Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Protomartiri ai noului continent

În colocviu cu cardinalul Angelo Amato despre canonizările din Piața "Sfântul Petru"

De Nicola Gori

Două recorduri se înregistrează în canonizările de duminică, 15 octombrie 2017. Papa Francisc înscrie în lista sfinților pe protomartirii din Mexic și din Brazilia: trei adolescenți și un grup de treizeci de martiri, care reprezintă primele roade ale evanghelizării făcute de misionarii spanioli după descoperirea noului continent. La ei se adaugă doi preoți călugări: un capucin și un scolopian fondator al unui institut de surori. Vorbește despre asta într-un interviu la L'Osservatore Romano cardinalul Angelo Amato, prefect al Congregației Cauzelor Sfinților.

Cine sunt noii sfinți care sunt canonizați în Piața "Sfântul Petru"?

Este vorba despre trei martiri mexicani, despre treizeci de martiri brazilieni și despre doi preoți: capucinul italian Angelo de Acri, și scolopianul spaniol Faustino Míguez. Sunt figuri care arată fața sfântă a Bisericii nu numai în Mexic, Brazilia, Italia și Spania, ci în lumea întreagă.

Puteți schița profilele lor biografice și spirituale?

După canonizarea de la Fátima (13 mai 2017) a celor doi mici vizionari Francisc și Iacinta Marto, papa Francisc canonizează la 15 octombrie alți trei copii, așa-numiții "protomartiri ai Mexicului", preadolescenți de 11-12 ani, uciși din ură față de credință între 1527 și 1529.

Cum a avut loc martiriul lor?

Amintim înainte de toate pe cel al lui Cristóbal, fiu de doisprezece ani al unuia dintre cei patru stăpâni din Tlaxcala. Era primul născut și predilectul tatălui. Cu frații săi a frecventat misiunea franciscanilor pentru formarea culturală și spirituală. Misionarii încercau să-i educe pe tineri să extirpe planta rea a idolatriei. Micul Cristóbal s-a dedicat în mod deosebit convertirii tatălui, îndemnându-l să evite beția, violența și poligamia. Neprimind ascultare, a început să adune statuete ale idolilor pentru a le distruge. Reacția tatălui a fost violentă: într-o zi l-a atras pe copil cu o înșelătorie și l-a bătut cu sălbăticie cu o bâtă mare de stejar, rănindu-l mortal și aruncându-l în foc. Dup doi ani, în 1529, a avut loc martiriul celorlalți doi copii, Anton și Ioan, care s-au oferit să însoțească niște misionari dominicani. Copiii erau conștienți că se expun pericolului real al unei morți care putea fi asemănătoare cu răstignirea sfântului Petru, cu decapitarea sfântului Paul sau cu martiriul sfântului Bartolomeu. După câteva zile de apostolat într-un oraș apropiat de Tlascala, au fost uciși, și ei, cu lovituri de bastoane datorită operei lor de respingere a idolatriei.

Ce le spun oamenilor din timpul nostru protomartirii din Mexic?

Înainte de toate îi invită pe cei botezați să trăiască credința cu bucurie și cu curaj. Chiar dacă sunt mici, ei s-au făcut misionari ai Evangheliei, devenind mari evanghelizatori ai poporului. Martiriul revelează și tăria lor extraordinară, care, în decursul secolelor, a fost de exemplu pentru mulți credincioși mexicani, susținându-i în perioadele întunecate ale persecuției religioase. De exemplu, mărturia martiriului, care, în anii douăzeci din secolul trecut, a dat Bisericii și lumii pe sfântul în vârstă de paisprezece ani José Sánchez del Río, care, torturat cu cruzime de călăii săi, a mers cu bucurie la supliciu, strigând puternic iubirea sa față de Isus și față de Fecioara de Guadalupe.

Este un mesaj oportun în vederea următorului sinod al tinerilor?

Desigur. Și tinerii de astăzi pot să fie protagoniști ai sfințeniei și ai apostolatului.

Ce ne puteți spune despre martirii brazilieni?

Este vorba despre treizeci de catolici de toate vârstele uciși la Natal, în nord-estul țării, în 1645, în timpuri diferite. Primul masacru a avut loc în timpul celebrării liturghiei, în capela "Sfânta Fecioară Maria a purificării". Au fost ucise peste șaizeci de persoane, dar se cunosc dintre ei numai numele celebrantului, părintele André De Soveral, paroh de Cunhaú, și al laicului Domingo Carvalho. A doua exterminare a avut loc trei luni mai târziu, la 3 octombrie 1645, la Uruaçu, unde părintele Ambrósio Francisco Ferro și credincioșii săi au fost torturați cu cruzime și uciși din ură față de credință. Printre martirii din Uruaçu, în afară de preot, se cunosc numele a douăzeci și opt de bărbați, femei, tineri și copii. Acești curajoși martori ai Evangheliei sunt numiți "martirii din Rio Grande do Norte" și sunt considerați protomartirii din Brazilia.

Cine era capucinul Angelo de Acri, care a trăit între 1669-1739?

În afară de martiri, duminică papa canonizează doi "mărturisitori", numiți astfel pentru că au mărturisit în mod eroic Evanghelia toată viața, "mărturisind" deschis iubirea lor față de Dumnezeu, față de Biserică și față de omenirea nevoiașă. Părintele Angelo, originar din Acri, în provincia Cosenza, timp de circa patruzeci de ani a străbătut neobosit Calabria și bună parte din Italia de sud predicând predici de Postul Mare, exerciții spirituale și misiuni populare. Conștient că predicatorul care nu așteaptă la confesional este asemenea cu semănătorul care nu seceră, dedica multe ore ascultării și dezlegării penitenților. Era atent să meargă la orice oră din zi și din noapte la bolnavii care cereau asistența sa spirituală. A avut darul minunilor, al extazelor, al profeției, al bilocației, al vindecărilor și al pătrunderii inimilor. A fost numit de contemporani "apostolul Calabriilor". Faima sa de sfințenie este și astăzi foarte vie în teritoriu.

Mai contemporană este figura lui Faustino Míguez, preot scolopian și fondator al unui institut călugăresc feminin, care a trăit între 1831-1925.

Apostolatul său a fost mai ales pentru formarea tinerilor. Studios de botanică, a evidențiat proprietățile vindecătoare ale plantelor unde, spunea el, Providența a pus remediul pentru boli. Se dedica pentru sănătatea trupului și a spiritului tinerilor. În fața situației de abandonare și de ignoranță a tinerelor, în 1885 a întemeiat institutul surorilor calasanziene Fiice ale Divinei Păstore, la Sanlúcar di Barrameda (Cadice), pentru promovarea umană și creștină a fetelor. S-a stins la Getafe la vârsta de 94 de ani. Părintele Faustino a fost un preot care în confesional și în laborator l-a arătat mereu pe Cristos care primește, iartă și mângâie. Idealul său era să imprime imaginea lui Isus în mintea și în inima tinerilor.

Privind la acești ultimi doi preoți călugări putem spune că viața consacrată păstrează o anumită vitalitate în Biserică?

În mod esențial consacrarea este o invitație la sequela Christi, al cărei parfum nu va dispare niciodată. Consacrații sunt lumânări aprinse mereu pentru a glorifica Preasfânta Treime în rugăciune și în generozitatea carității. Și astăzi ei populează străzile din ținuturile noastre cu prezența lor providențială, educând tinerii, catehizând, asistând bolnavii, întărindu-i pe cei mâhniți, ajutând pe cei săraci. Faptele evanghelice de milostenie trupească și sufletească formează carisma a mii de consacrați răspândiți în lume. Ei sunt ca o ploaie binefăcătoare care udă pământul și face să crească florile și roadele unei vieți sfinte. Consacrații nu sunt concentrați asupra persoanelor lor, ci numai asupra lui Dumnezeu și asupra fraților nevoiași. Este o adevărată "proexistență", o viață dedicată pentru alții, cu gratuitate și generozitate. Viața călugărească este o realitate fără apus, așa cum este fără apus iubirea lui Dumnezeu față de oamenii din orice timp.

Există diferență între sfințenia credincioșilor laici și cea a consacraților?

În sine nu. Sfințenia, adică existența creștină virtuoasă în mod eroic, este aceeași pentru simplii credincioși și pentru consacrați. Și laicii ca de exemplu medicul Giuseppe Moscati sau mama eroică Gianna Beretta Molla sunt sfinți la fel ca Pius de Pietrelcina și Tereza de Calcutta. Totuși, încă de la începutul vieții consacrate, fiind o existență concentrată în întregime asupra lui Dumnezeu, constituie o cale privilegiată pentru sfințenie. De altfel, scopul său este tocmai sfințirea personală, care se obține printr-o existență făcută îndeosebi ori din rugăciune, în viața contemplativă, ori din apostolat, în viața activă. În consacrare, sfințenia pare mai la îndemână. Totuși, pentru toți sfințenia este o cale strâmtă, care, ca pentru Isus, contemplă via crucis a pătimirii și a morții, înainte de a ajunge la gloria învierii.

Martiriul îi unește pe creștini. Unde este mai mare persecuția în acest moment?

Persecuția în istoria Bisericii a fost mereu prezentă. Pentru Isus, persecutat și El, trădat și răstignit, persecuția este chiar o fericire: "Fericiți cei prigoniți din cauza dreptății, pentru că a lor este împărăția cerurilor". Încă de la început, mesajul evanghelic al carității, al libertății și al adevărului a avut mereu opoziție și refuz. Sunt exemple persecuțiile romane antice dar și persecuțiile moderne. În secolul trecut au fost măceluri de creștini Orientul Mijlociu, în Asia, în Africa, în America Latină precum și în Europa sub dictaturile fascistă, comunistă și nazistă. Astăzi, continuă persecuțiile sângeroase ale creștinilor în toată lumea. Vorbesc adesea despre asta ziarele. Însă nu vorbesc despre acea persecuție ascunsă și insistentă, care încearcă să erodeze fundamentele acțiunii creștine. Aceasta este o persecuție mai puțin vizibilă, dar deosebit de toxică. Este un virus malefic, care trebuie învins numai cu o fidelitate mai simțită față de Isus și față de Evanghelia sa. Așa au făcut și așa fac sfinții, și astăzi.

(După L'Osservatore Romano, 15 octombrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat