Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Conform spiritului evanghelic

Discernământul cerut de "Amoris laetitia"

De Juan Carlos Scannone

Anticipăm fragmente ample dintr-un articol dedicat indicațiilor conținute în exortația apostolică post-sinodală Amoris laetitia, care va fi publicat în următorul număr al revistei La Civiltà Cattolica.

Motoul ales de Bergoglio pentru stema sa episcopală, pe care după aceea îl va păstra ca papă, este Miserando atque eligendo. În el se face referință nu numai la milostivirea lui Dumnezeu, ci și la faptul că el alege - pe Bergoglio, precum și pe fiecare dintre noi - în mod singular, personalizat și personalizator.

Iubirea milostivă a Tatălui îl iubește pe Fiul său - în terminologia lui Romano Guardini - ca pe "concretul viu" și, în Cristos, iubește în mod singular pe fiecare dintre noi ca pe niște "concreți vii", în propria noastră unicitate irepetabilă. Rezultă că unui astfel de tip de universalitate și singularitate nu-i corespunde - în morală - o simplă cazuistică univocă și neactuală, și nici o morală echivocă și relativistă "de situație", ci un discernământ spiritual personal îngrijit, ca acela pe care-l propune exortația apostolică Amoris laetitia: discernământ personal însoțit de un discernământ pastoral care eclezial care să-l confirme, cu scopul de a găsi voința Tatălui, după Cristos ca ultim criteriu, în lumina și prin forța Duhului Sfânt. De fapt, Domnul Isus și Duhul Sfânt sunt, și în practica discernământului personal și eclezial, cele două mâini ale Tatălui. În istorie de fiecare dată singulară și unică a acelor "concreți vii" care suntem noi ființele umane, Cristos este - cum propune Evanghelia - ultimul criteriu obiectiv de discernământ, iar Duhul este motorul său subiectiv cel mai intim.

Capitolul al optulea din Amoris laetitia are acest titlu: "A însoți, a discerne și a integra fragilitatea". Nu este capitolul central al exortației, nici cel mai important, dar este cel care pentru mulți este motiv de neliniște. De fapt, în el se promovează drumul discernământului care se naște din milostivire în fața fragilității umane; și se continuă să se recunoască, împreună cu Conciliul al II-lea din Vatican, valoarea obiectivă a conștiinței subiective.

Francisc, deja în Evangelii gaudium și în Laudato si', ne recomanda "să avem grijă de fragilitate" cu o atitudine teologală de milostivire, pentru că aceasta implică a iubi cu duioșia carității pe cel care este fragil și pe cel care suferă. În Amoris laetitia este vorba înainte de toate de fragilitatea "familiilor rănite", semn al timpului nostru. Acestea cer un răspuns actualizat al Bisericii, ca milostiv "spital de campanie", după inima lui Cristos. În ea compasiunea iubitoare de mamă trebuie să se asocieze la exigențele adevărului și dreptății.

Pe de altă parte, capitolul al optulea, în linie cu constituția conciliară Gaudium et spes, recunoaște - conform învățăturii tradiționale - demnitatea conștiinței morale ca ultim criteriu de moralitate de facto. Pastoral, trebuie să știm s-o respectăm și să nu pretindem s-o înlocuim, chiar dacă o formăm. De fapt, conștiința, deși este subiectivă, face parte din realitatea de fapt și din obiectivitatea istorică. De aceea exortația afirmă că "conștiința persoanelor trebuie să fie implicată mai bine în practica Bisericii în unele situații care nu realizează obiectiv concepția noastre despre căsătorie" (Amoris laetitia, 303). De aici necesitatea unui discernământ fie personal, fie eclezial.

În niciun mod nu este vorba de a schimba doctrina despre castitatea prematrimonială sau despre indisolubilitatea căsătoriei creștine, ci de a reînțelege consecințele ei, înainte de toate cu privire la ceea ce a fost numită "stare de păcat". Trebuie recunoscut că, deși această stare este dată obiectiv, asta nu implică în mod automat că acela care o trăiește este privat mereu de harul lui Dumnezeu. De aceea papa afirmă: "O judecată negativă despre o situație obiectivă nu implică o judecată despre imputabilitatea sau despre vinovăția persoanei implicate" (Amoris laetitia, 302). Și puțin după aceea spune: "Din cauza condiționărilor sau factorilor atenuanți, este posibil ca, într-o situație obiectivă de păcat - care să nu fie subiectiv vinovată sau care să nu fie vinovată în mod deplin - să se poată trăi în harul lui Dumnezeu, să se poată iubi și să se poată și crește în viața de har și de caritate, primind în acest scop ajutorul Bisericii" (ibidem, 305), inclusiv sacramentele (cf. nota 351).

De aceea Biserica poate schimba mandatul său disciplinar de a nega în acele cazuri dezlegarea și împărtășania, fără a schimba doctrina sa, ci aplicând la fiecare situație cu un discernământ personal și eclezial după caritatea "discretă". Ea recunoaște că unirile de fapt, doar civile sau de divorțați recăsătoriți, pot să realizeze idealul creștin "cel puțin în mod parțial și analog" (Amoris laetitia, 292) și "participă la viața [Bisericii] în mod neîmplinit" (ibidem, 291). În același mod Biserica nu încetează să valorizeze elementele constructive în acele situații care nu corespund încă sau nu mai corespund învățăturii sale despre căsătorie" (292), precum și "acele semne de iubire care, într-un fel reflectă iubirea lui Dumnezeu" (294), care în acele cazuri sunt date.

În exortație sunt amintite limitele și condiționările de tip diferit (biografice, psihologice, sociale, culturale) ale libertății și deja amintitele circumstanțe atenuante. Infinitatea de situații posibile împiedică să se poată da "o nouă normativă generală de tip canonic" (Amoris laetitia, 300), dat fiind că normele generale "în formularea lor nu pot cuprinde absolut toate situațiile particulare" (ibidem, 304). De aici opțiunea pentru discernământ însoțit pastoral, capabil să ajungă să recunoască faptul că o soluție determinată, rezultat al unui discernământ, "pentru moment este răspunsul generos care se poate oferi lui Dumnezeu și descoperi cu o anumită siguranță morală că aceea este dăruirea pe care Dumnezeu însuși o cere în mijlocul complexității concrete a limitelor, deși încă nu este pe deplin idealul obiectiv" (303).

Desigur, nu se exclude posibilitatea autoînșelării. De aceea sunt amintite exigența însoțirii ecleziale și folosul de a-i asculta pe maeștri spirituali în sfaturile lor și regulile lor de discernământ, în primul rând cu privire la necesitatea unei adevărate convertiri etice și religioase. Asta include mereu o convertire afectivă, pentru a căuta și a găsi voința autentică a lui Dumnezeu în opțiunea pentru binele cel mai mare posibil într-o circumstanță existențială și istorică determinată, adică într-un "aici și acum" determinat, deschis în mod dinamic la noi pași de creștere spirituală.

Biserica nu lasă singure persoanele în aceste situații încredințate conștiinței lor, dar le însoțește ca mamă și învățătoare în responsabilitatea lor creștină în fața lui Dumnezeu. Face asta înainte de toate formându-le și informându-le, și în același timp dându-le mărturia milostivirii lui Dumnezeu și rămânând "atentă la binele pe care Duhul îl răspândește în mijlocul fragilității", ca "o mamă care, chiar în momentul în care exprimă clar învățătura sa obiectivă, «nu renunță la binele posibil, deși riscă să se murdărească de noroiul de pe drum»" (Amoris laetitia, 308). Toată exortația papei insistă pe această formare a conștiințelor, deși nici sinodul nici el însuși nu propun o "nouă normativă generală" (ibidem, 300). Dar mai ales este vorba despre însoțirea pastorală a preoților în direcțiunea spirituală și/sau în spovadă: de fapt exortația se referă la "colocviul cu preotul în forul intern". Asta implică faptul că și preotul trebuie să-l însoțească pe penitentul care discerne, nu numai simțind în vreun fel în mod simpatic ceea ce el simte, dar și discernând sentimentele inimii sale, în atitudine teologală de milostivire, caritate pastorală și indiferență ignațiană în fața voinței lui Dumnezeu.

Astfel credem că se obține un discernământ personal și eclezial responsabil în fața Domnului și a Bisericii, pentru că în aceste probleme "nu există «rețete simple»" (ibidem, 298). Francisc recunoaște că în această privință "două logici străbat toată istoria Bisericii: a marginaliza și a reintegra", și totuși numai a doua răspunde la spiritul Evangheliei și la infinita iubire compătimitoare a lui Dumnezeu. Prin urmare, "trebuie evitate judecăți care nu țin cont de complexitatea diferitelor situații și este necesar să fim atenți la modul în care persoanele trăiesc și suferă din cauza condiției lor" (296).

Importanța pe care această atitudine pastorală evanghelică trebuie s-o aibă mereu - mai ales în cazurile mai complicate - este ilustrată de două curente ale filozofiei contemporane. În primul rând, fenomenologia existențială ne învață să apreciem atitudinea fundamentală - sau starea sufletească fundamentală - în valoarea sa ontologică și de cunoaștere a adevărului. Ceva asemănător s-ar putea spune despre virtutea milostivirii ca stare sufletească creștină fundamentală.

În al doilea rând, filozofia analitică a limbajului obișnuit clarifică importanța atitudinii fundamentale pe care însoțitorul pastoral o asumă față de cel care discerne, dialogând cu el. De fapt, pentru această filozofie, momentul pragmatic al limbajului face parte din conținutul său semantic. Adică, așa cum explică Ricoeur, modul și atitudinea cu care se spune ceva - în cazul nostru, limbajul pastoral - face parte din semnificație, adică face parte din ceea ce se spune, adică din mesajul pe care păstorul îl comunică interlocutorului său. De aici importanța unei dispoziții sufletește pastorale milostive, în însoțire și în dialog.

Dimpotrivă, cei care urmează logica non-evanghelică a marginalizării și a excluderii pot să afirme și ceva a cărei formulare abstractă este ortodoxă, și totuși, prin atitudinea pe care o asumă când o comunică, de fapt transmit - poate fără a avea intenția - un mesaj concret contrar spiritului Evangheliei.

De aceea papa, cu limbajul său simplu, dar profund, îi invită pe păstori să nu emită judecăți dure și să "evite judecăți care nu țin cont de complexitatea diferitelor situații" (296). În același timp Francisc amintește păstorilor că "este meschin să ne limităm numai a lua în considerare dacă acțiunea unei persoane răspunde sau nu unei legi sau unei norme generale, pentru că acest lucru nu este suficient pentru a discerne și a asigura o fidelitate deplină față de Dumnezeu în existența concretă a unei ființe umane" (ibidem, 304).

(După L'Osservatore Romano, 7 octombrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat