Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Discursul Sfântului Părinte Francisc adresat participanților la întâlnirea promovată de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări (11 octombrie 2017)

Domnilor cardinali,

Iubiți frați în episcopat și în preoție,

Domnilor ambasadori,

Stimați profesori,

Frați și surori,

Vă salut cordial și îi mulțumesc Monseniorului Fisichella pentru cuvintele respectuoase adresate mie.

A douăzeci și cincea aniversare a constituției apostolice Fidei depositum cu care sfântul Ioan Paul al II-lea promulga Catehismul Bisericii Catolice, la treizeci de ani de la deschiderea Conciliului al II-lea din Vatican, este o oportunitate semnificativă pentru a verifica drumul făcut între timp. Sfântul Ioan al XXIII-lea a dorit și a voit Conciliul nu în primă instanță pentru a condamna erorile, ci mai ales pentru a permite ca Biserica să ajungă în sfârșit să prezinte cu un limbaj reînnoit frumusețea credinței sale în Isus Cristos. "Este necesar - afirma papa în Discursul de deschidere - ca Biserica să nu se dezlipească de patrimoniul sacru al adevărurilor primite de la părinți; dar în același timp trebuie să privească și la prezent, la noile condiții și forme de viață care au deschis noi drumuri pentru apostolatul catolic" (11 octombrie 1962). "Datoria noastră - continua pontiful - nu este numai să păzim această comoară prețioasă, ca și cum ne-am preocupa numai de antichitate, ci să ne dedicăm cu voință puternică și fără teamă acelei lucrări pe care o cere perioada noastră, continuând astfel drumul pe care Biserica îl parcurge de aproape douăzeci de secole" (ibid.).

"A păzi" și "a continua" este ceea ce revine Bisericii prin natura sa, pentru ca adevărul imprimat în vestea Evangheliei din partea lui Isus să poată ajunge la plinătatea sa până la sfârșitul secolelor. Acesta este harul care a fost acordat poporului lui Dumnezeu, dar este la fel o îndatorire și o misiune a cărei responsabilitate o avem, pentru a vesti în mod nou și mai complet Evanghelia din totdeauna contemporanilor noștri. Cu bucuria care provine din speranța creștină și înzestrați cu "medicamentul milostivirii" (ibid.), să ne apropiem de aceea de bărbații și de femeile din timpul nostru pentru a permite ca să descopere bogăția inepuizabilă cuprinsă în persoana lui Isus Cristos.

Prezentând Catehismul Bisericii Catolice, sfântul Ioan Paul al II-lea susținea că "el trebuie să țină cont de explicațiile învățăturii pe care în decursul timpurilor Duhul Sfânt a sugerat-o Bisericii. În afară de asta, este necesar ca să ajute să lumineze cu lumina credinței situațiile noi și problemele care în trecut încă nu apăruseră" (Constituția apostolică Fidei depositum, 3). De aceea, acest Catehism constituie un instrument important nu numai pentru că prezintă credincioșilor învățătura din totdeauna în așa fel încât să crească în înțelegerea credinței, dar și mai ales pentru că intenționează să-i apropiem pe contemporanii noștri, cu problematicile lor noi și diferite, de Biserică, angajată să prezinte credința ca răspunsul semnificativ pentru existența umană în acest moment istoric deosebit. Deci nu este suficient a găsi un limbaj nou pentru a exprima credința din totdeauna; este necesar și urgent ca, în fața noilor provocări și perspective care se deschid pentru umanitate, Biserica să poată exprima noutățile Evangheliei lui Cristos care, deși cuprinse în Cuvântul lui Dumnezeu, încă n-au venit la lumină. Este acea comoară de "lucruri vechi și noi" despre care vorbea Isus, când îi invita pe discipolii săi să învețe noul adus de el fără să neglijeze vechiul (cf. Mt 13,52).

Evanghelistul Ioan oferă una dintre cele mai frumoase pagini din Evanghelia sa când prezintă așa-numita "rugăciune sacerdotală" a lui Isus. Înainte de a înfrunta pătimirea și moartea, El se adresează Tatălui manifestând ascultarea sa în a fi împlinit misiunea care i-a fost încredințată. Cuvintele sale sunt un imn adus iubirii și conțin și cererea ca discipolii să fie păziți și ocrotiți (cf. In 17,12-15). Oricum, în același timp Isus se roagă pentru cei care în viitor vor crede în El grație predicării discipolilor săi, pentru ca și ei să fie adunați și păstrați în unitate (cf. In 17,20-23). În expresia: "Iar viața veșnică aceasta este: să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe cel pe care l-ai trimis, pe Isus Cristos" (In 17,3) se atinge apogeul misiunii lui Isus.

A-l cunoaște pe Dumnezeu, așa cum știm bine, nu este în primul rând un exercițiu teoretic al rațiunii umane, ci o dorință de nestins imprimată în inima fiecărei persoane. Este cunoașterea care provine din iubire, pentru că l-am întâlnit Fiul lui Dumnezeu pe drumul nostru (cf. Scrisoarea enciclică Lumen fidei, 28). Isus din Nazaret merge cu noi pentru a ne introduce cu cuvântul său și cu semnele sale în misterul profund al iubirii Tatălui. Această cunoaștere se întărește, zi de zi, cu certitudinea credinței de a ne simți iubiți și pentru aceasta inserați într-un plan încărcat de sens. Cine iubește vrea să cunoască mai mult persoana iubită pentru a descoperi bogăția care se ascunde în ea și care în fiecare zi reiese ca o realitate mereu nouă.

Pentru acest motiv, Catehismul nostru se pune în lumina iubirii ca o experiență de cunoaștere, de încredere și de abandonare misterului. Catehismul Bisericii Catolice, schițând punctele structurale ale propriei compoziții, preia un text din Catehismul Roman; și-l însușește, propunându-l drept cheie de lectură și de aplicare: "Tot conținutul doctrinei și predării trebuie să fie orientat spre iubirea care nu se va sfârși niciodată. Fie că expui ce e de crezut, de sperat sau de făcut, trebuie, în primul rând, să pui întotdeauna în lumină iubirea Mântuitorului, pentru ca fiecare să înțeleagă că nici un act de virtute perfect creștin nu are altă origine decât Iubirea și nu are altă țintă decât Iubirea" (Catehismul Bisericii Catolice, nr. 25).

În acest orizont de gândire îmi place să fac referință la o temă care ar trebui să găsească în Catehismul Bisericii Catolice un spațiu mai adecvat și coerent cu aceste finalități exprimate. De fapt, mă gândesc la pedeapsa cu moartea. Această problematică nu poate să fie redusă la o simplă amintire a învățăturii istorice fără a face să reiasă nu numai progresul în doctrină prin lucrarea ultimilor pontifi, dar și conștiința schimbată a poporului creștin, care refuză o atitudine permițătoare față de o pedeapsă care lezează foarte mult demnitatea umană. Trebuie să se afirme cu putere că o condamnare la moarte este o măsură inumană care umilește, în orice mod ar fi urmărită, demnitatea personală. Este în ea însăși contrară Evangheliei pentru că este decis în mod voluntar să se suprime o viață umană care este mereu sacră în ochii Creatorului și asupra căreia numai Dumnezeu este în ultimă analiză adevărat judecător și garant. Niciodată vreun om, "nici măcar ucigașul nu-și pierde demnitatea sa personală" (Scrisoare către președintele Comisiei Internaționale împotriva pedepsei cu moartea, 20 martie 2015), pentru că Dumnezeu este un Tată care așteaptă mereu întoarcerea fiului care, știind că a greșit, cere iertare și începe o nouă viață. Deci, nimănui nu-i poate fi luată nu numai viața, ci însăși posibilitatea unei răscumpărări morale și existențiale care să fie după aceea în folosul comunității.

În secolele trecute, când erau în fața unei sărăcii a instrumentelor de apărare și maturitatea socială încă nu cunoscuse dezvoltarea sa pozitivă, recurgerea la pedeapsa cu moartea apărea ca o consecință logică a aplicării justiției care trebuia respectată. Din păcate, și în Statul Pontifical s-a recurs la acest remediu extrem și inuman, neglijând primatul milostivirii asupra dreptății. Să asumăm responsabilitățile trecutului și să recunoaștem că acele mijloace erau dictate de o mentalitate mai mult legalistă decât creștină. Preocuparea de a păstra integre puterile și bogățiile materiale au dus la supraestimarea valorii legii, împiedicând să se meargă în profunzime în înțelegerea Evangheliei. Totuși, a rămâne astăzi neutri în fața noilor exigențe pentru reafirmarea demnității personale, ne-ar face mai vinovați.

Aici nu suntem în prezența vreunei contradicții cu învățătura din trecut, pentru că apărarea demnității vieții umane din prima clipă a zămislirii până la moartea naturală a găsit mereu în învățătura Bisericii glasul său coerent și autoritar. Totuși, dezvoltarea armonioasă a doctrinei cere să se neglijeze luări de poziție în apărarea argumentelor care apar de acum complet contrare noii înțelegeri a adevărului creștin. De altfel, așa cum amintea deja sfântul Vincențiu de Lerins: "Poate că spune cineva: așadar în Biserica lui Cristos nu va fi niciodată vreun progres al religiei? Va fi cu siguranță, și va fi un progres enorm. De fapt, cine va fi acel om așa de răuvoitor, așa de potrivnic lui Dumnezeu încât să încerce să împiedice asta?" (Commonitorium, 23.1: PL 50). De aceea este necesar de reafirmat că, oricât de grav ar putea să fie delictul comis, pedeapsa cu moartea este inadmisibilă pentru că atentează la inviolabilitatea și demnitatea persoanei.

"Biserica în învățătura sa, în viața sa și în cultul său perpetuează și transmite tuturor generațiilor tot ceea ce este ea și tot ceea ce crede ea" (Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția dogmatică Dei Verbum, 8). Părinții la Conciliu nu puteau găsi expresie mai potrivită pentru a exprima natura și misiunea Bisericii. Nu numai în "doctrină", ci și în "viață" și în "cult" este oferită credincioșilor capacitatea de a fi popor al lui Dumnezeu. Cu o consecvență de verbe, constituția dogmatică despre revelația divină exprimă dinamica procesului: "Această tradiție se dezvoltă [...] crește [...] tinde neîncetat către plinătatea adevărului, până ce se vor împlini în ea cuvintele lui Dumnezeu" (ibid.).

Tradiția este o realitate vie și numai o viziune parțială poate să se gândească la "depozitul credinței" ca la ceva static. Cuvântul lui Dumnezeu nu poate să fie păstrat la naftalină ca și cum ar fi vorba despre o pătură veche care trebuie protejată împotriva paraziților! Nu. Cuvântul lui Dumnezeu este o realitate dinamică, mereu vie, care înaintează și crește pentru că tinde spre o împlinire pe care oamenii n-o pot opri. Această lege a progresului după formula fericită a sfântului Vincențiu de Lerins: "annis consolidetur, dilatetur tempore, sublimetur aetate" (Commonitorium, 23.9: PL 50), aparține condiției speciale a adevărului revelat în transmiterea lui de către Biserică și nu înseamnă deloc o schimbare de doctrină.

Nu se poate păstra doctrina fără a o face să înainteze nici nu se poate lega de o lectură rigidă și imutabilă, fără a umili acțiunea Duhului Sfânt. "Dumnezeu, care în multe rânduri și în multe moduri a vorbit în vechime părinților noștri" (Evr 1,1), "nu încetează să vorbească cu Mireasa Fiului său" (Dei Verbum, 8). Suntem chemați să ne însușim acest glas cu o atitudine de "ascultare religioasă" (ibid., 1), pentru a permite existenței noastre ecleziale să înainteze cu același entuziasm de la începuturi, spre noile orizonturi la care Domnul vrea să ne facă să ajungem.

Vă mulțumesc pentru această întâlnire și pentru munca voastră; vă cer să vă rugați pentru mine și vă binecuvântez din inimă. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat