Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

O ocazie providențială

Dialogul între religii

De cardinal Jean-Louis Tauran

"Dialogul interreligios: o provocare, o ocazie de care trebuie să se profite?": aceasta este tema conferinței pe care cardinalul președinte al Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios a ținut-o luni, 9 octombrie, cu ocazia inaugurării anului academic al Institutului Teologic din Assisi.

Contrar la ceea ce se spune adesea, dialogul interreligios nu favorizează relativismul, ci îl combate, dat fiind că primul lucru care se face nu este altul decât a proclama propria credință. Trebuie să mărturisesc că pentru mine Isus Cristos este Domnul. Trebuie să spun cum a schimbat viața mea. Și partenerul meu în dialog va trebui să facă același lucru. Nu se poate stabili un dialog pe ambiguitate. Dialogăm pentru că Dumnezeu însuși este dialog și n-a abandonat niciodată omenirea. "Dumnezeu care de multe ori și în diferite moduri în timpurile din vechime a vorbit părinților" (Evr 1,1). Cristos este unicul Mântuitor și fiecare om a fost răscumpărat de El, chiar dacă nu este conștient de asta. Însă "Duhul suflă unde vrea" (In 3,8) și este în acțiune în fiecare persoană umană. Deci suntem invitați să descoperim prezența lui Dumnezeu în orice cultură și în orice persoană, în orice om. Suntem faimoșii semina verbi.

Conform credinței noastre, Dumnezeu este prezent în fiecare om încă de la începutul existenței sale, deci cu mult înainte de a aparține la o religie. Acest Dumnezeu este Dumnezeul-Treime, care invită pe fiecare dintre noi să împărtășească viața sa. Deci suntem invitați să intrăm în dialogul fundamental început de Dumnezeu însuși.

Cuvântul "dialog", în latină colloquium, apare pentru prima dată într-un document al magisteriului în enciclica Ecclesiam suam a lui Paul al VI-lea. În realitate, papa vorbește despre colloquium salutis, adică dialogul mântuirii pentru care Dumnezeu ia inițiativa și sugerează astfel că dacă Biserica dialoghează cu omenirea, face asta pentru că mărturisește că Dumnezeu s-a revelat El însuși lumii printr-un proces de dialog. Deci, pentru Paul al VI-lea, dimensiunea dialogală a revelației întemeiază caracterul dialogal al misiunii. De amintit că enciclica vorbește despre colloquium salutis pentru "toată omenirea", și nu numai cu religiile omenirii. Este pentru că mărturisim că Dumnezeu a ales, pentru a se revela, calea dialogului cu omenirea, că misiunea Bisericii constă întocmai în a lua inițiativa dialogului cu omenirea.

Pentru noi creștinii centrul de gravitate al dimensiunii religioase nu trebuie căutat într-o carte sacră, în rituri sau precepte minuțioase, ci se găsește în persoana umană, așa cum plinătatea revelației nu este cartea Scripturilor, ci persoana lui Cristos Fiul lui Dumnezeu "mediator și plinătate a revelației" (Dei Verbum, 2). Asta comportă consecințe asupra modului de a concepe dialogul interreligios. De exemplu, dacă noi ne interesăm de Coran, nu este pentru Coranul însuși, ci din cauza respectului pe care musulmanii îl au față de această carte, unde găsesc răspunsurile la întrebările lor.

Dacă ne referim la învățătura lui Ioan Paul al II-lea, începând din anul 1986, după prima reuniune de la Assisi din 27 octombrie, avem o viziune clară a fundamentelor teologice ale angajării Bisericii în dialogul interreligios. Mă refer mai ales la discursul din 22 decembrie 1986 adresat Curiei Romane. Papa dezvoltă reflecția sa în trei puncte. Unitatea familiei umane: toți oamenii au fost creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, deci fiecare om este un frate, fiecare femeie, o soră, pentru care Cristos a murit (1Cor 8,11). Deci există un unic plan divin pentru fiecare ființă umană, un început și un sfârșit unice, oricare ar fi culoarea pielii, orizontul geografic și istoric, cultura în care au trăit.

După ce a evocat unitatea familiei umane, Ioan Paul al II-lea subliniază diferențele: unele, datorate istoriei, trebuie să fie depășite; altele sunt o ocazie pentru a cunoaște bine tradițiile naționale și religioase ale altora și a fi gata să se respecte acele semințe ale Cuvântului care sunt ascunse acolo. Spunând asta, conciliul vorbește și în decretul Ad gentes despre necreștini care pot să învețe de la noi ce bogății a dat Dumnezeu, în mărinimia sa, popoarelor și, în același timp, în lumina Evangheliei, de a le elibera și de a le conduce sub autoritatea lui Dumnezeu Mântuitor.

Astfel se înțelege mai bine care este vocația Bisericii în sânul omenirii. Biserica are misiunea de a mărturisi că toate diferențele sunt orânduite spre unicul popor al lui Dumnezeu. Ea devine sacrament "adică semn și instrument al unirii intime cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc" (Lumen gentium, 1).

Dialogul interreligios devine o ocazie de învățare și de mărturisire a propriei credințe. Iată pentru ce mi se pare că astăzi credincioșii sunt în fața a trei provocări, cum a amintit papa Francisc musulmanilor la Al-Azhar, la Cairo la 28 aprilie 2017. Provocarea identității: cine este Dumnezeul meu? Viața mea este coerentă cu convingerile mele religioase? Provocarea alterității: cine practică o religie diferită de a mea nu este în mod necesar un dușman, ci un pelerin spre adevăr. Provocarea sincerității: Dumnezeu este în acțiune în fiecare persoană, deci, prin căile pe care numai El le cunoaște, poate să-i conducă pe oamenii care fără vina lor ignoră Evanghelia, la acea credință "fără de care este imposibil să-i fim plăcuți" (Evr 11,6). Vedeți: nu este vorba de a pune între paranteze credința noastră, de a tace în fața discriminărilor, a persecuțiilor, la care ca victime în lume atâția frați ai noștri în credință.

Revoluția franceză din 1789 a încercat să organizeze o societate fără Dumnezeu. Marile ideologii din secolul trecut, marxismul și nazismul, aveau scopul de a organiza societatea împotriva lui Dumnezeu și, în anii șaptezeci, când religiile era încă o realitate majoritară, s-a încercat privatizarea lor. Puteau să fie credincioși, dar nu trebuia să se vadă asta. Marele paradox este că dacă Dumnezeu s-a întors pe scena societăților occidentale (de fapt niciodată nu ieșise de pe scenă), este grație musulmanilor. Musulmanii sunt cei care au cerut spațiu pentru a zidi moscheile lor, respect față de riturile lor, spațiu pentru Dumnezeu în societate.

Din păcate, fundamentalismul și terorismul au fost și încă sunt identificate în mod eronat cu religia islamică. Desigur, nu este vorba despre adevăratul islam, practicat de cea mai mare majoritate a adepților acestei religii. Religiile sunt capabile de mai rău sau de mai bine, pot să fie în slujba unui proiect de sfințenie sau de alienare, pot să predice pacea sau războiul. Deci pun întrebarea: dialogul interreligios este un risc sau o oportunitate?

Cu siguranță, cu dialogul îmi asum un risc: nu renunț la credința mea, dar accept să mă las interpelat de convingerile celuilalt, să iau în considerare argumente diferite de ale mele. Fiecare religie are identitatea sa, dar accept să consider că Dumnezeu este în acțiune în toți, în sufletul celui care-l caută cu sinceritate. Nu este vorba de a voi să se creeze la masa verde o religie universală, sau de a căuta "minima denumire religioasă comună". Prima condiție pentru ca dialogul interreligios să fie rodnic este claritatea. Fiecare credincios trebuie să fie conștient de propria identitate spirituală. Deci, după părerea mea, când se face asta, riscul relativismului nu există. În schimb, dialogul interreligios este o oportunitate providențială pentru a aprofunda propria credință cu o cateheză corespunzătoare, precum și pentru a cunoaște religiile celorlalți.

Așadar, dialogul nu se naște din tactică sau tactică, ci este cerut de respectul profund față de tot ceea ce a realizat în om Duhul, care suflă unde vrea. Așadar, dialogul interreligios îi mobilizează pe toți cei care sunt în drum spre Dumnezeu sau spre Absolut. Noi credem că o căutare bâjbâită a lui Dumnezeu răspunde la planurile Providenței și, pentru a elimina orice suspiciune de relativism, nu spunem că toate religiile învață același lucru, ci că toți credincioșii și căutătorii de Dumnezeu au aceeași demnitate. Gândindu-ne, îndeosebi, la dificultățile pe care le întâlnește dialogul cu musulmanii, foarte des, problemele se datorează ignoranței din ambele părți, și ignoranța generează frica. Pentru a trăi împreună, trebuie să-l privim pe cel care este diferit de noi cu o curiozitate binevoitoare, cu stimă și dorință de a merge împreună. Prezența masivă a musulmanilor în societățile noastre poate să fie providențială pentru că ne determină să fim mai transparenți, să nu ne fie frică să ne arătăm creștini și să mărturisim credința noastră.

(După L'Osservatore Romano, 14 octombrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat