Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cântecul fratelui soare

Francisc de Assisi "nu mai era un om care se ruga, devenise de acum rugăciune vie"

De Enzo Bianchi

Iarna 1224-1225. Francisc de Assisi este un om puțin peste patruzeci de ani, care a trăit după forma sfintei Evanghelii. Domnul îi dăduse frați, cărora le-a încredințat o Regulă pe care Biserica a aprobat-o, deși continua să reafirme că unica Regulă adevărată este "respectarea sfintei Evanghelii a Domnului nostru Isus Cristos" (Regola Bollata 1). Când comunitatea sa este mare, în 1220 el renunță la conducerea fraților dar nu renunță să le fie călăuză spirituală, deși constată că de acum proiectul pe care Domnul i-l revelase nu mai era urmat de frații săi și el devenise obiect de contestare și chiar de dispreț.

Adesea retras cu vreun frate, trăiește "marea ispită", în timp ce sănătatea fizică se înrăutățește și boala îl face slab și îi ia vederea. În infirmitatea sa, este primit de Clara în grădina mănăstirii, tot mai încercat și ispitit dar mângâiat de prezența aceleia care se denumea "planta mică a lui Francisc".

De acum foarte asemănător cu Domnul său uman, după o noapte teribilă, de întuneric și interior, dimineața s-a trezit și a spus fraților care erau cu el: "Prin harul și binecuvântarea așa de mare care mi-a fost dat... vreau, spre lauda Lui și spre mângâierea mea și pentru edificarea aproapelui, să compun o nouă Laudă a Domnului pentru creaturile sale" (Leggenda perugina [Compilatio assisiensis] 43; Fonti francescane 1591).

Și astfel, făcând tăcere, cu fața îndreptată spre soarele pe care nu-l mai vedea, având ochii săi pansați după ce au fost cauterizați, a început să spună:

Preaînalte, atotputernice și bunule Domn, laudă Ție, slavă, cinste și binecuvântare, numai Ție ți se cuvin, o Preaînalte, căci nici un om nu-i vrednic să-Ți rostească numele.

Iată cum s-a născut Cântecul fratelui soare sau Cântecul creaturilor: dintr-un om, un creștin bolnav, slab, sărac și ispitit, de acum orb, împiedicat să vadă soarele și celelalte creaturi.

Cu acest cântec hrănit cu rugăciune, inspirată de psalmii biblici și generată de inima sa capabilă să vadă și să observe cu ochii frumusețea oricărei creaturi însuflețite sau neînsuflețite, Francisc spune înainte de toate un "amin", un "da" spus vieții și acestei lumi, apoi îl laudă, îi mulțumește Domnului său pe care îl numește cu confidență și iubire "mi' Signore", Domnul meu. Așa cum ne mărturisește Toma de Celano, Francisc "nu mai era un om care se ruga, devenise de acum rugăciune vie" (non tam orans, quam oratio factus: textul este în Vita secunda 95; Fonti francescane 682).

Celui Preaînalt, bunului Domn, Domnului meu - epitete divine dispuse după o coborâre de sus în jos, de la cer la pământ - Francisc îi mărturisește înainte de toate că-i este cuvenită lauda, gloria, cinstea și binecuvântarea, într-o doxologie inspirată lui de aclamațiile din liturgiile cerești relatate în Apocalips (cf. Ap 4,11; 5,9-10.12-13, etc.). Dumnezeu este cel care e Preaînalt, pentru că Francisc se simte foarte jos (le tr?s-bas a lui Christian Bobin) și simte că niciun om, nici el, nu este vrednic de "mentovarlo", de a-l numi, pentru că Dumnezeu rămâne inefabil, inexprimabil, după toate Scripturile din Vechiul și din Noul Testament: "Nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu" (In 1,18), "Pe Dumnezeu nimeni nu l-a văzut vreodată" (1In 4,12). Pentru aceasta nu trebuie numit, Numele său fiind de nerostit, misterios, și fiind o operațiune riscantă a da nume lui Dumnezeu. În această primă strofă din Cântec există așadar numai o mărturisire de laudă adusă lui Dumnezeu și de umilință-nevrednicie a celui care îndrăznește să-l roage.

Iată așadar posibilitatea laudei "prin" și "cu" toate creaturile: lauda cosmică nu este făcută din cuvinte sonore, și totuși este un mesaj pe care ziua îl relatează zilei și noaptea îl relatează nopții (cf. Ps 19,2-3), așa încât cosmosul este plin de lauda care se înalță la Dumnezeu. Oare psalmii nu convoacă creaturile din cer, de pe pământ și din adâncuri ca să-l laude pe Domnul? În cartea lui Enoh este scris: "soarele și luna aduc mulțumire și laudă neîncetat. De fapt, pentru ei mulțumirea este odihnă" (41,6-7). Așadar cântecul lui Francisc respiră ritmul aleluiatic al invitației la lauda Domnului devenind glas al oricărei creaturi.

Francisc iubește toate creaturile pe care le vede, le întâlnește, le experimentează. Le vede, nu numai le privește, le contemplă ajungând să tresalte și să se bucure pentru existența sau prezența lor. Francisc este un căutător al frumuseții, un amator pulchritudinis (cf. Regula lui Augustin 8, 1), un vizionar care pătrunde dincolo de materie, nu negată, nu disprețuită, ci percepută ca reflexie, semn al Creatorului. Afirmă Grigore cel Mare într-o omilie: "Omul posedă ceva din toate creaturile. Cu pietrele are în comun ființa, cu copacii viața, cu animalele simțurile, cu îngerii inteligența. Așadar dacă are ceva în comun cu toate creaturile, el este, într-un anumit sens, fiecare creatură" (Omilii 29, 2: Sources Chrétiennes 522, 202). Ființa umană este așadar abilitată nu numai să ordoneze, să supună, dar mai ales să păzească, să fie responsabil, să unească glasul său cu acela al creaturilor - cum tucte le tue creature - ajungând să devină glasul lor. Iată așadar cum continuă Cântecul:

Lăudat să fii, Domnul meu, cu toate creaturile Tale și mai ales cu domnul meu frate soare, prin care Tu ne dai ziua, lumina. El este frumos, strălucind cu mare slavă și tot el Te întruchipează pe tine, Preaînalte.

Pentru cine, pentru ce anume trebuie să fie "spetialmente" - adică înainte de toate, mai ales, în mod deosebit - lăudat Domnul? Pentru "messor", "domnul meu", frate soare. Soarele, soarele fără de care n-ar exista viața, fără de care ar domni întunericul de moarte! A fost prima creatură adorată de oameni și ușor va fi reproșul pentru cei care l-au făcut idol, pentru că au fost seduși de frumusețea, de lumina, de posibilitățile de viață pe care le poartă cu sine (cf. Înț 13,1-7).

Pentru Francisc soarele este "significatione", pentru că în soare el contemplă acțiunea luminoasă și dătătoare de viață a lui Dumnezeu. Soarele ne dăruiește în fiecare dimineață ziua, luminează viețile noastre și este frumos, glorios în iradierea sa de strălucire. Cine dintre noi n-a simțit în sine uneori nevoia de a îngenunchea în fața fratelui soare? Cine dintre noi nu și-a spus sieși, trezindu-se dimineața și văzând soarele, că acea zi era mai bună decât o zi înnorată, umbroasă? Desigur, numai inimile curate îl văd pe Dumnezeu în creaturi, mai ales în soare!

În afară de asta, Francisc era exercitat să cânte lauda lui Dumnezeu în zori, când răsare de sus soarele, astrul dimineții; la amiază, când el domnește pe cer și încălzește pământul și inima; seara, când apune și dispare, ca amintire că pentru fiecare dintre noi există un sfârșit pentru ziua sa. Rugăciunea sa, ritmată după mișcările soarelui, îl făcea să-l considere "messor", "domnul meu", și să-l citească drept marele semn al lui Dumnezeu, al lui Cristos, soarele dreptății (cf. Mc 3,20; Lc 1,78; Ap 2,28; 22,16). După lauda pentru soare, Francisc continuă:

Lăudat să fii, Domnul meu, pentru sora Lună și pentru Stele, Tu le-ai pus pe cer limpezi, prețioase, frumoase.

După soare, care face zi, iată și luminătorii nopții, luna și stelele. Au fost plăsmuite de Creator "clarite", limpezi, cu o lumină albă, sunt prețioase ca perle care brodează noaptea și sunt și frumoase când sunt văzute, contemplate. A privi cerul înstelat, a observa lenta sa mișcare, a urmări apariția și dispariția planetelor, a descifra fazele lunii în creșterea și descreșterea sa, este operațiune de recunoaștere a bolții cerești pe care ființele umane întotdeauna au făcut-o, simțind extaziați accelerarea bătăilor propriei inimi. Luna, așa de fidelă față de întâlnirile sale, luna care din timpurile antice marchează timpul, luna la a cărei strălucire în noapte se poate asculta tăcerea și natura care geme și suferă. Și Clara era luminoasă ca stelele în noaptea lui Francisc: luminoasă, discretă și fidelă!

Lăudat să fii, Domnul meu, pentru fratele vânt, pentru aer și pentru nori, pentru azurul liniștit și pentru toate stările vremii, prin ele Tu ții în viață toate creaturile.

După soare, lună și stele, lauda se înalță la Domnul pentru vânt și pentru timpul care este noros sau senin, cum vrea El. Vântul este respirația lumii, face să cânte creaturile neînsuflețite când le mângâie sau le biciuiește: vârfuri și piscuri de munți, văi, copaci, plante... Ca și Duhul, nu știi de unde vine nici încotro merge: simbol de libertate, de putere care nu se poate încurca, de realități invizibile dar experimentabile, care nu se pot încâlci (cf. In 3,5-8). Grație vântului care poartă norii încărcați de ploaie și apoi îi alungă dăruind seninul, Dumnezeu dă susținere tuturor creaturilor, pentru că așa "face să cadă ploaia peste cei drepți și peste cei nedrepți" (Mt 5,45), ca Tată milostiv. "În vânt, dacă știm să-l ascultăm, este Cineva", spunea Gaston Bachelard. Francisc știe că Dumnezeu "face vânturile mesageri ai săi" (cf. Ps 104,4) și că vântul este semn al prezenței Domnului, pentru că rămâne invizibil și totuși este experimentabil. Oare nu era vânt la începutul creației, când sufla peste apele primordiale (cf. Gen 1,2)? Nu a fost vânt pentru ieșirea Israelului din Marea Roșie (cf. Ex 15,8)? Nu a fost adierea dulce pe fața lui Ilie la Horeb (cf. 1Re 19,12)? Nu a fost vânt puternic la coborârea Duhului la Rusalii (cf. Fap 2,1-2)? Așadar lăudat să fie Domnul pentru această creatură, vântul, creatură invizibilă dar a cărui prezență poate fi observată când ajunge asupra creaturilor vizibile care freamătă la trecerea sa. Urmează lauda pentru celelalte elemente: apa, focul, pământul. Se începe de la apă:

Lăudat să fii, Domnul meu, pentru sora apă care-i foarte folositoare și foarte umilă, prețioasă și castă.

Pentru apă se înalță către Dumnezeu lauda, pentru că ea este foarte folositoare, folositoare ca soarele pentru apă. Fără apă este posibil numai pământul dezolat, deșertul, în timp ce unde ajunge apa apare viața. Pentru aceasta ea este destinată tuturor, nu poate să fie sub logica lui al meu și al tău! Mai mult, este destinată tuturor celor care trăiesc pe pământ: animale, vegetale, dar și minerale, care grație apei se transformă, și putem spune că și ele trăiesc, nu biologic, ci schimbându-se de-a lungul secolelor.

Francisc simte nevoia să spună că apa nu este numai folositoare, ci și umilă, umilă în simplitatea sa, umilă pentru că mereu coboară în jos. Și este și prețioasă, pentru că fecundează pământul: și despre această prețiozitate ne dăm seama numai atunci când lipsește, în secetă, dar tocmai pentru aceasta Francisc amintește prețiozitatea sa. În sfârșit apa este castă, pentru că e transparentă, limpede. De fapt, castitatea este transparență în orice raport, exclude orice fuzionalitate, orice ascundere, orice tulburare.

Lăudat fii, Domnul meu, pentru fratele foc, cu care tu luminezi noaptea, el este frumos și jucăuș; de neîmblânzit și puternic.

Rar vedem de acum focul și nu-l aprindem aproape niciodată. Și totuși, până cu un secol în urmă, în fiecare seară bărbații și femeile aprindeau focul pentru a lumina noaptea înainte de toate, dar și pentru a se încălzi și pentru a coace mâncarea lor. Fiecare casă avea o vatră, așa încât pentru a indica numărul de familii se spunea: "Satul acela are atâtea hornuri, atâtea vetre". A aprinde focul era considerată o acțiune sacră și când focul ardea, bucuria umplea inima. Pentru Francisc focul, ca și soarele, luna și stelele, este frumos să fie văzut, să fie contemplat. Apare robust, puternic, pentru că arde orice lucru, încinge și face fierul ductil, distinge și purifică aurul.

Trebuie să știm să citim focul pentru a-l aprecia cum se cuvine: culorile aprinse ale flăcării sale care depind de lemnul uscat sau încă verde cu care este alimentat, de diferiții copaci din care este luat lemnul; trosnirea sa care eliberează scântei, care par niște stele care, în loc de a coborî, se înalță dansând spre înălțime; căldura pe care știe s-o emane jăraticul acoperit de cenușă pentru a păstra focul pentru ziua următoare... Focul este semn a ceea ce Isus a voit să aducă pe pământ și să-l vadă arzând (cf. Lc 12,49), este semn al pasiunii, al iubirii, al ardorii inimii noastre (cf. Ct 8,6). Ca și focul, și iubirea se aprinde, izbucnește, arde, încălzește, trebuie alimentată, păzită și uneori se stinge. Și în sfârșit sora și mama pământ (în italiană terra este feminin, nt):

Lăudat să fii, Domnul meu, pentru sora mama noastră pământul, care ne susține și ne hrănește, care rodește roade felurite cu flori smălțuite și cu ierburi.

Dacă soarele era numit "messor", "Domnul meu", pământul este numit soră și mamă, pentru că noi oamenii suntem conform Bibliei "pământești", luați din pământ (adam luat din 'adamah: cf. Gen 2,7), care este creatură ca și noi, așadar soră. Dar fiind luați din pământ, noi ne întoarcem în pământ (cf. Gen 3,19), în brațele mamei pământ, în măruntaiele sale. Pământul, acest pământ pe care noi îl iubim, acest pământ care ne-a primit și ne susține dăruindu-ne hrană, acest pământ pe care-l locuim și pe care ne mișcăm, acest pământ de care ne afecționăm până acolo încât suferim când trebuie să-l părăsim... Acest pământ care nu poate să fie niciodată "al meu" și "al tău", ci întotdeauna și numai al nostru, al nostru al tuturor oamenilor! Acest pământ pe care trebuie să-l iubim ca pe noi înșine, după ceea ce îmi place să definesc porunca a unsprezecea, sinteză a celorlalte zece.

Acesta este același pământ pe care și Dumnezeu a voit să-l locuiască prin Fiul său, Isus, care l-a iubit: a iubit Galileea, țara părinților săi; a iubit câmpiile unde se seamănă grâul, smochinii al căror rod îl căuta, viile al căror vin îl bea, florile câmpului pe care le contempla îmbrăcate mai glorios decât Solomon (cf. Mt 6,29; Lc 12,27); a iubit acel pământ pe care călcau picioarele sale, luând praful de pe el... Mama pământ! Și Francisc îl cântă ca mamă care ne dă hrana ca susținere, roadele, dar și florile așa de gratuite, care cu frumusețea lor trăiesc alături sau în mijlocul spicelor de grâu necesare pentru pâine. Pe acest pământ Francisc, agonizant, a voit să fie întins gol, pentru a muri în contact și în comuniune cu el.

Acesta este Cântecul fratelui soare pe care Francisc l-a compus și a voit să fie cântat. Însă în 1225-1226 se naște o dispută între puterea civilă și episcopul de Assisi. Francisc, bolnav, vrea să intervină pentru a pune pace și, adăugând o strofă la Cântec, trimite pe unul dintre frații săi ca să-l cânte în fața celor doi combatanți (cf. Leggenda perugina [Compilatio assisiensis] 44; Fonti francescane 1593), arătând că pentru el atenția față de creaturi nu putea să fie dezlipită de atenția față de evenimentele umane, față de oraș și față de istorie. Aceasta este strofa pe care a compus-o și a spus să fie cântată:

Lăudat să fii, Domnul meu, pentru cei care iartă din dragoste față de Tine, care îndură boli și încercări. Fericiți atunci când pacea o salvează, căci prin Tine, Preaînalte, vor fi ei încununați.

Francisc știe să-l laude pe Dumnezeu cu creaturile din cer și de pe pământ, dar știe și că lauda se înalță la Dumnezeu când oamenii pe pământ se înțeleg, se iartă, se reconciliază, fac pace. Iertarea și milostivirea, mai mult decât toate, dau laudă lui Dumnezeu, pentru că mai ales aceasta este voința Domnului: ca ființele umane să se simtă frați și să se iubească între ei așa cum Cristos i-a iubit (cf. In 13,34; 15,12). Pacea este binele suprem pentru umanitate și în același timp este cea mai adevărată laudă, glorificare, binecuvântare care se înalță la Dumnezeu.

Toamna anului 1226, în ajunul morții lui Francisc. Viața sa este acum trecută și ceea ce a caracterizat-o este fraternitatea, suroritatea. Da, viața lui Francisc a fost fraternitate cu săracii, bolnavii, păcătoșii, rebutații societății, precum și fraternitate cu toate creaturile din cer și de pe pământ. Nu a disprețuit niciodată nicio creatură, n-a căutat niciodată în ceilalți răul și păcatul, ci a căutat să citească în ei suferința și dorința. N-a fost un călugăr ascet care disprețuia lumea și nici n-a fost tentat să adere la catari, neliniștiți din cauza realităților din această lume fragilă și păcătoasă și dedicați unui ascetism fără măsură. A spus "amin" vieții, a considerat frumoase și bune lucrările creației. S-a rugat cu Biblia, dar fiind inspirat de ea a mers și mai departe, descoperind o legătură de fraternitate și suroritate între creaturi și om pe care Biblia n-o explicase.

Da, există o legătură universală între toate creaturile, o fraternitate și suroritate pe care Francisc le revelează și le cântă. Dacă Adam a dat nume creaturilor (cf. Gen 2,19-20), Francisc le convoacă într-un conventum (de la cum-venire), deoarece convent sau schit era pentru el lumea, nu mănăstirea fortăreață și claustrum din Evul Mediu! Imitându-l pe Isus gol pe cruce în ora morții, Francisc se lasă depus gol pe pământul gol, pentru că în goliciune a trăit comuniunea cu toate creaturile, iubite de el în goliciunea lor, acea simplitate a lor pe care el știa s-o citească drept frumusețe. Și astfel, făcând o anamneză a propriei vieți, și regăsind fraternitatea și suroritatea trăite mereu de el, cu tot și cu toți, și moartea care vine poate să fie numită soră:

Lăudat să fii, Domnul meu, pentru sora noastră, moartea trupească, de care nici un om viu nu poate scăpa; nefericire celor care mor în păcat de moarte; fericiți cei pe care îi va surprinde împlinindu-Ți voia, căci cea de-a doua moarte nu-i va putea vătăma.

Și moartea este soră pentru Francisc. Și noi aici privim la el și nu comentăm, pentru că suntem inapți să spunem un cuvânt în plus. De fapt, încă nu sunt capabil să numesc moartea soră!

Așadar, în tăcere, împreună cu toate creaturile, să-l lăudăm și să-l binecuvântăm pe Domnul, să-i mulțumim și să rămânem în fața lui în slujire și în umilință, așa cum încheie Francisc Cântecul său:

Lăudați și binecuvântați pe Domnul meu, mulțumiți-I și slujiți-L cu cea mai mare umilință.

(După L'Osservatore Romano, 4 octombrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat