Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ep. Shen Bin: În China nimeni nu vrea o Biserică separată de papa

De Gianni Valente

Când trebuie să descrie condiția Bisericii Catolice din China, Iosif Shen Bin recurge adesea la imagini evanghelice sugestive. Repetă că comunitățile catolice chineze sunt ca mlădițele alipite de viță, pentru a indica izvorul real și de nestins al comuniunii fiecărui episcop cu succesorul lui Petru. Și amintește de invitația lui Isus de a fi "înțelepți ca șerpii și simpli ca porumbeii", pentru a da de înțeles care sunt atitudinile cele mai potrivite pentru episcopii chinezi în condiția reală în care trebuie să acționeze.

Iosif Shen Bin, episcop catolic de Haimen, în provincia de coastă Jiansu, s-a născut în 1970 într-o familie catolică, a studiat la Seminarul Național din Pechin și a fost hirotonit preot în 1996. Hirotonirea sa episcopală a avut loc în catedrala din Nantong la 21 aprilie 2010, cu mandatul pontifical și recunoașterea autorităților politice.

Acum Shen este indicat ca un episcop apreciat și valorizat de aparatele guvernului chinez. Ultima Adunare a reprezentanților catolici chinezi l-a ales vicepreședinte al Asociației patriotice și al Consiliului episcopilor chinezi (nerecunoscut de Sfântul Scaun). Shen consideră posibila reconciliere dintre comunitățile catolice chineze "oficiale" și cele așa-numite "clandestine" ca rodul cel mai prețios și de dorit care se poate aștepta de la dialogul care se desfășoară între guvernul chinez și Sfântul Scaun. Și astfel arată că privește la evenimentele și la problemele catolicismului chinez cu un sensus Ecclesiae care nu se regăsește în multe din intervențiile și din comentariile dedicate chestiunii raporturilor chino-vaticane.

Vatican Insider a putut să-l intervieveze pe Iosif Shen Bin cu ocazia participării sale la meeting-ul "drumuri de pace" organizat de Comunitatea "Sfântul Egidiu" în diecezele de Münster și la Osnabrück de la 10 la 12 septembrie.

Care sunt criteriile care vă călăuzesc, în munca dumneavoastră pastorală? Ce se află mai mult la inima dumneavoastră? Ce vă conduce și vă susține, în misiunea dumneavoastră, de-a lungul drumului?

Eu sunt un episcop. Și ca episcop sunt chemat să mă îngrijesc de viața diecezei, cu o atenție deosebită față de preoți și față de călugărițe, pentru a-i susține în misiunea de a vesti Evanghelia. Profit și eu de orice ocazie, și în parohii, pentru a vesti mântuirea și fericirea aduse de Cristos. Aceasta este viața mea. Acestea sunt lucrurile care umplu zilele mele cu activități și gânduri.

Ca să vestească Evanghelia sunt chemați numai preoții, călugării și călugărițele? Și poporul lui Dumnezeu?

Cu timpul ne dăm seama tot mai mult că fiecare botezat vestește Evanghelia, când mărturisește în viața sa efectele darului Botezului. Pentru aceasta se înmulțesc în toată China și atâtea cursuri și întâlniri adresate laicilor, pentru a-i susține și a-i încuraja în drumul lor de credință. Desigur că fiecare dieceză urmează propriile criterii. În dieceza mea se țin cursuri de formare pentru laici adulți și campusuri de vară pentru universitari și copii. Fiecare parohie are acest tip de activitate și ducem înainte câteva și la nivel diecezan. Vara aceasta, circa 300 de copii au frecventat orele de la cursurile de vară diecezane. Și după aceea ține și parcursuri de formare permanentă și reculegeri pentru preoți și pentru surori. Aceasta este modul obișnuit al muncii noastre pastorale.

Guvernul chinez vă recunoaște ca episcop și numirea și hirotonirea dumneavoastră episcopală a avut loc cu deplinul consimțământ al Sfântului Scaun. Cum trăiți concret, public și interior comuniunea ierarhică cu papa?

(Zâmbește). În fața actuală a istoriei chineze atâtea lucruri s-au schimbat și încă se schimbă. În urmă cu douăzeci de ani nu puteam să ne rugăm public pentru papa. Nu puteam să cităm comuniunea cu papa în niciun text, în nicio formulă. Acum totul este schimbat. La fiecare liturghie, acum, ne rugăm pentru papa Francisc. Și chiar cântăm imnurile pentru papa, acelea care în afara Chinei nu se mai folosesc (începe să intoneze un cântec dedicat papei, nr).

Pentru papa doar cântați și vă rugați?

Nu numai. Urmărim magisteriul său. În grupurile WeChat (network-ul social cel mai folosit de chinezi, nr) se publică în fiecare zi omiliile de la "Sfânta Marta", audiențele de miercuri, iar noi preluăm cuvintele papei în omiliile noastre... Ce este așa de diferit de ceea ce se întâmplă în bisericile catolice din afara Chinei? Împărtășirea aceleiași credințe cuprinde și comuniunea cu papa. (Îmi arată în celularul său ultimele omilii ale papei din Columbia, descărcate de la WeChat).

Puteți indica inițiative pastorale pe care le-ați trăit în Bisericile voastre în care este evident că urmăriți magisteriul papei, precum și solicitările sale pastorale?

Dar noi îl urmăm în toate. Am celebrat peste tot cu intensitate Anul Paulin, convocat de papa Benedict al XVI-lea între 2008 și 2009. Și același lucru s-a întâmplat cu Anul Sfânt al Milostivirii convocat de papa Francisc. Am încercat să ținem cont de toate lucrurile sugerate de papa Francisc în acel an. Toți au fost bucuroși să parcurgă un drum de rugăciune și reconciliere. Și în timpurile "obișnuite", preoții comunică mereu credincioșilor intențiile de rugăciune ale papei. Astfel, în fiecare lună, credincioșii știu cum să se roage pentru papa, după intențiile sale.

Există locuri care încă vorbesc despre episcopii catolici chinezi recunoscuți de guvern ca despre reprezentanți ai unei Biserici schismatice, supuse puterii politice. Sau îi ironizează ca lași sau oportuniști. Cum trăiți presiunea continuă a celor care vă cer la fiecare pas să dați dovezi ale "ortodoxiei" dumneavoastră?

Am auzit că despre noi au fost spuse lucruri neadevărate. Eu mă întreb, și îi întreb pe alții: dar dacă noi am fi decis să ne opunem guvernului și cererilor sale, așa cum ar fi voit unii, acum în China ar mai fi Biserica una, sfântă, catolică și apostolică, ce mărturisește public numele lui Cristos, așa cum se întâmplă în toată lumea? De atâta timp am înțeles că în China, pentru a duce înainte lucrurile, se potrivește și uneori trebuie să se facă distincție între chestiunile ecleziale, de credință, și chestiunile economice și administrative, care în sine nu ating depozitul credinței.

În China mai este cineva care vrea să construiască o Biserică catolică independentă, separată de Biserica catolică universală?

(Zâmbește din nou). Noi suntem mlădițele alipite de viță. Suntem mădularele unite cu capul, despre care vorbesc Isus și sfântul Paul. Niciunul dintre noi nu s-a gândit vreodată să se despartă sau să se distingă de Biserica universală, sau să urmeze drumuri diferite de cel pe care merge Biserica universală. Și acest lucru este valabil pentru noi, pentru episcopii chinezi dinaintea noastră și pentru cei care vor veni după noi.

Ca succesori ai apostolilor, ce criterii urmați în raportul cu autoritățile politice civile?

Suntem persoane ale lui Cristos și Cristos ne cheamă la iubire și la milostivire. Putem oare să ne închidem în fața dialogului și să ne ciocnim mereu cu guvernul, așa cum ne cer unii să facem? Prima noastră dorință este să trăim conform Evangheliei, mărturisind credința în Cristos. Și mă întreb dacă în China am putea să urmăm acest drum peste tot, dacă am alege să contrastăm și să respingem dispozițiile guvernului. Evanghelia nu ne cere să asumăm rolul de antagoniști ai autorităților constituite. Și Isus spune că trebuie să fim înțelepți ca șerpii și simpli ca porumbeii. Eu cred că acum, în China, dialogul și reconcilierea sunt cele mai importante lucruri. Și nu trebuie să dăm prea mare importanță acuzelor răutăcioase care vin din exterior.

Glasul episcopilor chinezi recunoscuți de guvern nu se regăsește în presa occidentală și nici în agențiile specializate în Bisericile din Asia.

Ne-am dat seama că, în străinătate, glasul nostru nu ajunge. În timp ce sunt amplificate cele ale altor personaje care, din afară, se consideră purtători de cuvânt ai catolicismului chinez. Dar aceia nu exprimă adevărata realitate a Bisericii din China. Sper ca să crească ocaziile de a fi ascultat și glasul nostru, și în contextele internaționale.

Dumneavoastră ați avut ocazia de a vorbi, la întâlnirea de la "Sfântul Egidiu", care anul acesta a fost găzduită de diecezele germane de Münster și Osnabrück.

În zilele petrecute la Münster și la Osnabrück am avut confirmarea că, în anumite privințe, cu globalizarea lumea a devenit ca un unic sat. Distanțele s-au scurtat. Și poate fi frumos să te bucuri de culorile diferite care se găsesc în această grădină. Tradiția și cultura chineză este în măsură să respecte diferențele, valorizând lucrurile pe care le avem în comun. Și Biserica prezentă în China a propus mai întâi calea conviețuirii armonioase cu religiile. Biserica catolică din China recunoaște că există o viață împărtășită și fiecare este chemat să-și facă bine propria datorie. În această lume comună, Biserica din China este chemată să-l iubească pe Domnul și să iubească poporul chinez. Trebuie adusă în cultura chineză foarte bogată sămânța Evangheliei, care nu aparține unui singur popor și prin natura sa poate întâlni în manieră rodnică orice limbă, orice națiune, orice continent.

Papa cere ca păstorii să slujească poporul lui Dumnezeu și să nu fie carieriști. Există fenomene de carierism în Biserica din China?

Da, desigur că există carieriști și la noi. Există preoți care arată că investesc energii și chiar resurse pentru răspândirea credinței și pentru binele Bisericii, dar în realitate tind numai spre propriul prestigiu, să mărească reputația lor, să urmărească ceea ce văd ei ca succese. Pe de altă parte, nu este de folos a eticheta persoanele numai datorită gustului de a-l judeca pe aproapele. Trebuie să susține munca preoților și să veghem pentru ca să nu se lase cuprinși de aceste frenezii. Vorbim și despre aceste lucruri în întâlnirile cu preoții.

Voi și credincioșii voștri ce sperați că poate să vină din dialogul dintre China și Sfântul Scaun? Și ce contribuție puteți oferi pentru ca acest dialog să ajute la desfacerea nodurilor reale?

Există două planuri distincte: cel care se referă la raportul dintre două state și cel care atinge legătura dintre Biserica noastră și Sfântul Scaun. Cu privire la primul aspect, noi nu putem avea niciun rol, dat fiind că nu reprezentăm statul, sau guvernul chinez. Putem doar să ne rugăm ca și la acel nivel guvernul și Sfântul Scaun să se poată cunoaște, să se poată apropia și să poată înțelege binefacerile care pot veni din acel dialog, în folosul tuturor.

Și în schimb cu privire la planul legăturilor cu Sfântul Scaun, ce puteți face?

Problema raporturilor dintre Vatican și guvernul chinez este la inima noastră ca membri ai Bisericii universale. Dacă se îmbunătățesc și se consolidează raporturile dintre China și Sfântul Scaun, putem spera să vedem rezolvate cu timpul și atâtea probleme care ating Biserica din China. Pentru că numai trecând prin acest dialog dintre guvern și Sfântul Scaun se pot îmblânzi și depăși cu răbdare efectele diviziunii dureroase dintre comunitățile ecleziale oficiale și cele așa-numite "subterane".

Ce vă dă încredere că acest lucru se va putea petrece?

Așa cum am spus, atâtea lucruri s-au schimbat deja în ultimii ani. Acum, și guvernul a luat asupra sa această chestiune cu o anumită seriozitate. În China vedem că și papa Francisc exprimă voința sinceră a Sfântului Scaun de a merge înainte în dialog. Așadar, este o situație propice. Și asta alimentează speranța. Așteptăm ca această ocazie propice să se maturizeze și să aduce rod. Și sper mult ca și în Vatican să-și amintească faptul că în Orient există o țară așa de mare, ca o "mare oaie" din turmă, care nu poate să fie neglijată sau abandonată.

Și dumneavoastră cum puteți favoriza acest drum?

Cred că noi nu trebuie să pretindem să intervenim în chestiuni de care nu suntem competenți. Știm că există atâtea lucruri complicat care trebuie înfruntate. Dar putem să dăm contribuția noastră într-un mod foarte simplu: lucrând cu atenție pentru binele Bisericii noastre. Și arătând și guvernului că Biserica din China este armonioasă și poate să promoveze binele comun în societatea noastră. Asta e ceea ce noi putem să facem.

Dar dumneavoastră, ca episcop recunoscut de guvern, cum îi considerați pe catolicii din comunitățile așa-numite "subterane"? Sunt frați și "dușmani"?

Niciodată n-am lansat condamnări împotriva catolicilor "subterani". Suntem cu toții frați, în unica Biserică. Există probleme și răni, dar nu există o ruptură a fraternității.

Ce cuvânt, ce frază ați vrea să-i spuneți papei pentru a-l face să înțeleagă realitatea Bisericii care este în China?

Îi urez papei multă sănătate, pentru că Biserica din China are nevoie și de călăuzirea sa de păstor. I-aș spune: ne gândim la tine în fiecare zi și sperăm ca și tu să-ți amintești de noi în rugăciune.

(După Vatican Insider, 2 octombrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat