Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 30-a de peste an - Anul A - 2017

Dacă cineva mă iubește, va păzi cuvântul meu, spune Domnul; Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el (cf. In 14,23)

După ultima parabolă rostită de Isus, cea a "gospodarului bun" care avea o vie mănoasă, care avea mulți "slujitori credincioși" și, mai ales, avea "un fiu preaiubit" pentru care plantase via sa. Dar în parabolă și-au făcut apariția și niște "arendași răi". Arendașii răi, după ce au cerut de lucru de la gospodarul bun, nu numai că nu și-au mai achitat datoriile, chiar dacă gospodarul bun și-a trimis la ei slujitorii săi, slujitori pe care arendașii răi i-au batjocorit, bătut și ucis, lăsând de înțeles că ei se voiau stăpâni pe via gospodarului bun și exprimând apoi deschis aceasta intenție rea când l-au ucis pe fiul iubit al gospodarului bun, "ca să ia ei moștenirea lui" (cf. Mt 21,33-41). Numai că gospodarul bun nu era un om de rând, ci Dumnezeu; slujitorii săi credincioși nu erau oameni de rând, ci profeții lui; fiul lui preaiubit nu era un om de rând, ci Fiul lui Dumnezeu făcut om spre mântuirea lumii întregi.

După rostirea aceste parabole, toți potrivnicii lui Isus, care s-au simțit vizați atât "în arendașii răi și ucigași" (cf. Mt 21,45), cât și în parabolele de mai înainte: cea a lucrătorilor din vie "care voiau plată mai mare decât cea convenită" (cf. Mt 20,10), cea a "fiului care a spus că va lucra în via Tatălui dar nu a lucrat" (cf. Mt 21,30), și cea a primilor invitați care au refuzat ospățul regelui și au fost nimiciți (cf. Mt 22,5-7), zic, toți acești potrivnici ai lui Isus care s-au simțit vizați în parabolele sale, s-au ridicat acum împotriva lui Isus și prin "capcane" pe teme sociale, politice și teologice, au voit ca mai întâi să-l discrediteze în fața poporului care-l urma cu dragoste (cf. Mt 21,46) și apoi să-l discrediteze în fața autorităților civile și religioase, ca să-i poată grăbi sfârșitul. Numai că lucrurile nu s-au întâmplat așa.

Pericopa evanghelică de astăzi ne vorbește despre un învățător al Legii care a venit să-l ispitească pe Isus ca să-l prindă în vorbă (cf. Mt 22,36-40), după ce înaintea lui au eșuat: ucenicii fariseilor și irodienilor, pe care Isus i-a dovedit ca fiind necredincioși și trădători de neam (cf. Mt 22,19-21); au fost saducheii pe care Isus i-a dovedit de ignoranți, căci rătăceau pentru cu nu cunoșteau nici măcar Scripturile lor mutilate (cf. Mt 22,29-32). Când fariseii au început să înțeleagă că nu este ușor să-l prindă în vorbă pe Isus, au trimis la el cu "ispita", pe un studios al Scripturilor, pe un viclean învățător al Legii, pe un "expert" în arta tragerii de limbă, ca să-l întrebe aparent simplu, dar veninos pe Isus: "Care este cea mai mare poruncă din Lege" (Mt 22,36)?

Da, întrebarea aceasta nu era deloc una simplă și întâmplătoare, căci Isus declaraseră mai de multe ori pe parcursul activității sale: că a venit de la Tatăl ceresc (cf. In 8,42; 16,28); că este una cu Tatăl ceresc (cf. In 10,30); că este Fiul lui Dumnezeu (cf. In 10,36); că el înălțat fiind de la pământ îi va atrage pe toți oamenii la sine (cf. In 12,32); că Tatăl ceresc îi va da curând propria sa mărire (cf. In 13,32). Ei se gândeau că Isus socotindu-se egal cu Dumnezeu, va cere mai mult decât i se cuvine lui ca om, va cere pentru el iubire ca pentru Dumnezeu. Dar Isus care nu a ținut morțiș la egalitatea sa cu Dumnezeu (cf. Fil 2,6), nu numai că le-a zădărnicit așteptările rele, dar i-a și luminat, spre mântuirea lor, dându-le răspunsul ignorat de ei, răspunsul prin care a unit într-o singură poruncă, iubirea de Dumnezeu și de aproapele, care în Scripturile lor nu erau împreună, ci separate, una într-o carte, alta în altă carte. Iată răspunsul înțelept și mântuitor dat lor de Isus: "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din tot cugetul tău! Aceasta este cea mai mare și cea dintâi poruncă. Iar a doua este asemenea acesteia: «Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți»! În aceste două porunci este cuprinsă toată Legea și Profeții" (Mt 22,37-40).

Cele două porunci legate între ele, acesta era răspunsul corect și complet, simbolizat de altfel și prin cele două table ale Legii și revelat de Dumnezeu prin crearea omului "după chipul și asemănarea sa" (Gen 1,26-27). Dacă porunca iubirii de Dumnezeu, făcea parte din crezul lor: "Ascultă, Israele, Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn. Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din tot cugetul tău" (cf. Dt 6,4-5), porunca iubirii de aproapele, care adeverește în practică iubirea de Dumnezeu (cf. Rom 13,8.10), nu făcea parte nici din crezul și nici din prioritățile lor, deși această Lege era a doua Tablă a Legii: "Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți" (Lev 19,18). De aceea vedem la mulți evrei de dinaintea venirii lui Isus: bătrâni, bolnavi, săraci, orfani, văduve, oamenii simpli, străini și chiar părinți (cf. Mc 7,11), adesea neglijați și chiar oropsiții.

Apoi, Mântuitorul Isus a lărgit și porunca divină a iubirii de aproapele, pe care ei a restrâns-o numai familiari și rar la conaționali, până la iubirea tuturor oamenilor, chiar a străinilor și a dușmanilor, așa cum a ilustrat în parabola bunului samaritean (cf. Lc 10,30-37), unde samariteanul care l-a ajutat pe evreul căzut, era și străin și păgân. Isus chiar de la prima sa predică, numite tehnic, "Predica sa de pe munte", i-a învățat toate acestea, spunând: "Dar eu vă spun, iubiți pe vrăjmașii voștri, binecuvântați pe cei ce vă blestemă, faceți bine celor ce vă urăsc și rugați-vă pentru cei ce vă asupresc și vă prigonesc, ca să fiți fii ai Tatălui vostru care este în ceruri; căci el face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și dă ploaie peste cei drepți și peste cei nedrepți" (Mt 5,44-45).

Chiar din Vechiul Testament, pe lângă porunca iubirii de Dumnezeu, din dragoste către Dumnezeu, Creatorul a toate, profeții au învățat cum era și normal, iubirea față de aproapele, începând cu oamenii cei mai din urmă: străini, robi, săraci, văduve, orfani, bolnavi (cf. Ex 22, 20,26), spunând mai apoi că cei care le fac bine acestora îi împrumută lui (cf. Prov 19,17); ba chiar au cerut din partea lui Dumnezeu și dragostea față de animale (cf. Ex 23,5), făcând din această dragoste un semn al fidelității omului față de Creator (cf. Prov 12,10); ba chiar au cerut și dragostea față de natura înconjurătoare, căci Domnul l-a trimis pe Moise să vindece apele amare de la Mara (cf. Ex 15,23), ape stricate ori de diavolul aruncat din cer pe pământ, ori de oamenii lui (cf. Ap 8,11).

Prima lectură de astăzi (cf. Ex 22,20-26), care este o lămurire și o explicare a celor zece porunci de pe Sinai, vrea să ne arate că Legea nu este numai o simplă listă de reguli, cu ce trebuie "să faci" și cu ce "nu trebuie să faci", căci în toate aceste reguli ne este dezvăluit caracterul lui Dumnezeu, care este un Tată al iubirii și al îndurării, un Tată grijuliu și atent, care are grijă permanentă de toți oamenii, începând cu cei mai vulnerabili dintre ei: străinii, robii, văduvele, orfanii, săracii, pe care i-a dat în grija și atenția semenilor lor, cărora el le-a dat în administrație mai multe bunuri și pe care în ziua cercetării finale îi va lăuda pentru dărnicia lor (cf. Lc 16,8), fie le va reproșa lăcomia lor. Prin conținutul primei lecturi suntem invitați să-i imităm caracterul lui Dumnezeu și al oamenilor credincioși Legii dragostei.

Isus însuși ne arată în parabola "samariteanului milostiv" că oamenii sunt chemați să imite caracterul lui Dumnezeu iubitor și îndurător prin cuvintele: "Mergi și fă și tu la fel" (Lc 10,37), caracter din care a izvorât și Legea iubirii. Dumnezeu spune: "Sunt un Dumnezeu îndurător" (cf. Ex 22,27), iar Isus în lucrarea lui de îndreptare și desăvârșire a Legii, poruncește tuturor ucenicilor săi: "Fiți dar îndurători, după cum și Tatăl vostru este îndurător" (Lc 6,36). "Dați, și vi se va da; ba încă, vi se va turna în sân o măsură bună, îndesată, clătinată, care se va vărsa pe deasupra. Căci cu ce măsură veți măsura, cu aceea vi se va măsura" (Lc 6,38). Dar și sfântul Paul în lectura a doua de astăzi, vorbind creștinilor din timpul său, le spunea: "Iar voi ați devenit imitatorii noștri și ai Domnului" (1Tes 1,6). Cum? "Făcându-le o primire bună și primind cuvântul în multe necazuri" (1Tes 1,7-10). Dacă cei din vechime s-au conformat, mulți din timpurile noastre au dezertat.

Revin la textul evangheliei de astăzi și amintesc că sfântul Marcu care a notat în evanghelia sa mai multe detalii despre învățătorul Legii care a venit să-l ispitească pe Isus, că la final s-a convertit în inima lui, acceptând răspunsul corect al lui Isus, și adăugând că dragostea pentru Dumnezeu și dragostea pentru aproapele sunt mai importante decât toate arderile de tot și decât toate jertfele (cf. Mc 12,32-33). Practic sfântul Marcu ne spune că "lumina a început să strălucească și în inima învățătorului Legii". De aceea și Isus i-a spus că "nu era departe de împărăția lui Dumnezeu". Și nimeni nu a mai îndrăznit să-i pună întrebări (cf. Mc 12,34). Motivul era evident, Isus le răspundea așa cum nu o mai făcuse nimeni niciodată (cf. In 7,46).

Așa cum am spus mai sus, învățătorul Legii care a pus întrebarea, din discuția cu Isus, deși era viclean, a ajuns aproape de punctul să-i părăsească pe farisei și să-l accepte pe Isus. De aceea și fariseii au considerat că este mai bine să se oprească și să plece, fără a-i mai pune alte întrebări, mai înainte de a-și "pierde" și alți oameni. Deoarece fariseii au refuzat să-i mai pună lui Isus și alte întrebări, Isus, "a preluat inițiativa" și a început să le pună el întrebări fariseilor, cu scopul de a le corecta concepția lor greșită despre Mesia și să-i aducă la "adevăr", adevărul că Mesia era el însuși. De aceea, i-a întrebat al cui fiu este Mesia. Răspunsul lor a fost prompt: al lui David! Iar Isus era Fiul lui David, așa cum știau și păgânii (cf. Mt 15,22; 21,9). Isus le-a mai spus apoi că Mesia fiul lui David trebuia să fie cu mult mai mult decât un om muritor, de vreme ce însuși David, un rege mare, îl numește "Domnul meu" (cf. Ps 110,1). Deși Isus le-a dovedit din Scripturi că el era Mesia Fiul lui David și Fiul lui Dumnezeu, fariseii nu au fost dispuși să-l creadă și au continuat respingerea și condamnarea lui, crezând că-și vor pierde privilegiile pământești, pe când Isus a venit să le dea și privilegiile cerești pe care le-au omis din calculele lor. El le dădea iubire, îi dădeau ură și moarte.

Așa cum Isus i-a învins pe bătrânii poporului (cf. Mt 21,23-7), pe farisei și irodiani împreună (cf. Mt 22,15-22), pe saduchei (cf. Mt 22,23-33) și pe fariseul învățător al Legii (cf. Mt 22,36-40), tot astfel Isus, a învins moartea prin înviere, iar la venirea sa de-a doua, îi va pune definitiv pe toți dușmanii săi sub picioarele sale (cf. 1Cor 15,25). Ba mai mult, Dumnezeu îi va pune pe toți acești dușmani și sub picioarele noastre (cf. Rom 16,20). Și asta este bucuria și speranța noastră de fiecare zi.

Adevărul victoriei finale a lui Isus și a noastră care îl iubim pe Isus și îi ținem poruncile, ni-l amintește și psalmul 18 de astăzi, care cântă victoriile lui Cristos asupra satanei și asupra tuturor acoliților săi: diavolul, moartea și oamenii răi. Apoi, spre bucuria noastră, psalmul 18 ne amintește că, Isus Cristos i-a făcut părtași de victoriile sale și pe toți aleșii săi: pe David, autorul psalmului, pe care l-a scăpat de diavol și de moarte și de acoliții lor care s-au ridicat asupra lui prin: Goliat, Saul și alți dușmani ca, Ahitofel care l-a susținut pe Absalon în revolta contra lui David (cf. 2Sam 15,12-31). David este aici simbolul Bisericii lui Isus din care facem parte și noi, Biserică care în timpul de acum este asaltată de diavol, moarte și de prigonitorii ei, care îi cerne în fiecare zi prin felurite necazuri (cf. Lc 22,31). Apoi psalmul 18 ne cheamă să nu ne temem de nici un dușman, căci pentru el și pentru noi, Isus a înviat din morți și a învins diavolul, păcatul, moartea și lumea. Dar mai urmează ceva: Ceea ce Isus a fost și este pentru fiecare membru al Bisericii, el vrea ca și fiecare membru al Bisericii care crede în el, să fie la fel pentru frații lui, căci Isus a voit ca toți să fim alți Cristoși cu lumina sa în lume (cf. Mt 5,14-16).

Cartea Faptele Apostolilor ne vorbește printre multe altele și de scurta vizită a lui Paul și a lui Sila la Tesalonic (cf. Fap 17,1-4). Ei vestiseră și trăiseră acolo evanghelia, iar tesalonicenii la rândul lor, au primit-o și au trăit-o și ei (cf. 1Tes 1,5-6) 6). Lucrarea tesalonicenilor era o dovadă a credinței lor în Isus (cf. Iac 2,18); osteneala lor confirma dragostea lor; răbdarea lor proclama marea lor speranță, care doar ea îi putea susține. Astfel, toată lumea știa că la Tesalonic se aflau creștini.

Apropo de tesalonicenii din lectura a doua de astăzi, despre care toți știau că sunt creștini plini de iubirea de Dumnezeu și de oameni, știu oare vecinii noștri sau colegii noștri de muncă că suntem credincioși? Întoarcerea la Dumnezeu este semnul public al nașterii din nou, al schimbării vieții noastre. Întorcându-ne, să nu mai avem în față aceleași lucruri (cf. Gal 4,8-9). Tesalonicenii au întors spatele idolilor inerți și născociți, pentru a contempla și a sluji un Dumnezeu viu și adevărat.

Idolii de lemn sau de piatră din lumea păgână au făcut loc idolilor foarte rafinați ai lumii "creștine" de astăzi. Unul dintre cei mai periculoși idolii moderni de astăzi este "eul propriu", prin care face numai ceea ce ne place și ce convine comodității noastre; apoi este pofta de plăcere care a cuprins multă parte din lume; apoi este pofta de bani care este rădăcina tuturor relelor din lume (cf. 1Tim 6,10). Întotdeauna însă este valabil faptul că nu poți sluji la doi stăpâni (cf. Lc 16,13) și că toți cei amintiți mai sus nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu (cf. 1Cor 6,9-10). În funcție de cui îi slujim, așteptăm fie pe Fiul lui Dumnezeu, fie mânia viitoare.

Sfântul Paul, vorbind despre virtuți, spune că cea mai mare dintre ele este dragostea (cf. 1Cor 13,13).

Bruno Ferrero (n. 1946), un preot și scriitor italian, ne spune că un om s-a hotărât într-o zi: "Vreau să cunosc totul și, dacă este necesar, voi face ocolul pământului". Așa a spus și așa a făcut. Omul a început să străbată lumea și de la cei mai mari profesori a învățat geografia, istoria și întreaga gamă de științe. S-a întors acasă satisfăcut și fericit. Spunea: "Acum, cunosc totul". După câteva zile, s-a dus în vizită la un renumit personaj, cunoscut în toată lumea pentru înțelepciunea sa extraordinară. Bărbatul voia să confrunte știința sa cu cea a înțeleptului. Au tras la sorți pentru a ști care dintre ei doi ar fi trebuit să pună prima întrebare. Sorții l-au desemnat pe marele înțelept, care s-a adresat bărbatului și l-a întrebat: "Ce știi despre dragoste și prietenie"? Omul a plecat, fără să spună nici un cuvânt, căci, deși era expert în lucruri pământești, nu știa nimic despre dragoste și prietenie. Cutreieră încă lumea. Apropo, noi ce știm despre dragostea și prietenia cu Dumnezeu, cu semenii, cu viețuitoarele și cu natura creată, trăiri care sunt vitale pentru mântuirea noastră veșnică?

O veche istorioară creștină ne spune că odată un om a avut un vis. Se făcea că a murit și, că stătea împreună cu mulți alții la rând în fața tronului alb de judecată a lui Dumnezeu (cf. Ap 20,11). Iar când i-ar fi venit rândul să ajungă în fața Domnului, trebuia să spună doar trei cuvinte: "Isus, te iubesc!" Deși repeta aceste cuvinte cu fiecare om care le rostea în fața tronului alb de judecată, când a ajuns mai aproape de tronul divin, a observat că mulți oameni nu puteau să rostească aceste cuvinte mântuitoare, fie că se bâlbâiau, fie chiar amuțeau. Când a ajuns și el în fața tronului de judecată și când a încercat să spună acele fericite cuvinte mântuitoare, i s-a pus un nod în gât și i s-a blocat glasul. A încercat disperat să țipe și... s-a trezit. Oare noi la judecată vom putea rosti: "Isuse, te iubesc?"

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 30-a de peste an. Predici la Radio Iași
 


lecturi: 41.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat