Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Episcopii canadieni și viziunea unificată a iubirii

De Maria Teresa Pontara Pederiva

Îl definesc "o reflecție despre fundamentele unei teologii a iubirii umane" documentul nou publicat de episcopii din Canada cu ocazia adunării lor plenare de la sfârșitul lui septembrie cu un titlu care provoacă imediat curiozitate: "Discovering the Unity of Life and Love" ("A descoperi unitatea vieții și a iubirii").

Un text suplu de 17 pagini cu intenția precisă de a propune "o viziune unificată a vieții și a iubirii". "Ca păstori ai Bisericii din Canada, este dorința noastră să amintim motivele profunde și umane ale viziunii creștine cu privire la iubirea umană și la viață. Vrem să redescoperim familia ca loc unde adevărurile esențiale despre viața umană și despre iubire să poată fi cunoscute și primite: familia înțeleasă ca locul unde umanitatea noastră poate să prospere și să slujească binele comun, familia drept comunitate unde rănile și fragilitățile umane pot să fie îmbrățișate cu milostivire".

Discursul despre viziunea unificată se explică încă de la primele expresii pentru că păstorii canadieni prezintă reflecția lor esențialmente în lumina a două texte ale magisteriului papei Francisc: nu numai exortația apostolică Amoris laetitia (12 citate), ci și enciclica socială Laudato si' (opt citate), dar sunt prezente și Evangelii gaudium și Lumen fidei cu două citate fiecare. Contextul nu se limitează așadar la o receptare a documentului post-sinodal urmând alte conferințe episcopale, ci se lărgește la alte problematici locale care ating temele bioetice în lumina recentelor modificări ale codului penal canadian care permit întreruperea îngrijirilor în caz de boală terminală până la domeniul amplu al ecologiei integrale propuse de Bergoglio.

Însă textul conține citate și din Benedict al XVI-lea, Ioan Paul al II-lea, poetul Charles Péguy și părintele Luigi Giussani.

Este scurtă premisa împrumutată dintr-o expresie rostită anul trecut la Ottawa de cardinalul Thomas Collins cu privire la riscul subiectivității caracteristică a culturii contemporane, "ideea falsă că realitatea este ceea ce gândesc eu". Nu corespunde adevărului, spunea arhiepiscopul de Toronto, pentru că "există o lume obiectivă de realitate în jurul nostru, necreată și modelată după dorințele noastre, dar pe care trebuie s-o descoperim și s-o valorizăm din interior". Iată așadar invitația de a da cont de speranța noastră creștină și, privind realitatea cu ochii credinței, de a merge în căutarea punctelor de referință stabile într-o lumea de acum fluidă.

Și stabilitatea episcopii din Canada o indică în sens bergoglian: recunoștința pentru frumusețea și darul vieții noastre, a celui care ne iubește și a întregii creații, profunzimea relațiilor umane și, în momentele de durere și fragilitate, pentru privirea milostivă a lui Dumnezeu care, reafirmă ei, "nu este niciodată o privire de condamnare".

Așa cum țin să precizeze că privirea Bisericii cu privire la sexualitate și la căsătorie nu este un ideal imposibil de obținut care nu mai are loc în viața de astăzi, ci este ceva de propus cu motivațiile profunde care sunt subînțelese. Motivații care, până la urmă, trimit la sensul creștin al vieții, afară de cazul când se decide să se opteze pentru ipoteza că existența umană este condamnată la lipsă de semnificație.

Fiind acceptată prima ipoteză, în pofida spoturilor publicitare sau a posibilităților tehnologiei actuale la începutul secolului al XXI-lea suntem conștienți că lucrurile cele mai prețioase ale vieții nu se construiesc. Știm și că viețile noastre nu sunt întâmplătoare și ne-am născut, fără să cerem asta, în cadrul unei familii precise cu obiceiuri, capacități și limite unice. Dar toată creația, luminată de iubirea Tatălui, are o semnificație proprie și ne amintește zilnice de chemarea la iubirea universală și la comuniune. Iată pentru ce Biserica privește la dorința de a iubi înscrisă în inima bărbaților și femeilor drept ceva care este prin natura sa "lucru foarte bun" (Gen 1,31) și unicul scop al acțiunii sale pastorale și al învățământului moral este acela de a ajuta la descoperirea ei în lumina privirii lui Dumnezeu iubire, mereu milostiv.

Cu această privire Biserica declară că se adresează soților, copiilor și părinților, prietenilor pe care Dumnezeu ni i-a dăruit. Dacă cultura contemporană exaltă autonomia și libertatea individului, episcopii privesc la slujirea reciprocă în cadrul familiei, îngrijirea celor mici și a bătrânilor, la darul gratuit al fiecăruia față de celălalt, unicul mod în care libertatea noastră se exprimă în plinătatea sa.

Suntem creați pentru comuniunea între bărbați și femei (comuniune fizică, spirituală și emotivă): "Atracția față de celălalt este o dorință spre plinătatea vieții, una dintre forțele sale cele mai profunde", deși unele teorii care intră pe ascuns și în parcursurile școlare, consideră că diferența este rod al unei alegeri sociale: și în acest caz trebuie să se meargă la inima motivațiilor care duc la această cultură și să se asume în pozitiv intențiile subînțelese care solicită la respectul și la construirea de relații mai armonioase între sexe.

Invitația explicită este de a privi cu uimire toată creația și îndeosebi la ceea ce Biserica definește "misterul nupțial": unirea sexuală a două trupuri care duce la nașterea unei vieți noi, un mister, rod de iubire, pe care astăzi, în timpul tehnologiilor reproductive, riscăm să-l survolăm cu indiferență.

Textul se oprește asupra fazei tinereții a îndrăgostirii și asupra necesității profunde de iubire înscrise de Dumnezeu în inima umană având conștiința actualei culturi a emoțiilor și a bunăstării personale: în sine un bine, cu condiția să nu devină un idol care să-l excludă pe celălalt. Și apoi asupra iubirii mature, care devine profundă pentru că este capabilă să-l iubească pe celălalt ca pe sine însuși, chiar dacă nu întotdeauna corespunde propriilor dorințe. "Nu se ajunge la iubirea autentică într-o singură noapte. Nu aceasta este caracteristica iubirii umane! Faptul că iubirea are nevoie să crească și să se maturizeze este ceva de care nu ține cont suficient".

Aici episcopii se opresc pentru a ajunge la punctul care le stă la inimă: discrepanța între o dorință de iubire și capacitatea noastră reală de a iubi rod al fragilității umane, așa încât "toți avem nevoie de ajutorul lui Dumnezeu și de harul său mântuitor" și "în viața sacramentală a Bisericii ne este oferită o adevărată pedagogie a iubirii". În această optică trebuie citită toată morala creștină: "Nu o serie de reguli sau limite impuse, ci un raport gradual, tot mai strâns cu persoana lui Cristos".

Fără a intra în detalii pastorale ulterioare, o chemare finală: "Numai în cadrul acestei viziuni unificate a persoanei umane, a unității dintre iubire și căsătorie, dintre sex și fecunditate, dintre gen și trup, devine comprehensibilă învățătura Bisericii cu privire la contracepție sau la divorț, dar și privirea sa milostivă asupra experienței umane".

Asupra textului exortației post-sinodale a intervenit la adunarea plenară cardinalul canadian Marc Ouellet, prefect al Congregației pentru Episcopi: "Orice interpretare «alarmistă» înțeleasă ca ruptură de tradiție pentru că este prea permisivă nu este fidelă scrierii din Amoris laetitia și intențiilor papei Francisc pentru că Amoris laetitia invită la o abordare pastorală care ține cont de binele persoanei umane în acea situație și reprezintă o chemare la o convertire pastorală, urmărind primirea, ascultarea, dialogul și milostivirea".

(După Vatican Insider, 14 octombrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat