Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 27-a de peste an - Anul A - 2017

"Eu v-am ales pe voi și v-am constituit ca să mergeți și să aduceți rod, iar rodul vostru să rămână" (In 15,16).

Isus se apropie de sfârșitul misiunii sale pământești iar respingerea lui ca Mesia din partea căpeteniilor religioase și civile, care au atras de partea lor și mulți oameni din popor, este din ce în ce mai evidentă. Așa cum ne spun Isus în evanghelia de astăzi, profetul Isaia în prima lectură și David în psalmul responsorial, poporul lui Israel este asemănat cu "o plantație de vie" pe care Tatăl a pregătit-o ca moștenire pentru preaiubitul său Fiu, dar pe care, până la momentul când Fiul o va lua în posesie, a încredințat-o spre lucrare și îngrijire unor viticultori, căpeteniile religioase și civile ale poporului.

Această "plantație de vie", moștenire pentru Fiul său, Dumnezeu a început-o, a crescut-o și a îngrijit-o începând cu Abraham și familia lui. Această "vie" Dumnezeu a luat-o din Caldea, a crescut-o în Egipt (cf. Ps 80,9), a mutat-o provizoriu pentru desăvârșire și rodire în țara Canaanului (cf. Is 55,1), urmând să o stabilească definitiv în împărăția cerurilor.

Profetul Isaia din prima lectură de astăzi, pentru care Dumnezeu era "un iubit", ne spune: "Vreau să cânt o cântare de dragoste pentru iubitul meu. Iubitul meu avea o vie pe un deal mănos. A săpat-o, a curățat-o de pietre și a plantat viță aleasă, a construit un turn în mijlocul ei și a pus un teasc în ea, a așteptat să facă struguri, dar a făcut aguridă" (Is 5,1-2). "Via Domnului Oștirilor este casa lui Israel și bărbații lui Iuda sunt plantația plăcerii lui. El se aștepta la judecată și, iată, sânge vărsat; la dreptate și, iată, strigăte de apăsare" (Is 5,7)!

Gardul viei lui Dumnezeu este Legea lui Moise, care separa Israelul de neamuri și-i păstra pe israeliți ca popor distinct pus deoparte pentru Domnul. Teascul reprezintă rodul pe care Israel trebuia să-l fi dat pentru Dumnezeu. Turnul sugerează ochiul veghetor al lui Dumnezeu care avea grijă de poporul său. Viticultorii sunt căpeteniile religioase și civile cărora Dumnezeu le-a încredințat, până la venirea "moștenitorului", care o va muta în cer, grija plantației.

În evanghelie Isus, moștenitorul plantației de vie, continuă, completează și desăvârșește istoria "viei", reamintind și afirmând că el este moștenitorul viei lui Dumnezeu; că de nenumărate ori Dumnezeu i-a trimis pe robii săi, proorocii, la arendașii viei sale, poporul lui Israel, cerând roadele comuniunii, sfințeniei și iubirii, dar ei i-au prigonit pe prooroci, pe unii i-au bătut și pe alții i-au omorât. În cele din urmă, Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său, spunând: "Îl vor primi cu cinste pe Fiul meu" (Mt 21,37). Atunci arendașii viei și-au spus: "Iată moștenitorul. Veniți să-l omorâm și să punem mâna pe moștenirea lui" (Mt 21,38).

În realitate chiar așa s-a întâmplat, căci ei au spus: "Dacă-l lăsăm așa, toți vor crede în el și vor veni romanii și ne vor nimici, și locul nostru, și neamul... Oare nu vă gândiți că este în folosul vostru să moară un singur om pentru norod, și să nu piară tot neamul?" (In 11,48.50). Și astfel l-au respins și l-au răstignit pentru a rămâne ei singurii stăpâni peste moștenirea lui, adică peste lume (cf. 1Tes 2,15).

Și astăzi mulți arendași ai viei Domnului, în loc să-l cinstească pe Fiul și să îngrijească moștenirea lui, îl scot pe Isus și pe trimișii săi afară din via sa, adică din multe instituții publice de conducere și din multe adunări populare, conducând și acționând fără Dumnezeu, făcându-se ei stăpâni peste suflete.

Dar, până la urmă, așa cum i-a ajuns mânia lui Dumnezeu pe contemporanii profeților și pe contemporanii lui Isus, prin exil și distrugere, tot astfel, în decursul istoriei, i-a ajuns mânia și pe toți cei care au îndrăznit, dar și pe cei care vor mai îndrăzni să-l scoată pe Isus din via sa. Să privim la soarta amară a celor care au primit puterea de la Dumnezeu și au exercitat-o fără Dumnezeu și împotriva lui și vom înțelege că Dumnezeu nu se lasă batjocorit și că fiecare culege ce a semănat (cf. Gal 6,7).

Domnul Isus îi provoacă astăzi pe "viticultorii răi" care se credeau stăpânii viei să-și rostească singuri sentința, "că vor fi uciși ca niște răi" (cf. Mt 21,40-41). Apoi le spune deschis că el însuși este "piatra din capul unghiului, piatra aleasă și prețioasă, piatra pe care Dumnezeu o rânduise în Israel, piatră pe care ziditorii, căpeteniile iudeilor și toți potrivnicii nu o doriseră și o striviseră, cum se profețise cu mult înainte. Dar Dumnezeu l-a înviat, înălțat și glorificat (cf. Ps 118,22-24) și astfel el a devenit, în același timp, și piatra unghiulară a unei "case spirituale", Biserica (cf. Ef 2,20), dar și "o stâncă de cădere" pentru cei neascultători (1Pt 2,4-8).

Isus spune astăzi tuturor celor care nu aduc roadele, care îl resping, care folosesc puterea primită de la el contra lui, care se așază în locul lui voind să conducă ei spre folos trecător, care îl ucid prin păcat (cf. Evr 6,6), că "Împărăția lui Dumnezeu va fi luată de la voi și dată unui neam care va aduce roadele cuvenite" (Mt 21,43). Pierderea împărăției lui Dumnezeu este prima și cea mai grea pedeapsă pe care o primesc potrivnicii lui Isus și a mântuirii sale în lume.

"Piatra pe care au disprețuit-o constructorii, aceasta a devenit piatră unghiulară; Domnul a făcut acest lucru și este minunat în ochii noștri" (Mt 21,42; Ps 118,22-23). Abraham, un păgân bătrân cu soție sterilă, devenind credincios a primit un copil și prin el a devenit capul unui popor numeros ca nisipul de pe țărmul mării și ca stelele cerului (cf. Evr 11,11-12). Un grup de robi evrei din Egipt, părăsind idolii, a devenit poporul lui Dumnezeu (cf. Ex 3,6-8). O tânără simplă și smerită, Maria, crezând lui Dumnezeu care i-a vorbit prin înger, a devenit mama lui Mesia (cf. Lc 1,26-38). Doisprezece pescari săraci, lăsând toate și mergând după Isus, au devenit primele pietre vii ale Bisericii (cf. Mt 19,27-29). Dar mai presus de toate, Isus, Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu fiind s-a umilit făcându-se ascultător până la moarte, și a cărui hrană era împlinirea voinței lui Dumnezeu (cf. In 4,34; Fil 2,8), deși respins și omorât pe o cruce în afara zidurilor Ierusalimului (cf. Mt 21,39), a devenit singura stâncă de mântuire a omenirii (cf. Fap 4,12).

Toți aleșii lui Dumnezeu în Isus și Duhul Sfânt, începând cu profeții, cu apostolii și cu toți creștinii cei buni, au fost înălțați dintre cei respinși de lume. Respingerea din partea lumii este semnul preferinței lui Dumnezeu. De aceea Isus a spus: "Ferice de cei prigoniți din pricina neprihănirii, căci a lor este împărăția cerurilor! Ferice va fi de voi când, din pricina mea, oamenii vă vor ocărî, vă vor prigoni și vor spune tot felul de lucruri rele și neadevărate împotriva voastră! Bucurați-vă și înveseliți-vă, pentru că răsplata voastră este mare în ceruri; căci tot așa au prigonit pe proorocii care au fost înainte de voi" (Mt 5,10-12). Aceasta este din totdeauna metoda de lucru a lui Dumnezeu: ceea ce refuză lumea din cauza lui, devine preferința și alegerea sa pentru lucrarea mântuirii și a gloriei cerești.

Se spune că odată niște oameni au voit să se construiască niște vitralii pentru noua lor catedrală din oraș. În acest sens au adus mai mulți meșteri iscusiți în vitralii. Meșterii trebuiau să vină ei cu sticlă necesară și să confecționeze vitraliile. Între ei se află și un meșter sărac, care nu avea resurse pentru a cumpăra sticlă pentru vitraliile sale. De aceea s-a angajat ca în fiecare seară să facă curat la atelierele celorlalți, adunând cioburile lor. Iar el, adunând cioburile, a început să confecționeze în secret vitraliile sale. Iar în ziua când responsabilii catedralei au venit să aleagă cele mai frumoase vitralii, le-au ales pe cele ale meșterului sărac, făcute din ceea ce au aruncat meșterii bogați.

Această metodă de lucru a lui Dumnezeu continuă astăzi. Primii sunt cei săraci, cei care nu contează, dar care se bazează doar pe Dumnezeu care "privește la smerenia slujitorilor săi și face lucruri cu ei spre admirația tuturor popoarelor" (cf. Lc 1,48-49). Iată ce ne spune și sfântul Paul: "Fraților, uitați-vă la voi care ați fost chemați, printre voi nu sunt mulți înțelepți în felul lumii, nici mulți puternici, nici mulți de neam ales. Dar Dumnezeu a ales lucrurile nebune ale lumii, ca să facă de rușine pe cele înțelepte. Dumnezeu a ales lucrurile slabe ale lumii, ca să facă de rușine pe cele tari. Și Dumnezeu a ales lucrurile de jos ale lumii și lucrurile disprețuite, ba încă lucrurile care nu sunt, ca să nimicească pe cele ce sunt, pentru ca nimeni să nu se laude înaintea lui Dumnezeu" (1Cor 1,26-29).

Deci, în urma respingerii Fiului său de către o bună parte dintre iudei, Dumnezeu și-a format un nou popor, o nouă vie, Biserica, care este și va fi compusă din oameni din toate popoarele lumii, oameni, care asemenea mlădițelor de vie, vor fi "altoiți pe vița rănită Cristos" (In 15,5), vor fi udați de sângele său și hrăniți cu trupul și cuvântul său (cf. In 6,55), oameni pe care i-a făcut părtași de preoția, profeția și regalitatea sa veșnică din ceruri (cf. Mt 19, 28; 1Pt 2,9), daruri care au fost făgăduite din străvechi (cf. Num 11, 26-29; Ioel 2,28-32).

"Via Domnului", începută cu Abraham, crescută un timp în Egipt, mutată în Canaan, adăugată cu alte ramuri păgâne, altoită și desăvârșită în rănile lui Isus la cruce, după un timp de probă și de rodire pe pământ, rodire care să confirme reușita altoirii în Cristos, va fi mutată definitiv la a doua venire a lui Cristos în "Grădina Paradisului" (cf. In 14,3; 17,24), pentru a da vinul cel nou lui Isus (cf. Lc 22,18).

Secretul aducerii de roade vrednice de altoirea noastră în Cristos constă în identificarea noastră cu Isus cel iubitor, cel ascultător, cel slujitor, cel jertfitor pentru alții. Rodirea spirituală trece întotdeauna prin identificarea cu Isus în aceste circumstanțe. Cine uită aceasta în ziua judecății va fi dezamăgit.

Sfântul Paul, conștient că adevăratul Israel, că adevărata vie sunt creștinii, îi îndeamnă pe creștini la o trăire intensă după exemplul lui Isus, pentru ca și alte mlădițe din Israel și dintre neamurile păgâne să se lase altoite pe vița cea adevărată, în rănile lui Isus de la cruce. Fiecare să-și folosească darurile primite pentru a aduce roade bune, adică pentru a câștiga noi suflete. "În rest, fraților, gândiți-vă la acestea: cele adevărate, cele demne, cele drepte, cele curate, cele plăcute, cele vrednice de laudă, ce e virtute, ce-i de laudă, ceea ce ați învățat și primit, ce ați auzit și văzut la mine, aceea să puneți în practică! Și Dumnezeul păcii va fi cu voi" (Fil 4,8-9).

O ceartă ivită între două surori creștine, Evodia și Sintichia, ceartă care a tulburat pentru un moment comunitatea din Filipi, îi oferă lui Paul ocazia să ne amintească tuturor chemările lui Cristos de a rodi: prin a rămâne tari în Domnul; prin a fi cu un gând în Domnul; prin a ne bucura totdeauna în Domnul; prin a ne manifesta blândețea Domnului față de toți oamenii; prin a ne pune toate îngrijorările noastre în mâna lui Dumnezeu prin rugăciune; prin a avea mereu gândurile ocupate cu ceea ce este bun și sfânt și prin a ne lăsa stăpâniți în toate de Cristos, țelul și idealul nostru (cf. Fil 4,2-9).

Deci putem evita gândurile și purtările rele ale lucrătorilor răi și a celor două surori certărețe din lecturile biblice de astăzi, cultivând gândurile cele bune inspirate de Isus și de apostolii săi. Să ne folosim de Filipeni 4,8 ca de o sită și să ne întrebăm mereu dacă ceea ce ne ocupă mintea în orice moment este adevărat, este bun, este curat, este vrednic de iubit, este ziditor? Gândurile astfel filtrate și curățate vor rodi în noi fapte bune, vor atrage oameni la împărăția cerurilor, ne vor aduce nu numai pacea lui Dumnezeu, dar ni-l vor aduce și pe însuși Dumnezeul păcii în viața noastră (cf. Fil 4,9).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat