor trebuie "apucate" și luate cu "năvală", adică cu grabă (cf. Mt 11,12), căci vine "noaptea", adică moartea, când nimeni nu mai poate lucra nimic (cf. In 9,4). De aceea, repet, să ne grăbim spre mântuirea noastră, îngrijind și de mântuirea altora, astăzi în speță de mântuirea sufletelor din purgator. Să o facem cu grabă, căci ei suferă și așteaptă, iar noi nu avem tot timpul la dispoziție.

Apoi, să nu uităm jertfele noastre pentru ușurarea și mântuirea lor. Ludovica (1737-1787), fiica regelui Ludovic al XV-lea (1710-1774), regele Franței, pentru a ispăși păcatele familiei sale, a intrat într-o mănăstire a carmelitelor, unde a scris o carte de rugăciuni în care recomandă: "Trebuie să ascultăm sfânta Liturghie cu gândul de a fi noi înșine victime. Darul meu nu trebuie să fie mai puțin desăvârșit decât acela al lui Isus Cristos, chiar dacă este mai mic. Trebuie să îi oferim totul lui Isus: simțurile, facultățile spirituale, libertatea noastră. Trebuie să avem totdeauna de față modelul desăvârșit al jertfei altarului. Trebuie să ne însușim caracterul lui Isus, adică bunătatea, blândețea, spiritul de jertfă și de dăruire, viața curată și pașnică, mila de cei care suferă. Ceea ce nimic este, tot nimic rămâne, chiar dacă se îmbracă în cele mai splendide haine. În felul acesta, eu îndrăznesc, Doamne, să mă apropii de tine. Aș vrea să te iubesc cu cea mai mare și intimă iubire, așa cum tu o meriți. Din inima ta divină aș vrea să împrumut o flacără care să aprindă de iubire și sărmana mea inimă rece, care să ard și eu de iubire pentru semenii mei".

Există undeva în Germania o reprezentare inedită a învierii morților. Sunt înfățișate două grupe de oameni total diferite. Într-o parte sunt oameni care încearcă să iasă singuri din mormânt. Sunt toți acei care sub greutatea poverii lor, a pietrei de pe mormânt, a greutății vieții, se îndoiesc și se prăbușesc înapoi în mormânt. În partea opusă sunt înfățișați oameni, care stau cu bucurie împreună și se ajută reciproc să-și dea la o parte pietrele de mormânt și strălucesc de bucurie. Aceștia sunt sfinții, care au învățat în această viață ce înseamnă să fii cu adevărat om: au trăit împreună și, pentru că au știut să ducă greul vieții împreună, se ajută reciproc în greutăți și se vor și bucura tot împreună de înviere.

Să ne ajutăm și noi reciproc cu dragii noștri răposați, acum să-i ajutăm noi pe ei, ca și ei liberi fiind să ne poată ajuta și ei pe noi. Răposații ajutați de noi să se elibereze vor veni în întâmpinarea noastră a celor care i-am ajutat ne vor ajuta și ei cu prietenia, rugăciunile și mijlocirile lor (cf. Lc 16,9).

Odihna cea veșnică dă-le-o lor, Doamne!
Și lumina cea fără de sfârșit să le strălucească!
Să se odihnească în pace.
Amin!

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat